Vlákno názorů k článku Zvukové subsystémy počítačů od Ray - Moc netuším, co chce auto popisovat na POKEY...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 3. 2009 8:31

    Ray (neregistrovaný)
    Moc netuším, co chce auto popisovat na POKEY (ve smyslu zvuků), nemá zas tak moc s vytvářením zvuků společného :) Hlavně ty omezování na 8/16 bitů modulo etc... Ale to bude tím, že jsem vyroslej na SIDu a zaujatej (o: Jinak bych zmínil:

    http://hvsc.c64.org/ a jejího nevlasního strejdu http://asma.atari.org/

    V HVSC jsme nedávno překročili 35.000 kousků :) Když slyším POKEY, tak se mi sice ježí chlupy, nicméně, i tam se najde dost pěkných kousků, to musím uznat (o: Kdysi jsme dělali i hudebni editor, kterje jsme plánovaly jako pro SID tak POKEY, ale na POKEY nikdy nakonec nedošlo.

    R.
  • 12. 3. 2009 9:46

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    no to bych netvrdil :-)

    <flame>
    Takovy Draconus nebo Zybex od Adama Gilmora zni na POKEY lepe nez na SIDu. Jasne, SID verze ma vic "kudrlinek", ale ta nosna melodie (a basy pod tim) se v tom jaksi ztraci.

    Mozna je to tim, ze na POKEY jsem zvykly vic nez na SID. Pravda je, ze treba Hubbard si skutecne stezoval, ze 8bitove modulo ho omezovalo a pri prepnuti do 16bitu zase ztraci pocet hlasu, na druhou stranu nakonec jeho International Karate apod. dopadlo vic nez dobre (dokonce AFAIK na komouse ani nepredelal genialni melodii z Jet Set Willy, aspon jsem ji v HSVC nenasel). Na druhou stranu Monty on the Run je jedno z nejlepsich vyuziti SIDu, musim uznat, ze to je klidne na koncert.
    </flame>
  • 12. 3. 2009 10:00

    Ray (neregistrovaný)
    Nemůžeme přece srovnávat autory... Jde spíše o HW možnosti. Pokey je v podstatě dělička. Defacto má jeden průběh, trošku problémy s nízkýma kmitočtama. Najdem určitě pěkný a špatný kousky na obou stranách. Ale pokud vezmeš nejlepší kousky z obou (POKEY a SID), tak bych nepochyboval o vítězi :) Je fakt, že je to už docela dlouho, ksy jsem něco pro POKEY programoval.. Ale slýchám ho občas. Kdysi kamarád zakládal právě ASMu. Byl to zarytej atarák, až do morku kosí... Ale nakonec skládal na C64 :) Koneckonců. SID přišel na svojí dobu s několika opravdu skvělějma věcma. Vezmi si ADSR například. Najdeš ho mezi nedůležitějšíma 100 čipama, který změnili minulost :) Jesli chceš, můžu ti poslat třeba nějakej stereosid, ve formně editoru na PC (nepředpokládám, že bys měl C64 se stereosidem). 6 hlasů a 2 filtry, už dělá svoje. Byl to opravdu neskutečně povedenej čip, jen ho autoři nestihly dodělat do konce. Každý hlas měl mít svůj filtr, ale dle vyjádření autora to nezvládly a tak je na snímku čipu i vidět, že jsou to 3 identické naklonované desky a "filtr". Škoda, že to nestihli dodělat... To by byl opravdu "hukot" :) Taky je škoda, že nemá sínus průběh, ale jen pilu. Jo, o sidu by se dalo vyprávět donekonečna. Jsem zvědav, co o něm napíšeš (o: Já jsem na HW 64ky a ataráku vyrostl, tak ani u jednoho neodpustím ani jednu chybu :)

    Ale zpátky k tomu flame... Obecně mám vyzkoušeno, že když nějaký ženský pustiš POKEY, slyší pípání... Ale na C64 je pár hudeb, který se i líbíly :) Podotýkám ženským, ne babochlapům, co umí programovat :D

    R.
  • 12. 3. 2009 10:39

    anonymní
    Jako zarytej atarista jsem zkusil SIDy a šel jsem pryč, ježily se mi z toho kvílení i kočičí chlupy na tričku. ;-) Strašně nesympatickej zvuk to má (slyšel jsem část na originálním HW, část na emu)
  • 12. 3. 2009 12:02

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    Jasně, při porovnání HW možností, je SID někde jinde, to teď (po letech, na průmce bych to ještě nepřiznal) nemůžu neříct :-). Mám klasický SID player pro Wokna, takže pokud bych to dokázal přehrát v něm, tak bych byl za ukázku samozřejmě rád - tisnik nekde na centrumu cz. SID station nemám, sháním však Adlib nebo SB 1.0 :-)

    Na vývoj SIDu byl skutečně jen krátký termín, takže k němu dodnes není dokumentace (resp. dokumentace je, ale jen pro vývojovou verzi). A je to možná dobře - ono objevování možností čipu je zajímavější a dobrodružnější než když člověk dostane na talíři přesný postup jak který zvuk vyloudit :-)
  • 12. 3. 2009 13:17

    Ray (neregistrovaný)
    Tak to je naprostá pravda a platí pro veškeré čipy té doby tak nějak. Dneska je to relativně o ničem, když TI,National, ... všichni naservírujou všechno až pod nos, pomalu se schématem :) Co teprve s VICem, s tím se dají dělat kouzla. Včetně šíleností, že místo 25 řádků zobrazí 26... Asi se také autoři divili, jak to dopadlo :)