Moc pěkný pohled na it gramotnost.
Přiznán se že jsem zástupce sebevzdělávání, začal jsem před cca 5 lety s linuxem. Nyní již mám server na debianu jako internet GW zde mám perne velký Fw v iptables,samba server,proxy server SSH .... Vše jsem si nastudoval na internetu. Dá se to ale chce to velkou vůli a chuť do toho jít.
Leda pro státní sféru, kde je tabulkový plat. Kdo má vysokou školu, je zařazen i do vyšší platové třídy než ten bez diplomu. A s tím i souvisí určitá pozice, kde vysoká škola je povinnosti.
Hádám, nevím jak to přesně je. Třeba je pozice, která má 12. platovou třídu. No a podle zákona tato platová třída požaduje vysokoškolské vzdělání.
Viz případ s Forejtem. Zjistilo se, že vlastně nemá vysokou školu, ale jeho funkce vysokou školu požaduje.
Kdo Vám brání ho nahradit a ukázat co ve Vás je? Každopádně dělat IT ve státním sektoru je jedna z nejlepších věcí, co umíte ve skutečnosti nikoho nezajímá, nemusíte se jako v soukromém sektoru učit co zrovna si majitel firmy vymyslí a zároveň máte velice pěkné peníze bez stresu z toho, že Vás někdy vyhodí... ideální zaměstnání v dnešní době.
Pekne penize ve statnim sektoru? No mozna na par mistech pro "vyvolene"... A co kdyz ta pohoda nekdy skonci a budes muset hledat fleka v soukrome sfere? Ja sice chapu ze pohoda je obcas dobra, ale sedet 8 hodin denne na zadku a nic nedelat - z toho by mi jeblo.. Kdyz uz v ty praci jsem, tak se snazim neco udelat.
Tak samozřejmě si tam nevyděláte tolik jako v soukromé sféře, ale to už záleží na Vás, jestli radši 80k Kč a 8 hodin opravdu dělat, nebo mít třeba 40k Kč, ale zase přijít do práce, dát si kafíčko, něco málo udělat a pak 6 hodin dělat své vlastní projekty. Někomu prostě vyhovuje to druhé.
Diplom mám a couseru beru jako něco navíc. Je to příležitost nahlédnout pod pokličku nejlepších univerzit, školy si tím dělají dobrou reklamu a PR a člověk se neustále vzdělává. Nevím proč to české školy nedělají a pořád porovnávají diplom vs online kurzy - je to něco jiného... Btw ta kryptografie na Stanfordu je fakt dobrá (a těžká ) a třeba teď běží i výborný Unethical decision making in organizations od uviverzity v Lausanne. Člověk si nakombinuje odlišné věci a to je super
To jo. Ale vysoká škola tě už nevede za ručičky jako na střední. Když propadneš, tak je jim to jedno. Kdežto na střední, když učitel vidí pětku, tak se snaží ti to rozmluvit a donutit tě učit. Prostě na střední se snaží, abys prošel. Na vysoký jen předává znalosti, jak s nimi naložíš, je pouze na tobě.
Takže vysoká tě vychová k samostatnosti a zodpovědnosti. A to se pak může zúročit v práci.
lol ... VS a predavani znalosti ... lol ... jak chces, aby ti nekdo predaval znalosti, kdyz nedotaze vysvetlit trivialni veci, a rekne ti, ze to neni jeho ukol? Nebo za predavani znalosti povazujes to, ze ti nekdo opisuje scripta na tabuli? No ti so muzes koupit ty scripta, precist si je, nejspis z nich stejne nic nepochopis, ale nemusis chodit na VS.
A co dělá kantor? Vysvětluje co to je, jak to funguje, proč to tak je atd. A to není předávání znalosti? Pokud vyučující není schopen vysvětlit triviální věc, tak na té škole nemá co dělat. A co jsem studoval, tak jsem nepotkal žádného, co něco nedokázal vysvětlit. To jen doktorandi, ale to jsou študáci, co se také učí.
Učit se jen ze skript a nechodit na přednášky samozřejmě lze. Ale až u zkoušky zjistíš, zda ti to stačilo. Ale tady nejde jen o skripta. Máš nějaké povinnosti, pravidla. Pokud je nesplníš, tak konec.
Takže si klidně čti skripta i bez školy, ale stejně ti to bude pr* platný. Tímto "vysokoškolským" samostudiem si neosvojíš tu samostatnost a zodpovědnost, jak jsem psal. Plus nebudeš mít ten papír ;)
Dle stylu psaní hádám, že jsi na vysokou nechodil. Takže zřejmě plácáš nesmysly.
Zajímavý. Tak asi záleží na škole či fakultě. U té moji jsem se s takovým nesetkal. Starší profesoři sice už nic moc nového nenaučí, ale mají ještě nějaký ten přehled o nových trendech. Ale zase jsou to špičky v oboru, takže u nich lze pochybovat, že by něco nedokázali vysvětli. Dostat profesuru není jen tak. Mladí profesoři a docenti se zajímají o nové technologie a aktivně se zúčastňuji konferencí a dalších akcí. Plus se věnuji výzkumu - což je obdoba praxe. Takže také nejsou pasivní opisovači skript. No a odborní asistenti dělají podstatě to samé - konference a výzkum.
Jediní, komu by to odpovídalo, jsou doktorandi. Ale to jsou studenti, co musejí v rámci svého studia odučit nějaké předměty. Ti se ale objevuji jen ve cvičených a laborkách. Od nich lze očekávat, že nebudou něco vědět. Ale toto nelze promítnou na všechny vyučující.
Chápu moderní plivání na vysoké školy. Nicméně kdykoli se chci něco naučit, není pro mě nic lepšího, než vzít vysokoškolská skripta.
Neosvědčily se mi online kurzy, neosvědčily se mi různé video kurzy. Důvod je jednoduchý, většina kurzistů má znalosti o 10 řádů níže, než většina vysokoškolských profesorů, a je to velmi znát.
Moje metoda je přímo oslovit vš profesora - českého či zahraničního. Vysvětlit mu svůj zájem, a často si přímo stáhnout jeho učebnici, kterou dává zdarma. Jakoukoli zpětnou vazbu a zájem obvykle profesor vítá, protože se s tím v reále, a ani u svých studentů moc nesetkává.
Totéž jsem dělal na svých studiích. Mám za sebou dvě vysoké školy. Plně jsem je využil a zahrnoval jsem profesory i starší studenty svými dotazy. Lepší metodu neznám.
Pouze na vysoké škole máte na jednom místě koncentraci lidí, kterých se můžete zeptat, často špiček přímo v daném oboru. A ještě kolem neuvěřitelné množství lidí, kteří mají o stejný obor zájem. To se vám jinde prakticky nestane. To je příležitost přímo rajská, lepší není. Můžete si také poslechnout totéž od 50 lidí a porovnat.
Mnozí vedoucí kurzů či autoři knížek velmi často míchají svůj subjektivní názor a své ideologie a vyučovanou látkou. Rok od roku je tam více a více prvního a méně a méně druhého. Mám dojem, že mnohé kurzy a mnozí kurzisté se věnují více ideologii a vlastnímu názoženství a rozšiřování svého desatera, než předávání znalostí - to je bohužel velmi časté. Já bych byl u kurzů velice opatrný.
problém je jiný, to s tou kvalitou vš profesorů a materiálů vám věřím, mám k tomu i své ale. Současný systém je nastaven tak, že student stráví x let na vysoké škole a pak je vypuštěn do světa a škola z něj už nic dalšího nemá a ani on nemůže dál využívat toho knowhow které tam je.
Online kurzy on univerzit mohou mít globální dopad, mohou univerzitám budovat značku, přimět lidi aby se k jejich "produktům" vraceli a přinést jim i peníze. Kolik lidí má v pozdějším věku možnost studovat nebo studovat druhou školu? Se zaměstnáním je to komplikované ale takové on-demand studium má spoustu výhod a člověk si ho může zorganizovat po svém. A co se týče kvality, ta je samozřejmě různá, protože je to jiný formát, ale dělal jsem několik MOOC které byly velmi kvalitní. A imho pro české školy by to mohla být příležitost jak být více vidět i za hranicemi protože souhlasím s tím že jsou dobré.
Já myslel, že se bavíme o vědomostech, ne o podnikání a penězích. Ještě do toho zamíchejme šachy, globální oteplování a pár dalších off topic věcí a bude vykydáno.
Mně jde o znalosti a vědomosti, nikoli o tom, že někomu jinému buduji značku. To buduji značku i těm kurzistům svou návštěvností, stejně jako univerzitám. Mám se tedy obětovat a ponížit své znalosti a vzdát se kvalitních zdrojů jenom proto, že to není dostatečně kapitalistické - a málo se tím účastním reklam, budování značek, toků peněz, atd.? Budu rád, když kvalitě pomohu i reklamně, ale nevím jestli by to měl být primární zájem pokud hledáte, kde se naučit to co chcete. A koneckonců pokud vás to trápí, nikdo nikomu nebrání poslat sponzorský dar, že ano.
Kromě toho univerzita profituje z spěchu svých absolventů a je to pro ní větší renomé, než online kursy. Kromě toho úspěšní absolventi často svou univerzitu doporučují či do ní často pomohou přímo či nepřímo dodat nějaké peníze. Podle mého věta "X našich absolventů dostalo Nobelovy ceny" nebo "Google vznikl díky a jen díky Stanforské univerzitě" - mají vyšší cenu než cokoli jiného.
Dobrá škola také nepřetrhává kontakt se svými absolventy. Musí ovšem se studenty jednat férově, což není v českých školách vždy pravidlem. Takoví absolventi pak školu berou jen jako epizodu, nikoli jako svou alma mater.
Když studuji univerzitní věci a materiály, nějak jsem si ho vždy mohl zorganizovat po svém. Prostě kdykoli kontaktuji profesory a studuji si věci podle svého zájmu a podle časových potřeb svého zaměstnání.
Podle mého názoru lidé dělají chybu. Na univerzitách celého světa je ke stažení obrovská spousta materiálu, který stojí za to - a kursy to nejsou. Válí se tam zlato, které obsahuje mnoho vědomostí i vysokého stupně, a ještě mnoho lidí, kteří jsou rádi za váš zájem. Jen to není strčeno pod nos, nevěnuje se vám nikdo stylem "máma mele maso, ema má mísu" - ale k dispozici je téměř cokoli.
Pokud někdo nepotřebuje být doslova veden za ručičku, nic lepšího snad ani není. Je to tím, že vaším zájmem těm lidem dáváte kromě jiného také zpětnou vazbu, že jejich práce má smysl a je cenná, a že někoho zajímá sama o sobě. Pokud jde především o peníze, pak je výhodnější dělat třeba dealera drog, tuneláře, nebo Babiše. To je zkrátka off topic.
podobné argumenty jak vypadá jediné pořádné vzdělávání jsem krásně viděl popsané na vztahu encyklopedia Britanica vs wikipedia. Tam také všechno viděli pouze ze svého kontextu. Jediné správné vzdělávání je tlustá kniha kde je všechno a kterou si napíšeme podle sebe, protože my to umíme nejlíp. Nevím proč je v Čechách všechno problém a ne příležitost. Jinak statistiky je v populaci a tuplem té anglické dostatečné množství lidí s potřebnou mentální kapacitou. Ti všichni absolventi tam někde jsou. Jenom jestli to nebudeme nikoho vodit za ručičku není částečná absence soft-skills ? Co je špatné na tom ukazovat kdo jsme a co děláme ? A třeba ta zmiňovaná kryptografie na Stanfordu není nic rozblemcaného pro masy - spíš naopak a v práci mám pár kolegů kteří z toho byli nadšení a nabyté vědomosti využijí - naopak neznám ve svém okolí nikoho kdo by byl v jakémkoliv kontaktu se svou bývalou univerzitou.
Kurzy jsou teď moderní, nicméně stejné znalosti lze získat z i z e-knih od renovovaných nakladatelství (např o'reily).
Pro mě je coursera tohle:
http://it-ebooks.info/
CVUT Ronju pouziva jako vyukovy spoj. Je to myslim jedno z tehle, nejde jim ted server:
http://access.feld.cvut.cz/view.php?cisloclanku=2012010001
http://access.feld.cvut.cz/view.php?cisloclanku=2010120004
Odkaz je na http://ronja.twibright.com/web.php jsou to ty od Lafata, Bakala.
" I didn't complete Ronja, I just built the Twister module. But it provided more education value than everything i learned at school, and a lot from what i was supposed to learn in university. And some of the stuff I wasn't supposed to learn in neither but i'm still feeling better knowing. I hated electronics in the school. Then I met Ronja. I probably wouldn't have ended up picking my current profession which involves electronics, and instead work just with metals only. Now I enjoy the best of all worlds, programming, electronics, mechanics. Analysing the circuit gave me a lot of insight. I was like.. there's that dude who managed to pull this stunt with just some parts from old TV's and car backlights. I desired to know how the heck this stuff worked. It took years and my time in university to discover the actual beauty behind the circiuts. The elegance of the simple yet bulletproof design. "
-- ThomasEgi, Twibright Labs IRC Channel
Tento a dalsi podobne testimonals jsou na:
http://ronja.twibright.com/education_projects.php
Taky se Ronja pouziva na bakalarske prace a pisemne prace pro maturitni zkousky:
http://www.chrudim2000.cz/ronja/download/Dokumentace_petr_sadecky.pdf
http://www.chrudim2000.cz/ronja/download/Dokumentace_vojtech_cizinsky.pdf
http://www.chrudim2000.cz/ronja/download/Dokumentace_filip_nemec.pdf
Odpovedi nectu z duvodu opakovaneho verbalniho zneuzivani v diskusi Roota na adresu me osoby.
Škoda že nečteš odpovědi, právě sem si pročetl odkaz na Optické pojítko.
To je parádní "bastl", v tom dobrém smyslu.
Úplně jsem dotyčnému záviděl a vzpoměl si na pocity se zařízením, kdy to konečně začalo fungovat podle mých představ.
Ovšem legrace je, že ten chumel drátů funguje bezvadně a v okamžiku jeho "učesání", například na plošný spoj, je vše v ... háji zeleném. :-)
Osobne si myslím, že v IT existuje veľa pozícii kde VŠ netreba. Dnes sa už stáva diplom akýmsi štandardom a nedáva človeku výhodu. Dôležitejšia je individuálna snaha človeka. Ak ma nenaučili nič na škole nebudem nadávať ale hľadám si cestu sám... Ja som skončil pri Ciscu. Neštudujem IT (študujem geografiu) no keď som pričuchol k sieťarine videl som príležitosť a baví ma to. Je to len o prístupe človeka. Prečo by som mal byť odkázaný na to, že ma na VŠ nič praktické nenaučili, tak preto budem robiť v mekáči? Vždy je možnosť... len to chce vôlu