Je to evidentně seriál článků z prostředí Seznamu: https://www.root.cz/n/seznam/
Pozadí vzniku by asi osvětlil někdo z reakce, nicméně model "95% vychvalování jak jsme pašáci, 5% užitečné informace" se v něm opakuje, u předminulého jsem psal podobnou námitku: https://www.root.cz/clanky/jak-se-v-seznamu-spousti-nova-sluzba-behem-14-dni/nazory/
(Ten předchozí o videopřehrávači byl přeci jen o něco lepší.)
Tohle v Seznamu neplatilo univerzálně ani před pěti lety. Obecně by výsledné číslo mělo tak nějak odpovídat hodnotě co firma dostává. Pokud se někdo ukázal jako produktivnější, než původně vypadal, případně se výrazně zlepšil, mohlo to být klidně i víc. (A nebo míň, WTZ. Ale potom zase není důvod k "posunu na další level", že...)
Tohle je velice správné zjištění.
Také jsem vždycky říkal, že jsem spokojenej „dělník“ a nechci být povýšen. Protože rád programuju, ale nerad řídím lidi. V programování jsem dobrej, v řízení lidí vůbec. Když budu déle a lépe programovat, povýší mě, a co se stane? Přestanu programovat a začnu řídit lidi. To přece nedává vůbec žádný smysl.
Naštěstí se i v jiných firmách dá schovat do různých výzkumným oddělení apod. Co se týče platu, tak jsem-li tam dlouho a hlavně jsem-li tam k něčemu, vždycky si to můžu vyjednat.
Jak si mam vysvetlit tvzeni "Spousta manažerů přiznala, že chtějí být raději specialisty."? Tady by stalo za to detailne vysvetlit ten zlom v obrazku na pozici senior L1. Kdo rozhoduje zda se zamestnanec stane vedoucim, nebo "radeji specialistou"? Takto to vypada, ze mate problem s nedostatkem vedoucich pozic a nikdo to nechce delat, proto se to cele rozdrobilo. Je otazka jaky tato decentralizace a "splosteni" bude mit ve finale efekt.
V podstatě jde o to, že zatímco v "normální" firmě je v podstatě jedinou formou kariérního růstu stoupání po stromu firemní hierarchie, u vývojářů to naráží na problém, že řada z nich se buď nehodí k tomu, aby někomu šéfovali, nebo to dělat nechtějí, protože by je to nebavilo a odvádělo od "skutečné práce", která je pro ně zajímavější. Často jsou to oba důvody najednou.
Proto je ve firmě nebo v části firmy, kde podstatnou část zaměstnanců tvoří vývojáři, žádoucí umožnit nějakou formu kariérního růstu, která by takovým lidem umožnila "jít nahoru", aniž by to zároveň znamenalo šéfovat stále většímu počtu lidí a trávit stále větší část pracovní doby administrativou a komunikací s nevývojáři.
30. 9. 2020, 17:27 editováno autorem komentáře
U nás máme pozici technologického leadra, což je momentálně pro mě ideální. Nemusí řešit lidi ale má nastarosti vzdělávání, pořádání přednášek, newsletter, pomoc s technologieama, práce na nabídkách, codereview atp. Pak máme team leadra (což bych nikdy nechtěl dělat, protože to je z mého pohledu jenom práce navíc), který se už o lidi musí starat tj. kontroluje zda vykazují, dělá s nima zpětnou vazbu, rozvojový plán atp.
Ja jsem v tomto ohledu velmi skepticky. Manazeri v IT firmach jsou zcela nepostradatelni, protoze nekdo proste musi delat tu papirovou valku kolem projektu. Ale faktem take je, ze manageri jsou vetsinou v zebricku firemni hierarchie vzdy (!!!) vyse nez programatori (a to jak platove, tak z hlediska rozhodovacich pravomoci, ktere maji k dispozici). Jejich pridana hodnota na realizaci projektu je ale casto dost diskutabilni. Casto hraji roli prostredniku resp. narazniku mezi pozadavky vedeni firmy a programatory samotnymi. A casto nejsou vedeni firmy schopni vysvetlit problemy, se kterymi se programatori realne potykaji.
Nejlepe to vystihuje typicka mantra IT firemnich obchodniku: "Problem neni aplikaci vyvinout, ale prodat!!!", na coz manageri projektu reaguji tim, ze nazory programatoru vice ci mene filtruji, protoze vedeni firmy vetsinou stejne nezajimaji.
Situace je vetsinou dobra (pro programatory) jen v tech firmach, kde nekdo s nejvyssiho vedeni byl v minulosti aktivnim programatorem. V opacnem pripade se "nedostatecna" vykonnost programatoru resi jejich propoustenim a naborem novacku, kteri jeste tak neremcaji jako ti pred nimi.
Osobne znam jen velmi malo programatoru, kteri jsou v IT firmach dlouhodobe (5 let a vice) spokojeni. A pokud se takovy najdou, tak jsou to vetsinou ti, kteri maji ve firme dobre osobni (!!!) kontakty primo s vedenim. Ty ostatni, maji za ukol pacifikovat prave projektovy manageri.
A konecne, neznam zadnou vetsi (> 20 programatoru) IT firmu, kde by projektove procesy fungovaly opravdu dobre a nemuselo se casto improvizovat. Pokud spadne projekt do rezimu, kde se musi improvizovat je manager spise brzdou nez hybatelem pozitivnich zmen a napadu.
Jeste jsem si podrobne prostudoval to schema modelu 3P: portfolio, program, projekt.
Takovych a podobnych "blabolu", kde vubec neni jasne jak je efektivne a fukcne implementovat v praxi, je vsude habadej. Spis to vypada na hyperaktivni snahu Tomase Komendy (resp. Seznamu) se medialne zviditelnit. Ale jestli si v Seznamu mysli, ze diky temhle "blabolum" se k nim zacnou hlasit kvalitni, ale "nespokojeni" programatori, kteri se chteji stat konecne "spokojenymi", tak se teda seredne pletou :)
2. 10. 2020, 11:14 editováno autorem komentáře
Manažeři jdou potřeba o tom žádná.
ale je to jak se vším - jsou dobří a jsou špatní
V současném zaměstnání je aspoň ta úroveň bezprostředně nademnou docela dobrá a jsem fakt rád že nemusí řešit žádné politické boje.
V předchozím zaměstnaní byl bezprostředně nademnou tlučhuba který ale šel naštěstí jednoduše obcházet - akorát sme se museli vyvarovat cokoliv po něm chtít...
Nad ním seděl ďábelský manipulátor :D což asi není na škodu ale mě osobně strašně štve když se se mnou nejedná na rovinu.
Jj, dělal jsem to rok (ne v Seznamu), částečně jako "poznej svého nepřítele, a celou dobu mi ze sebe nebylo dobře, byl jsem rád když jsem dal výpověď. Technicky krajně zajímavá práce, ale morálně hnus. Solženicyn měl prý maximu "Když už zlu nemůžu zabránit, aspoň se na něm nebudu podílet". Kolegům to nicméně nevadilo, co si pamatuju.
Root uz nezobrazuje prispevatele u jmena? Nebo jak vy vlastne platite za obsah na rootu? Vam strasne smrdi reklama, ale konzumujete obsah bez placeni? Jak si myslite, ze ten svet funguje? Ze cely provoz rootu je zdarma? A to neni jen root, to jsou freemaily, mapy, jine zpravodajske portaly, atd. Platite za vsechno? Doufam, ze ano, kdyz je vam ten reklamni prumysl tak odporny.
3. 10. 2020, 11:15 editováno autorem komentáře
Reklama sama ve formě decentního zobrazování "obrázků" je asi nutné zlo. Problémem je profilování uživatelů na pozadí, kdy reklamní mafie jsou schopny o subjektu zjistit nejen věk, pohlaví, sexuální orientaci, ale i zdravotní stav, finanční zázemí, zaměstnání a vztahy k jiným osobám. Dále je možné získávat vzorce chování sledovaných subjektů, kam pravidelně chodí s kým atd. atd. Všechna tato data jsou extrémně citlivá a když se ještě předají "třetím stranám", které si je spárují se svými daty lze se dostat na velmi detailní informace. Mluvíte za ceně za prohlížení webu; a jaká je cena dat, která vám o sobě sděluji? Je to vyvážené s cenou obsahu? Kde se dozvím jaká data o mě Seznam, Google atd. shromažďuje a doluje? Pokud je něco zveřejněno, tak jsou to většinou vágní právní formulace; ale právo bohužel velmi pozadu za současným technologickým pokrokem IT. Na základě vnějších projevů reklamního IT businessu je zcela jasné, že se pohybují v šedé právní zóně a v řadě případě v oblastech "hic sunt leones". Jakmile však něco smrdí jako ho*no, vypadá jako ho*no, je to ho*no, i kdyby tomu říkali třeba Chanel No.5
Jsem jeden z programátorů reklamního systému Seznamu a můžu Vás ujistit, že z mého pohledu jsou naše data anonymizována. Ano, dochází ke sběru osobních informací, ale ty přestanou být osobními při jejich vstupu do systému. Našim inzerentům nedokážeme říct, jestli na jejich reklamu kliknul Pepa nebo Honza. Dáváme jim jen statistický pohled typu "kliknul někdo, kdo je možná člověk a koho na 70 % zajímá zahradničení", nebo "reklamu si zobrazil někdo, koho na 90 % zajímá fotbal, ale nekliknul na ni".
Už z podstaty informace, kterou uchováváme, ani nepotřebujeme znát identitu uživatele. A to ani při cílení reklamy. Nám stačí vědět, že tento konzument reklamy má nejspíš zájmy typu "fotbal, zahradničení", abychom se pokusili mu zobrazit relevantní reklamu, která ho nebude obtěžovat, ale ideálně mu pomohla najít, co hledá.
Pak je tady morální hledisko. Jsem člověk, co vždy hodně řešil etickou stránku věci. Například mi nedává smysl pro lidské potěšení mrzačit zvířata a proto už přes 6 let nejím maso. Na reklamě pracuju 4. rokem a prošel jsem si i tou krizí, kdy jsem měl s reklamou etický problém, podobného rázu, jako popisujete Vy. Šel jsem opravdu do důsledku a výsledkem mých úvah bylo, že reklama je jen nástroj, podobně jako peníze. Může být použita k dobrému, ale i špatnému účelu. Stejně jako si za peníze můžete koupit zbraně, drogy, uplácet vlivné lidi, můžete za ně koupit třeba i nemocniční lůžka nebo zprostředkovaně zajistit vzdělání dětem v Africe.
U reklamy se podobně můžete rozhodnout, zda budete jednat neeticky a použijete ji jako nástroj k analyzování a ovládání lidí, nebo ji za co nejeetičtějších podmínek prodáte firmě, která chce zviditelnit své produkty a dvojitě tak pomoct i českému HDP. Kdybych vzal v úvahu ten horší scénář, tedy že by se reklama použila jako zástěrka pro něco horšího, jako je důkladná analýza zájmových skupin konkrétních jedinců, tak věřím v to, že by mnoho z mých kolegů na takové chování upozornilo, protože ani nám uvnitř reklamního systému není lhostejné soukromí na internetu.
Navíc by takový deviant riskoval nejen svou pozici, ale i tučnou pokutu za poškozování dobrého jména české internetové jedničky, která má jednu z hlavních hodnot etiku. Viz etický kodex na adrese: https://o.seznam.cz/eticky-kodex/ (každý zaměstnanec se smluvně zavazuje ho dodržovat nade všechna ostatní pravidla a příkazy nadřízených).
Na závěr bych jen shrnul, co mě osobně motivuje na tom, abych pokračoval v práci na reklamě pro Seznam. Je to hlavně vědomí, co všechno Seznam přináší širokému publiku za hodnoty. Pro mě je hlavní svoboda informace a možnost si bez úplatku zjistit zásadní informace, od kvalitního zpravodajství, přes možnost navigovat se neznámým terénem až po alternativu amerického GMailu a možnosti rychle přijít k zásadním informacím. To všechno Seznam poskytuje zdarma široké veřejnosti díky reklamě. Bez ní by nic z toho ani nevzniklo, natož aby to bylo placené.
TL;DR Záleží mi na svobodě informace a proto dělám na reklamě pro Seznam, což jsou mimochodem i velké technologické orgie, to můžu potvrdit.
24. 10. 2020, 01:05 editováno autorem komentáře