Ja ako uzivatel ocenim informovanost.
Ta hranice není nikde dána. Můj výrobce televizoru rozhodl, že ovládání hlasitosti bude v krocích 0-20, ale já bych ocenil poloviční krok (rozdělení na 40 dílků). Jiný zákazník by preferoval zkreslení zvuku, ale získal by vyšší zesílení. Výrobce mixéru určil, kolik má RPM a vs. to je nastavená životnost.
To vše je v pořádku, taková rozhodnutí tvoří konkurenci mezi výrobci. Jeden má vyšší výkon, druhý má delší životnost a třetí má oba parametry kompromisní. Vyhraje ten, který se trefí do nálad spotřebitele nejlépe.
Problematičnost těchto aktualizací je v tom, že mění nastavení až v průběhu životnosti. Majitel si koupil telefon a očekával, že bude mít dostatečný (a přinejmenším stále stejný) výkon po dobu životnosti. Ale výrobce se rozhodl v tomto nastavení udělat změnu až poté, co se spotřebitel rozhodl výrobek koupit.
Je pravda, že existují spotřebitelé, kteří ocení takovou změnu. Ale je také pravda, že existují spotřebitelé, kteří by preferovali příklon na druhou stranu (řekněme: více výkonu a o něco menší stabilita). No a pokud mezi těmito dvěma pravdami hledáte, nemůžete dojít k jinému závěru, než že je správné takovéto důležité parametry neměnit v průběhu životnosti.
Lapidárně řečeno: Apple a Samsung zjistili, že jejich baterie nejsou tak dobré jak slibovali. A mohli si vybrat: a) řešit reklamace ad hoc, b) plošně se jim snažit předejít. Vybrali b).
Jako uživatel ocením hlášku typu "baterie je opotřebená a je potřeba ji vyměnit" než zpomalení telefonu bez zjevné příčiny.
Pokud baterie vydrží jen pár hodin, nebo se telefon začne náhodně vypínat, uživatel si rovněž může problému snáze všimnout, než když se telefon postupně "nenápadně" zpomaluje.
Zajímavé, že většina ostatních výrobců nemusí mizernou výdrž baterií takto maskovat.
Jenže neopominutelnou součástí filozofie těchto dvou značek je to, že baterie je neměnitelná. Telefon končí svoji životnost s baterií. Pak výrobce stojí před otázkou, jestli přizná, že telefon je po X letech na odpis, nebo jestli pošle aktualizaci, která využitelnost telefonu i při starší baterii prodlouží.
Plácáte pitomosti. Uživatelsky nevyměnitelná baterie neznamená, že nejde vyměnit odborně v servisu. A nikdy jsem neslyšel/nečetl, že by třeba Apple tvrdil, že telefon končí svoji životnost s baterií. To by pak asi bylo v rozporu s tím, že vydal poslední iOS na iPhone 5S z roku 2013, u kterého má moje dcera již třetí baterku vyměněnou v oficiálním Apple servisu. Nevím jak Samsung, ale Apple nabízí standardně ve svých servisech výměnu baterie jako běžný servisní úkon.
Uživatelsky nevyměnitelná baterie neznamená, že nejde vyměnit odborně v servisu.
Stejně tak není nikde řečeno, že servis musí umožňovat baterii vyměnit. Chápu, že tradiční pojetí spotřebního výrobku umožňovalo vyměňovat baterii, ale Apple i Samsung dělají věci netradičně.
Pokud jste si domyslel, že je běžné nebo dokonce nárokovatelné mít možnost vyměnit baterii, tak jste šel, bohužel, hrubě za současnou marketingovou realitu. (Obdobně už nejdou vyměnit žárovky u automobilů, leda v servisu za nesrovnatelně vyšší cenu).
K tomu prosím připočtěte, že do nových MacBooků přidal Apple ochranu před rozebráním v jiném, než autorizovaném servisu.
Ano, není řečeno, že servis musí umožňovat baterii vyměnit. Je to sice pravda, ale asi jako že nebe je modré, tj. k ničemu. Popisuji realitu a jak to je. Takže co chcete vyčítat Applu? Že mění baterie běžně ve svých servisech? Moje reakce byla na to nesmyslné tvrzení "uživatelem nevyměnitelná baterie == výrobcem/servisem nevyměnitelná baterie" a bylo poukázáno na Apple. O Samsungu toho moc nevím, ale předpokládám, že když přijdu k nim do servisu, tak baterii mi vymění taky.
Pozor, ono to historicky bylo trochu jinak. Apple skutečně vydal iPhone 4 s baterií, kterou bylo velmi obtížné vyměnit. Navíc náhradní baterie stála v USA prakticky to samé, co nový dotovaný telefon. Bylo kolem toho trochu haló a ve velkém to začali využívat Číňané. Ti na trh dodali jak sady nářadí nutného k výměně baterie bez poškození mobilu, tak neoriginální náhradní baterie a díly, které se při výměně nejčastěji poškodily.
Apple pak se spožděním mnoha měsíců také začal dodávat náhradní baterie za rozumnou cenu (80 USD vypadá hodně, ale je to čtvrtina původní ceny) a výměna baterie se stala běžnou službou. iPhone 4 byl skutečně navržený jako zařízení, ve kterém se baterie vyměňovat nebudou - byly potřeba speciální nástroje a hlavně tam byl krok, ve kterém bylo strašně snadné poškodit součástku, kterých měl nejspíš servis plný šuplík, ale koncový zákazník náhradní kus neměl. Apple to prostě zkusil a zjistil, že tohle jim trh nedovolí.
V dnešní době už výměna baterie není velký problém. Náhradní díly jsou za rozumné ceny. A co ne, na to je levný "neoficiální" zdroj. Jenže plno lidí si stále pamatuje dobu iPhone 4 a "WTF" moment když se zeptali na cenu výměny baterie. Dnes už to není pravda, stejně jako není pravda BSOD 2x denně. Ale lidé neradi zapomínají. A neodpouští.
Aha. Takže když mi operátor prodá dotovaný za 1,- Kč, tak se pak mohu vztekat, že mi chtějí prodat baterku za litr, že stojí tisíckrát více než dotovaný mobil??? WTF?
Nedotovaný iPhone 4 4GB stál nedotovaný $499, takže baterka za $80 rozhodně není 1/4 ceny.
Jinak velmi obtížné (ale ne nemožné) je dneska vyměnit baterku i třeba v relativně novém iPhone X. Nicméně to v servisu udělají. A speciální nástroje jsou k tomu potřeba stále. Proto se tomu říká uživatelsky nevyměnitelná baterie.
Můžete být trochu konkrétní, co se týče té aféry, že iPhone 4 se plánoval tak, že baterka se v něm baterie měnit nebude? Na nic si nevzpomínám a ani strýček Google mi nějak moc nepomohl...
Tak zrovna v případě Note 4, který je zmíněn v článku baterie uživatelsky vyměnitelná je. Nicméně mě spíš postihlo HW kurvítko, tedy smrt eMMC paměti, alias BrickBug (https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1644364) a to samozřejmě až po záruce.
Co je podstatná vlastnost?
Velikost displeje? Rozlišení? Kapacita paměti? Rychlost CPU? Metoda škálování rychlosti CPU a využitelnosti jader CPU? Ovládání OS? Paměť na kontakty? Připojení na internet? Připojení k internetovým službám v době koupě telefonu? Připojení k týmž službám po dvou, tří letech? Výdrž baterie v absolutních číslech? Nebo snaha z baterie využít maximum, co dovolují zákony fyziky a chemie?
Podle mě je hodně tenký led říkat, co je podstatná vlastnost, rozptyl odpovědí by byl velký. Podle mě - ale jiní můžou mít jiný názor - by měl výrobce takové kroky podnikat, ale měl by o nich informovat. Nikdo nemůže vinit výrobce z toho, že nevěděl před 3 lety, jak dnes bude vypadat tehdy ještě nevyzkoušená baterie.
Vlastnost způsobilá změnit rozhodnutí zákazníka koupit či nekoupit produkt. Například ohýbání telefonu při běžném nošení v kapse, o kterém (podle zjištění amerického soudu) Apple věděl ještě před uvedením na trh. Někde okolo těchto paragrafů se nachází ustanovení, že se to posuzuje podle průměrného zákazníka, ale celkově půjde o ad-hoc rozhodování. Pokud to bude "smrdět podrazem", bude velká šance na úspěch.
To je skoro to samé, jako by Apple poslal někoho s kladívkem, aby Vám nakřáp displej, protože máte starý telefon.
Tihle obránci práv ubohých korporací mě fakt fascinují, to snad ani nejsou zaměstnanci, je to jenom nějaký pud postavit na stranu většího a silnějšího.
Také jsem měl telefon Samsung. Po 26 měsících se šíleně zpomalil. Nevím, jestli to bylo aktualizací, nebo to měl v sobě už od začátku. Prostě jsem viděl, že se zapnula funkce "vyměň mě". Tak jsem poslechl a koupil si telefon jiné značky (nedělám si iluze, že v něm není nic podobného, ale prostě z principu). Samsungu to sice neublíží, ale aspoň se může radovat, že měl poslušného zákazníka.