Podle úhlu pohledu to může být dobrá i velmi špatná zpráva.
Dobrá protože snížíme množství nehod a zvýšíme pohodlí cestování.
Špatná, velice špatná, protože plecháči začínají opravdu konkurovat člověku a zároveň to povede k tomu, že se mnoho lidí odnaučí řídit, přijdou o samostatnost a nezávislost na bigtech. Součástí deplatformování se taky může stát neschopnost se přepravit, paráda.
Pamatujete si mimochodem na komiks z ABC, který se jmenoval vzpoura robotů? Pointa je taky o tom, že se lidská civilizace až na pár škarohlídů nechá ukolébat luxusem vyplývajícím z toho, že leccos (skoro vše) svěřili robotům... a protože to je sci-fi, tak roboti začnou nahrazovat i konkrétní lidi výměnou mozků a protože to je pohádka, tak to na rozdíl od reality dobře dopadne :)
Ale protože to je statistika vychvalující Waymo, kterou si Waymo samo zpracovalo... bral bych to hodně s rezervou. Předpokládám, že započítali i nehody způsobené opilci a jiné feťáky, to není zrovna vzorek normálně vnímajícího člověka.
Extrémně špatné bude, až nějakého zdvihače razítek napadne, že AI v autě musí být povinná.
Nejsme momentálně závislí třeba na firmách vyrábějících a poskytujících elektřinu? A co mobilní operátoři?
Nejsem si jistej, jestli je nutně špatně, že už nebudeme umět řídit. Budeme se místo toho moct naučit něco jinýho. V historii je naprosto běžné, že následkem pokroku zanikají profese, například zanikl lampář, nebo operátor telefonní ústředny. Ale taky pokrok nové profese přináší.
Neříkám, že lidstvo nedegeneruje, či nezdegeneruje, ale pokud ano, nemyslim si, že by to bylo čistě kuli AI výdobytkum.
Stejně už jsme přišli o „samostatnost a nezávislost“ v bydlení (nebydlíme ve své jeskyni, ale dům nám postaví někdo jiný), v jídle (nepěstujeme si jídlo na svém políčku), v energiích (nesvítíte loučema a elektřinu nevyrábíte na šlapacím kole, ale elektřinu k vám vede vedení z elektráren, plyn trubky z vrtů, benzín/nafta vzniká v rafinériích z dovážené ropy). Ostatně ani to auto jste si nevyrobil sám.
Doufám, že rozvoj robotických aut půjde rychle dopředu a k zákazu řízení aut lidmi na veřejných silnicích dojde co nejdřív, třeba do patnácti dvaceti let. Snížit počet nehod se zraněním o 90 % je něco, o čem se nám před pár lety ani nesnilo.
Za sto let let se lidi budou na to, že bylo normální zabíjet jiné lidi autem, dívat jako my se díváme na otroctví, čarodějnické procesy, kanibalismus nebo gladiátorské zápasy.
Ještě tam není zmíněna jedna zajímavá myšlenka:
> Autonomní vozidla nepotřebují (tolik a hned na místě) parkovat. Množství dopravy nebude záviset na množství parkování. Když nebude množství aut určovat parkování, bude ho určovat kapacita ulic. Auta se rovnoměrně rozlejou do všech ulic do takový plošný zácpy. To je teoretický optimum tohodle systému. Ulice se využijou na max. Lidem bude taky o něco víc jedno, že jsou v zácpě, když nebudou muset řídit a budou u toho moct třeba pracovat. [...] Když je pomalý ježdění levnější než parkování (e.g. parkování = 40Kč/h, pomalý ježdění = 20km/h (běžná celková rychlost auta v uličkách ve městě) * 1Kč/km pro levný elektromobil), auta budou optimalizovat svůj pohyb tím, že budou někde co nejpomalejc kroužit. A všichni ostatní se budou pomalu plížit s nima.
(zdroj: Xitter user Kytkosaurus)
Koukam ze i sem chodel lidi, kteri nezvladaji ani operaci souctu 1+1 .... 1km v libovolnym aute stoji od nejakych 5Kc nahoru a tech 5Kc neni ani tak za auto, jako spis za slapaci auticko s spztkou.
Auta se totiz rozdavaji zdarma a neplati se za ne ani pojisteni ani servis. A protoze to nic nestoji, tak stat dovoluje firmam odepisovat 5Kc/km + palivo.
Pořizovací cena má paritu již od cca 800 tisíc. Základní Model 3, což není holobyt, stojí jako lepší oktávka. A tato hranice dál klesá. Plus 80 % Čechů kupuje ojetiny a EV ztrácejí na ceně rychleji, protože nová jsou za původní cenu zas o dost lepší. Před měsícem kamarádi koupili 3letý Model 3 čtyřkolku (po faceliftu) za 1/3 nové.
Do dneška jezdí první rodinná EV s lithiovou baterií, jako např. Leaf gen1 rodičů. Po 10 letech baterie 74 % kapacity a servis nula. Pro "dohnání rozdílu ceny při nákupu" si vygoogli termín TCO (Total Costs of Ownership). Brácha byl early adopter (Ioniq Electric gen1) a splatilo se mu to na rozdílu ceny paliva po 4 letech (200 tisíc = 4 roky * 50 tisíc za benzín s předchozím Hyundai i30). Tedy teď už mu auto dávno "vydělává".
23. 12. 2024, 19:30 editováno autorem komentáře
Za prvé, bráchovi se rozdíl pořizovací ceny už zaplatil. Takže mu je jedno, jestli elektřina zdraží nedej bože až na cenu benzínu/nafty. Novým majitelům je to taky jedno, když se sblížily pořizovací ceny nových a ojetých aut.
Za druhé, daně a spoustu poplatků za elektřinu platíme taky. To bylo kňůůů voličů, když kvůli válce byla chvíli drahá. To si žádná vláda bezdůvodně neriskne. Nabíjecí elektřina se neliší od normální. 90 % nabíjení je doma, většinou ze zásuvky 220 V. Máte na to celou noc, takže vám stačí výkon rychlovarné konvice. 10 % je na rychlonabíječkách, když jedete dlouhou cestu nebo bohatí Pražáci, co "nemají kde nabíjet". Tam už to drahé jako benzín/nafta je, ale pro většinu je důležitý průměr, odkud berou.
23. 12. 2024, 22:20 editováno autorem komentáře
Jak očekáváte, že se bude do budoucna řešit ekvivalent spotřební daně z benzínu? Nějaké interní počítadlo spotřeby/kilometrů (a spoléhání na to, že ho lidi "nestočí" jako to dělají s tachometry)? Paušál, mýto, poplatek za vjezd do města? Vlastně jsem neslyšel, že by to nějak řešily i země, kde už je elektroaut mnoho (Norsko). Všichni naopak dávají ještě různé daňové úlevy.
Interní počítadlo přetočíš úplně stejně jako u spalováku. Plus to můžeš obejít nabíjením simulováním rekuperace (další elektromotor bude točit koly), takže ani nemusíš šahat do vnitřní logiky. Na Islandu zavedli daň za km, se zpožděním i pro spalováky, protože nemají speciální daně z pohonných hmot jako kontinentální Evropa. V USA zas pevná částka za rok pro kompenzaci části zisků ropné lobby.
Tedy čekám, že se bude zdražovat pro všechny, ať už jednotnou daní např. za km, nebo odděleným zdražováním zvlášť pro EV a ICEV. Spalováky koneckonců jsou prodražovány dřív než elektroauta, viz nová eko daň, zatím 2,5 Kč/litr. Každá vláda si veme peníze hlavně z těch 98 % lidí, co jezdí spalovákem, ale odprezentuje to jako daň hlavně pro ty "elektrosráče", protože na to bude český Pepík slyšet.
Předpokládám výkonové mýto a parkovné. Technicky není problém, aby auto zaplatilo různé částky za jízdu po dálnici nebo souběžně vedoucí silnici, nebo aby v dopravní špičce ve městě platilo vyšší částku než mimo špičku. Stejně veřejnému sektoru nic jiného nezbyde, protože jinak budou navigace při zácpě na kapacitních komunikacích pořád rozlévat auta do okolních obytných čtvrtí.
> Za sto let let se lidi budou na to, že bylo normální zabíjet jiné lidi autem, dívat jako my se díváme na otroctví, čarodějnické procesy, kanibalismus nebo gladiátorské zápasy.
Ano, povolení zabíjet budou mít jen tramvaje, vlaky a autonomní auta, kterým to na dálku nařídí pověřený orgán Evropské komunistické strany.
To video ber jako uvod k hromade odkazum, ktere jsou pod videem (a na souvisejici strance) uvedeny. Prectenim tech odkazu dostanes lepsi prehled o tematu, ktere youtuber vice ci mene zdarile smrsknul do 54 minut.
(presneji po zkouknuti videa jsem si taky myslel ze je hodne ucelove, demagogicke, zavadejici. Po precteni odkazu a nastudovani nekterych veci uz si to nemyslim (alespon v takove mire))
20. 12. 2024, 22:12 editováno autorem komentáře
No, ale ona spousta lidí zase křičí i z druhé strany, že jak se zavedou autonomní auta, tak se všude nasadí limit 15 km/h a všechno bude úplně na houby, okradou nebohou stařenku a donutí ji chodit všude pěšky a svět shoří.
Je potřeba se o tom bavit a upozorňovat na možná rizika, ale reálně to dopadne jako vždycky někde uprostřed.
> Stejně už jsme přišli o „samostatnost a nezávislost“ v bydlení (nebydlíme ve své jeskyni, ale dům nám postaví někdo jiný)
To nutně nemusí být pravda, je dost lidí co si dům postavila sama
> v jídle (nepěstujeme si jídlo na svém políčku)
Sen mého známého je bydlet v jeskyni a být plně sobestačný. Myslím že na stáří to i udělá. Mim. spoustu lidí si pěstuje na zahradě např. svoji zeleninu
> v energiích (nesvítíte loučema a elektřinu nevyrábíte na šlapacím kole, ale elektřinu k vám vede vedení z elektráren, plyn trubky z vrtů, benzín/nafta vzniká v rafinériích z dovážené ropy)
Jsou lidé kteří mají ostrov na solární panely
> Ostatně ani to auto jste si nevyrobil sám.
Což zakazuje legislativa. Opět, myslím si že by se našlo pár kutilů kteří by si klidně vlastní vůz vyrobili.
> zákazu řízení aut lidmi na veřejných silnicích dojde co nejdřív, třeba do patnácti dvaceti let.
Pochybuji, stačí se podívat na vozový park u nás a dál na východ (případně třeba taková afrika). Ta změna by musela být celosvětová, naštěstí existují lidé kteří respektují soukromé vlastnictví. Řidič != vrah
> Za sto let let se lidi budou na to, že bylo normální zabíjet jiné lidi autem, dívat jako my se díváme na otroctví, čarodějnické procesy, kanibalismus nebo gladiátorské zápasy.
Ne, nehody se prostě stávají. Nikdo dobrovolně ostatní lidi nezabíjí autem :-) A i za sto let se budou stávat (nutně to nemusí být automobilové)...
20. 12. 2024, 17:55 editováno autorem komentáře
Ne, nehody se nestávají prostě. Nehody se stávají proto, že lidé nemají dostatečné schopnosti na to, aby dokázali auta spolehlivě ovládat. V žádném jiném oboru není takové množství nehod s tak vážnými následky, jako je automobilová doprava. A to s výrazným odstupem.
Jinak lidé jezdí autem dobrovolně. A měli by vědět, jaké jsou následky.
A k tomu, že si někdo vypěstuje pár kousků zeleniny na zahrádce – však také budete moci jezdit motokárou na nějaké dráze. Akorát holt nebudete moci ostatní ohrožovat řízením auta.
> Nehody se stávají proto, že lidé nemají dostatečné schopnosti na to, aby dokázali auta spolehlivě ovládat. V žádném jiném oboru není takové množství nehod s tak vážnými následky, jako je automobilová doprava. A to s výrazným odstupem.
A nebude to tím že spíš dnes ŘP dostane každý? A že jsou lidé schopní ject i ve zcela nevyhovujícím stavu (únava, drogy, alkohol)?
A všeobecně nezbránilo by se tomu tak, kdyby automobilky nešetřily každý cent a do všech vozů dávali advanced systémy (systém rozpoznávání chodců a cyklistů, různé anti-kolizní systémy, hlídání řidiče (když usne tak auto bezpečně zastaví), držení v pruhách atd. atd.) -- na tohle nepotřebujete nutně AI která za Vás bude řídit, na to stačí si koupit momentálně auto aspoň za 1m+ (nebo přesvědčit automobilky aby tolik nešetřili ;-)) a nebýt troglodyt který všechny asistenty hned vypne.
K nehodám docházelo i tehdy, když bylo daleko méně řidičů. To, že lidé usednou za volant i ve zcela nevyhovujícím stavu je součást toho, že nedokážou bezpečně ovládat auta. Mimochodem, větinu nehod nezpůsobí opilí, zdrogovaní nebo unavení.
To není o šetření automobilek – musle by jim to nařídit stát. Všem. Kdyby nějaká automobilka prodávala auta jenom s těmi systémy, přijde jiná, která ty systémy do auta nedá, bude auta prodávat levněji – a lidé si budou kupovat ta.
Ale hlavně – prakticky by to nepomohlo. Jak je napsáno ve zprávičce, porovnávali to vůči všem autům řízeným lidmi a také vůči autům řízeným lidmi, která měla určitý standard bezpečnostních prvků. A ten rozdíl je zanedbatelný oproti tomu, když auto neřídí člověk. Ten rizikový faktor je zkrátka člověk, asistenční systémy s tím už moc nezmůžou.
> Mimochodem, větinu nehod nezpůsobí opilí, zdrogovaní nebo unavení.
Zdroj takového tvrzení? Osobně si myslím že Vám žádný řidič nepřizná že sedal do auta nevyspalý.
> Ale hlavně – prakticky by to nepomohlo. Jak je napsáno ve zprávičce, porovnávali to vůči všem autům řízeným lidmi a také vůči autům řízeným lidmi, která měla určitý standard bezpečnostních prvků. A ten rozdíl je zanedbatelný oproti tomu, když auto neřídí člověk. Ten rizikový faktor je zkrátka člověk, asistenční systémy s tím už moc nezmůžou.
Pokud byla vybrána jen auta s moderními technologiemi, jako je automatické brzdění a varování v slepém úhlu — popravdě řečeno, moc nechápu, jaké konkrétní bezpečnostní prvky jsou tím myšleny. Například automatické brzdění a upozornění před překážou mám i já, ale určitě ne tak pokročilé o kterém jsem mluvil.
Měl jsem možnost řídit Mercedesa ve vyšší výbavě, a to auto se odmítlo dokonce i rozjet, když se za ním pohyboval chodec. Naopak moje auto si toho vůbec nevšímá. Myslím, že můj systém nezaznamenává ani chodce při odbočování, natož aby mě na ně upozornil. Jednou jsem jel mezi vesnicemi a potkal jsem chodce celého v černém, který šel kousek od krajnice, a nešel zrovna moc předpisově (navíc v zatáčce v kopcích, celý v černém, bez osvětlení -- člověk ho vidí na poslední chvíli). Systém v autě ho vůbec neviděl (že by třeba pískal). Kdybych v poslední chvíli nezareagoval, zřejmě bych ho zasáhl zrcátkem. V podstatě se zdá, že moje automatické brzdění a upozornění před překážou je užitečné jen v případě, že se vozidlo přede mnou náhle zastaví, nebo když někdo vejde přímo před auto. A to navíc do poslední chvíle jen píská (předpokládám že pak začne i brzdit, ale nikdy jsem to fakt nezkoušel). Pokud tedy porovnávali takovéto systémy, je jasné, že jejich účinnost nebude příliš výrazná.
20. 12. 2024, 21:38 editováno autorem komentáře
* Mensi pocet ridicu v minulosti, o kterem jste psal, nebyl zpusoben narocnejsi zkouskou, ale financni narocnosti na vlastnictvi a provoz vozidla. To mohlo mit maly vliv na kvalitu ridicu, protoze vseobecne neschopny clovek, ktery pravdepodobne bude i neschopny ridic, by si auto nemohl dovolit.
* Gausova krivka je symetricka, takze pokud budu vybirat vic a vic reprezentatu, nikam se posouvat nebudu.
Gausova krivka je symetricka, takze pokud budu vybirat vic a vic reprezentatu, nikam se posouvat nebudu.
Gaussova křivka popisuje třeba rozdělení IQ ve společnosti. Když vyberete třeba 10 lidí s nejvyšším IQ, bude jejich průměrné IQ třeba 200. Když vyberete 10 % lidí s nejvyšším IQ, bude jejich průměrné IQ třeba 140. A když vyberete 80 % lidí s nejvyšším IQ (nebo-li vyloučíte jen 20 % s nejnižším), bude průměrné IQ v té skupině jenom někde nad stovkou, třeba 107.
To samé platí i pro řidiče. Když vyberete pár nejlepších řidičů, budou jejich řidičské schopnosti vysoké. A jak budete do skupiny přidávat čím dál víc horších a horších řidičů, budou průměrné řidičské schopnosti skupiny klesat.
Neschopnost a nekompetentnost současných řidičů z větší části pramení z různých maximálně otravných a tupých asistentů. Zejména mladší řidiči naprosto nevnímají situaci, postrádají cit pro situaci a chování vozu a místo toho spoléhají na nespolehlivé a nebezpečné asistenty (tím myslím takové, které zasáhnou to řízení), což mj. vyústí v situace, kdy to auto prostě jede na „ledovce“ v zatáčce rovně, přímo do lesa, ačkoliv ta situace bývá zvládnutelná. Neovládají vůz, necítí chování, natož aby předvídali.
Nouzové brždění zmate i pytel a ten kamion za tebou nemá sebemenší šanci, ačkoliv dodržuje „vzdálenost“. Jistě, neubrzdíš, neukecáš, ale … no teoretiku co jezdí okolo komína to okomentuje dost a jen dodám, že v Rakousku po rozestupech jdou docela dost.
Pak jsou tu přímo vražedné systémy jako udržení v pruhu, který tě klidně pošle do zdi tunelu, protože se mu nepozdává čára …
No a chodci … mnohdy si říkám, že o chodce by se měl postarat trubkový rám, jinak se budou dál čumět do mobilů, než na silnici.
Nejhorší na tom je, že ten "asistenční mor" se sám zapne a pořád to před jízdou vypínat je o nervy a na dlouho.
Neschopnost a nekompetentnost některých řidičů pramení z toho, že věří báchorkám o tom, jak všechny asistenční systémy fungují špatně – a vypínají je. Přitom statistiky říkají jasný opak – ostatně jedna taková statistika je i ve zprávičce. Ale je mi jasné, že vy budete popírat i ty statistiky – protože vy máte přece svůj pocit, tak kam pak na vás s fakty.
Já jsem nepsal nic o tom, jaký jsem já řidič. Nicméně z průzkumů plyne, že si o sobě nadpoloviční většina řidičů myslí, ž ejsou nadprůměrně dobří řidiči. Nebo-li je statisticky prokázáno, že řidiči své řidičské schopnosti často přeceňují.
Největším problémem při přechodu na robotická auta bude ego řidičů. Protože pro spoustu řidičů funguje řízení auta hlavně jako masírka jejich ega. V žádné jiné diskusi nepadne tenhle argument „když tvrdíte, že něco může řídit lépe, než vy, znamená to, že jste špatný řidič“. Nikdo nenapíše „když si myslíte, že kompilátor optimalizuje lépe, než vy, znamená to, že jste špatný programátor“. Nikdo nenapíše „když si myslíte, že gepard je rychlejší než vy, jste prostě líný“. Ale mnoho řidičů má řízení hlavně jako něco, co jim má pohladit jejich ego, a nesnesou pomyšlení, že by snad někdo nebo něco mohlo být lepší řidič, než oni. Přitom to tvrzení je absolutně nesmyslné – abych mohl porovnávat kvalitu optimalizace kompilátoru a člověka, nenmusím být vůbec programátor. Rychlost běhu člověka a geparda klidně může porovnávat člověk na vozíku. A porovnávat schopnosti řízení lidí a techniky můžu beu ohledu na to, zda a jak sám řídím.
Když jsou skoro všichni nadprůměrní řidiči, kdo způsobuje ty nehody? Jak se ukázalo už ve výzkumu Caroline Preston a Stanley Harris v 1965, i řidiči, kteří leží ve špitále po dopravní nehodě, se pořád považují za nadprůměrně schopné.
Samozřejmě, pokud je někdo výtečný řidič, pravidelně trénuje krizové situace, má dobré CRM, memory items, zná dobře parametry jednotlivých systémů letadla... aha, my se nebavíme o komerčních pilotech, kterým trvá roky, než můžou reálně vozit lidi, a kteří i pak používají asistenty v plné míře, že? My se bavíme o řidičích, kteří si udělají pár hodin teoretické výuky, pár hodin ježdění často někde v maloměstě, a pak je pošleme v tunové ocelové krabici řítit se půl metru od chodců a cyklistů, zatímco jsou přesvědčení, že oni chybu nedělají a hlídání slepého úhlu je pro sraby.
Omlouvám se, zapomněl jsem na skutečnost, že víte naprosto vše a byl jste u všeho i všude. Třikrát.
No pro Vás mám špatnou zprávu, protože šlo o mojí první nehodu a jeho příčinou byl automatický systém nouzového brždění, který vyhodnotil ten kus pytle (takový ten těžký stavební pytel, co uletěl z náklaďáku před mnou) jako překážku a šlápnul mi na brzdu (Hyundai Santa Fe rv. 2022). Bohužel, ten kamion za mnou už v tom dešti neměl sebemenší šanci a napálil to do mě. Čtrnáct dní v Salzburku ve špitále, 6 měsíců problém s krkem a mimochodem auto na odpis.
Bohužel pro Vás jezdit umím, sice už dávno nejezdím amatérskou rallye, stejně tak „školu smyku“, jak se jmenovala soutěž v jízdě na zamrzlém rybníku, ale pořád si rád dojdu na různé kurzy (soutěže) v rámci PČR apod. S mašinou taktéž. Ročně najezdím přes 150 000 km a jedinou bouračku mám díky asistenčnímu systému, mimochodem o nedokonalosti systémů by Vás, vševědoucího všudybyla asi nepřesvědčila ani dashcam.
No abych se vyhnul nesmyslným blábolům „Co když“, nereagujte, ignorujte mě a ušetříte čas nám oběma.
Omlouvám se, zapomněl jsem na skutečnost, že víte naprosto vše a byl jste u všeho i všude. Třikrát.
Omlouvám se, zapomněl jsem, že vy víte naprosti vše a byl jste u všeho desetkrát. A že z jakékoli vaší příhody lze automaticky odvodit zákonitosti platné pro celý svět. Mohu se jen zeptat, co jste měl dnes k snídani? Já jen že jsem zapomněl, co jsme dnes všichni na celém světě měli k snídani.
21. 12. 2024, 12:06 editováno autorem komentáře
K tomu přidám i svoji historku, kdy jsem měl půjčené nové auto ze servisu, samozřejmě s asistenty, no a v zatáčce se rozsvítila ikonka "sledování pruhů" a strhlo mi to auto do protisměru. Naštěstí nikde nic nejelo, a volant šel "přetlačit", ale nabyl jsem dojmu, že tento systém nechci. Na druhou stranu tchán s asistenty jezdí už nějaký rok dennodenně a stěžoval si jedině na parkování, kdy mu auto nedovolí zaparkovat "na doraz" a cca 40 cm od překážky mu to samo zabrzdí.
To není ani tak problém těch asistentů, jako spíš nezvyku. Asi tak trochu jako když člověk, co není zvyklý na manuál, si bude stěžovat, že mu to nepřeřadilo, když se rozjížděl, a tak projel křižovatku za semaforem v červených otáčkách, než si to uvědomil a přeřadil. Kdo s tím jezdí, ten si ani neuvědomí, že toho asistenta musel trochu zkorigovat (nebo přeřadit). Kdo s tím nejezdí, toho to zaskočí.
"ačkoliv dodržuje „vzdálenost“."
Kdyz jedu na autopilota (ta vopicarna co se drzi auta pred sebou), tak to jede ve vzdalenosti, na kterou si sem 100% jistej ze by to zabrzdit nezvladlo.
Nehlede na to, ze pokud by to ten zatebou mel natoceny, tak mas bezduvodny prudky brzdeni (als vybrzdovani).
Nedavno sem nekde videl ze nejaka automobilka misto blinkru doprostred palubky dava velky tlacitko, kterym vsechny tyhle vopicarny vypnes naraz.
>> v jídle (nepěstujeme si jídlo na svém políčku)
Sen mého známého je bydlet v jeskyni a být plně sobestačný. Myslím že na stáří to i udělá. Mim. spoustu lidí si pěstuje na zahradě např. svoji zeleninu
(A taky ostatní body kolem.) Jedna věc je si přilepšit tu a tam nějakým tím rajčetem, druhá věc je fungovat v ostrovním režimu, bez toho, že by zahradnictví prodalo sazenice a semínka, s ručně vyráběným zemědělským náčiním, a uživit z toho celou rodinu. A ještě mít zásoby, když přijde špatný rok. Oni se ti naši dědové a pradědové z nějakého důvodu velmi rádi vzdali otročiny na poli a přestěhovali se do měst, jakmile dostali možnost. Těch lidí, co by reálně byli opravdu soběstační je nula nula nic.
A solární panely jsou sice hezká věc, ale vyrobili si je ti lidi sami? Co náhradní díly? Baterky mají taky omezenou životnost. O tom, že zařízení, která tu elektriku používají, si taky kupují v obchodě, jako všichni, nemluvě. Tohle je jen výměna jedné formy závislosti za druhou.
>> zákazu řízení aut lidmi na veřejných silnicích dojde co nejdřív, třeba do patnácti dvaceti let.
>Pochybuji, stačí se podívat na vozový park u nás a dál na východ (případně třeba taková afrika). Ta změna by musela být celosvětová,
Proč celosvětová? Naopak, tohle může začít na regionální úrovni: Do některých měst se už taky zakazují vjezdy starším autům skrz smrad z výfuku. Tak se to rozšíří na ruční řízení. Nemáš? Zůstaň stát na kraji města. A pokud máš, tak geofencing ti nedovolí jet po ulici ručně.
>> Za sto let let se lidi budou na to, že bylo normální zabíjet jiné lidi autem, dívat jako my se díváme na otroctví, čarodějnické procesy, kanibalismus nebo gladiátorské zápasy.
>Ne, nehody se prostě stávají. Nikdo dobrovolně ostatní lidi nezabíjí autem
Olga nesouhlasí. Ale vážněji, já bych tu spíš zmínil třeba azbestové izolace (či eternetové střešní tašky), olověné nádobí, nebo kokain v dětském sirupu proti kašli. Historie ukazuje, že když vyroste generace, co nikdy řídit nemusela, tak jim to prostě bude připadat stejně šílené, jako tyhlety věci připadají nám.
Proč celosvětová? Naopak, tohle může začít na regionální úrovni: Do některých měst se už taky zakazují vjezdy starším autům skrz smrad z výfuku. Tak se to rozšíří na ruční řízení. Nemáš? Zůstaň stát na kraji města. A pokud máš, tak geofencing ti nedovolí jet po ulici ručně.
Tohle není starý diesel vs. nový diesel vs EV (mimochodem lokální politici si netroufli ani na to aby povolili vjezd jen EV). Tohle by se muselo řešit globálně (nebo třeba alespoň Evropsky), je to poměrně velká revoluce a obávám se že tak jednoduché to nebude -- protože pokud se nebudou dávat výjimky, odřízenete prakticky tu oblast od světa (tj. kdo myslíte že Vám vozí věci do regálů? Kamiony s AI to nejsou a patrně ještě dlouho nebudou)
A mohlo to legálně na silnici jen tak? Auto na ježdění na soukromém pozemku (ať už je to okruh, nebo něčí pole) si může člověk udělat z čeho chce. Problém začne být až s homologací pro provoz na veřejných komunikacích. To se pořád dá udělat i pro jednokusové vozy bez sériové výroby a je to pak o něco jednodušší (například odpadají crashtesty). Ale je s tím pořád dost papírování a něco to stojí.
Naprosto souhlasím, ale je potřeba postupovat správně. Takže nejdříve je naprosto nezbytné omezit lidi v činnostech v kterých dělají nejvíce kritických a nebezpečných chyb. Ideální bude začít programováním, pokračovat výchovou dětí, o sebedestruktivních stravovacích návycích taky není třeba diskutovat. Teprve až se podaří lidi odstavit od všech potenciálně nebezpečných činností na které nemají, budou ve skutečném bezpečí.
Ano. Pořadí není správně. Já to uznávám. První v řadě je stravování, protože diabetes a další choroby způsobené mizernou výživou i životosprávou zabijí ročně řádově víc lidí než jízda autem. Proto je potřeba lidem primárně odebrat možnost rozhodovat o vlastním jídle, nařídit zdravou stravu, pohyb a další pozitiva.
Aha. Takže nezáleží na počtu mrtvých, ale na počtu zabitých. Vám nejde o životy, které by se daly zachránit i nepřímo? To jste měl napsat hned, že je nutné to chápat takhle.
Potom stačí podívat se, kolik prostředků je vyplýtváno na léčení lidí, kteří se chtějí zabít žrádlem (citát). Těmi by se dalo zachránit víc lidí než je zabito ročně auty.
Taže ano. Jestliže někdo jí špatně, zabije víc lidí než řidiči. Proto by bylo vhodné nařídit a silně regulovat zejména tuhle oblast.
Mimochodem. Zdravý řidič má lepší reflexy a rozhodovací schopnosti, takže by to (než zakážeme řízení ručně) také omezilo nehodovost a mrtvé na silnicích.
Jenomže všechno z toho dělat celkem snadno můžete. A to je právě to. A ke šťastným zítřkům se rozhodně prozakazovat nedá. Vaše přirovnání jsou úplně ujetá. Nemám nic proti autonomním vozidlům. Dokonce by bylo skvělé, kdybych vůbec řídit nemusel, je to hrozné vyhazování času. Ale takhle jednoduše to s auty bohužel funguje tak možná u paneláku na sídlišti.
Já ten rozdíl chápu, ale vy asi ne.
Auta řízená člověkem jsou nebezpečná svému okolí – daleko víc než cokoli jiného, co může dělat prakticky kdokoli. Do budoucna se z řízení auta člověkem stane čistě jen zábava, kterou budete provozovat někde, kde tím nebudete ohrožovat ostatní (nebo alespoň ty, kteří se té zábavy nezúčastní).
Stejně jako dnes nemůžete chodit po ulici a jen tak si střílet. Přičemž by občas nějaká střela někoho zabila – o čemž by se prohlásilo, že je to nehoda, je to normální a občas se to prostě stává a nedá se s tím nic dělat. Tak to bylo dříve, ale dnes už to tak není. Pořád si můžete střílet pro zábavu, ale ne na ulici, nábrž na střelnici, kde je výrazně snížené riziko, že tím ohrozíte někoho, kdo se vaší zábavy neúčastní. (Myslivce v ČR ponechme stranou jako výjimku.)
No, to jsme asi přišli o některé nezávislost, ale tyhle zatím vypadají jako nezávislosti hmotné. Jenomže autonomní auta nejsou jenom o schopnosti řídit. Se zákazem řízení aut lidmi už jde o ztrátu schopností mozku. S rozšířením navigací lidé postupně přicházejí o schopnost plánování cest, a prý překvapivě rychle. Až budou autonomní taxíky, kterého si zavolám a přijede pro mě až k baráku, tak nebudeme potřebovat vůbec žádné plánování cest a tuhle schopnost ztratíme úplně. Ovšem evolučně ji neztratí všichni, takže ti kterým zůstane (protože třeba budou bydlet v oblastech, kde autonomní auta nebudou schopny operovat), budou ve výhodě.
Mimochodem, kdyby bylo zabíjení lidí takový problém, tak už dávno jsou zakázané cigarety (taky zabíjí lidi, nemám po ruce statistiky, ale možná i více než auta), alkohol, jsou limity na spotřebu cukru.
Ty schopnosti mozku ztrácíte, nebo jste nikdy neměl, i v ostatních případech. Umíte si najít vhodnou jeskyni? Umíte si ji ubránit? Umíte rozdělat oheň z přírodních materiálů? Nebo něco novějšího, umíte si postavit elektrárnu, třeba jen malou?
Specializace, tedy to, že jeden člověk neumí zdaleka všechno, je to, díky čemu se lidstvo tak rychle rozvíjí. Kdybychom byli omezení tím, co zvládne jeden člověk. žili bychom stále v pravěku.
Cigarety a alkohol jsou silně regulované. A zabíjí především ty, kdo je konzumují. Auta často zabíjí nebo zraňují jiné lidi, než řidiče.
Za mě bych řekl, že ano. Jenom té jeskyni už dnes neříkám jeskyně, ale byt. Ale o to podle mě zas tak nejde. Podle mě - (uznávám, že je to zcela nevědecké) můžete se vám to nelíbit, můžete se mnou nesouhlasit, ale to je tak jediné, co s tím můžete dělat - mozkové procesy můžeme rozdělit na procesy jejichž výsledkem je práce s hmotnými nebo nehmotnými statky (třeba to nalezení vhodné jeskyně) a na procesy, jejichž výsledkem je práce s informacemi (schopnost nalezení cesty k té jeskyni). Ty druhé jsou jsou podle mě kritičtější (opět, můžete se mnou nesouhlasit, může se vám to nelíbit, ale jiného s tím neuděláte) procesy, jejichž výsledkem je práce s informacemi. Protože k čemu mi bude nalezení vhodné jeskyně, když nebudu schopen, jakmile jí jednou opustím, nebudu schopen najít cestu zpět. Další kritérium, které používám, je jak moc často danou funkci používám. Nalezení vhodné jeskyně je něco, co nejspíš budu potřebovat několikrát za život. Jako člen lidské smečky, která by v té jeskyni žila společně, nepotřebuju znát všechny detaily, které jsou k nalezení vhodné jeskyně potřeba, můžu to klidně delegovat na jiné, nebo mi postačuje alespoň rámcový přehled, abych do procesu mohl zasáhnout. Pokud se ale chci pohybovat nezávisle na smečce, tak schopnost nalezení cesty mít musím. Samozřejmě, vy jste třeba člověk, kterému stačí se v tomto spoléhat na ostatní (jinými slovy být na nich závislý), a pokud vám ostatní nebudou chtít nebo moct pomoct, tak vám bude stačit že zůstanete trčet v jeskyni, ale mě by to třeba nestačilo, takže pro mě je lepší mít tu schopnost nalezení cesty funkční.
Takže ano, je to i otázka toho, v čem jste ochoten spoléhat na ostatní a jaké aktivity provádíte individuálně.
Takže mě by třeba to, kdyby bylo běžným lidem zakázáno řídit auta štvalo (aby bylo úplně jasno, toto píšu vzhledem k současné úrovni poznání, nevylučuji, že pokud se úroveň poznání změní, že změním názor), že bych jako cestující nemohl dělat nic v situaci, kdy by se samořídicí auto dostalo do situace, kterou by nedokázalo vyřešit. Technika je super v opakujících se akcích a dokáže řešit situace, na které bylo natrénováno - možná se pletu, ale domnívám se, že základem samořídicích algoritmů je nějak natrénovaná neouronová síť, která má ale vzhledem k tréninku s největší pravděpodobností řešení jistých situací nepodchycenou. Tento algoritmus má zatím dost daleko k obecné inteligenci a už jsem četl i názory, že dosažení obecné umělé inteligence ani nemusí být možné (nesoudím, pouze konstatuji). Tedy algoritmus se může dostat do situace, kterou nedokáže vyřešit - někde v jiných vláknech bylo zmíněno, že v některých situacích samořídicí auto nedokázalo vyjet z kruhového objezdu. Pokud jako cestující nebudu smět zasáhnout, tak jsem odkázán na pomoc zvenku - znamenalo by to, že by měla existovat kasta lidí, kteří by měli právo zasáhnout? Jak třeba? že by třeba měli vyšší práva?
Osobně jsem zastáncem toho, že technologie je dobrý sluha, ale špatný pán. Technologie je něco, co mi má pomáhat, ale nemělo by to být něco, co bych měl být nucen používat. Uznávám, v tomto jsem možná hodně výjimečný, většina by se asi klidně podvolila, protože většině by to nejspíš bylo jedno. Pokud mě někdo nutí to používat, jak je to vlastně nucení do toho být závislý na autorech algoritmu i v situacích, které jsem schopen vyřešit sám. Něco jako, kdyby bylo zakázano samoléčení doma a s každým příznakem bych musel jít k lékaři (no, třeba k tomu taky jednou dojde). Samozřejmě, uznávám, že váš pohled na toto může být jiný - třeba něco jako, když to odvrátí 90 % dopravních nehod, tak je správné donutit lidi, aby to používali. Já takový pohled nezastávám, podle mě takový pohled špatně.
Nevidím rozdíl, čemu říkáte práce s hmotnými či nehmotnými statky a práce s informacemi. Všechno je to práce s informacemi – mezi nalezením vhodné jeskyně a zapamatováním si cesty k ní není z hlediska práce s informacemi rozdíl. Naopak u toho nalezení vhodné jeskyně možná budete potřebovat nějaké úpravy, na což je potřeba zručnost – to je něco jiného. Nalezení cesty k jeskyni také není důležitější – k čemu vám bude umět si zapamatovat cestu k nějaké jeskyni, když žádnou vhodnou nenajdete?
To, že se člověk spoléhá na ostatní, plyne z definice člověka. Člověk je nejvíc sociální „zvíře“ na planetě a to z něj dělá člověka.
Řízení aut lidmi bude zakázáno teprve tehdy, až budou autonomní auta daleko lepší, než lidé. To plyne jednoduše z toho, jak jsou nastavené odpovědnosti. Takže pokud se auto dostane do situace, kterou nedokáže vyřešit, nedokáže ji vyřešit ani člověk. Ostatně u moderních letadel už toto v některých situacích platí – pokud by se letadlo dostalo do situace, kterou nedokáže vyřešit autopilot, je to daleko za tím, co by dokázal vyřešit člověk. (Řeč je o situacích, kdy se letadlo dostane mimo letovou obálku. Neznamená to, že by dnes autopilot v komerčních letadlech zvládl celý let od startu až po přistání bez zásahu pilota.)
Lidi, kteří mají v určitých situacích vyšší práva, než vy, dávno existují. Ale není to žádná kasta, je to dáno jejich rolí – např. policisté, hasiči, záchranáři.
Autonomní auta vás samozřejmě nikdo nebude nutit užívat. Můžete jezdit na kole nebo chodit pěšky. Akorát nebudete smět mezi lidmi ovládat dvoutunový stroj, který nedokážete ovládat tak spolehlivě, aby nebezpečí, že někoho zraníte či zabijete, bylo alespoň na stejné úrovni, jako třeba nebezpečí z nebezpečných průmyslových provozů jako jsou třeba různé chemické továrny. Ostatně ani dnes nemůže auto řídit kdokoli, je k tomu potřeba licence (řidičcský průkaz), jejíž získání má nějaké podmínky. I když dnes řidičák dostane skoro každý. Podobně je to třeba s pilotováním letadel, s řízením vlaků, s držením zbraní. No a třeba u toho řízení vlaků nebo pilotování letadel je to dávno závislé na technice, protože vlak jedoucí rychlostí i těch našich usmolených 160 km/h nejde řídit podle rozhledu. Na to prostě lidské schopnosti nestačí. Na řízení aut také nestačí (s rizikem, které akceptujeme v jiných případech), akorát si to někteří odmítají přiznat.
Možná se váš pohled změní, když nebudete řízení auta přirovnávat bůhví k čemu, ale uvědomíte si, že už dnes máme řidičcské průkazy, pravidla silničního provozu, hasiče a dopravní policii. Že i ta nejprimitivnější dnešní auta mají zpětná zrcátka, synchronizovanou převodovku, posilovače řízení – zkrátka techniku, která něco dělá lépe než člověk.
Někdo ten rozdíl vidí, někdo nikoliv. To je v principu dáno nastavením člověka - nekritizuji, jenom konstatuji. Ale minimálně je rozdíl v tom, že hledat jeskyni je většinou potřeba několikrát za život a vracet se k ní je potřeba každý den. Jak jsem psal, při životě v tlupě nejspíš bude stěhovat celá smečka, takže to, že někdo neumí najít vhodnou jeskyni, může vykompenzovat jiný člen smečky, který tu schopnost má, ale třeba zase nemá jinou schopnost. Zatímco schopnost najít cestu zpět k jeskyni bude potřebovat každý, kdo bude potřebovat opustit jeskyni samostatně.
Člověk se sice spoléhá na ostatní, ale ne ve všem. Děti učíme číst, psát a počítat, aby se na ostatní spoléhat nemusely. Přestože by se to spoléháním na jiné také nechalo odbýt.
Z pricipu techniky a současného stavu vědomí nelze techniku připravit na všechny možné situace, které mohou nastat. A když se zatím nedaří vyřešit kompletně autonomní let u letadel, kde by v tomto přece jenom měli být o trochu dále vzhledem k tomu, jak dlouho už automatizaci využívají, osobně pochybuju, že u aut se to stane. Ale to vychází ze stavu současného poznání, třeba se něco v budoucnu změní.
Ano, máme pravidla - ovšem celé je to o výběru ze dvou možností: bezpečí a za každou cenu a žít a nechat žít. Tyto dvě možnosti jsou ve většině případů protichůdné. Např. pro zmírnění škod při nehodách mají auta povinně eCall bonzující polohu auta (bezpečí za každou cenu), zatímco moje preference je opačná - nemusí každý vědět kudy jezdím (žít a nechat žít).
Někdo také vidí rozdíl tam, kde žádný není. Je hezké, jak jste během pár komentářů objevil specializaci, která se vám předtím tak nelíbila. Teď najednou i u vá slidé žijí ve smečce, mají tam jednoho či pár specialistů na hledání jeskyní a ostatní to umět nemusí.
Zrovna to čtení a psaní se učí především pro to, aby lidé mohli komunikovat mezi sebou. V životě toho přečtete řádově víc od jiných než od sebe. I to počítání se z velké části učíme proto, abychom věděli, jak počítají jiní. Ne nadarmo se říká, že matematika je celosvětově univerzální jazyk. A všechno to – čtení, psaní i počítání – se učímě díky tomu, že to vymysleli lidé před námi. Spousta lidí, kteří to postupně rozvíjeli. Nic z toho by nevymyslel jediný člověk sám.
Z pricipu techniky a současného stavu vědomí nelze techniku připravit na všechny možné situace, které mohou nastat.
To záleží na tom, co myslíte slovem „připravit“. V závislosti na jeho významu to vaše tvrzení buď platí i pro lidi, nebo neplatí ani pro lidi ani pro techniku.
Pokud jste to myslel tak, že by vás autonomní auto muselo vždy za všech okolností odvézt z místa A do místa B; nesmělo by se porouchat tak, aby to znemožnilo jízdu; nesmělo by mít nehodu, ani nezaviněnou – to přece neplatí ani pro dnešní auta ovládaná řidiči. Když se auto řízené člověkem porouchá, zavoláte odtahovku. Co si dneska ni silnici opravíte sám? Často už ani to píchlé kolo ne. Úplně stejně to bude s autonomními auty.
A když se zatím nedaří vyřešit kompletně autonomní let u letadel, kde by v tomto přece jenom měli být o trochu dále vzhledem k tomu, jak dlouho už automatizaci využívají, osobně pochybuju, že u aut se to stane.
Ono je to u letadel o něco komplikovanější. Napřílad pro to, že letadlo nemůžete jen tak zastavit na kraji silnice a počkat.
Ano, máme pravidla - ovšem celé je to o výběru ze dvou možností: bezpečí a za každou cenu a žít a nechat žít.
Nikoli, tak to není. Těch možností je celá škála. A řízení aut lidmivýrazně vbočuje z toho, co jinak považujeme za normální.
Např. pro zmírnění škod při nehodách mají auta povinně eCall bonzující polohu auta (bezpečí za každou cenu)
Jenže eCall polohu auta nebonzuje. Odešle ji jen v případě, kdy dojde k jeho aktivaci – ať už člověkem nebo při havárii. Stejně tak se odešle vaše poloha, když budete volat na tísňovou linku z mobilu. Takže to není žádné bezpečí za každou cenu.
zatímco moje preference je opačná - nemusí každý vědět kudy jezdím (žít a nechat žít).
To je typické. Řešíte jen vaše preference, a na preference ostatních kašlete. To vás nenapadlo, že v tom autě nemusíte jet sám. A že spolucestující mohou mít jiné preference, než vy? Nenapadlo vás, že nemusí mít nehodu samotné vaše auto, ale může být součástí nehody více aut? Nebo dokonce něco jiného, než auta – cyklista, chodec… Ti mohou mít opět preference odlišné od vašich. Tím spíš, když jsou vaše preference založené na špatných informacích.
To je jestli někde rozdíl není, se ale jenom těžko dokazuje, protože absenci něčeho dokázat nejde. Je možné pouze dokázat opak, tedy shodu. V situaci, kdy u jednoho procesu je výsledkem jeskyně a u druhého vytvoření alespoň vytvoření myšlenkové mapy, jak se k té jeskyni opět dostat, je minimálně rozdíl v tom výsledku (dle mého pojetí v prvním případě je jeskyně výsledek hmotný, zatímco mapa cesty v myšlenkách výsledek nehmotný, ale to je vedejší).
O životě lidí ve smečce jsem psal už o dva příspěvky dříve, takže to není najednou.
Tak komunikovat lze i jinak než psaním a čtením, třeba mluvením a posloucháním. A když už člověk toho přečte víc od lidí cizích, než od sebe, jaký smysl má učit se psát? Dnes v době, kdy UI dokáže převést mluvený text na psané slovo a vygenerovat text v čitelnější podobě, než od některých lidí. Stejně tak, proč se zdržovat učením matematiky - existují přece kalulačky, tabulkové kalkulátory, proč se učit počítat, když to stroje zvládnou přesněji s méně chybami, než lidé.
Mimochodem, i dnes se učíme řídit proto, že to vymysleli lidé před námi. Řízení se postupně rozvíjelo do podoby jaké známe dnes.
Připravit postupy na řešení konkrétních situací. Když vezmu samojezdicí auta, tak ty umí to, na co je někdo naprogramoval, případně na co je někdo naučil, když je součástí jejich algoritmu neuronová síť. V současné době stále platí, že stroj je sice přesnější, ale když se dostane do situace, kterou nezná a není na ni ani připraven z podobných situací, spíše skončí (buď se zastaví, nebo to skončí nehodou), zatímco člověk nějaké řešení spíš vymyslí. Jako ukázku si dovolím film Sám doma. Když Kevin zjistil, že se dům snaží vykrást zloději, vymyslel několik řešení, jak se zlodějům bránit. Nskýtá se (spíš řečnická) otázka, jak by situaci řešila domácí automatizace.
Vzhledem k tomu, jakým autem jezdím, tak jsem schopný si toho na autě udělat ještě dost. Když to není závada uvnitř motoru, tak 17 a 19 klíč to jistí.
Letadlo sice nemůže zastavit na kraji silnice, ale stejně jako auto může být automaticky navedeno k odstavení (minimálně, když letí nad pevninou), kde může počkat, než si pro něj doletí odtahovka/servis.
Nechám se navést, čím podle vás řízení aut tak výrazně vybočuje z toho, co jinak považujeme za normální? Mě to přijde jako stejně běžná aplikace znalostí jako třeba oprava magnetofonu nebo přivolání si výtahu.
O tom, jak je chování systému eCall popisováno vím, jak to funguje doopravdy jsem neověřoval, ale jelikož je to něco, co nemám pod kontrolou, počítám že to může informaci o poloze vyslat kdykoliv to uzná za vhodné, nikoli pouze po detekci nárazu, jak by správně mělo. Ale co se týká mého volání, jelikož volám přes domácí ústřednu, tak sice mojí polohu operátor zná, ale volaný se akorát dozví nanejvýše polohu domácí ústředny. Uznávám, komplikované řešení, ale funkční.
Nikoliv, neřeším pouze moje preference. Na rozdíl od vás není můj ideál takový, že řízení aut bude zakázáno. Moje představa je taková, že kdo se vozit samořídicím auty, ať se jimi vozí, kdo chce sám auto řídit, nechť tu možnost má a to i v běžném provozu. Samozřejmě, že mě napadlo, že ostatní mohou mít tak nějak jiné preference. Zářným příkladem toho jste třeba vy, který by řízení aut lidmi nejraději zakázal. A když už ty jiné preference zmínil někdo jiný (vy), nepovažoval jsem za nutné je znova opakovat.
A když už zmiňujete chodce a cyklisty, tak srážkám aut s cyklisty by se nechalo zabránit i jinak, než zákazem řízení. Třeba zákazem jízdy cyklistů po veřejných komunikacích, případem zákazem pohybu chodců po veřejných komunikacích s výjimkou chůze od domovních dveří k autu.
To, že AI dokáže přepsat mluvený text, platí teprve pár let. Třeba se za nějakou dobu už ani nebudeme učit psát, protože to přepis mluveného slova plnohodntně nahradí. Ostatně už dnes se ve spoustě škol neučí krasopisné psací písmo, které bylo vhodné na psaní a čtení dlouchých textů, ale učí se nespojované písmo, které je jednodušší se naučit a stačí pro psaní krátkých poznámek. Protože nic dlouhého ručně už dnes většina lidí nepíše – pokud píšou něco delšího, tak na klávesnici.
Matematika je mnohem širší pojem, než jen naučit se mechanicky provádět operace sčítání, odčítání, násobení a dělení. Součástí matematiky je například vědět, kdy kterou z těch operací použít. To vám kalkulačka neřekne.
Řízení aut se postupně rozvíjelo do podoby, kterou známe dnes – čím dál víc dříve manuálních činností při něm přebírá technika, která ty činnosti provádí lépe než člověk. Není důvod myslet si, že se to v nějakém okamžiku zastaví. Ne, technika toho při řízení bude přebírat čím dál víc, až jednou na veřejných silnicích zastane technika veškeré řízení a na lidském řidiči bude jen volba cíle cesty. Lidští řidiči zůstanou jen v nestandardních situacích (řízení mimo silnice, řízení vozidel složek IZS třeba při povodních apod.), a technika je postupně nahradí i tam.
K letadlu si žádná odtahovka nebo servis nedoletí. A pro letadlo ve vzduchu fakt není převedení do bezpečného stavu to, že se zastaví a všechno se vypne. To je bezpečný stav pro auto a pro vlak, ale ne pro letadlo.
Ohledně toho, co je normální, jsem psal o tom, že škody způsobené lidmi řídícími auta jsou mnohonásobně vyšší, než z jakékoli jiné lidské činnosti. Kolik lidí bylo letos v ČR zabito při opravě magnetofonu? Jako že otec opravoval magnetofon a zabilo to jeho i celou jeho rodinu. Kolik lidí bylo zabito při přivolání výtahu?
Řešíte pouze svoje preference. To, že vy budete řídit auto sám v běžném provozu koliduje s právem ostatních na život. Že při tom řízení zabijete sám sebe, to je vaše preference. Ale preference ostatních je, abyste je nezabil.
Zákazem jízdy cyklistů a zákazem chůze nezabráníte srážkám aut mezi sebou. Vy si to stále odmítáte připustit, ale to, co způsobuje problémy, jsou auta řízená lidmi. Protože lidé prostě nemají schoúpnosti na to, aby dokázali auta ovládat stejně bezpečně, jako zvládají jiné věci – provozovat jaderné elektrárny, řídit letadla, stavět domy, vyrábět semtex.
Pro zajímavost k tématu, Američanka vychodila střední školu a dostala se na vysokou bez schopnosti číst a psát. Pomáhala si AI, které ji předčítalo a převádělo hlas na text:
https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-americanka-odmaturovala-aniz-by-umela-cist-a-psat-nyni-skolu-zaluje-40502118
28. 12. 2024, 18:29 editováno autorem komentáře
A když to domyslíme dál, proč by to vlastně měl být přepis textu. Můžou se ukládat přímo zvukové záznamy a bude to. To jestli se učí spojované nebo nespojované písmo, není zas tak důležité, protože psát se pořád učí. Nikdo zatím neměl odvahu to označit za zbytečnost. Nevím, do jaké míry je krasopisné písmo vhodné pro čtení dlouhých textů, ale pokud je vhodné, tak pouze pokud ten někdo se to písmo naučil psát tak, jak by mělo vypadat. Což dost lidí nezvládlo. A mě to vychází tak, že přečíst naškrábané nespojované písmo je snazší, než přečíst naškrábané spojované písmo. A co jsem četl, málokdo psal krasopis tak jak se měl psát, tedy napsat celé bez diakritiky a po napsání slova tu diakritiku doplnit. Už na základce jsme skoro všichni psali tak, že písmena s diakritikou jsme psali tak, že jsme napsali písmeno bez diakritiky, pak jsme čáru přerušili, abychom napsali diakritické znaménko a pak jsme pokračovali v čáře dalším písmenem - tedy jsme ho stejně psali nespojovaně. A celou dobu na VŠ jsem používal k zápiskům tiskací tedy nespojované písmo - nevím tedy jestli stránku až dvě formátu A4 s velikostí řádku 5 mm považujete za krátký text nebo za dlouhý. Ale jsem zvědavý, vy jste krasopisem psal tak, jak se psát měl, tedy slovo bez diakritických znamének a diakritiku doplnit až po napsání celého bez diakritického slova?
Kalkulačka to neřekne, ale i do alespoň programovatelných kalkulaček se nechá napsat postup/program, který se jenom bude doptávat na potřebné parametry a potřebné operace už bude vědět daný algoritmus. A samozřejmě na výpočty existují i sofistikovanější nástroje. Takže matematická operace pro uživatele není násobení, ale výpočet objemu kvádru - a to, jaké operace jsou k tomu potřeba, není potřeba vědět. Existují nástroje, které jsou schopny spočítat třeba 53. derivaci funkce - to člověk dokáže jenom u některých funkcí. A nástoje k tomu budou lepší a lepší, není důvod se domnívat, že se to v nějakém okamžiku zastaví. Navíc, dost nehod bylo způsobeno tím, že člověk prostě udělal chybu ve výpočtu - kdyby to počítal počítač, tak neudělá chybu I = U . R. Takže od nějaké úrovně vývoje bude bezpečnější lidem počítání zakázat.
Mě nepřijde, že by pro auto bylo bezpečné pouhé zastavení a vypnutí všeho. Třeba v levém pruhu dálnice. Jen si to představte, auto jede levým pruhem, najednou zjistí problém a vypne se. Podle toho, jak je nastaveno chování brzd a převodovky při kompletním vypnutí by pak mohlo třeba pokračovat ve volné neřízené jízdě než by kvůli ztrátě rychlosti třením zastavilo. Nebo by zastavilo okamžite, jak by se při vypnutí všeho okamžitě přilehly brzdové destičky k brzdovým kotoučům/bubnům a zranilo by cestující a pokud by to samé udělalo i auto jedoucí za ním (a to by pro případ zabránění srážce udělat muselo), tak by zranilo svoje cestující, a za ním další případné jednoucí auto to samé, ... I auto by se nějak mělo dostat do bezpečného prostoru, než se odstaví. Nebo minimálně se zastavit nějak řízeně, než jehom vypnutím všeho. Stejně tak letadlo se může pokusit o přistání.
Když se podívám na statistiku úmrtí podle příčin z prvního pololetí 2023 (určitě existují i novější, ale nechce se mi to dohledávat, stejně je to jenom příklad) na https://csu.gov.cz/docs/107508/f304096b-a0b8-16f8-f4fb-25016a8be0d4/13021624001.pdf?version=1.0 tak tam píšou že za první pololetí 2023 zemřelo 56 998 lidí, z toho nejvíc lidí, 22 033, zemřelo na nemoci oběhové soustavy následovaných 13 206 lidmi zemřelých na zhoubné novotvary. I na úmyslné sebepoškození zemřelo víc lidí, 622, než na dopravní nehody 280. Nicméně na nehody celkem připadá 1605 lidí, takže na jiné nehody než dopravní to vychází nějakých 1425 lidí - bohužel už tam nejsou další informace o tom, jaké nehody to byly. Nicméně v kontextu počtu zemřelých by se jevilo smysluplnější omezovat počty lidí zemřelých na nemoci oběhové soustavy než se snažit dále snižovat více než 75x nižší počty zemřelých při dopravních nehodách.
Ano řeším pouze svoje preference, stejně jako vy řešíte zase jenom ty svoje. Samozřejmě, preference každého je, aby ho nikdo nezabil. Na druhou stranu, podle jedné ankety by si málokdo pořídil takové auto, které by v případě nutnosti obětovalo cestujícího. Ale většina by chtěla, aby si takové auto pořídili všichni ostatní. Zase zvědavá otázka, vy byste se svěřil do péče vozidlu, které by vás v případě nutnosti cíleně zabilo, nebo byste byl radši, kdyby obětovalo někoho jiného?
Samozřejmě, zákazem jízdy cyklistů a zákazem chůze se nezabrání srážkám aut mezi sebou. Když už někdo do auta sedne, tak prostě musí počítat s tím, že se nehoda může stát - a s tím bude muset počítat i u samořídicích aut. Ale zabránilo by srážkám aut s cyklisty a srážkám aut s chodci. A pokud by to s omezením srážek aut opravdu bylo myšleno vážně, tak není nutné čekat až samořídicí auta dosáhnou potřebné úrovně (a už jsem četl i názory, že jí třeba ani nikdy nedosáhnou), ale stačilo by individuální dopravu zakázat jakou takovou. V Praze, kde jezdí metro každých 5 minut a tramvaje a autobusy každých 10 minut, by to neměl být velký problém. A ta drobná omezení za ušetřené ztráty životů za to přece stojí, ne?
Psaný text (a tedy přepis textu) z více důvodů. Jednak se text nepoužívá jen jako souvislý psaný text, ale také ve spojení s grafikou. Nechtěl bych nějaké schéma, třeba myšlenkovou mapu nebo BPMN, graf a podobné věci konzumovat tak, že místo každého popisku budu mít tlačítko „přehrát“ a budu si to muset postupně celé proklikat (a u 5. prvku zapomenu, co byl první). A i pokud jde o dlouhé texty, raději je čtu než poslouchám, protože i dobře připravený a namluvený text čtu rychleji než poslouchám. Nemluvě o namluveném nepřipraveném textu, kdy autor teprve přemýšlí, co chce vlastně říct. Což přímo vede na další obrovskou výhodu psaného textu – psaný text se daleko lépe edituje než text mluvený.
Kalkulačka vám možná spočítá objem kvádru, aniž byste znal vzoreček, ale pořád musíte vědět, co je kvádr, co objem a musíte si umět představit, že to, čeho objem chcete spočítat, je vlastně spojený kvádr a jehlan (například).
Celou dobu jsem psal o řízeném (i když nouzovém) zastavení auta. Což není zas tak složité, přinejhorší to auto může zastavit uprostřed jízdního pruhu. Přistání je naopak ta nejobtížnější část běžného letu.
Při porovnání počtu úmrtí jste zapmněl na dvě „drobné“ odlišnosti. Nemoci mohou být vrozené (nebo má dotyčný k dané nemoci vrozené větší predispozice), řízení auta není vrozené – to je věc rozhodnutí. Za druhé i ty nemoci způsobené chováním dotyčného působí na toho dotyčného, ne na náhodné kolemjdoucí. Když se někdo přežítá, zemře na infarkt on, ne dva lidi, kteří s ním sedí u stolu a další tři, kteří zrovna prošli kolem.
A tohle je věc, kteoru vy stále nechápete. Já chci jenom to, ať si každý sám nese důsledky svých rozhodnutí. Chcete vyskočit z okna z třetího patra? To je vaše věc, pokud je to vaše preference, udělejte to. Ale pokud chcete z okna ve třetím patře strčit někoho jiného, už to není jenom o vašich preferencích. Najednou tam vstupují do hry také preference toho, koho chcete vystrčit – a s tím vy stále nepočítáte.
Já budu spokojen s tím, když budou auta fungovat tak, aby se minimalizoval celková škoda. Že to v některých velmi extrémních případech může znamenat ohrožení posádky auta, aby se zachránil někdo mimo auto? To je v pořádku, nikdo mne nenutí do toho auta lézt. Rozhodně je to mnohem správnější, než zabít někoho, kdo s tím rozhodnutím jet autem neměl vůbec nic společného.
Výrazná regulace aut v Praze by hodně pomohla drtivé většině obyvatel i návštěvníků Prahy. Jenže lidé nejednají racionálně, navíc se v ČR obávají (a bohužel celkem oprávněně), že by spousta lidí tu regulaci nedodržovala, takže ty pozitivní dopady by se nedostavily. Prostě klasické vězňovo dilema.
Od toho jsou přece 3D brýle. Člověk namluví popis grafu, a 3D brýle mu obrázek pošlou přímo na sítnici. To, že raději čtete dlouhé texty, je vaše preference. Proč by se mluvený text hůře editoval? Stačí umělé inteligenci říct např. od slova A do slova B větu změň na C a je hotovo. Co je na tom složitého?
Ano, musíte vědět - pořád musíte něco vědět. A nebo si to počítací zařízení může objekt, u kterého chcete spočítat objem, oskenovat a zařízení vybere příslušný vzoreček samo. I u toho samořídicího auta musíte vědět kam chcete dojet, jinak vás tam to auto nedoveze. A i tak můžete skončit jinde, než si představujete - pamatuju se na článek o tom, že někdo se vydal v USA za teplem, ale skončil ve stejnojmenném městě na Aljašce - a to i bez umělé inteligence. Čtění myšlenek na takové úrovni, aby je technika dokázala správně interpretovat, tady zatím ještě nemáme.
Vidím, že jste psal "to, že se zastaví a všechno se vypne", nikde v tom slovo "řízené" nevidím. Samozřejmě, přinejhorším to může zastavit uprostřed jízdního pruhu a způsobit tak zabití celé posádky, pokud k tomu zastavení dojde v nevhodné situaci, i když řízeně. O letadlu bychom mohli říct to samé - může se pokusit samo přistát, v nejhorším případě se mu to nepovede. Mimochodem, před chvílí jsem četl takovou zajímavou úvahu - sice piloti mají hodně nalétáno, ale většinou jenom asistují stroji. Takže, když přijde na jejich vlastní rozhodování, je větší šance, že se rozhodnou špatně, proti pilotům, kteří sice létají méně, ale častěji v ručním režimu.
Ano, nemoci mohou být vrozené nebo k ní může někdo mít větší predispozice, ale i tak se k ní může vyvinout léčba. A ani řízení auta nemusí být věc rozhodnutí - teda může, ale může to být rozhodnutí někoho jiného, mohou mě k tomu donutit okolnosti. Manželka dostane infarkt, telefonní spojení nefunguje, nejbližší autobus jede za hodinu, na kole v tomto stavu manželku těžko povezu a pěšky je to cesta na půl hodiny, s manželkou v náručí na hodinu ... Takže ano, můžu se rozhodnout, že řídit nebudu, ale pak to někdo nepřežije.
Ať si každý nese důsledky svých rozhodnutí a rozhodnutí někoho jiného se ho vůbec nebudou dotýkat, je sice krásná představa, ale realizovatelná snad jenom, když se uzavřete do svojí bubliny a nebudete s nikým reagovat. I když budete na pustém ostrově, spustí se na vás kyselý déšť, protože někdo jiný se rozhodl hnojit močovinou.
Ten příklad s vystrčením někoho ze třetího patra je podle mě úplně neodpovídá běžnému rozhodnutí řídit auto. Uznávám, občas se stane, že někdo se rozhodne řídit auto proto, aby s ním vrazil do někoho jiného, jako se to nedávno stalo v New Orleans (což by vašem příměru někoho vystrčit z okna ve třetím patře). Většina lidí se pro řízení auta nerozhoduje s cílem tím autem do někoho vrazit, ale stát se to může. Odpovídající přirovnání s tím vaším třetím patrem bych spíš viděl jako, že vy se rozhodnete skočit oknem ve třetím patře a náhodný kolemjdoucí se vám připlete do cesty a vy ho svým skokem stáhnete sebou. Je to v tom případě vaše zaměrné rozhodnutí, že kvůli vašemu skoku z okna oknem s vámi vyletěl i někdo jiný?
V tom případě byste měl spokojený být už teď, protože vzhledem k daným technologickým znalostem a schvalovacímu procesu toho, co může do provozu, a vůbec veškerým nařízením v automobilovém průmyslu, auta v každém okamžiku fungují tak, aby se minimalizovala celková škoda. Nebo na to můžeme jít opačně, ale pak nebudete spokojený nikdy, protože v jakémkoliv stavu je vždycky možné udělat něco, aby případná škoda mohla být ještě menší.
Pokud je podle vás správnější, že to v některých velmi extrémních případech může znamenat ohrožení posádky auta, aby se zachránil někdo mimo auto, tak patříte mezi asi 20 % populace, které to takto vidí. Asi 80 % to podle průzkumu, který jsem viděl, ale je to už delší doba, takže odkaz na článek bohužel nedám, to vidí opačně a radši bude řídit osobně, než aby vlezla do auta, které je může cíleně zabít. Takže přestože je to podle vás správnější, prakticky by taková auta byla k ničemu, protože by je používalo jenom těch cca 20 % lidí, což zlepšení situace sice pomůže, ale ne zas tak výrazně. Prakticky je lepší takové auto, které posádku chrání, a obětovalo by lidi mimo auto, protože tak by byla šance, že by taková auta mohlo časem používat 100 % lidí. Nebo-li máme tu zase dilema - zvýšit bezpečnost o 20 % potenciálu, s tím, že ohrožení na životě by byly osoby v samořídicím autě, nebo až na případných 100 %, s tím, že by ohrožení by stále zůstávaly osoby mimo auto.
Ono dodržování regulace by šlo realizovat celkem jednoduše. Auta jdou dohledat podle majitelů, takže by je stačilo obyvatelům s trvalým bydlištěm v Praze prostě zabavit. Bez vlastnictví auta by takovou regulaci šlo jenom obtížně nedodržet.
Od toho jsou přece 3D brýle. Člověk namluví popis grafu, a 3D brýle mu obrázek pošlou přímo na sítnici.
I kdyby to byly 6D brýle, nic to nemění na tom, že zvuk dokážeme vnímat jen 1D, zatímco obraz 2D nebo 3D. Když něco slyšíte, nevnímáte k tomu kontext (jen to, co si pamatujete), nemůžete se snadno podívat jinam a zase se vrátit zpět, vrátit se o pár slov zpět k něčemu zajímavého, přeskočit pár slov nebo vět, které vás nezajímají.
To, že raději čtete dlouhé texty, je vaše preference.
Vývoj jde obvykle tím směrem, že dokážeme uspokojit preference většího množství lidí, ne menšího.
Proč by se mluvený text hůře editoval? Stačí umělé inteligenci říct např. od slova A do slova B větu změň na C a je hotovo. Co je na tom složitého?
Je to v praxi nepoužitelné. Kdybyste někdy nějaký text editoval, věděl byste to. Editace textu vypadá úplně jinak než to, co jste napsal jako příklad.
A nebo si to počítací zařízení může objekt, u kterého chcete spočítat objem, oskenovat a zařízení vybere příslušný vzoreček samo.
Což ovšem předpokládá, že ten objekt máte fyzicky před sebou. Což je, řekl bych, menšina případů. A taky se vám ten objekt musí nějak vejít k tomu vašemu magickému zařízení. Objem domu nebo návěsu asi nezjistíte tak, že je budete obcházet s mobilem. Navíc pořád potřebujete vědět, co je to objem.
Samozřejmě, přinejhorším to může zastavit uprostřed jízdního pruhu a způsobit tak zabití celé posádky, pokud k tomu zastavení dojde v nevhodné situaci, i když řízeně. O letadlu bychom mohli říct to samé - může se pokusit samo přistát, v nejhorším případě se mu to nepovede.
Jak už jsem psal, i když auto zastaví neřízeně tam, kde zrovna je, je pravděpodobnost přežití posádky auta značná. Pokud to samé provede letadlo, je pravděpodobnost přežití pasažérů velmi nízká.
Mimochodem, před chvílí jsem četl takovou zajímavou úvahu - sice piloti mají hodně nalétáno, ale většinou jenom asistují stroji. Takže, když přijde na jejich vlastní rozhodování, je větší šance, že se rozhodnou špatně, proti pilotům, kteří sice létají méně, ale častěji v ručním režimu.
Asi jste to nečetl celé. Ono to totiž pokračuje tím, že i tak to vychází jednoznačně ve prospěch používání strojů. Protože těch případů, kdy to člověk zpacká, protože má málo zkušeností, je řádově méně, než kolikrát to zpacká, i když má spoustu zkušeností – a stroj by to v takovém případě nezpackal. Navíc stroje se pořád zlepšují, takže těch situací, kdy by to člověk se zkušenostmi zachránil, je stále méně. U nejmodernějších letadel je to tak, že v mnohých situacích je odpojení autopilota a předání řízení člověku jen symbolické, protože už je to dost daleko za hranicí toho, co by člověk zvládl. Nebo-li ten stroj dokáže vyřešit už svízelnější situace, než člověk.
A ani řízení auta nemusí být věc rozhodnutí - teda může, ale může to být rozhodnutí někoho jiného, mohou mě k tomu donutit okolnosti.
No vidíte, tak když vás něco nutí řídit, tak zákaz řízení lidmi pro vás bude vysvobození.
Manželka dostane infarkt, telefonní spojení nefunguje, nejbližší autobus jede za hodinu, na kole v tomto stavu manželku těžko povezu a pěšky je to cesta na půl hodiny, s manželkou v náručí na hodinu ...
Tak určitě. A pronásledují vás při tom mimozemšťané a pomáhají vám elfové.
Ať si každý nese důsledky svých rozhodnutí a rozhodnutí někoho jiného se ho vůbec nebudou dotýkat, je sice krásná představa, ale realizovatelná snad jenom, když se uzavřete do svojí bubliny a nebudete s nikým reagovat. I když budete na pustém ostrově, spustí se na vás kyselý déšť, protože někdo jiný se rozhodl hnojit močovinou.
To, že to nejde, neznamená, že se nemáme snažit to zlepšovat. To jsme taky mohli zůstat u otrokářského režimu, protože osvobození otroků přece neřeší vše.
Většina lidí se pro řízení auta nerozhoduje s cílem tím autem do někoho vrazit, ale stát se to může.
Není podstatné, jestli je to úmysl nebo ne – každý, kdo sedá za volant, aspoň tuší ta fakta, kolik lidí je auty zabito, kolik zraněno. To není něco neočekávatelného.
auta v každém okamžiku fungují tak, aby se minimalizovala celková škoda
Auta ano (s velkou výhradou), ale ne řidiči. Resp. auto to dělá s výbavou, kterou má v tu chvíli dostupnou. Jenže by mohlo mít lepší výbavu, která by tu škodu minimalizovala ještě víc. A ve skutečnosti ani ta auta nefungují tak, aby se minimalizovala celková škoda, ale především tak, aby ochránila posádku v autě.
Takže přestože je to podle vás správnější, prakticky by taková auta byla k ničemu, protože by je používalo jenom těch cca 20 % lidí, což zlepšení situace sice pomůže, ale ne zas tak výrazně.
To ovšem vůbec neodpovídá realitě. Protože pokud dáte lidem na výběr, zda pojedou autem, které bude minimalizovat celkovou škodu, nebo půjdou pěšky, 99,99 % lidí si vybere jízdu autem.
A to rozhodování naštěstí bude takové, jaké jsem popsal já. Teď sice lidé hlasují peněženkou a vybírají si tak, jak popisujete vy. Ale dříve či později se bude hlasovat o zákonu, který zakáže řízení aut lidmi. A to hlasování bude o tom, zda chcete být raději ohrožován ostatními řidiči nebo se vzdáte řízení aut.
Irelevantně? Právo na život je zakotvené v Ústavě. Právo točit volantem ne.
Ty jsi privilegovaný? Jak se to pozná? Pro tebe platí mírnější pravidla než pro mě? Já si tedy žádných výhod vůči komukoli jinému vědom nejsem. Spíš naopak. Ty ano?
Privilegovaní jsou řidiči aut. Pozná se to tak, že třeba pravidla, která pro ně platí, se oficiálně nevymáhají. Třeba v Praze parkování, kde je to oficiální postoj městské policie, že nebudou pokutovat špatné parkování, pokud to není něco do očí bijícího, na co je někdo upozorní. Nebo nově dostavěný úsek D4, součástí stavby je úsekové měření na několika místech – a ministr prohlásí, že se to nebude používat. Strhne se o tom velká debata, jestli se teda pravidla musí nebo nemusí dodržovat, a závěr je, že se to bude používat někdy.
K žádné jiné činnosti, která je tak riziková a způsobuje tolik mrtvých, zraněných a materiálních škod, se v ČR nepřistupuje tak benevolentně, jako k řízení aut.
Já myslel, že mluví o tomto obrázku (přímý odkaz na obrázek, kdyby měl zase Xitter krámy a odmítal se načíst pro neregistrované). K tomu ani není potřeba porušování zákonů.
Bez Podezdívky: Vy ale nejste nomrálně uvažující. Normálně uvažující chápe rozdíl mezi „zákaz řízení aut“ a „nakazovat auta řízená počítačem“. Stejně tak normálně uvažující chápe důvody pro zákaz řízení aut lidmi, které tu byly několikrát vysvětlené.
Nikdo vám nebude nakazovat vlastnit auto řízené počítačem. A na vlastním dvorku si jezděte s čím chcete, třeba s tankem. Ve veřejném prostoru holt ale musíte respektovat svobodu ostatních.
A mohu se zeptat, kde máš ustájeného koně a kudy jezdíš? Nebo jsi závislý na té složité globální mašinerii autoprůmyslu, necháš si od úředníků diktovat, kde, kdy, jak, po kolika pivech, ... můžeš řídit? O tom, že ropu si taky asi sám nerafinuješ nemluvě? Protože pokud pak přijde takový průšvih, že se budou lidi muset znovu učit řídit, zřejmě to nebude řízení aut, ale tažných zvířat.
S tím, že to je Waymo statistika souhlasím, ale spíš než "nehody způsobené opilci," což je pořád i ve statistikách lidských řidičů, bude hlavní rozdíl v tom, že Waymo jezdí jen po městě a nejezedí na padesátce osmdesát. Což vyřazuje spoustu situací pro vážnou nehodu už z principu.
Já taky neumím pilotovat letadlo, řídit autobus, vlak, tramvaj, velkou loď atd. a žiju úplně v pohodě. Stejně tak asi tisíc dalších věcí, většinu ze kterých bych se jistě byl schopen naučit, ale prostě nemusím, protože někdo to dělá mnohem lépe než bych toho byl já kdy schopen a taky ho to baví.
Mě by vůbec nevadilo, žádné auto nevlastnit, kdyby pronájem byl ve všech ohledech ekonomičtější, komfortnější, dostupnější, flexibilnější, bezpečnější a sociálně přijatelnější (např. s ohledem na počet aut ve městě, která i dny stojí nepoužitá). Věřím tomu, že přístupy ála Waymo, ale i sdílená auto typu Bolt Drive, AnyTime, Car4Way apod. tímto směrem jdou, každý trochu jinak, ale svým způsobem je to všechno zajímavá nabídka navíc. Oproti situaci před 5 lety třeba po velkém městě typu Praha je doprava MHD/ sdíleným autem už často v řadě ohledů lepší než to auto vlastnit.
To si nevybrou, že? A víte proč? Protože provoz auta na měsíc vyjde dvojnásobek toho co stojí MHD na rok. A o tom to je -- někdo investuje svůj čas do MHD a má to za "hubičku", někdo investuje svoje peníze do jízdy autem a má to poměrně za draho -- ale za to má pak víc času a pohodlí. Osobně myslím že to je docela fair :-)
Tak zrovna s tím mapovaním má pravdu... Sice to není full automat, je to konkurence ale https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/autopilot-tesly-funguje-na-nekterych-cestach-lepe-je-to-tim-ze-po-nich-jezdi-elon-musk-1417540
Nedělám si ideje že Tesla jako jediná automobilka vylepšuje algoritmy na míru určitým oblastem. Přeci jenom, jde tu o docela dost peněz...
Specielne pro tebe jirsaku ... az uhradis zalohovou fakturu, tak ti udela resersi, kdyz ses linej jak ves a nezvladas pouzit libovolnej vyhledavac.
Kolik (set) takovych aut se po silnicich pohybuje ? https://byznys.hn.cz/c1-66084510-samoriditelne-auto-poprve-zabilo-chodce-spolecnost-uber-ktere-vuz-patril-kvuli-nehode-pozastavuje-vsechny-testy-autonomni-jizdy
Vis kolik miliard lidi kazdodenne ridi?
Vzhledem k tomu ze ty pocitace ridit neumej, tak urcite ...
Vis kde jsou lidi zbytecny? Piloti v letadlech. Vsechna totiz litaji automaticky. A proc to funguje? Protoze ten provoz je desitky let centralizovane rizenej. Dtto firove v masinach, ta taky nepojede jinam nez kde jsou koleje ze? Ale auta se pohybujou ... klidne i po poli.
Aby mohla jezdit automaticky auta, musela by se nejdriv pro ta auta postavit uplne nova infrastruktura.
Samořiditelným autům fandím. Ale mám podezření, jestli ty statistiky náhodou neporovnávají jablka s hruškama.
Komerční robotická taxi v současné době nejezdí v otevřeném světě, jezdí po důkladně zmapované a předem definované sítí ulic ve městě. Mají perfektní podklady, kde je každá značka, semafor, každý odbočovací pruh je zanesený na centimetry přesně. V Kalifornii, kde je v podstatě pořád hezké počasí. Přes to občas samořiditelné auto udělá nějakou stupiditu, jako že nedokáže sjet z kruháče.
Živí řidiči oproti tomu jezdí, kdekoli se dá, po dálnicích, po úzkých okreskách, kde se sotva vyhnou dvě auta, zledovatělých silnicích v zimě v horách, zasněžených silnicích, kde nejsou vidět čáry, v kopcích kde není vidět za horizont, ve špatně značených nebo rozestavěných úsecích (několikrát jsem narazil na místo, kde byla v Google mapě zakreslená křižovatka ale reálně tam je už mnoho let kruháč). V takovém nekontrolovaném prostředí aktuálně Waymo nejezdí, tudíž se jejich statistiky nedají moc srovnávat.
Vůbec by mi nevadilo mít samořiditelné auto a nemuset už nikdy řídit, ale zároveň jsem skeptický, protože už asi 15 let se říká, že do 5 let budeme mít full self-driving, ale když se člověk podívá, na to, co je k dispozici, tak máme na jedné straně buď robotaxi jezdící v ideálně zmapovaném prostředí, nebo třeba Teslu, která bez asistence řidiče neumí ani odbočit na křižovatce vlevo. Je to i tak super pokrok, ale pořád tam ještě nejsme.
I v tech zmapovanych oblastech jsou v riti, kdyz tam je nekde nejaka zmena. Napriklad nikdo nezvlada detekovat semafor, spolehlivost je nekde kolem 30% ..., pokud ho nemaj v navigaci. Takze s klidem projedou na cervenou. Alternativne auto zustane nekde stat (klidne zablokuje silnici) ... protoze si mysli ze tam semafor je. Je to tak mozna 2-3 mesice co sem presne na to tema narazil na clanek, ze provozovatel dosta flastr za to, ze jeho kramy blokujou ulici.
Na tema kruhac sem videl ukazku dokonce v nejakym tom automotorevue ... najelo to na kruhac a uprostred to zastavilo. Bejt vetsi provoz je z toho instatni bouracka, protoze nikdo nepredpoklada ze nejakej (atomatickej) vymazanec bezduvodne hamptne na brzdu. A neubrzdej to ani jiny automaty.
Mas dobre podozrenie.
V takej studii budu mat vyhodu tie autonomne auta, takze tu studiu je potrebne brat s rezervou.
Na druhej strane je logicke, ze maju nizsiu nehodovost, lebo tie autonomne auta sa nevedia ponahlat/neovplyvnuju ich rozne externe faktory tak ako ludskeho vodica. Autonomne auto cestou domov nema v hlave pracu, deti,...
Taky jsem docela zvědavý na to plně autonomní řízení. Jedna věc je třeba dálnice, tam věřím , že to dá zvládnout dokonale. Ale když vezmu třeba jen mou cestu do práce, tak je tam pokaždé několik situací, kdy by mě docela zajímalo jak by je řešilo autonomní řízení. Prvních pár kilometrů je úzká silnice s obtížným vyhýbáním, většinou bez vodorovného značení, místy s nejasným krajem silnice. Kousek dál se projíždí vesnicí, kde v dlouhém úseku chybí chodník. Takže trvalý chaotický pohyb chodců. Pak je tu trvalý nedostatek parkovacích míst ve městech, vyžadující různé "kreativní" parkování. Řešitelné to asi je, ale za cenu obrovských investic do silnic kompatibilních s autonomní dopravou. To bude potřebovat ještě spoustu času. Svět nejsou jen dálnice a Praha.
Jakoze v CR se nedela prakticka zkouska a teoreticky test? Jediny rozdil mezi ridicakem ktery jsem si delal v CR vs US byla teoreticka zkouska kdy po me v CR zkousejici chtel vedet jak budu resit unik olej z motoru a chtel po me abych mu popsal konstrukci motoru. Tohle v US neni, delal jsem ridicak v nekolika statech US a v zadnem se me na takovouhle ptakovinu neptali. Jinak je to to same.
Viděl jsem je jezdit v San Franciscu a docela dobrý. V Evropě to bude ještě dlouho trvat, přece jen je tady ten provoz trochu jiný (tramvaje, cyklisti). Ale za sebe musím říct, že používám autopilot u Tesly, když jedu po dálncici. I když to akorát umí držet auto v pruhu a nic víc, tak i tak je to dobrá pomoc.
Není to jedno. Je to totiž horší než řídit sám (jakkoliv já rozhodně nechci, aby za mě "něco" řídilo). Řidič nese za auto plnou odpovědnost a navíc bude z podstaty věci reakční doba u případné nebezpečné situace delší při "korekci" manévru či chybějícího manévru autopilota než když by člověk přímo řídil po celou dobu (takže by k nebezpečné situaci vůbec nedošlo nebo by nápravný manévr stihl rychleji).
Jako že dva "páry očí" jsou horší, než jeden? Ty současné systémy tam nejsou proto, aby si člověk začal číst noviny, ale aby zasáhly, když člověk selže. Třeba proto, že se v komplikovaném provozu málo podíval do zrcátka, nebo že se naopak zrovna díval do toho zrcátka, když někdo před ním dupl na brzdu. Stalo se mi oboje, bez asistentů by to už asi byly plechy.
Nelze věřit těmto výsledkům. Hlavní problém je totiž to, kde ta auta jezdí.
Jestliže pojedou autonomní auta po venkovských silnicích bez čar, značení a po cestách, které nejsou ani vyznačené na mapách, tak jak jezdí velmi mnoho aut z daného vzorku, tak to bude vypadat zcela jinak. Nelze poměřovat data z obecného provozu a data z cest po dálnicích.