Hlavní navigace

Yahoo to podělalo...

Tomáš Krause

... a to tak, že hodně. Až do minulého týdne jsem si myslel, že lidé v Yahoo vědí co dělají a znají chování lidí na netu. To co se jim však povedlo, mě rychle vyvedlo z omylu.

Většina čtenářů asi ví o co jde, takže jen v kostce:
Yahoo, majitel serveru Geocities, vytvořilo nová pravidla pro free umístění stránek na Geocities. A tato pravidla říkají asi toto: ‚všechno co vystavíte na Geocities se stává majetkem Yahoo a to si s tím může dělat, co se mu zachce.‘ Těmito pravidly si proti sobě ale pochopitelně poštvalo velké množství svých klientů a ti začali hojně Geocities opouštět, založili vlastní stránky s informacemi o bojkotu Yahoo/Geocities a navíc se během víkendu na mnoha stránkách měly začít objevovat bannery s textem ‚Protest! Move out of GeoCities‘ (hledal jsem, ale neviděl).
Z tohoto vývoje se radují hlavně konkurenti Geocities, kteří pociťují nebývalý nárůst nových klientů, naopak těžkou hlavu asi mají akcionáři Yahoo, protože jejich akcie se zcela pochopitelně vydají na cestu dolů (alespoň dočasně).

Je pochopitelné, že se uživatelé dali takto na útěk, i když podle mě se nemusí moc vzrušovat majitelé klasických domovských stránek, kde jejich autoři vytrubují do světa kolik jim je let, kolik měří a váží a co dělají ve volném čase. Problém samozřejmě nastává u toho, kdo na Geocities vybudoval něco hodnotného a slušně navštěvovaného a teď by se mu mohlo teoreticky stát, že se jeho dílko někomu z Yahoo zalíbí a prostě si ho vezme. Tady bych i já okamžitě bral nohy na ramena a porozhlédl se po novém serveru, který si mě bude více vážit.
Samostatnou kapitolou jsou pak firemní stránky, u těch může nastat nejvíce problémů. V tomto případě ale říkám ‚dobře jim tak‘, protože firemní stránka nemá na free serveru co dělat. Vzbuzuje snad v někom důvěru firma s adresou dlouhou tak, že se nevejde na vizitku? Jak solventní je asi ta firma, když šetří na vlastní image?
Nedávno jsem viděl opravdu úžasnou věc – inzerát firmy prodávající mobilní telefony. Šlo o krásně barevně vyvedený inzerát v jednom z luxusnějších časopisů, polovina stránky A4, odhadem minimálně za 60.000,– Kč. Inzerát sliboval klasicky všechno možné i nemožné, nechyběla samozřejmě adresa, telefon, fax a … Internet http://member­s.xoom.com/ta_fir­ma/. Hrůzou se mi zježily vlasy na hlavě. Nepochopím firmu, která vyhodí 60.000,– za inzerát a nemá 500,– měsíčně na vlastní doménu.
To už jsem trochu odbočil od tématu, ale chtěl jsem tím ukázat můj názor na firemní stránky na free serverech a proč říkám ‚dobře jim tak‘.

Každopádně bude asi celý problém prima sousto pro právníky a jsem zvědav, jak to nakonec dopadne. Já osobně si myslím, že pokud Yahoo podmínky nezmění, bude mít veliké problémy. Takovéto jednání by ještě jakž takž prošlo v reálném světě mimo Internet – budu-li v nějakém městečku jediná firma, poskytující nějakou službu, tak si mohu podmínky měnit jak se mi zachce, nikdo nepojede ke konkurenci do 50 km vzdáleného města. Ale na webu? Tam je mi ukradené jestli mám stránku v Seattlu, v New Yorku, nebo dokonce v Sydney. A tohle lidem v Yahoo nedošlo?! Nedošlo jim, že před branou Geocities čekají desítky konkurenčních nabídek, po kterých okamžitě sáhnou jejich znechucení klienti? A nebo jde o nějaký promyšlený tah, jak ulevit serverům? To už je teorie hodně přitažená za vlasy, ale pořád se snažím najít nějaké rozumné vysvětlení pro tento absolutně nepochopitelný krok…

Pokud vás případ Geocities vylekal a běžíte zkoumat podmínky českých free serverů, tak vás mohu uklidnit. Největší domácí server poskytující tyto služby – Můjweb, nic podobného v podmínkách nemá a domnívám se, že ani žádný jiný český server nic podobného nechystá. V Čechách je vaše dílko na free serveru ohroženo pouze v případě vystavování stránek, jejichž obsah je v rozporu se zákonem ČR, což je samozřejmě pochopitelné.

Našli jste v článku chybu?