Až do chvíle, kdy přestane. Nebo se výrobce rozhodne přestat podporovat zrovna Váš styl použití. Jako třeba Bibble Pro ( dneska Aftershot?) nebo Apple Aperture. Nebo jen zvedne cenu tak, že se Vám přestane vyplácet platit.
Opensource má určité výhody i nevýhody. Ale být rukojmí vlastních dat se mi nechce.
aha, coz se u open source nikdy nestane, ze? I v tomhle clanku mas uvedeno ze ten fork neni jiz kompatibilni s puvodnim darktable, takze v cem je rozdil jestli migruji z neceho komercniho nebo z neceho nekomercniho? Rozdil je akorat v podpore kterou komercni softver ma a funkcich ktere open source softver obvykle postrada.
Aperture je 64-bit.
Problem s jeho spustenim je, ze vola metody, ktore uz v Cocoa frameworku neexistuju. Existuju patchery, ktore doplnia shim s tymito metodami a potom to ako-tak bezi. Takto nejako: https://medium.com/@cormiertyshawn895/deep-dive-how-does-retroactive-work-95fe0e5ea49e
Ted je v mode, ze nekdo proste potrebuje do zivotopisu nejaky projekt a pod. tak hleda nejaky open source aby tam mohl napsat par radku, a dat si to do CV. Casto zacatecnici Indove, ale i mnozi jini. A pak to podle toho vypada. Takovy clovek nema dostatecne zkusenosti a ma jinou motivaci nez ten idealni senior co si to jde opravit aby mu to lepe fungovalo.
Nezajímá vás, jestli v desítkách parametrů ten jeden konkrétní změníte z 1 na 2. Když ale budete chtít, tak tu možnost máte.
No... Asi má každý jiný styl práce a nic proti tomu. Když jsem před více než 10 lety poprvé nastartoval Lightroom, tak jsem pochopil, co to znamená dobře navrhnout program. Program pro uměleckou tvorbu opravdu nemá být stylem "někde si nastavte jeden parametr". Lightroom nabízel workflow, které jsem do tehdejší doby neviděl a vlastně ani příliš dneska.
To workflow je: nasypu tam 10 tis. fotek. Udělám základní hromadné úpravy. Vyberu kvalitnější fotky. Udělám další hromadné úpravy. Tady jde první export všech fotek. Vyberu další fotky pro individuální úpravy a upravím těch pár fotek ručně. A Lr mi v tom v každém kroku pomáhá. Pokud někdo programuje Ansel stylem "někde v parametrech nastavte něco, ta appka vám to fakt nebude nabízet", tak tohle není zjednodušující workflow pro práci s fotkami.
V Manjaru je v repozitářích. A předpokládám, že až vyjde nějaká "stabilní" verze, dostane se dál, třeba i do flatpaku.
Na fóru Anselu najdete na https://community.ansel.photos/view-discussion/ansel-vs-flatpak
francouzské vlákno s informacemi. Hodil jsem to do překladače...
Dobrý den,
doporučuji počkat na vydání Ansel 0.1 (první stabilní verze) před nahrazením Darktable v produkci, v tuto chvíli je hlavní větev Ansel stále chaotická. Žádné datum vydání však nebylo stanoveno.
Podpora Flatpaku se také neplánuje, už tak je údržba AppImage a Exe pro Windows otrava, nemám čas podporovat všechny formáty, zejména proto, že Flatpak vede ke ztrátě výkonu (souvisí s tím, že na pozadí musí běžet další služba, navíc Flatpak používá vlastní překryv pro ovladače hardwaru atd) a představuje problémy spojené s prostředím sandboxu (například složka .config je schovaná na nestandardním místě).
Takže uvidíme, ale spíše ne, pokud e toho nechytne nějaký fanoušek. Nicméně vyvíjí to na Fedoře a Suse, možná bude .deb.
Priecinok .config je presne tam, kam ukazuje $XDG_CONFIG_HOME. Je to presne podla XDG Base Directory Specification. Chalanisko dava cesty natvrdo?
To, ze flatpak pouziva overlay pre user-space cast ovladacov je dobra vec; dany ovladac pre presne urceny pre dany runtime, takze nie je problem dlhodoba udrzba. To ale zisti az vtedy, ked bude chciet spustit 10-rocnu binarku na fungl novom systeme.
To, ze na pozadi bezi dalsia sluzba, ktora pri starte a ukonceni vytvori alebo zrusi sandbox ale vobec neznamena, ze dochadza k strate vykonu.
...
Takze ked chalanisko uz v takychto zakladoch sa totalne myli, v com dalsom sa myli tiez? Co dalsie robi nespravne?
Ale ano, on člověk co to zabalíčkuje nemusí být hlavním vývojářem.
Nicméně jeho argumenty jsou vadné. Kdyby řekl, že není vhodná doba a nemá na to čas, tak to všichni pochopí a udělá to někdo jiný. Ono balení Darktable a Anselu bude stejně dost podobné.
Prohlásit, že celý koncept flatpaku je bloatware snižující výkon je ovšem nesmysl. Vzhledem k tomu, že AppImage si nese ještě více závislostí a uvnitř je kontejner s fuse.
Mas to naky pomotany. Appimage naopak vetsinou nese az zbytecne malo zavislosti, coz obcas zpusobuje problemy, protoze predpoklada, ze zavislosti jsou dostupny v systemu. Taky ty appimage maj vetsinou par desitek MB misto GB zavislosti u flatpaku,
Dost sem se zdesil kdyz sem zjistil, ze tech par aplikaci co mam ve flatpaku mi zabira 17GB.
22. 3. 2024, 16:19 editováno autorem komentáře
V tom odkazovaném vlákně o tom mluví :
Skutečným důvodem, proč AppImage nefunguje, je pravděpodobně příliš stará verze Libc v systému, vzhledem k tomu, že AppImage je zkompilován v Ubuntu 22.04 s GCC 12. S touto konfigurací jsem se zasekl, protože Rawspeed (lib, která dekóduje raw formáty) vyžaduje v poslední době GCC 12 a GCC 12 na Ubuntu 20.04 nefunguje.
Takže to nepoběží. Ale říká k tomu, že pokud používáte konzervativní systém (což Ubuntu 20.04 určitě je), asi nebudete chtít používat software beta nebo spíše alfa kvailty. Berte to tak, že je to opravdu velmi ranná verze...
V minulosti som Darktable používal často, ale posledný rok-dva som moc nefotil, tak nebol dôvod. Pri pokuse spracovať nové fotky som si teda znovu nainštaloval Dtb asi tej slávnej verzie 4 a výsledok je, že nie som schopný ani po troch hodinách snaženia a googlenia vykonať základné operácie, ktoré som používal. Idem určite vyskúšať Ansel...
Tak hlavně v posledních verzích někomu přišlo asi málo cool normálně otevřít adresář s fotkami, ale máte ho nejdřív přidat do nějaké knihovny nebo nakopírovat do adresáře darktable - aspoň tak tomu rozhraní rozumím.
A dál s každou vyšší verzí do řady 2 šla čím dál víc do kytek věrnost převodu z RAW .
Vyblité barvy, špatný kontrast, tu fotku si vlastně znovu vymýšlíte a pokud nemáte i JPEG, tam nemáte srovnání.
A fintu s přepnutím na luminosity v základní křivce znám a nechápu proč to není default...
Takže používám řadu 3, ale paradoxně na JPGy
No, AP je sice dobrý makáč, který Darktable pošťouchnul zajímavým směrem, ale... Zároveň jde o strašlivě toxickou osobu, která se zdá nekompatibilní s komunitním vývojem. Nadávky, osobní útoky, atd. fakt nejsou OK a forkout to mel už mnohem dříve.
Objektivně ve svém forku AP hodně věcí vyházel a řadu věcí vylepšil. Ovšem, na druhou stranu je fork už celkem dost starý a nepřitáhnul zrovna moc přispivatelů. Co jsem koukal na GitHub, tak to stojí a padá na osobě AP, což značně limituje reálný počet změn a rychlost vývoje celkově.
22. 3. 2024, 19:20 editováno autorem komentáře
Musím říct, že jsem se u videa královsky bavil. Naprosto chápu Aurélienovu frustraci po stránce programátorské i po stránce UX. Je to asi docela toxický přístup, ale co má chudák dělat. Taková frustrace určitě nevznikla přes noc.
Osobně jsem Darktable dlouho používal a taky jsem pozoroval, jak to šlo celé od desíti k pěti. S každou novou verzí bylo obtížnější a obtížnější provádět i jenom základní úpravy, aby byl výsledek aspoň trochu uspokojivý. Celé workflow se člověku opakovaně měnilo pod rukama.
Barvy, kontrast i ostrost fotek šly úplně do háje. Dokonce jsem dospěl tak daleko, že jsem začal řešit, proč najednou nemám ostré fotky a hledal jsem problém všude možně, jenom ne v Darktable. Podezříval jsem objektiv, foťák i svoje schopnosti. Když jsem pak náhodou porovnával fotku z Darktable s JPEGem přímo z foťáku, tak jsem měl jasno a s Darktable jsem se bohužel asi nadobro rozloučil.
Přešel jsem na RawTherapee a zatím naprostá spokojenost. Žasnu nad tím, jak dobře dokáže dopočítat základní křivku a vyladit barvy podle thumbnailu v RAWu. Fotky ostré jak břitva (občas až moc). Fotka vypadá ve výchozím stavu skoro stejně, jako JPEG přímo z foťáku a nemusím ji tak celou "vymýšlet" znovu. Většinou stačí doladit drobnosti a je hotovo.
Trochu mi chybí aplikace úprav na základě masky. Tohle má Darktable vymyšlené docela dobře. Lokální úpravy mi v RawTherapee zatím přijdou docela těžkopádné, ale asi je to otázka zvyku.
Četl a slyšel jsem o tom spoustu pojednání a vysvětlení a jestli jsem dobře pochopil, problém je v tom, že autoři mají svou Vizi, že defaulty by měly být nastavené tak, aby se na nich dalo dobře stavět i pro fotky, se kterými je potřeba si hodně vyhrát (např. západy slunce nebo příklad s nočním požárem z asi nejznámějšího videa), místo toho, aby defaulty vedly u té drtivé většiny fotek, se kterými žádné psí kusy provádět potřeba není, rovnou k rozumnému výsledku, který se jen trochu doladí.
Na druhou stranu mne to až tak moc netrápí. Zjistil jsem, jaká nastavení jsou potřeba, aby z toho pro "normální" fotky vypadl rozumný základ, udělal jsem si z toho styl (tedy jeden pro aktuální foťák druhý pro předchozí/backup a třetí pro staré fotky ještě ze 400D) a ten vždycky nechám aplikovat na všechny fotky hned po importu. A když je občas potřeba si s tím někde pohrát víc do hloubky (třeba právě s tou rekonstrukcí barev kolem přepalů), tak nic nebrání tomu, abych u takové fotky ty hodnoty ze základního stylu změnil podle potřeby. Ideální by samozřejmě bylo, kdybych ten svůj styl mohl nechat aplikovat úplně automaticky, ale ani potřeba ruční aplikace (na pár kliknutí) není nic, kvůli čemu bych plival po diskusích, jak je darktable nepoužitelný, jak má špatný kontrast a vyblité barvy a kdo ví co ještě.
Díval jsem se na to dřív podobně a rozhodně mi nevadilo, když byla fotka ve výchozím stavu neutrální. RawTherapee teda umožňuje také začít s neutrální fotkou. Je to otázka jednoho kliknutí v nastavení základní křivky. Ale to je věc jiná. Nechci sklouznout k porovnání jednotlivých funkcí.
Mým cílem není ani na Darktable plivat. Dlouho jsem ho používal a byl jsem spokojený. Co mi ale vadí a o co jsem se chtěl podělit, je směřování vývoje. Autoři s každou verzí mění workflow a aplikace postupně podává horší a horší výsledky.
U starších verzí jsem neměl problém za pár minut vykouzlit fotku o několik tříd lepší než JPEG z foťáku. Od verze 4.4 už ani nejsem v rozumném čase schopný dosáhnout kvality toho JPEGu z foťáku. Hlavně po stránce barev a ostrosti.
Já nevím no. Možná je fakt problém jenom mezi židlí a klávesnicí, ale evidentně nejsem sám, kdo s Darktablem v poslední době bojuje.
Ať je to jak chce, tak preferuju nástroje, které mi práci usnadňují a nehází mi klacky pod nohy. V drtivé většině případů fotka nepotřebuje moc úprav a jsem rád, když mi RawTherapee usnadní práci tím, že začínám s už téměř hotovou fotkou, která vypadá velmi podobně tomu, co dokáže samotný foťák. Šetří to opravdu dost času. A když mám fotku, kde je potřeba zachraňovat co se dá, tak můžu začít s neutrální podobou (stejně jako v Darktable).
Autoři s každou verzí mění workflow a aplikace postupně podává horší a horší výsledky.
Já tenhle pocit nemám. Třeba nedávný přechod z White Balance na Color Calibration mi sice nejdřív připadal dost neintuitivní, ale když jsem si dal trochu práce s pochopením, jak ten modul funguje a proč, musel jsem brzy uznat, že u přirozeného osvětlení je to nakonec jedno a u nepřirozeného jsem schopen s tím novým snáze dosahovat viditelně lepších výsledků. (A to ani nemluvím o extrémech, kdy je potřeba kalibrovat podle referenční tabulky.)
když mi RawTherapee usnadní práci tím, že začínám s už téměř hotovou fotkou, která vypadá velmi podobně tomu, co dokáže samotný foťák
To je v podstatě to, s čím začínám po aplikaci toho základního stylu (select all, vybrat styl, apply, za chvíli je hotovo) - a vytvořit ho nakonec nebylo ani nijak zvlášť složité.
Nic proti rawtherapee, taky mi dřív přišel jednodušší. Ale pak jsem byl okolnostmi donucen přejít na darktable (nový foťák nebyl podporovaný a u darktable bylo jednodušší přijít na to, jak si tu podporu prozatím přidat sám). Ze začátku to sice hodně drhlo, ale když jsem pochopil filosofii toho programu, zjistil jsem, že je to vlastně nakonec mnohem jednodušší a přehlednější, když si udělám vlastní základní workflow z modulů, které opravdu používám na většinu fotek. Takhle vidím, co přesně se bude aplikovat a v jakém pořadí, u rawtherapee mne vždycky deprimovala ta plná obrazovka hejblátek, ze kterých jsem u většiny nevěděl, co vlastně dělají a v jakém pořadí. Ale možná je to jen můj programátorský mindset, stejně jako si nedokážu představit, že bych místo TeXu používal Word, zatímco drtivá většina populace to má přesně naopak. :-)