Míra determinismu je relativní.
Vemte si třeba race condition - deterministicky víme, že to selže s určitou pravděpodobností, ale důvody tak úplně nezjistíte (je to například zátěž systému, časování dat a pod). Přitom primárním důvodem je špatně napsaný kód, resp špatně navržený hardware.
Pro někoho se takový bug chová deterministicky (víme že selhává), pro jiného se chová nedeterministicky (nedělá ta věc to, co to má).
Lépe řečeno klasická kvantovka má problémy jak s relativitou, tak i s interakcemi (a k tomu se poměrně dost fyziků v soukromí (a někteří s definitivou i mimo) přizná, že axiom měření, který jediný přináší nedeterminismus, je celkem problematický ), a QFT je pokud vím díky unitaritě naprosto deterministická, což vede třeba k information loss paradoxu u černých děr.
To, že nelze změřit úplný stav systému je otázka ortogonální.
Ne, moderní počítače už nejsou zcela deterministické. Stále sice mohu celkem oprávněně očekávat, že například nějaký výpočet dopadne pokaždé stejně, pokud má stejné vstupy. Ale doba výpočtu, kterou potřebuje, nebude konstantní, protože do ní vstupuje spousta pseudonáhodných i skutečně náhodných vlivů. Třeba zda jsou data právě v cache, jestli zrovna probíhá jiný přenos na sběrnici (a to pomíjím možnost, že mezitím přijde přerušení).
Pokud někdo tvrdí, že to jen vypadá náhodně, ale že jde vlastně o velmi složitý deterministický automat, mýlí se. Příkladem skutečně náhodného děje je přenos dat mezi dvěma místy s odlišnými hodinami. Tyto hodiny nemusí a často ani nejsou soudělné ani svázané, takže do hry vstupují dva oscilátory - dvě "clock domény" - mezi nimiž se přenos musí synchronizovat. A protože oscilátory mají jitter, který je zčásti skutečně náhodný (kvantový původ), promítá se náhoda i do doby přenosu.
A i malý šum ve složitém systému má dalekosáhlé důsledky. S rozlišením na jednotky cyklů procesoru tedy nelze říct, jak dlouho trvá i jen málo složitější výpočet, protože se do něj náhoda - přímo či nepřímo - vždy nějak dostane.
ad determinismus - no nevím, to, že neznáme počáteční podmínky (kvantový systém z principu, u klasických chaotických systémů via Lyapunův exponent) neznamená, že je to nedeterministické, ale jen, že je to nepredikovatelné.
Ale na to ani netřeba složitý distribuovaný počítačový systém, ono stačí vhodně rychle kapající kohoutek a to i v ideálním případě bez šumů a vnějších vlivů, pořád je plně deterministický, ale nepredikovatelný...
Co jsou to "konvenční systémy"? Google mi napsal tohle:
Konvenční systémy jsou typy elektronické požární signalizace (EPS), které detekují požár pomocí požárních hlásičů zapojených do smyček. Jsou vhodné pro menší až středně velké objekty s jednoduchou dispozicí a skládají se z ústředny a signalizačních zařízení, které po aktivaci hlásiče spustí poplach.