"Ale vždyť snad nemůžeme říct, že cokoli bez příkazového režimu je mizerné." - je mi líto, ale mé celoživotní zkušenosti ukazují, že cokoli, co nemá příkazový režim, se dá považovat pouze za polotovar.
"Mě zajímá GUI (a UI obecně) ve smyslu rozhraní mezi programem a člověkem. Bohužel v této diskusi ne na to dívá hodně lidí v mnohem užším smyslu bez širších souvislostí (vidí jen to nabouchání textu do souboru)...sliboval jsem si od toho, že se tu rozvine i hlubší diskuse o uživatelském rozhraní obecně..." - tak to jsme na tom podobně, ale nyní už mne GUI zajímá spíše jako zajímavost, která ale efektivní používání výpočetní techniky spíše brzdí, i když zároveň toto použití značně zjednodušuje. S nejrůznějšími typy GUI jsem se setkal už od mých začátků na C64 v druhé půlce 80. let, kdy jsem si hrál s GEOSem. Ale po těch dvaceti letech dospívám k závěru, který jsem napsal výše. GUI vypadá přitažlivě, je snadné, neboť je založeno na několika skutečně směšně jednoduchých úkonech, tím pádem je velmi intuitivní. Ale to je právě ten problém, který způsobuje, že GUI má své hranice použitelnosti, které však mnohem starší textový přístup nemá: snaží se být tak jednoduché a intuitivní, že pro složitější operace s jejich komplexností se tato primitivnost (nikoli v hanlivém smyslu) stává stále větší překážkou, až nakonec použití GUI začne být zcela kontraproduktivní. GUI se pokouší o to, abyste měl vše před očima, jak jste tu napsal, aby vám co nejvíce ulehčilo práci, abyste se toho co nejméně musel učit nazpaměť, co nejvíce funkcí co nejlépe organisovaných do logické stromovité struktury. Jenže to je právě zároveň také to neodstranitelné omezení: obrazovka vašeho monitoru, ať je jakákoliv, nikdy nemůže obsáhnout tolik informací, kolik jich může obsáhnout vaše hlava, a jednoduchost a uniformita ovládání GUI nikdy nemůže konkurovat flexibilitě a různorodosti myšlenkových procesů lidského mozku, myš a tlačítka na obrazovce nikdy nemohou v efektivitě ovládání dosáhnout deset lidských prstů pohybujících se řekněme po 64 klávesách.
Nepopírám zásadní a klíčovou zásluhu GUI v masovém rozšíření výpočetní techniky a jejímu zpřístupnění nejširším vrstvám, které bylo umožněno tím, že GUI sejmulo z uživatele břemeno prvních znalostí a postupů, kterým se v dobách před GUI musel každý naučit. Není to nic jiného, než že vlastně část toho, co by jinak musel dělat mozek uživatele, dělá program GUI. To je jistě v počátečních fázích obrovské ulehčení pro uživatele. Jenže v určitém okamžiku je toto počáteční ulehčení tvrdě vykoupeno. To, co v počátcích obrovským způsobem zjednodušilo práci a nutnost učení vlastně zredukovalo na nulu, se nyní stává nepřekonatelnou překážkou. Samozřejmě že každý program má své limity, ale GUI pod tyto limity zbytečně staví limity nové. Je to asi jakobyste se pokusil zcela oprostit od klasického programování, od programovacího jazyka v klasickém smyslu, a nahradil ho jakýmisi obrázky propojenými různými čarami a podobně - musel byste jít ještě dál, než kam jde vizuální návrh programu, zkrátka tak daleko, abyste nutnost psaní nějakého kódu redukoval téměř (nebo úplně) na nulu. Takto by se každý naučil programovat hned, programování by se stalo skutečně intuitivní záležitostí, naklikat si prvních pár jednoduchých programů by bylo směšně jednoduché. Ale s rostoucími nároky na to, co vlastně všechno ten vámi tvořený program má umět, by tento způsob programování začal být stále více omezující a zpomalující. V každém případě - jak v tomto hypotetickém, tak v případě GUI vs textový přístup - existuje bod, v němž GUI práci neusnadňuje, ale komplikuje a zároveň ji i zneefektivňuje, a co víc, existuje bod, který pro GUI tvoří pevnou hranici, ten zmiňovaný nadbytečný limit.
Když například kreslím elektronické schéma - jako pro začátečníka je pro mne obrovské usnadnění mít po kraji obrazovky čudlíky s různými entitami schématu, je pro mne intuitivní natáhnout drát a propojit s tím něco jiného. Ale s rostoucí dobou praxe mě to začne omezovat, těch drátů tam musím namalovat hodně, z pohledu mého mozku mají samozřejmě všechny nějakou logickou strukturu a z pohledu počítače velká část, ale kdyby tam existovalo jen GUI, tak tu logickou strukturu můžu klidně zapomenout, protože ji těžko vysvětlím GUI, které je navržené pro jednoduché úkony, jelikož pro složitější úkony už ze své podstaty použitelné není. Je pro mne jednodušší a ušetří mi mnoho času, když mohu napsat cosi jako "c U1.A[0..15] U2.Q[1..16] U5.FIFOADDR[0..3] via bus A". Je to směšně snadné implementovat i pro programátora té aplikace na kreslení schémat, aby tomu ten program rozuměl a provedl co chci. Ale GUI mi zde staví zbytečné omezení, jelikož toto je jedna z tísíců věcí, která mě může napadnout a kterou je možné snadno poskládat pomocí příkazů a jmen objektů, tedy s použitím textového přístupu, ale mimořádně náročná, ne-li nemožná, na úrovni GUI. GUI za mne někdo vymyslel, aby mi usnadnil použití něčeho jiného, někdo přede mnou poskládal množinu možných operací, což samozřejmě platí i u textového přístupu, ale narozdíl od něj, on je poskládal tak, aby vyhovovaly primitivní logice GUI, která ani zdaleka nedosahuje úrovně i velmi jednoduchého formálního jazyka. Což je obrovský a hlavně zcela zbytečný handicap!
Historicky to můžeme dokladovat asi tak - člověk si zjednodušoval práci různými stroji, až měl stroje a přístroje velmi složité, se spoustou tlačítek a kontrolek. Ale odedávna snil o tom, že sestrojí stroj, kterému stačí jen poručit co má udělat a on to udělá. Když se ten stroj podařilo zkonstruovat, tak nakonec na tuto převratnou výhodu rezignuje a vybaví ho "nadstavbou", která tomuto stroji dodá virtuální páčky, čudlíky a kontrolky, které dokonce vypadají jako skutečné, i když ve skutečnosti neexistují a jejich existence je často zcela neopodstatnělá. A to prosím jen z toho důvodu, že by bylo nutné ostatní lidi naučit mluvit jazykem, jakým mluví ten stroj. Ten stroj však v praxi používá jazyků více, každý pro to, na co se hodí, takže by se mohlo zdát, že je to pěkný babylon na jednom stole, ovšem nutno dodat, že všechny ty jazyky mají jasnou logiku a jsou jednoduché. Jenže povaha věcí, k jejichž vykonávání byl tento stroj primárně sestrojen, je tak komplexní, že je není možné obsáhnout páčkami a čudlíky. Můžeme samozřejmě pro každou činnost najít množinu čudlíků a formulářů (chtěl jsem původně napsat lejster kvůli podobnosti s realitou). Ale bude to vždy méně flexibilní, než najít pro tento účel množinu objektů, jež mohu propojovat na způsob jazyka, byť by byl velmi primitivní.
GUI je jako byste nahradil komunikaci mezi dvěma lidmi komunikací ve stylu lejster, která si budete vyměňovat. Pro základní komunikaci je to intuitivní a jednoduché - pár piktogramů... dovedu si to představit například na recepci hotelu, nebo v restauraci. Dostanete formulář, zaškrtnete obrázky, odevzdáte a je to. Výhody tohoto přístupu našli už když vymysleli úřady a formuláře. Na problémy narazíte v okamžiku, kdy chcete vyřídit něco, co formulář už neobsahuje. Ano, musíte se kvůli tomu naučit komunikovat, ale výhoda je obrovská - jednak můžete vyřizovat i věci, na něž formuláře nejsou, nebo jsou, ale jsou příliš komplikované, jednak můžete - tedy bohužel toto platí jen u počítačů - "osobně", místo nutnosti vyplňování formulářů v kombinaci s ukazování prstem, říct "chci to a to". Na tomto hypotetickém GUI byste mohl založit i reálný hotel, jehož personál by nemusel s klienty prohodit mluveného slova. Ale čím více služeb a více možných problémů či přání zákazníků byste chtěl podchytit, tím více formulářů a stále více komplikovaných byste musel vymýšlet, tisknout a zpracovávat. Až narazíte na problémy, které by byly prostě neřešitelné tímto způsobem, nebo jejich řešení by bylo neúnosně nepřehledné a komplikované.
ZÁVĚR - GUI může být, ale co nejjednodušší a obsahující pouze základní funkce pro první seznámení. Těžištěm musí být jazykově orientovaná komunikace, která umožní totéž, co GUI, ale přímočařejší formou, a navíc ještě přidá tu mnohem větší nadmnožinu operací, které je nutno postupně zvládnout intelektem, pro něž je GUI nepraktické. Z tohoto pohledu se jeví cesta Microsoftu a věci jako Windows (a Vista zvláště) v naprostém rozporu s cestou efektivní (netvrdím prosím "pro počáteční seznámení se", ale pro praktickou práci) aplikace výpočetní techniky. Osobně jsem přesvědčen o tom, že během příštích deseti, patnácti let se postupně ukáže, že cesta stále namakanějších, nápaditějších a rafinovanějších GUI je slepá, že tato novější a novější GUI stejně nic nového kromě jiného vzhledu či ovládání nepřinášejí, jen vyžadují stále výkonnější a výkonnější hardware. Vývoj GUI byl v podstatě završen nedlouho po jeho představení. Vše ostatní se už vymyká filosofii jednoduchosti hraničící s primitivitou, jež stála u zrodu GUI, a nic užitečného nepřináší.
Počítač nemá lidský intelekt nahrazovat, ale doplňovat. GUI se pokouší o to první, jazykový přístup o to druhé.
Toť můj závěr po dvaceti letech používání obého.
Přemýšlel jsem o napsání článku na toto téma - úvah o optimálním uživatelském rozhraní, OS a optimální koncepci počítače. Protože poslední dobou začínám mít stále vtíravější pocit, že jak UI, tak OS, tak PC se ubírají poněkud špatnou cestou. Mám takový nepříjemný pocit, že některé přístupy z mnoha možných jsou povyšovány na jakási dogmata, axiomy, a cokoli ostatní je považováno za překonané nebo nevyhovující. Takovým typickým "dogmatem" je, že moderní UI=GUI, co nemá GUI působí archaickým dojmem a je založeno na překonaných přístupech. Nebo poslední hit - vícejádrové procesory apod. Spíše než zdravý rozum udává dnes více než kdy jindy v IT směr marketing, astronomický nárůst výkonu HW za posledních 20 let není spojen s odpovídajícím nárůstem kvality SW, ale je zneužit k vykompenzování intelektuální lenosti, pohodlnosti a bohužel často i neschopnosti vývojářů.
Pokud by ale 'kvalita' nebo 'rychlost' sw mela byt stale takova jako kdysi, kdy se pocital kazdy usetreny byte a instrukce, pak by tezko mohlo existovat tolik ruznych aplikaci (nejen kusu, ale i typu), pocitace by nebyly zdaleka tak relativne snadno pristupne a rozsirene
Nikdo vam ani nikomu jinemu preci nebrani vyvijet vysoce kvalitni a efektivni aplikace "oldskool" stylem s optimalizovanym rozhranim. Pokud to je to, co uzivatele chteji (a pro koho jineho se sw dela), budete mit velky uspech.
moderni marketing zdaleka neni jen o tom prodat praci prasek, ale upozornit na svuj produkt, ukazat cim je lepsi nez ostatni, zjistovat, kdo a proc ho pouziva pripadne nepouziva, zjistovat co by od neho uzivatele chteli atp. A pokud je IT udavano takovym marketngem, tak to mi tedy rozhodne nevadi.
zadnou ruku neprecenuji, pouze tvrdim, ze to, co je obecne "spravne", "uzitecne", "pozadovane", "zadouci" nemuzete rozhodovat vy, nebo jina osoba nebo skupina
pokud vami popisovane vlastnosti nejsou obecne pozadovany, nebo jsou vyvazeny vetsimi ustupky (jako nemoznost vyvoje opravdu komplexnich reseni, citelne prodlouzeni vyvoje), pak je to zrejme ten duvod, ze se IT tim smerem nevyviji
jestli mate dostatek volneho casu, nebo je to vas konicek, muzete si pro sve potreby delat takove genialni aplikace, v lepsim pripade se uchyti, v horsim z nich budete mit jenom ten dobry pocit, ze vase reseni je uzasne inovativni a mnohem lepsi, nez to, na co se v soucasnosti zmuzou ostatni
Bud budete jednou oslavovan jako kdysi nepochopeny vizionar, nebo se pripojite k J. Cimrmanovi jako prukopnik slepych ulicek...to uz je udel geniu
----
jiste nemuzete popirat, ze konkurencni prostredi tlaci na inovace a jejich uvadeni do provozuschopneho stavu
za techto podminek vznikaly komercne vyrabene (nevojenske) pocitace, i operacni systemy a mnoho jinych inovaci zdaleka nejen v oboru IT
Netvrdí, že někdo musí určovat co je a co není kvalitní. Jen říkám, že trh je příliš chaotická věc na to, aby z něj vypadlo optimální řešení. Navíc snadno manipulovatelná - obzvláště, pokud je ten trh deformován monopolně se chovajícím podnikem.
Příkladů je spousta - proč se ujala ve videu jako standard VHS a ne Beta, když z objektivních důvodů byla Beta mnohem lepší? Jak se mohl MS-DOS udržet fakticky 15 let téměř beze změn, když minimálně od roku 1982 silně technologicky zaostával za HW, na němž běžel? Atd., atd... Trh je snadno manipulovatelný, máte-li dostatečně silné ekonomické zázemí. Trh bude za takových okolností chtít to, co budete chtít, aby chtěl :-)
V historii existovalo mnoho lepších řešení, která se neujala, ať už z jakýchkoli důvodů. Ale je bláhové a naivní si myslet, že když něco zavrhl trh, tak je to tím, že ta věc byla špatná nebo v něčem horší.
ano presne tak :) trh rozhodne neni dokonaly, ale tak nejak se sam (i kdyz ne hned) stabilizuje a umoznuje uspokojovani novych potreb a to presne v takove mire, a za takove ceny, ktera odpovida jejich vyznamnosti pro zakaznika
nelze se na to divat pres jednotlive pripady, jde o to, ze zatimco v jednotlivostech muze selhavat a velmi zaviset na nahode, celkove to vsechno docela dobre funguje
neoptimalizuje lokalne, ale globalne :)
Betamax nebyl ve vsech smerech lepsi. Obecne se uznava, ze byla o neco lepsi kvalita obrazu. Ale VHS se ujalo udajne proto, ze v rozhodne dobe slo na VHS nahrat cely dvouhodinovy film ale na betu jenom hodinu, prehravace pro VHS byly navic levnejsi, a lidem proste ta kvalita a funkcionalita za dane penize stacila
jinak opravdu jenom minimum subjektu ma dostatecne silne ekonomicke zazemi aby mohlo manipulovat trhem (ne ovlivnovat zakazniky, ale ti stale maji svou svobodu) a proto tu jsou instituce, ktere slouzi k ochrane trhu.
nikdo netvrdi, ze to co se neujalo je obecne horsi nez to, co se ujalo
Mě se spíš občas zdá, že někteří ekonomové jsou úplní analfabeti a ignoranti v oboru psychologie. Celé 20. století je jeden velký důkaz, jak snadno se dá manipulovat obrovským množstvím lidí.
1) Nejlépe ten matfyz. Nebo cokoli, kde základem je matematika. Což se o VŠE říct nedá.
2) Nechodil, ale moji kamarádi ano (z nichž jeden se mnou pravidelně konsultoval matematiku; je tristní, když cvičící na statistice nedovede spočítat jednoduchý příklad na pravděpodobnost a ještě vnucuje člověku, který si to pamatuje ze SŠ správně, své absurdně nesmyslné postupy).
Ať už se tam učí co chce, matematika či ekonomie to není. Spíš ideologie, hlavně nad tím moc nepřemýšlet, prostě to tak je, protože to někdo někdy řek.
Debile, fasisto, pico - to je mi tedy styl diskuze.
Neviditelna ruka funguje kratkozrace, a to ze si neci voli vetsina nema zadnou souvislost s tim zda je vec kvalitni nebo ne. Ostatne, staci se podivat na reklamy a hned je videt, co na lidi nejlepe funguje. Seriozni informace pro racionalni rozhodnuti to nejsou. Nebo reba masova konzumni hudba ma ke kvalite take daleko.
Omyl :) Nefunguje kratkozrace, ale spepe :).
Je to metafora, samozrejme zadna nadlidska ruka neexistuje. Je to metafora pro lidske chovani. Vznika to prirozene jako dusledek individualniho chovani kazdeho jedince.
A pritom neni potreba nejaky zcela osviceny (centralni) planovac a organizator s bozskou kapacitou zpracovani, ktery by u vsecho zjistoval, jestli to je kvalitni a lide by to meli kupovat, pripadne kolik by se toho melo vyrabet a kde a za kolik a kolik to ma stat. Nanejvys se stanovi jakesi oborove standardy kvality. Mohou byt na dobrovolne bazi, nebo jako zavazne normy, pokud je to ve verejnem zajmu.
Pokud se jedna o jakoukoliv produkci, nikdy nejde o maximalni kvalitu, ale o optimalni kvalitu vzhledem k ostatnim parametrum (napr. cena, cas, mnozstvi).
Ne vsichni touzi pouze po maximalni kvalite. Ja treba nepouzivam pouze luxusni hedvabne a satenove odevy, rucne vyrabene boty z krokodyli kuze, bryle z titanu a mobil z tehoz materialu s neposkrabatelnym diamantovym displayem.
Nerozlisujeme jenom kvalitu spickovou a nedostatecnou, ale take nejakou skalu mezi tim - kvalitu beznou a prijatelnou. Pokud je neco pod ni a existuje rozumna alternativa, pomerne rychle se na ni zakaznici orientuji.
Pokud chci software (respektive jeho funkcionalitu) a nekdo mi nabidne totez ve vyssi kvalite stejne rychle a za stejnou cenu a se stejnymi zarukami, beru to. Pokud neco z toho bude horsi, budu to zvazovat. Ale o tom, ze neco takoveho nabizi se musim nejak dozvedet (treba reklamou - v tom to pripade samozrjme nepujde o billboard nebo tv spot, ty se pouzivaji hlavne na pomerne levne rychloobratkove zbozi, nebo naopak drahe ale masove produkty).
A kdo urcuje, co je kvalitni? Vy, nebo skupina hudebnich kritiku? Nejaci cenzori? Co musi mit hudba aby byla kvalitni? Remeslnou zrucnost? Krasu? prinase neco noveho, neotreleho? A jak vite, ze lide chteji poslouchat jen kvalitni hudbu? Je opera a opereta kvalitni "vysoky" hudebni zanr? A bylo tomu tak i v minulosti? Je Neruda kvalitni autor? A byl ve sve dobe takto uznavan?
Kratkozrake muze byt spise to, kdyz v domeni, ze vime vice a lepe, nez ostatni jim zacneme kazat o tom, co a jak maji delat. A kazani je jeste dobre a nemuze az tolik skodit, horsi je kdyz jim to narizujeme. Nikdo totiz neni neomylny.
A neomylna neni ani ta vase metaforicka ruka, ale na rozdil od 'planovace' dava lidem svobodu volby.
"A neomylna neni ani ta vase metaforicka ruka, ale na rozdil od 'planovace' dava lidem svobodu volby."
To je poměrně naivní představa o funkci trhu :-) Neříkám, že v ideálním případě by to tak nemělo fungovat. Ovšem v realitě je trh tomuto chování hodně vzdálen.
Např. chci-li vyvíjet embedded aplikace, musím mít Windows, protože nástroje k tomu jsou pouze ve Windows. Tady žádnou svobodu volby nemám - leda to nedělat vůbec :-)
A o kterem trhu ted mluvite? O trhu operacnich systemu nebo o trhu vyvojovych nastroju pro embedded aplikace? A ktery z nich je monopolni?
Zrejme to je proto, ze se nikomu doposud nevyplatilo delat nastroje pro vyvoj embedded aplikaci pro jine OS. Licence pro Windows+cena tech nastroju je zrejme aktualne nizsi nez naklady na vyvoj neceho takoveho pod linuxem. A neni po tom poptavka.
Nezamenujme svobodu volby/rozhodovani a pravo na neco.
Mate plnou svobodu volby pracovat na windows, vytvorit si vlastni nastroje pokud neexistuji, nebo za takovych podminek z toho trhu odejit a delat neco jineho. Ale nemate pravo po komkoliv pozadovat, aby vam dodal prislusne nastroje pro vami zvoleny system.
Zajímavé otázky, ale nepřeháněl bych to. Když vám zahraji stupnici čistě a falešně, můžete tvrdit, že z určitého pohledu je správnější ta druhá, ale lidé si budou ťukat na čelo. Když někdo spívá rok, a natočí pod tlakem desku, je pravděpodobnost že vyprodukuje kvalitní hudbu mnohem nižší, než když je někdo talentovaný a má desítky let praxe. Samozř. může přijít nějaký "hudbou a obecným povědomím nezasažený" primitiv (rozuměj jako čistý a neposkvrněný jedinec) s tím, že ten začínající skřehotélek se mu líbí víc, že to je lepší_muzika™, ale jak říkám... v tu chvíli "je to holt jeho názor™.. může to být špatný názor... ale když on to tak prostě cejtí..." :D co na to říct.
V případě open sourcu nebo softwaru zadarmo je to ještě jednodušší, je tu jen jedna strana: užitek. Lidé si prostě sezobnou to, co jim přinese největší užitek, a ani se nemusí obtěžovat s nějakým marketingem, cenovými politikami... Takže jestliže se lidem většinou vyplatí používat třeba pět specializovaných editorů (ale se standardním ovládáním) místo jednoho universálního, tak na tom něco bude.
ale take dost jeho neuzivatelu :) to je jako ten stary vtip :)
"Priznejte se, ze jste ho zabil, mam dvacet svedku, kteri vas pri cinu videli." "Pcha, to nic neni, to ja vam jich privedu dve ste, kteri me pri cinu nevideli..."
Ale opet berete v potaz pouze praci s jednou aplikaci.
Pokud ma byt neco ve vasim pojeti efektivni, ma to ovladani velmi specializovane na danou cinost.
Ale lide nepouzivaji pouze tu svoji jednu aplikaci. Pouzivaji jich mnoho. V praci, na cestach i doma. Cili puvodni neefektivnost ovladani jedine graficke aplikace se stava relativni vyhodou, pokud stejny styl ovladani pouzivaji i jine aplikace. A pokud ho pouzivaji temer vsechny aplikace (resp. pro kazdou cinnost je dostupna takova aplikace), muze byt z tohoto pohledu graficke (nebo i jine, ale jdnotne, na coz se asi nejlepe hodi grafika) ovladani velmi efektivni oproti mnoha desitkam az stovkam ruznych jazyku prikazove orientovaneho ovladani.
Kdybych nikdy s pocitacem nepracoval, prisel k nemu a chtel porad jenom psat texty, nekdo by mi ukazal, co umi vim a co umi joe nebo jedit (i kdyz to uz je v grafice), tak bych si zrejme vybral a naucil skutecne vim. Ale ted k nemu prichazim s nejakymi zkusenostmi a navyky (a nikdo mne nepresvedcil, ze jejich zmena by mi prinesla vyznamne vyhody) a jednak nechci psat pouze texty. Z tohoto pohleduje pro mne ovladani vim neefektivni.
Jinak obecne ke GUI - to neni jenom o tom, ze je neco v menu. To je take o tom, ze existuji dialogova okna. Ta mne provedou prislusnou akci a neumozni mi udelat syntaktickou chybu. Pripadne poskytnou napovedu k mene casto pouzivanym funkcim (a pokud se tu bavime o opravdu univerzalni aplikaci, jiste jich vetsinu nepouzivate porad). Napoveda pritom neni manual. Napoveda je treba to, co tak silene prodluzuje a zneprehlednuje textove konfiguraky.
Kdyz ma byt nekde font, nemusim si pamatovat, jak se presne jmenuje a jakou ma prijatelnou velikost, muzu ho vybrat z tech v systemu instalovanych a dokonce i muzu videt, jak vypada, pripadne jestli umi cesky.
Ale proč neustále argumentujete neznalým člověkem, který přijde k počítači a nechce se nic učit? Taky jsou uživatelé, kteří chtějí počítač k tomu, aby na něm EFEKTIVNĚ pracovali. Nepotřebují umět neefektivně ovládat jakoukoli aplikaci (protože specifická aplikace vyžaduje specifické ovládání, má-li být efektivní), ale efektivně pár, které potřebují ke své činnosti.
A k tomu GUI - ale když už s tou aplikací budu dělat 2 roky, tak nepotřebují myší rejdit po stole a neustále být hlídán, abych neudělal syntaktickou chybu. Už nepotřebuji, aby mě někdo naváděl, kontroloval a tím pádem de facto omezoval. Raději napíšu příkaz a ušetřím spoustu času, nebo skript a ušetřím ho ještě víc. Když se budu živit typografií, tak nemusím mít na očích seznam fontů, z nichž si můžu vybírat a jak vypadají. Už to dávno vím, vím co si chci vybrat, vím jak to vypadá, jediné co mě zdržuje je, že to někde musím lovit v nějakém dialogu a trefovat se myší na správné místo.
GUI mi připomíná takové ty klikyháky u pokladen, které vymezují budoucí frontu. Jednou jsem šel takhle k té pokladně, když tam nikdo nebyl. Říkám si - proč tu mám kličkovat jak magor, když vidím kde je pokladna a žádná fronta tu není. Tak jsem to podlezl a ostraha mne vykázala zpět s tím, že si to mám hezky prokličkovat. Přesně tak funguje GUI z pohledu zkušeného uživatele - jen zbytečně zdržuje a komplikuje práci jen kvůli tomu, aby neznalý uživatel s tím také dokázal nějak pracovat. Je to marketing - aplikace vypadají tak, aby přilákaly nové uživatele, ne, aby s nimi ti staří mohli efektivně pracovat.
Tak to tak nedelejte, pouzijte klavesovou zkratku, predem pripravenou sablonu, pripravene makro. Nic z toho vas ale nezbavuje predeslych vyhod.
Ale opet vychazite z toho, ze pouzivate jenom jednu aplikaci (a v ni jeste jenom pomerne malou cast funkconality). Mnoho lidi ne.
Navic pokud se objevi nejaka nova alternativa, nemusi se az tolik zabyvat tim, jestli zvladnou jeji ovladani, ale jenom tim, co jim prinese za nove funkce.
Ale aby se nekdo stal zkusenym uzivatelem neceho, pak musi byt nejprve tim novym uzivatelem, ze?
OpenOffice pouzivam jiz rozhodne dele nez dva roky a stale jsem mu vdecny, ze pro definici stylu ma dialogove okno a ne nejaky prikazovy jazyk.