To bude zase komedie pro 15minut slávy a možnost se někde nechat zaměstnat.
- naprostá většina nově vyráběný vozů nemá DAB
- to radio co má často za DAB nejde vyměnit
- druhé rádio, k tomu nejde bez DAB, nejde přidat ( není kam)
- velké procento vozů nemá radio napojené na sběrnici vozu
- ty které mají napojeny radio i na sběrnici vozu, stejně nemají do řídí jednotky zápis.
Takže hádám že to bude zase na téma elektromobily Prius, Tesla, iBMW a způsob napadení .
Dobry den,
dovolim si s vasim tvrzenim nesouhlasit. Je pravda ze vecina vozu v CR nema autoradio s DAB, ale 99% vozu prodavanych v UK ma DAB autoradio. Zrejme to bude trh od trhu. Jina situace bude asi v Nemecu a jina v Polsku. V USA myslim bylo popularni i jakesi satelitni digitalni radio. Ale nevim jetli to uz nezkrachovalo.
Možná by jste to měl upravit na 99% prodávaných má možnost instalace DAB radia. Nikoliv, že je tak vybavených v základu.
To, že je problém s DAB v autech, je i důvod proč Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a ministerstvo nepospíchá tak s přechodem rozhlasu na digitál. Na rozdíl od přechodu TV vysílání by radiím dramaticky klesla sledovanost.
Na sesterském serveru digizone se na tohle téma už napsalo moc a zatím to řešení nemá.
I takové BMW kdysi přišlo s velkohubým prohlášením, že už budou dávat do aut jen DAB.... ...i v Německém konfigurátoru je to stále jako upgrade k analogu i u nejvyšších modelů.
Takze mozna neusetrili 5 dolaru, ale vyjde to na stejno. Opravdu nevidim, proc by tyhle veci mely sdilet sbernici. Pocitac, ktery ridi kriticke systemy auta, by mel mit pripojku leda tak na diagnosticky konektor pro servisaky. Opravdu nevidim duvodu, proc nekdo dela z aut dalsi kram na Internetu veci.
Může, ale je tady jedno ALE.
Na OBDII konektoru je tuším 11 pinů, který si automobilka může použít dle vlastního uvážení. CAN má dva piny.
Technicky není problém rozstřelit CAN na dva nezávislý. Jeden "critical" pro motor, brzdy a řízení, druhý "non-critical" pro klimu, vytápění sedaček, čelisti na vykleštění spoujezdce a podobný hračky. Mezi ně jeden jednočip s 2x CAN, jednoduchý firewall, co propustí na "non-critical" info (jako třeba otáčky, cpotřebu) a nepustí na "critical" povely jako "kopni tam z pětky neutrál", po 0,5s následovaný "a vraz tam zpátečku". Pro certifikaci musí být pro každou zrávu mezi CANama tabulka se zdůvodněním, proč právě tahle zpráva je nutná.
Jinak u CANu se nijak nesleduje, kdo zprvu vysílá. Prosě přijde "brzdi", tak auto brzdí... A to je zrovna jeden povel, který firewallem projít do motoru nikdy nesmí.
neblazni, kdyz se to bezpecne oddeli, tak uz nebudes cist takovehle perly :)
"Experti byli schopní vzdáleně zapnout motor auta, aktivovat a deaktivovat brzdy, převzít kontrolu nad informačním displejem a multimediálním centrem ve voze a zapnout stěrače. Přišli dokonce i na způsob, jak vzdáleně ovládat řízení vozu."
zdroj: http://cdr.cz/clanek/hackeri-utoci-na-neverniky-i-ridice-aut-hrozi-vam-nebezpeci
Proc to je propojene?
Moje priblizna teorie:
Mas nejaky palubni pocitac s displejem, na nem se zobrazuje navigace. Navigace musi byt schopna zobrazovat zacpy, takze vidi do internetu. Stejny palubni pocitac slouzi i jako radio nebo prehravac MP3 z flashky nebo prenese cokoliv pres Bluetooth, doba si to zada. A stejny pocitac ti na displeji ukazuje, kam couvas a do ceho narazis, tim padem musi komunikovat po sbernici treba s ridici jednotkou prevodovky a s ridici jednotkou volantu. Taky musi ukazovat rychlost, vzdalenost, spotrebu a to zase vezme po sbernici z ridici jednotky motoru. Proste dnes v aute komunikuje vsechno se vsim. Ted to jenom zabezpecit...
Jak sdilet displej? Jak by to prepinani fungovalo? To by kazda ridici jednotka mela nejaky vystup na displej a podle toho, kam obsluha tukne prstem, tak se bude rizeni displeje brat z jedna nebo druhe nebo treti nebo ctvrte jednotky? Ridici jednotka od motoru, ktera normalne resi to aby se tocil motor, bude jeste resit nejaky graficky vystup? Navic po celem aute krome klasicke sbernice budou jeste roztahane draty pro grafiku od ridicich jednotek k displeji? Jedny draty pro grafiku na displeji na stredovem panelu a druhe draty pro grafiku na displeji na palubovce? To je logicke a vyplati se to.
Nu sdílet displej asi nebylo to slovo co ten na koho odpovidate asi myslel doslova. Ale vase logika je perla taky, on se mohl spatne vyjadrit, ale vy perlite :)
Nu popkud by jste opravdu pouzil logiku co dava smysl, pak by jste napsal i neco o rozhrani readonly ci pameti readonly ze které by cetly informace jednotky co maji na starosti zobrazeni na monitoru, ci si s toho pocitaji spotrebu apod. ALE nikdy nebudou mit moznost zasahnout, protoze hardwarove budou moci pouze cist.
Ale chapu, logicke je vase reseni a nelogicke vse ostatni, takze je lepsi mit auto co lze dalkove ovladnout nez myslet jako IT resitel, lepsi je byt kodic na prikaz...
Tyto věci sdílí sběrnici proto, že minimálně v USA se na to může napojit policie a vypínat auta na dálku. Sice to vypadá, že je to zatím jenom přes systém OnStar, ale v budoucnosti se fantazii meze nekladou.
http://www.livescience.com/1938-police-disable-cars-demand.html
Policejní hlídky budou navždy jednodušší a zřejmě i pro hackery nastávají zlaté časy.
Ani to mi nepripada jako dostatecny duvod k tomu, aby kriticke systemy byly napojeny pro radio. Necht takova vec ma vlastni zabezpeceny prijimac, do ktereho muze neco poslat jen policie, ktera si bude krute hlidat klice (hm, to chci videt). A i tak mi to pripada jako dost blby napad. To az si to nekde budou bankovni lupici hasit 150 majli za hodinu cestou z banky a policajti jim vypnou auto, muze z toho byt hezka autonehoda. Samozrejme, policii je to asi jedno. Kdyz s kaci les, letaji trisky a tak krome nejakych cernochu mozna zarve i par bilych, s nejvetsi pravdepodobnosti to nebudou vlivni republikani, takze je to vlastne uplne jedno.