Zda se mi to postavene na hlavu. Ardour, program pro praci s hudbou, si udelal vlastni fork graficke knihovny, kterou si bude nadale udrzovat sam?
Proc jim to dava smysl?
Také mě to napadlo. Bude za tím něco, co není zvenku na první pohled viditelné. Např. trápení se s některými komponentami GTK2 tak, že se škrabou levou rukou za pravým uchem a s přechodem na novější GTK by trápení začalo znovu za cenu spousty práce. Pouze se dohaduji, nic bližšího nevím. Stručně - protože jim to dává smysl. :-)
No ono ani ne - DAW potřebuje obecně low-latency rendering a celkově hodně vlastních UI komponent - není to typický GUI program, který by zobrazoval tabulky.
Na druhou stranu s GTK je to takové šlápnutí do hovna, protože zrovna GTK mělo s výkonem hodně problémy, a Ardour mi přišel hodně pomalý. Třeba na macu se to s FL Studiem nedá vůbec srovnat.
> DAW potřebuje obecně low-latency rendering
A preto zostanu na widgetoch, ktore bezia cez X11? Zvlastne...
> není to typický GUI program, který by zobrazoval tabulky.
Paradoxne, tabulky su jeden z komplikovanejsich komponentov v GUI. Sortovanie, zoskupovanie, filtrovanie, strankovanie, genericke sub-komponenty, in-place editing (vratane RTL), virtualne zoznamy...
Tento problem ma viacero programov. Zhruba je to o tom, ze si robia custom widgety. V com samotnom by az tak velky problem nebol.
Skor je v tom, ze tie widgety bud extenzivne vyuzivaju vlastnosti istej verzie grafickeho toolkitu, ktore su v novej verzii pomenene. Alebo, co je ovela horsie, sa spoliehaju na vnutorne chovanie toho toolkitu.
To vnutorne chovanie je z principu implementacna zalezitost toolkitu a programatori ho mozu beztrestne menit.
Potom je strasny problem tieto widgety portnut na novu verziu, pretoze ich vacsinou treba napisat od 0.
Zapasi s tym Gimp ale napriklad to prakticky pochovalo aj AmaroK na Qtcku. Ten prepisali na Qt5 len tot nedavno a aj to nie uplne cely. A to vsetko len preto, aby Qt5 bolo deprekovane a prepis na Qt6 mohol zacat znova.
JJ, portoval jsem aplikaci QT3->QT4->QT5-QT6 a az zas takova hruza to nebyla.
A to pouzivam i par custom Wigetu ktere si kreslim sam. Qt ma nastesti tyhle veci dokumentovane.
Navic i behem existence jedne major verze QT5 byla nejake tridy oznacene jako depracated a pak byly nasledne uplne odstraneny. Urdzovani kompatibility s frameworkem je nutne zlo, ale neni to az zas takovy problem.
Mnohem horsi udzovat aplikaci pro vice Linuxovych distribuci najednou.
Protoze nechteji byt v situaci kdy vzdycky prijde nejakej frikulin s tim, ze deme delat novou uzasnou a dokolanou verzi (v tomhle pripade gtk), protoze v ty stary je vsechno uplne spatne, takze to cely rozbijeme prekopeme a at se z toho tvurci aplikaci klidne po..ou.
A az po 10 letech teda prepisou ty aplikace do ty novy uzasny verze ... zacnem pekne nanovo.
Vubec bych se nedivil, kdyby si k tomu napsali i svoje Xka.
Ale samozřejmně že uživateli to není jedno. Zkuste uživatele nechat dělat ve Windows 3.11 a pak mu dát Windows 10. Uvidíte který si vybere... Nebo KDE 1 vs aktuální KDE. Nokia 3310 vs poslední iPhone. Svět se UXově posouvá docela hodně.
Co se týká různé bezpečnosti a nových protokolů: za posledních 20 let z internetových stránek v HTML 1 bez grafiky se staly robustní aplikace, přišlo WebRTC (a přístup browseru k mikrofonu a kameře), sociální sítě, elektronické bankovnictví, smartphones, data se z papíru přesunuly do elektronické podoby, spoustu úředních věcí se řeší přes datovky, placení přes internet, každý notebook má kameru a mikrofon, každý telefon má kameru, 24/7 je každý připojen na internet atd.
Samozřejmně jak lidé začali používat čím dál víc elektroniku tak začalo vznikat čím dál víc havěti. Autoři virů kteří je před 20 lety dělali pro zábavu vymřeli. Dneska se viry (havěť jako malware, ransomware, ...) píšou kvůli monetizaci. A se vzrůstajícím počtem takovéhle havěti (a krádeží dat, identit, peněz) autoři začali navrhovat stále robustnější API a software které se tomu nějakým způsobem snaží zabránit (např. wayland protokol a grabování root window, android/ios izolace aplikací nebo třeba i kontejnerizace na serverové straně kdy jedna děravá appka neohrozí další appky (teoreticky)). Z pár kusů HW a 30 driverů vznikli tisíce driverů a miliony rozlišných HW udělátek, z pár tisíc řádků pár milionů.
Všeobecně:
Za 20 let jsme přišli s cela novými technologiemi. A novými jazyky, zvyklostmi, design patterny... Lidé mají jistá UX očekávání. Dneska už žádný uživatel nechce používat software který má 1000 straný manuál stejně jako dneska žádný programátor nechce používat funkci createWindowExExExExEx a ani nechce vyvíjet software kde třeba půlka proměných se jmenuje x,y,z,j (protože od jisté doby tady jsou IDE a pojmenovat proměnou významově není fakt problém).
Takže za mě se fakt svět posnul míle daleko od stavu kdy jsem před 20 lety začínal programovat a v tu dobu jsem si na své černobílé nokii stěží přečetl e-mail...
10. 7. 2025, 12:04 editováno autorem komentáře
To je spíš jen iluze. Nenapadá mě žádná převratná technologie během uplynulých 30 let. Všechno už existovalo, jenom se něco více rozšířilo a něco naopak ustoupilo do pozadí - nutno dodat, že zdaleka ne vždy se tak stalo ku prospěchu věci. Méně bývá často více. Poměr užitečný výkon SW/výkon HW se setrvale zhoršuje. Spousta úsilí se vynakládá na flikování problémů, jejichž podstata/příčina je někde jinde. V celém odvětví se neustále zvyšuje koncentrace nekompetentních lidí. Pojem "virus" bych pro současný škodlivý SW snad ani vůbec nepoužíval, malware je vhodnější pojem - oproti sofistikovaným počítačovým virům dřívějších dob jde o dosti primitivní výtvory.
Zatím s velikým náskokem zůstávájí i nadále nejplodnějším obdobím pro svět computer science a IT 60. léta.
> (...) Nokia 3310 vs poslední iPhone (...)
To je dost zavádějící přirovnání, protože ani trošku nesrovnává, co vlastně ten uživatel má dělat. Chce telefonovat nebo sjíždět internet? Může mobil nabíjet každý večer? Má dotykově-kompatibilní prsty?
Stejně tak s těmi "zastaralými" nástroji a protokoly. Mají ohromnou výhodu v tom, že fungují, a že s nimi uživatel umí pracovat. A když programátor uživateli mění rozhraní, měl by pro tu změnu mít sakra dobrý důvod. Předělávat kulatý na hranatý, aby to posléze předělal zase na kulatý (protože je to letos v módě) fakt není dobrej nápad.
Co se děje pod rozhraním uživatele nejenom že většinou nezajímá, ale kolikrát ho ani nenapadne to řešit. Minulý týden jsem tátovi vysvětloval, jaktože mu může přijít e-mail od jeho vlastní adresy, když si nic takového neposílal. Pro něj je e-mail ta stránka na internetu a pojmy jako odesílající server jsou mu úplně ukradený. Zato nadává pokaždý, když web změní barvy - a já se mu ani nedivím.
Už jsi se někdy potkal třeba s bankomatem, který má tlačítka rozložené po telefonním způsobu, zatímco jsi zvyklý na kalkulačky? (Nebo samozřejmě obráceně.) UX je jedna věc, ale když stojí v cestě rozumnému UI...
> To je dost zavádějící přirovnání, protože ani trošku nesrovnává
Úplně bych neřekl že je zavádějící. Nejdřív byl telefon, pro lidi bylo nepředstavitelné že by si mohli volat jinak než z telefoní budky nebo z domova. Pak byl mobilní telefon, pro lidi bylo nepředstavitelné že by si mohli na něm číst maily. Mno a nakonec tu máme smartphone, zařízení které nejen že umí volat, ale umí zobrazit maily, weby, socky etc. Postupná evoluce. Dnes pro spoustu mladých lidí je nepředstavitelné telefonovat z budky a nebýt 24 hodin na telefonu :-)
> Stejně tak s těmi "zastaralými" nástroji a protokoly. Mají ohromnou výhodu v tom, že fungují, a že s nimi uživatel umí pracovat.
Třeba ta Xka -- to je "protokol" (api) děravý jak cedník. Je fajn že funguje, ale už není fajn že mi každá aplikace může koukat jak si v okně vedle píšu heslo do internetového bankovnictví. Nebo že nemůžu mít různě nastavené displaye (hi-dpi...). Ten protokol (api) potřebovalo zásadní změnu, proto tu máme wayland.
> Předělávat kulatý na hranatý, aby to posléze předělal zase na kulatý (protože je to letos v módě) fakt není dobrej nápad.
S vaším přístupem by tu všechno vypadalo jak ve Windows 3.11, protože přeci není důvod vylepšovat GUI. To že Windows 3.11 bylo hrozně nepřehledný a uživatelsky ne vůbec user-friendly, na to si uživatele zvyknou...
Právě v uživatelské přívětivosti počítače za těch 20 let udělali obrovský krok kupředu.
A imho to je vidět třeba na onom mýtu "Linux je složitý"... Dřív složitý byl, tam kde Windows byly "plug-and-play", Linux vyžadoval start terminálu a lazení. Normální uživatelé si odvykli od dob DOSu cokoli dělat v terminálu. A uživatelé si taky zvykli na to že počítače(OS, WM) můžou být i "hezké" a ne jen hnusný čtvercový okna s černým textem na bílém pozadí.
A tyhle kulatý rámečky mají své důvody, ať estetické nebo praktické. Ovšem ne vždy se všechno uchytí, ale to je život.
> UX je jedna věc, ale když stojí v cestě rozumnému UI...
Bez rozumného UI nemůže být UX. Problém je že UX, user "feel" a očekávání se posouvá s každým posunem techniky (výkonu, funkčnosti etc.) dál. Tudíž prostě projekt který je příliš konzervativní je odsouzen k záhubě. Podívejte se třeba na BSD vs Linux. BSD je hezký, ne že ne, ale není tam docker. Nejsou tam nové programy. A pro mě jako vývojáře to je třeba díky tomu nepoužitelné. Nejde na tom zprovoznit Kubernetes, což je nepoužitelné pro DevOPSáky. Ale je fajn že hoši zůstali konzervativně u jailů...
> Minulý týden jsem tátovi vysvětloval, jaktože mu může přijít e-mail od jeho vlastní adresy, když si nic takového neposílal.
Imho další případ protokolu který místo toho aby se přepsal tak se přidávají feature, feature, feature. A pak se normální uživatelé diví -- protože ano, je nezajímá jestli mají DKIM, SPF... Je zajímá jak je možné že se někdo může vydávat za ně. Kdyby se tu nedržela zpětná kompatibilita tak to už dávno možné není.
> Zato nadává pokaždý, když web změní barvy - a já se mu ani nedivím
To bude mít asi nějaký důvod, hledal bych o generaci jinde která má zase mnohem vyšší očekávání na UX a UI