Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Video přehrávač od Seznamu: přehrávat video na webu stále není maličkost od Jan Hrach - Pro mě je přehrávání videa v browseru naprostá...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 9. 2020 7:22

    Jan Hrach

    Pro mě je přehrávání videa v browseru naprostá UX disaster. Kdykoli to jde, snažím se získat přímý link na soubor/použít youtube-dl/extrahovat URL HLS playlistu a použít desktopový mplayer/mpv. A pokud to nejde, tak většinou video prostě ignoruju, pokud to není něco opravdu extrémně zajímavého. Proč? mplayer/mpv poskytuje dvě pro mě zásadní funkce, které v browserech bohužel chybí:

    - downmix na mono ( -af=pan=1:0.5:0.5). Stereo zvuk, když se nezanedbatelně liší kanály, je mi extrémně nepříjemný. Zkoušel jsem tohle dělat v systému na úrovni pulse audia ( pactl load-module module-remap-sink sink_name=mono channels=4 channel_map=lef­t,right,left,rig­ht master_channel_map=lef­t,left,right,rig­ht + v pavucontrol přepnout výstup aby používal tento filtr), což pak funguje pro všechny aplikace, i browser, ale způsobí to zhruba půlsekundový lag (nezkoumal jsem proč), takže když pak ve videu seekujete, vždycky po seeku trvá, než se začne přehrávat a celé to lagne, protože to čeká na AV sync

    - změna rychlosti přehrávání. Neudržím pozornost, pokud nedostávám informace tak rychle, jak je jsem schopen zpracovávat (což v mplayeru typicky odpovídá rychlosti mezi 1.1 a 1.95, podle konkrétního řečníka a obsahu, a i z komplikovaných přednášek si odnesu víc, pokud se na ně podívám zrychleně a pak se vrátím ke kritickým částem ještě jednou, než kdybych se na to díval jednou standardní rychlostí). Browsery a javascriptové přehrávače buď neposkytují tuto možnost vůbec, nebo jen ve velmi hrubých krocích (1.25, 1.5, 2), a navíc se k tomu snaží zvuk zrychlovat nějakým algoritmem, který se snaží zachovat pitch („scaletempo“), a který je příšerný. Zrychlení tím, že to naivně zresampluje, aniž by se to snažilo měnit frekvence, mi přijde mnohem lepší.

    A pak různé drobnosti, jako že klávesové zkratky na volume/seek/pause jsou pořád stejné.

  • 22. 9. 2020 8:10

    K>

    Problem male hustoty informaci ve videu mam taky. Nez se vetsina recniku vykeca, tak usinam. Nejhorsi videa jsou navody na software. Nez 5 minut koukat na video, tak radeji hledam clanek, kde jednoduse napisou "kliknete semhle a pak tamhle".
    Obvykle to resim preskakovanim ve videu. Podobne jako u rychlocteni, popreskakuji video abych ziskal celkovou predstavu, a pak se vracim ke konkretnim bodum ktere potrebuju pochopit do hloubky.
    Ale i tak je obvykle clanek lepsi nez video.

  • 22. 9. 2020 8:24

    bez přezdívky

    [...] Nez se vetsina recniku vykeca, tak usinam. Nejhorsi videa jsou navody na software. [...]

    Naprosto souhlasím a nejen v rámci práci s nějakým softwarem, ale u mě je to především o programování. Ten trend všechno cpát do video-tutoriálů, je mi opravdu proti srsti a to jak z důvodů, které píšete, tak třeba proto, že dost často na taková videa narážím, když hledám konkrétní problém v již známém prostředí. Hledejte v 10 - 30 minutovém videu o tom, co už dávno víte, tu jednu - dvě věty, které vám chybí. Něco jako ctrl+f prostě neexistuje a když si omylem zapnu na YT automaticky generované titulky, tak vidím, že i kdyby využili transkripci pro vyhledávání, stejně by tam půlka informací chyběla...

    Dost často mne ve skutečnosti takové titulky matou, protože mi podstrkují úplně jiná slovíčka, než jsou skutečně řečena a jen podobně zní. Chápu, že to může být problém jen ve specializovaných doménách, jako je programování, ale tím spíš mi víc vyhovuje psaný text. Rychle přeskáčku, co znám a naopak u kódu, který používá funkce, které neznám, se na minutku zastavím a dohledám v referenci detaily, které z příkladu nemusí být zjevné.

  • 22. 9. 2020 16:06

    bez přezdívky

    To je taky pravda, byť tomu nepřikládám takovou důležitost, protože a) se jedná o potenciální vektor útoku (lze do HTML něco skrýt, byť jsem se s tím ještě nesetkal) a b) většinou hledám princip nebo použití API, které neznám a tam - obzvlášť v době auto-doplnění v IDE - to není IMHO zas tak velký problém...

    Navíc, i když mám tu možnost copy-paste, raději si to přepíši nejen z paranoidních důvodů výše, ale i proto, že když ručně doplňuji proměnné, nutí mě to přemýšlet nad kontextem, nad tím, co všechno daný kus kódu vlastně potřebuje jako vstup a co všechno je výstup.

  • 24. 9. 2020 10:29

    vmicho

    Presne tak. Ale vela kvalitnejsich kanalov da aj link pod video na pouzite kody, manualne upravia titulky (s tym si nie som isty, ale rozdiely su dost viditelne), alebo daju kvalitny text priamo do popisky clanku.
    Uplne naprd su potom videa, kde jediny popis je len titulka videa, automaticky minus.
    Uz sa mi inak stalo ze som kopiroval kratky kod z videa cez OCR :D

  • 22. 9. 2020 22:25

    jouda_

    Totální souhlas. Osobně když to jen trochu jde, do vyhledávání jakékoli dokumentace dávám automaticky -youtube, a když to nejde, nadávám u toho jako špaček.
    Videa používám hlavně na dvě věci. Jednak na VŠ přednášky, a pak pak na hledání návodů "jak pod 9 plastovými kryty a za sedmery nestandardními šrouby vyměnit nějakou triviální součástku" a v obojím případě je pro mě mnohem snadnější video stáhnout a přehrávat lokálně. (v prvním případě kvůli rychlému seeku , kdy se nepříliš dobrý net s lokálním SSD prostě nedá srovnat) a snadnému ovládání přehravače, v druhém případě někdy je potřeba najít konkrétní frame dva a to se ve webových bazmegách opravdu rozumně nedá.

  • 22. 9. 2020 9:23

    bez přezdívky

    Každý má svoje důvody proč používat ten svůj prohlížeč/přeh­rávač. Tyhle integrované ludry jsou zlo a řeším to úplně stejně, stáhnout a přehrát, jinak nezájem. Pro uživatele jen nejlepší pokud dostane data a o jejich prezentaci se postará sám, jenže dneska je trend přesně opačný, poskytovatel chce řídit prezentaci dat tak jak chce on. Pokud by úvod článku měl podchytit současnou situaci pak by měl znít: Co kdyby každá televizní stanice měla svůj vlastní televizní přijímač. Každý byl byl jiný, jinak kvalitní s jinými možnostmi a hlavně použitelný pouze na tu konkrétní stanici. Navíc by jednou týdně přiběhl kurýr odnesl si ten starý a přinesl nový, někdy lepší někdy horší, nebo by odnesl starý a místo nového jen suše konstatoval že nový bude až si do obýváku vyvedete třífázovou zásuvku.

  • 23. 9. 2020 19:05

    jouda_

    Spíš mě udivuje, že nejmenovaný dominantní výrobce browseru si v jiných případech v podstatě dělá co se mu zachce, ale tak podstatnou věc jako videopřehrávač, která by si přímo říkala o to implementovat jednou v browseru a to pořádně, si pro youtube radši plácá v javascriptech, takže výsledek je takový že každý po světě nezávisle znovu a znovu vynalézá kolo.
    No dává tohle smysl?

  • 23. 9. 2020 21:59

    L.

    Ale prohlížeče už videopřehrávač implementují. Akorát každý tam chce jiné "bells and whistles" a ty se dodělávají v Javascriptu.

  • 22. 9. 2020 13:53

    Mlocik97

    1. crossfeed, obsahuje to napríklad PulseEffects,... nepotrebujete potom video ani sťahovať.

    2. No na YT napríklad už je možné si nastaviť vlastné tempo / rýchlosť prehrávaní. A ono není to zas taký problém, dá sa odchytiť audio/video obsah s možnosťou zmeny rýchlosti prehrávania pluginom v prehliadači, a modifikovať hodnoty, krokovania, limity, takže keď UI samotné neponúka nastaviť rýchlosť 1.27548 tak to dokážeš cez plugin. Navyše ak je nejaké video už blbo spomalene natočené, žiaľ ani po stiahnutí to moc nepomôže, a musíš pretáčať.

    3. Skratky moc problém nemám v Chrome je podpora pre hardware media keys, zvuk viem meniť cez hlasitosť okna v systéme (aj klávesami).

    22. 9. 2020, 13:55 editováno autorem komentáře

  • 22. 9. 2020 16:26

    Jan Hrach

    1. Díky, ale nevypadá to, že by to umělo naplno sečíst kanály, je tam omezený cutoff a feed a nic moc to nedělá.

    2. Mně YouTube dělá to škálování tónů o kterém jsem mluvil.

  • 24. 9. 2020 0:15

    tele

    youtube-dl/extrahovat URL HLS
    Nepoužívám youtube-dl, tak se zeptám umí zpracovat playlist který má cesty segmentů relativní? Já takový playlist musím upravovat v textovém editoru přes Nahradit, abych tam dostal tu část cesty která tam není, jinak to přehrávač otevřít nemůže. Mám problém jen s javascriptovými playlisty z Vimea, ne vždy používají tyhle. Jinak jsem se nesetkal s žádným který by nakonec přehrát nešel včetně DASH.
    Kolikrát čtu, že někdo nepřehraje DASH od ČT když to jde bez problémů.