Vlákno názorů k článku Vzdělávání v IT: studovat můžete nejen na univerzitě od Miloslav Ponkrác - Chápu moderní plivání na vysoké školy. Nicméně kdykoli...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 10. 2015 15:47

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)

    Chápu moderní plivání na vysoké školy. Nicméně kdykoli se chci něco naučit, není pro mě nic lepšího, než vzít vysokoškolská skripta.

    Neosvědčily se mi online kurzy, neosvědčily se mi různé video kurzy. Důvod je jednoduchý, většina kurzistů má znalosti o 10 řádů níže, než většina vysokoškolských profesorů, a je to velmi znát.

    Moje metoda je přímo oslovit vš profesora - českého či zahraničního. Vysvětlit mu svůj zájem, a často si přímo stáhnout jeho učebnici, kterou dává zdarma. Jakoukoli zpětnou vazbu a zájem obvykle profesor vítá, protože se s tím v reále, a ani u svých studentů moc nesetkává.

    Totéž jsem dělal na svých studiích. Mám za sebou dvě vysoké školy. Plně jsem je využil a zahrnoval jsem profesory i starší studenty svými dotazy. Lepší metodu neznám.

    Pouze na vysoké škole máte na jednom místě koncentraci lidí, kterých se můžete zeptat, často špiček přímo v daném oboru. A ještě kolem neuvěřitelné množství lidí, kteří mají o stejný obor zájem. To se vám jinde prakticky nestane. To je příležitost přímo rajská, lepší není. Můžete si také poslechnout totéž od 50 lidí a porovnat.

    Mnozí vedoucí kurzů či autoři knížek velmi často míchají svůj subjektivní názor a své ideologie a vyučovanou látkou. Rok od roku je tam více a více prvního a méně a méně druhého. Mám dojem, že mnohé kurzy a mnozí kurzisté se věnují více ideologii a vlastnímu názoženství a rozšiřování svého desatera, než předávání znalostí - to je bohužel velmi časté. Já bych byl u kurzů velice opatrný.

  • 17. 10. 2015 9:18

    Starous (neregistrovaný)

    problém je jiný, to s tou kvalitou vš profesorů a materiálů vám věřím, mám k tomu i své ale. Současný systém je nastaven tak, že student stráví x let na vysoké škole a pak je vypuštěn do světa a škola z něj už nic dalšího nemá a ani on nemůže dál využívat toho knowhow které tam je.

    Online kurzy on univerzit mohou mít globální dopad, mohou univerzitám budovat značku, přimět lidi aby se k jejich "produktům" vraceli a přinést jim i peníze. Kolik lidí má v pozdějším věku možnost studovat nebo studovat druhou školu? Se zaměstnáním je to komplikované ale takové on-demand studium má spoustu výhod a člověk si ho může zorganizovat po svém. A co se týče kvality, ta je samozřejmě různá, protože je to jiný formát, ale dělal jsem několik MOOC které byly velmi kvalitní. A imho pro české školy by to mohla být příležitost jak být více vidět i za hranicemi protože souhlasím s tím že jsou dobré.

  • 17. 10. 2015 13:43

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný)

    Já myslel, že se bavíme o vědomostech, ne o podnikání a penězích. Ještě do toho zamíchejme šachy, globální oteplování a pár dalších off topic věcí a bude vykydáno.

    Mně jde o znalosti a vědomosti, nikoli o tom, že někomu jinému buduji značku. To buduji značku i těm kurzistům svou návštěvností, stejně jako univerzitám. Mám se tedy obětovat a ponížit své znalosti a vzdát se kvalitních zdrojů jenom proto, že to není dostatečně kapitalistické - a málo se tím účastním reklam, budování značek, toků peněz, atd.? Budu rád, když kvalitě pomohu i reklamně, ale nevím jestli by to měl být primární zájem pokud hledáte, kde se naučit to co chcete. A koneckonců pokud vás to trápí, nikdo nikomu nebrání poslat sponzorský dar, že ano.

    Kromě toho univerzita profituje z spěchu svých absolventů a je to pro ní větší renomé, než online kursy. Kromě toho úspěšní absolventi často svou univerzitu doporučují či do ní často pomohou přímo či nepřímo dodat nějaké peníze. Podle mého věta "X našich absolventů dostalo Nobelovy ceny" nebo "Google vznikl díky a jen díky Stanforské univerzitě" - mají vyšší cenu než cokoli jiného.

    Dobrá škola také nepřetrhává kontakt se svými absolventy. Musí ovšem se studenty jednat férově, což není v českých školách vždy pravidlem. Takoví absolventi pak školu berou jen jako epizodu, nikoli jako svou alma mater.

    Když studuji univerzitní věci a materiály, nějak jsem si ho vždy mohl zorganizovat po svém. Prostě kdykoli kontaktuji profesory a studuji si věci podle svého zájmu a podle časových potřeb svého zaměstnání.

    Podle mého názoru lidé dělají chybu. Na univerzitách celého světa je ke stažení obrovská spousta materiálu, který stojí za to - a kursy to nejsou. Válí se tam zlato, které obsahuje mnoho vědomostí i vysokého stupně, a ještě mnoho lidí, kteří jsou rádi za váš zájem. Jen to není strčeno pod nos, nevěnuje se vám nikdo stylem "máma mele maso, ema má mísu" - ale k dispozici je téměř cokoli.

    Pokud někdo nepotřebuje být doslova veden za ručičku, nic lepšího snad ani není. Je to tím, že vaším zájmem těm lidem dáváte kromě jiného také zpětnou vazbu, že jejich práce má smysl a je cenná, a že někoho zajímá sama o sobě. Pokud jde především o peníze, pak je výhodnější dělat třeba dealera drog, tuneláře, nebo Babiše. To je zkrátka off topic.

  • 18. 10. 2015 7:04

    Starous (neregistrovaný)

    podobné argumenty jak vypadá jediné pořádné vzdělávání jsem krásně viděl popsané na vztahu encyklopedia Britanica vs wikipedia. Tam také všechno viděli pouze ze svého kontextu. Jediné správné vzdělávání je tlustá kniha kde je všechno a kterou si napíšeme podle sebe, protože my to umíme nejlíp. Nevím proč je v Čechách všechno problém a ne příležitost. Jinak statistiky je v populaci a tuplem té anglické dostatečné množství lidí s potřebnou mentální kapacitou. Ti všichni absolventi tam někde jsou. Jenom jestli to nebudeme nikoho vodit za ručičku není částečná absence soft-skills ? Co je špatné na tom ukazovat kdo jsme a co děláme ? A třeba ta zmiňovaná kryptografie na Stanfordu není nic rozblemcaného pro masy - spíš naopak a v práci mám pár kolegů kteří z toho byli nadšení a nabyté vědomosti využijí - naopak neznám ve svém okolí nikoho kdo by byl v jakémkoliv kontaktu se svou bývalou univerzitou.