Možná je dobré s trochou nadsázky dodat, že cokoli vytvoříte pro ZX Spectrum, tak bude spustitelný přes emulátor (i webovej) na prakticky jakékoli platformě. DOS, Windows, Linux, Mac, Android, iPhone, webové emulátory, asi to půjde emulovat i na emulátoru Amigy :-). To je docela unikátní platforma :-)
To normálně klíčovalo videosignál. Jen program ZX nevěděl, kde se právě paprsek generovaný ULA nachází. ULA buď generovala border, nebo obsah videoram. Dokonce se ty pruhy daly udělat v BASICu smyčkou:
1: LET i = 0
10: BORDER i
20: ... nejaké zpoždění
30: LET i = i+1
40: GOTO 10
ale opravdu bez záruky. Už si to detailně nepamatuji.
Myslíš toto?
10 BORDER 1: BORDER 2: BORDER 3: BORDER 4: BORDER 5: BORDER7: PAUSE1: GO TO 10
... to udělá relativně tlusté (vysoké) pruhy a protože to je běžící BASIC a běží při tom IM 1 přerušení pro obsluhu klávesnice, tak ty pruhy při stisku klávesy mírně poskakují (mění se jejich tloušťka) podle toho, jakou větví programu to při zpracování proběhne.
PAUSE 1 způsobí, že se počká 1/50s , resp. zbytek té 1/50 a GO TO začne po přerušení, kdy se začíná kreslit obsah obrazovky od levého horního rohu.
A ano, je tam malý rozdíl mezi tím, kdy je to na jednom řádku, nebo na více. Protože přechod mezi řádky BASICového programu sežere trochu času.
Praktické využití to má malé, ale přesto se to v pár programech objevilo jako efekt při čekání na stisk klávesy v menu.
Ve strojáku změna BORDERu trvá mnohem kratší dobu, takže se na jednom mikrořádku dá změnit i několikrát, v extrému se to dá použít i k sestavení několika znakového nápisu. Podobný princip využívají i multicolor efekty, kde se programem stihnou změnit atributy během kreslení obrazovky a v jednom čtverci může být víc barev než jen dvě.