je podcenovany pravem. Jeho nevhodnost se prakticky prokazala v prubehu desetileti. Je jeste o malo horsi nez NTSC (Never The Same Colors)
S prostorem YCbCr obsem tato nevhodnost nem nic spolecneho. :-)
Prave ze SECAM je docela dobry diky tomu, ze vyuziva frekvencni modulaci. Proto je take vice odolny vuci ruseni, nez PAL. NTSC je po vizualni strance zdaleka nejhorsi, nejlepsi je (pri dobrem signalu) PAL.
SECAM je na tom s kvalitou nekde mezi, pricemz vzdy prenasi na kazdem radku pouze polovinu informaci o barvach, takze teoreticky muze dojit k rozmazani (ale u JPEGu je videt, ze to v realu nijak nevadi).
Frekvencni modulace amplitudove modulovaneho signalu (vlastne SSB) nebyla stastnym napadem. Soudruzi z Francie a Sovetskeho svazu to meli teoreticky vymyslene dobre, ale prvni, co jsem se po nastupu do prace v CT do oddeleni technickeho servisu dozvedel, bylo, ze povestny fialovy SECAMacky pruh neni zpusoben nekvalitnim signalem (vystup obrazove rezie), ale principem modulace.
NTSC a PAl jsou v poctate to same, jen PAL tam ma tu GENIALNI myslenku stridani faze. (Phase ALternate) Tato malickost spusobila stokrat vetsi odolnost proti veskerym rusivym vlivum. PAL je dokonaly, tam pri pouziti hrebenovych filtru prakticky nedochazi ke ztrate informace.
Ja mam tu negativni zkusenost s PALem, ze na (starsich) televizich se mnohdy nedal dobre naladit ostry a _soucasne_ i barevny obras. Nevim, jestli byly rozjete pasmove propusti (rez. obvody?) pro obe nosne, ale bud se mi podarilo naladit perfektne ostry obraz s mizernymi barvami (klasicky pripad slabeho bar. signalu), nebo uz rozostreny obraz (zadny duchy/odrazy, opravdu uz to nebylo doladene) ale s dobrymi barvami.
Ale jak rikam, bylo to na starsich televizich (+-10 let), ted TV vubec nemam a mozna uz to dnesni strojky nejak umi obalamutit.
Je fakt, ze pokud je signal dostatecny (napriklad z osmibitoveho Atarka :-), tak dava PAL nejpeknejsi obraz a pokud nekdo videl NTSC (treba spolu s Apple II nebo primo v US), tak je jasne, co zvitezi. SECAM Atarka mely obraz nerozeznatelny od PAL Atarek, ale pro porovnani by to chtelo neco realnejsiho, treba monoskop vysilany ze stejneho vysilace v ruznych formatech a porovnavany na srovnatelnych televizich.
Pricin te neostrosti muze byt vice, ale to nepresne naladeni je to nejspis.
NTSC staci pro pobaveni, kdyz se podivas na prenosy z NHL. Ten obraz je prakticky cernobily :-)) Ja nechapu, jexe na to Amici muzou divat, nebo jestli nam to posilaji schvalne nejak znehodnocene.
Mozna vetsina Amiku nic jineho nevidela, tak jsou s tim stavajicim systemem spokojeni :-) Stejne jako mobily - pouzivaji vubec GSM?
Ale uz jsem videl jeden strasnym zpusobem zmrseny film. Bylo to pred par lety na Nove, film tusim "Honba za diamantem Nilu" nebo neco podobneho akcniho z Afriky. Oni to snad meli kodovane do MPEG-1 se strasne malym bitratem. Pro tmavsi sceny s malo pohybem to bylo jeste OK, ale kdyz kamera udelala "svenk", tak se obraz rozsypal do typickych obrovitanskych ctverecku. Proste na celovecerni film vysilany "v hlavnim komercnim case" (podle cetnosti reklam) hruza, ale za toto NTSC nemohlo.
Neni take NHL posilano pres druzice s nejakym mizernym bitratem? (jak jsem rikal, nemam TV, takze jsem jaksi mimo).
Pri kapacite tech prenosovych kanalu pres satelity vubec nechapu, proc by meli setrit bitrate. Ale mozne je uplne vsecko.
Vubec je to divne. Vzdyt dneska je cely ten obraz od zacatku az do konce digitalni. Presto ta NTSC cernobilost pretrvava. Ja si to vysvetluju tak, ze je to jakysi zpusob "zpetne kompatibility", ze ty lidi by normalni barvy porazily :-)