Integrovaná grafika má fyzicky blíž k procesoru i k RAM, takže je tam větší potenciál pro nižší latence. Hlavní nevýhoda výkonné integrované grafiky je, že je drahá (v porovnání se základní integrovanou grafikou jen pro běžné provoz) a nejde vyměnit za jinou. Pokud k ní půjde použít dedikovaná grafický karta, jde o zbytečné vyhazování peněz. Pokud ne, bude počítač na vyhození v okamžiku, kdy grafika nebude stačit požadavkům uživatele.
No ale je to celkem dvousečná zbraň. Pokud si ukousnu kus systémové RAMky pro grafiku, tak
1) Jsem limitovaný šířkou sběrnice systému (u 32b systému byla výhoda, když se tam zapojila 64b RAMka a natahovalo to dva pixely třeba pro blending najednou)
2) Mám trvalý provoz z RAMky (framebuffer, co jde na obrazovku). Při dnešních procesorech a normálním HD už je to celkem zanedbatelný, ale ještě nedávno to byla pěkná brzda.
3) Přijdu o kus RAMky pro aplikace (v dnešní době 512MB z 8GB zase tolik nebolí jako v dobách nechvalně známé S3).
Ale stejně to normálně na desktopech řeším fošnou v PCIe x8