"Podle mě to Sudek nedělal proto, že by to byl lepší postup, ale proto, že fotil mnoho desítek let starými objektivy, kterým už odešla závěrka, a tak si prostě expozici řídil sám. "
Možno nie som dosť starý. Ale to boli objektívy s uzávierkou? Uzávierka na mojich bola väčšinou vo fotoaparáte. V objektíve som ju mal tak vo flexarete, alebo v korine, kde neboli vymeniteľné,
Pri tom Sudkovi by som tipoval, že fotil na nízkocitlivý film/platne, ktoré mali jemnejšie zrno. A rôzne bowdeny, ktoré expozíciu mali podržať na B-čku a netriasli foťákom boli proste kurvítka. Plus je to starý blbovzdorný spôsob fotenia, na ktorý bol asi zvyknutý.
Jak se to vezme, závěrky plátěné uměly vydržet desítky let. Závěrky kovové (viz střílející Prakticy) taky. Samozřejmě ne desítky let skladování na vymrzlé půdě / vlhkém sklepě. Dnes ti Nikon (i když ten přechází na ryze elektronickou závěrku - viz Z9) a spol garantují klidně 150 - 200 - 300 tisíc cyklů závěrky a nastřílí to i daleko víc. To mi nepřijde úplně jako kurvítko. Co u zrcadlovek spíš odcházelo, byl tlumící prvek brzdící po zvednutí zrcátko, ale to obecně tyhle materiály mají tendenci a dá se to vyměnit (sada na ebayi mě před 10 lety vyšla asi na 300Kč a dodnes toho kus někde mám v šuplíku).
Ale pravdou je, že jedinej foťák bez kurvítka, je samozřejmě pinhole :-D.
U velkoformátových kamer je závěrka typicky součástí objektivu, foťák samotný je vlastně jen měch, co má na jednom konci destičku s objektivem a na druhém konci skleněnou desku či list s filmem (já třeba adaptuji do držáku na skleněné desky u 9x12 Voigtländeru z roku 1929 filmové listy pomocí kovových vložek, co jsem koupil před lety z polskýho analog obchodu).
Ale jinak obecně máš pravdu. Sudek dělal typicky dlouhé expozice, kde i s ohledem na tehdejší nízkou citlivost materiálů a Schwarzschildův jev nějaká ta desetina sekundy nehrála moc roli. Ostatně ty objektivy mívaly nejen Bulb, kterej musíš držet, ale i T, kdy jedním cvaknutím se závěrka trvale otevře a druhým zase zavře - fakt skvělá tehdejší vlastnost, já ani ten Voigtländer jinak než B nebo T používat nemůžu, taky už má po 95 letech unavenou závěrku.
Zde máš pár příkladů:
- objektiv s závěrkou, dokonce režimy B a T zmíněny v popisu
- zde nebo zde můžeš vidět veškerou mechaniku přímo na objetkivu. Mimo objektiv je už jen posuv filmu (to kolečko nalevo nahoře).
- případně měchová varianta, další zde.
(nebo Ti jen možná nerozumím)
9. 2. 2024, 12:36 editováno autorem komentáře
To bol len slangový výraz pre vzbudenie záujmu o nejakú vec. Fotiť veľkoformáty na nízkocitlivý materiál archaickými objektívmi može byť zaujímavé hobby.
Vyvolávanie fotiek na slnku na regáli by bol k tomu pekný anachronizmus. Tak to robil môj pradedo aj fotoaparát niekde je, ale asi skôr do vitríny, než na používanie. Vaše linky klikať nebudem a áno, nerozumiete.
Děkuji za vysvětlení ;) slovensky sice rozumím, řekl bych na dnešní poměry nadprůměrně, ale to Tvé vyjádření mi přišlo spíše než vzbuzení zájmu o věc jako spíš „nedělej si ze mne srandu“.
Takže pokud to takhle znáš, tak opravdu nemá cenu klikat na ty linky - je to jen pro Tebe známá fotoveteš ;)
Jinak... Leží mi tu jedna (digi)zrcadlovka, co má už nacvakáno za limitem a zlobí jí nejspíš expozimetr (spíš než závěrka), tak se osobně chystám na trochu experimentování s objektivy vlastní (rozuměj primitivní) konstrukce a podobně. Do časů analogové fotografie se mi vracet nechce, nemám kde ty fotky zpracovávat, tak to zkusím přes digi.
V poho, já už raději nikoho nelákám, protože dnes už je přeci jen filmová fotografie dražší špás, než před 10 lety (a to to tehdy už byla cenově dost bída).Třeba barvu už vůbec nedělám jinak než digitálně a u čb filmů jedu z letitých zásob na mrazáku (mám ještě pár desítek kinofilmů (hlavně Ilford Pan 400) a pár desítek svitků (hlavně Fomapany) a samozřejmě standardní vývojku (balíky Kodaku D76 i prakticky nesmrtelnej orginál Rodinal, plus v záloze instantní kafe, prací sodu a vitamín C, protože Caffenol funguje :-)) - co budu dělat, až mi to dojde, nevím. Asi začnu s kresbou tužkama na papír nebo si konečně vyladím ten převodní profil v bezzrcadlovce Olympus a pořídím nějakou slušnější foto tiskárnu. Ale ještě 10 let imho vydržím, nicméně kdyby to vypadalo, že Foma krachuje, tak se samozřejmě HODNĚ předzásobím (i papírama).