O 8k bych se nebal. Vzhledem k tomu, ze 35mm pas fyzicky jemnosti filmoveho zrna odpovida 4k, kde ma prevod smysl jen u ostrych statickych scen, na zbytek filmu vic nez dobre poslouzi 2k, je 8k jen jakousi chimerou. Navic se postupem casu cim dal vice osvedcuje fakt, ze nizsi rozliseni s dostatecnym datovym tokem, vypada lepe nez vysoce komprimovane vyssi rozliseni (1080p h264 1500kbps neni dnes vubec nic vyjmecneho). A to radsi neoteviram tema obsahu.
Já osobně bych od online distribuce čekal, že když si koupím film (ve smyslu práva si ho kdykoli v budoucnosti pustit, nikoli jednorázovou výpůjčku), a později je k dispozici lepší verze případně další zvuková stopa (mám pár filmů EN-only + CZ titulky), tak mi "moji" zvukovou stopu a lepší video když ne rovnou zpřístupní, tak aspoň nabídnou k dokupu se slevou za "upgrade" cenu, tzn. třeba 15% původní ceny. Ne, že za cenu stejnou jako za FHD blueray disk dostanu pouze FHD verzi s půlkou zvukových stop nedostupných, odfláknutými titulky, bez garance trvalé dostupnosti (všechny online distribuce si vyhrazují právo cokoli stáhnout a znepřístupnit i ukončit provoz).
To si totiž tu placku můžu koupit rovnou a do libovolného požadovaného formátu v libovolné kvalitě a nejnovějšího kodeku si ji přerýpat sám, s garancí dostupnosti na věky věků ámen a bez rizika zákazu někdy v budoucnosti, až se někdo rozhodne že není vhodné jitřit něčí city (ahoj Amazone, mám na mysli tebe vs. 1984). A navíc to většinou budu mít hotovo rychleji, než se mi to od distributora stáhne.
i-legalne.cz ...
Mimochodem, neni lepsi a jednodusi pouzit sluzeb tpb? Zadarmo, s garanci dostupnosti, v nejmin desitkach, nekdy i stovkach ruznych variant, kodeku, bitrate, rozliseni ... a kdyz vyjde lepsi verze, staci znova sosnout.
Navic bez obtezovani a vyhrozovani, nepreskocitelnych reklam, neprehratelnych (ne)audio placek, ve standardnich kontejnerech a standardnich kodecich.
To je totiz presne to, za co jsem pripadne ochoten zaplatit, narozdil od toho, co jak pises realne nabizeji, a za coz nejsem ochoten zaplatit vubec nic.
Teda nevím, line není linie. Linie má v češtině dost konkrétní významy.
Linie existuje i ve významu čára, linka. Hustota linií (čar, linek) je pak lineatura.
Pro linie zobrazení by asi nejlepší slovo v češtině bylo "řádek", protože už od dob CRT obrazovek v televizorech se používá spojení "řádkový rozklad".
No já bych jedno vysvětlení měl...
http://www.extra.cz/images/thumbs/33/29/332942a-9885-profimedia-0000802253-0d0080000-0d1148036-0d9920000-0d9516616-sector_668x376-crop.jpg
Placka doma obvykle poskytuje v danem momente nejkvalitnejsi dostupny zaznam daneho filmu pro domace pouziti. Nevadi mi platit streamovace sluzby ala netflix nebo amazon video, k obcasnemu shlednuti filmu treba na tabletu je to dostacujici. Pokud ale ocekavam kvalitu, tak jdu do kina, pokud jde o film ktery chci jeste videt nekdy kupuji bluray a delam kopii pro sve zarizeni na NAS. Jestli se nekdy hollywood rozhodne prodavat filmy na 10TB kotoucech/discich, budu je kupovat bez ohledu na gigabit internet a dostupny streaming. Ultra HD Bluray jsou v CR vicemene nedostupne, treba takovy bontonland nabizi 87 titulu, vicemene brak. Kvalita placek obecne kolise a radsi bych placku o mesic pozdejc ale poradne nez mit 5x titulky spatne oznacene a 1x spatne oznaceny zvukovy kanal.
Marný boj filmových distributorů :-) Kdyby všechny jiné možnosti - a že jich je dost - selhaly, stále zbývá poslední řešení - kamera na stativu snímající obrazovku televizoru nebo plátno. S kvalitním vybavením a dobrým nastavením by výsledek nemusel být zas tak špatný. To by distributoři museli dát úplný zákaz domácí distribuce a filmy promítat pouze v kinech. A nebo - a to je dle mého lepší řešení - připravit divákům v kině takový audiovizuální zážitek, že si rádi do toho kina zajdou. Byl jsem v kině předevčírem, je co zlepšovat ...
Zas tak moc bordelu ne - stačí zatemnit místnost, odstranit odlesky, kameru ručně zaostřit, ohlídat si rovinu snímacího čipu v kameře. Samozřejmě mohou vznikat interference - zde by bylo nutné si pohrát s obnovovací frekvencí monitoru vs snímací frekvencí kamery. Zvuk není problém - každé zařízení má výstup pro sluchátka, ze kterého dostanete zvuk ve stereu a velmi slušné kvalitě. Pro 95% lidí naprosto dostačující, spousta lidí sleduje filmy i na mobilu :-)
Samozřejmě, krást se nemá. Chci tím jen říci, že spíše než se soustředit na technická řešení která mají zabránit nelegálnímu šíření filmů, měli by se distributoři zaměřit na osvětu a jak jsem psal na lepší technické vybavení klasických kin. Prostě nějaké bonusy pro platícího diváka :-)
Pokud chcete tocit na mobil, tak ani tu mistnost nemusite zatemnovat... s tim zvukem jsem to nepochopil jak vystup pro sluchatka na kamere zachova kvalitu zvuku a jak kvalitne dostanete z 5.1 zvuk do sterea bez nejake rozumne konverze primo stereo kamerou (obvykle s mizernym mikrofonem). Ochrana medii u filmu me taky se*e, ja to ale vnimam jako zamek u auta. Profikovi to nezabrani v nicem, kolemdoucimu to zabrani sednout do auta a odjet.
'A vlastnit fyzický nosič s filmem je přeci jen fajn' - 100 let za opicemi. I se slabsim pripojenim se da film stahnout. A nasledne smazat. Nema smysl filmy hromadit. Od toho by meli byt specializovane online knihovny, ze kterych si to budeme stahovat :)
Mimochodem, ten trh se zmenil uz pred 20 lety. Ale studia nezareagovala dostatecne pruzne a vysledkem bylo nekontrolovane online sireni filmu, piratstvi. Misto reakce 20 let plakali, jak jim utikaji zisky a aby s tim ostatni neco udelali.
Strom na dřeváky - jo, zážitek z vojny. Karlovy Vary, 1979. Seděli jsem v Termálu, film běžel, lidi utíkali, ale nám běžela vojna. Přežili jsme tedy i to, že tam promítač dal jeden kotouč podruhé, a protože je dílo tak nudné a zcela bez děje, tak si toho všiml až asi za čtvrt hodiny (a to ho na to asi upozornila paní, co četla překlad dialogů). Takže na konci představení uniformy jednoznačně vedly.
Ale sháním třeba maďarský film "Pevnost", který jsem v těch KV viděl taky.
Ale me je uplne jedno jak to zaplati nebo nezaplati, proste bud mi nabidne sluzbu za kterou jsem ochoten zaplatit, nebo nenabidne, a zadny prachy neuvidi. Ja totiz nehodlam platit "jen 3 kila" 20 ruznym provozovatelum jen proto, ze kazdej ma jeden z 20 filmu ktery chci videt (a dalsich 150 nema zadnej z nich).
Stejne tak nehodlam platit nikomu, kdo mi bude cpat nejaky DRM a dalsi sragory. Nehodlam misto hodiny sledovani nejakyho filmu 3 hodiny resit, jak ho do ty televize vlastne dostanu.
Zajima tebe snad to, jak to dela pekar, ze ma kazdej den na krame 50 ruznych druhu peciva? Kdyz bude mit 3 a bude ti vykladat, ze to ostatni si stejne koupi 2 lidi, tak budes chodit jinam.
Jsem toho názoru, že velká studia, "Hollywood", stojí před krachem a jsou si toho zatraceně vědoma. Dneska každé PC umí (třeba ve spojení s kamerou v mobilním telefonu) věci, které byly ještě někdy v 90. letech absolutní profi špička. Takže velká studia ztrácejí monopol typu "točit filmy může jen ten, komu pronajmeme naše super studia a zkásneme ho až na dřeň".
Přitom jde o myšlenku a její provedení, ne o super bim-bam-bum stereo - kvadro - 3D (atd.) efekty. Filmů s těmi efekty jsem viděl spousty a většina z nich v podstatě ani nestála za podívání a většina z nich by mi ani nestála za pátrání po nějaké pirátské kopii.
Přitom onehdy jsem si pouštěl "Frigo na mašině" (kdysi u nás na DVD vyšel). Nemá to ani barvy ani dialogy, je tam akorát hudba, nicméně pořád je to o sto procent víc ke koukání než naprostá většina filmů z poslední doby. Viz taky propad remaků Barbara Conana a Vinnetoua; v podstatě Američani nezvládli ani remake Solarisu (a to ještě lepší než Tarkovského poněkud překynutý dvojfilm je čb televizní inscenace, kterou kdysi dávala naše televize rusky s titulky - řekl bych, že má k tomu Lemovi blíž). Takže lepší technická kvalita, když absolutně chybí myšlenka (a "Hollywood" je myšlenkově sterilní) je k ničemu.
Loni natáčeli poloamatérsky Žambochova "Drsného spasitele", viděl jsem ukázky, obávám se, že to bude lepší, než cokoli, co Hollywood natočil v tomto století, a dělali to přitom dost na koleně. Jsem toho názoru, že právě takto vzniklá produkce bude "Hollywood" válcovat.
Další věcí je, že filmů existuje tolik, že je technicky není možné všechny shlédnout. A těch kvalitních je jen pár a hollywoodská produkce z posledních 20 - 30 let je mezi nimi jen výjimečně. I tohle je pro velká studia součást zvonečku - umíráčku.
1. Technologie skutečně pokročila, jde ale spíš o to, zda to není pokrok k zbytečnému samoúčelu.
2. "Dívatelných" fanfilmů už najdete na internetu docela dost. A obávám se, že procento "dívatelnosti" nijak nezaostává za tím, co produkují velká studia. A navíc jsou velká studia daleko více prolezlá rakovinou politické korektnosti (viz nyní aktuálně Achilles hraný černým hercem).
Prosim o 1 fanfilm s vice nez 10M vzhlednuti... Amaterske filmy maji urcite svuj vyznam, ale tak nejak budou vzdy na okraji zajmu. Nemaji penize v podstate na vse, na reklamu, na kvalitni zvuk (7.1 treba), jedine co v amaterskych filmech je dostupne jsou rekneme kamery s lepsim rozlisenim, ale na rovinu zase nemuzou si dovolit kvalitni objektivy atd. Napady, nove herecke obsazeni, mozna skvele herecke vykony nemaji sanci konkurovat filmum kde je rozpocet treba $100M. Procento divatelnosti je mozna stejne, pocet vzhlednuti je ale uplne jinde. Politicka korektnost sere, ale kdyz chcete delat multImiliardovy byznis, tak se proste musite cpat do kazde prdele bez ohledu na to jestli je cerna, zluta, gay, nebo lesba.
Faktem je, že "počet shlédnutí" je docela problematický, pokud je film volně ke stažení a off-line shlédnutí se nedají nijak počítat.
Jinak ovšem je jasné, že pokud někdo bude mít zhlédnuto třeba 20 fanfilmů (nebo obecně amatérských filmů) za rok, tak se to do počtu zhlédnutých studiových filmů už nějak promítne.
A k té PK: Nová verze Barbara Conana (bez krve a s jinými polit korektnostmi) - totální propadák. Nová verze Vinnetoua dtto.
Takže vlezou do kdejakého řitního otvoru, Herakla bude hrát černá lesbička a Ledovou královnu vycházející herecká hvězda z Papuy - Nové Guinei a nikdo jim na to chodit nebude. Leda by tam naháněli mládež ze škol, jak za mých mladých let na sovětské filmy.