GUILE v Emacsu je v dnešní době mrtvý projekt. Aktuálně se pracuje na čistě vlastním JITu. Paralelně s tím běží snahy přeložit elisp do cčka a tímhle způsobem předkompilovat veškerý elisp který jde s Emacsem.
To by sice nezrychlilo balíčky, ale Emacs ano, a to dost výrazně.
Poslední dobou dělá Emacs velké skoky vpřed.
podle mě zrychlení elispu ničemu nepomůže, pokud ho nadále některé moduly budou používat špatně. Například js2-mode zbytečně v elispu provádí syntaktické analýzy, aby umožnil refaktoring. Když otevřete velký mimifikovaný soubor, tak zamrzne editor. To by měly dělat procesy na pozadí (klidně další proces Emacsu). Mělo by se zabránit možnosti otevření velkých souborů s nesprávným módem. Ve vscode to mají vyřešené.
Kompletní analýza v elispu je naopak moc dobře. Problém ale je nepoužití multiprocessing modu pro přesunutí analýzy do jiné instance headless emacsu.
V elispu se multithreading řeší stejně jako v pythonu, bohužel se to moc často nepoužívá i když by mohlo.
Bohužel, vysvětlení všech proč je mimo scope teto diskuze.
"Mělo by se zabránit možnosti otevření velkých souborů s nesprávným módem."
Zrovna toto by šlo vyřešit pár řádkama kódu a změnu monkey patchnout do načteného balíčku z initu. Otazka 5 minut pro pokročilého Emacs usera.
A v lepším případě udělat pull request s opravou pro všechny.