Na žádné VŠ na světě se neučí matematické hledisko současné kryptografie v rámci Bc. nebo Mgr. kurzu, neboť problematika je natolik obsáhlá že se to nedá zvládnout a děje se pak až v dalších postgraduálních kurzech. Neděje se tak ani na UK, schválně jsem si proklikal studijní plán.
Nevím jak je to na UK, ale poměrně přesné fungování asymetrických šifrovacích algoritmů založených na prvočíselném rozkladu se učí na FIT VUT v Brně v rámci předmětu Kryptografie (volitelný) a několik symetrických šifrování se detailně rozebírá i v rámci povinného předmětu Bezpečnost informačních systémů.
Co je pravda je, že věci jako kryptoměny se vyskytují jen v rámci přednášek co jsou nad rámec výuky. Ale to už je základní stavební kámen českého školství - učební plány 20 let pozadu.
Zrovna u RSA nic takového nevidím, ale třeba u blokových šifer za to považuji otázky jako „proč Feistel network u AESu zapojili zrovna takhle a proč do S-boxů dali zrovna tato čísla“ nebo „jak udělat DES tak, jak ho nakonec udělali, tedy odolný proti DKA“. U ECC je taky dost matematiky, ale to možná někdo učí, to jsem nezkoumal.
Jo, to by jistě stálo za to. Mimo jiné by ses dozvěděl, že AES je substituční a permutační síť a s Feistelovým schématem nemá společné vůbec nic. Obsah se na ČVUT FIT dozvíš už v bakaláři (povinně).
To, že DES sice byl navržený jako odolný proti DKA, se tam dozvíš v magistru. Stejně jako tu drobnost, že ve skutečnosti je DKA prolomitelný.
Základy eliptických křivek se tam dozvíš v bakaláři, detaily v magistru.
Docela bych se divil, kdyby na tom Matfyz byl hůř.
Nevim co mate na mysli pod "matematické hledisko současné kryptografie", ale na FI MUNI se jde dost do hloubky:
Mgr Bezpečnost informačních technologií
https://www.fi.muni.cz/katalog/obory_html/mgr-bit-kb.xhtml.cs
Hlavne predmety
Kryptografie
http://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2016/M0170
a
IV054 Coding, Cryptography and Cryptographic Protocols
http://is.muni.cz/predmet/1433/IV054
Neučí se to tak detailně, aby každý, kdo kurzem proleze, mohl aspirovat na světovou špičku, ale učí se to už na bakaláři do té míry, aby studenti byli schopni pochopit, na čem to stojí a jak to funguje. Nejen na zahraničních školách, ale i na našich. Že jsi na to při "proklikání studijního plánu" nenarazil, to mě moc nepřekvapuje, kupodivu ty plány nebývají až tak detailní, aby to postihly.