Vlákno názorů k článku
Autonomní auta Waymo mají výrazně méně nehod než lidmi řízená auta od i4nf0x - Samořiditelným autům fandím. Ale mám podezření, jestli ty...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 12. 2024 12:12

    i4nf0x

    Samořiditelným autům fandím. Ale mám podezření, jestli ty statistiky náhodou neporovnávají jablka s hruškama.

    Komerční robotická taxi v současné době nejezdí v otevřeném světě, jezdí po důkladně zmapované a předem definované sítí ulic ve městě. Mají perfektní podklady, kde je každá značka, semafor, každý odbočovací pruh je zanesený na centimetry přesně. V Kalifornii, kde je v podstatě pořád hezké počasí. Přes to občas samořiditelné auto udělá nějakou stupiditu, jako že nedokáže sjet z kruháče.

    Živí řidiči oproti tomu jezdí, kdekoli se dá, po dálnicích, po úzkých okreskách, kde se sotva vyhnou dvě auta, zledovatělých silnicích v zimě v horách, zasněžených silnicích, kde nejsou vidět čáry, v kopcích kde není vidět za horizont, ve špatně značených nebo rozestavěných úsecích (několikrát jsem narazil na místo, kde byla v Google mapě zakreslená křižovatka ale reálně tam je už mnoho let kruháč). V takovém nekontrolovaném prostředí aktuálně Waymo nejezdí, tudíž se jejich statistiky nedají moc srovnávat.

    Vůbec by mi nevadilo mít samořiditelné auto a nemuset už nikdy řídit, ale zároveň jsem skeptický, protože už asi 15 let se říká, že do 5 let budeme mít full self-driving, ale když se člověk podívá, na to, co je k dispozici, tak máme na jedné straně buď robotaxi jezdící v ideálně zmapovaném prostředí, nebo třeba Teslu, která bez asistence řidiče neumí ani odbočit na křižovatce vlevo. Je to i tak super pokrok, ale pořád tam ještě nejsme.

  • 21. 12. 2024 18:05

    bez prezdivky ...

    I v tech zmapovanych oblastech jsou v riti, kdyz tam je nekde nejaka zmena. Napriklad nikdo nezvlada detekovat semafor, spolehlivost je nekde kolem 30% ..., pokud ho nemaj v navigaci. Takze s klidem projedou na cervenou. Alternativne auto zustane nekde stat (klidne zablokuje silnici) ... protoze si mysli ze tam semafor je. Je to tak mozna 2-3 mesice co sem presne na to tema narazil na clanek, ze provozovatel dosta flastr za to, ze jeho kramy blokujou ulici.

    Na tema kruhac sem videl ukazku dokonce v nejakym tom automotorevue ... najelo to na kruhac a uprostred to zastavilo. Bejt vetsi provoz je z toho instatni bouracka, protoze nikdo nepredpoklada ze nejakej (atomatickej) vymazanec bezduvodne hamptne na brzdu. A neubrzdej to ani jiny automaty.

  • 21. 12. 2024 18:12

    Ondro

    Mas dobre podozrenie.

    V takej studii budu mat vyhodu tie autonomne auta, takze tu studiu je potrebne brat s rezervou.
    Na druhej strane je logicke, ze maju nizsiu nehodovost, lebo tie autonomne auta sa nevedia ponahlat/neov­plyvnuju ich rozne externe faktory tak ako ludskeho vodica. Autonomne auto cestou domov nema v hlave pracu, deti,...

  • 22. 12. 2024 13:58

    Jarda

    Taky jsem docela zvědavý na to plně autonomní řízení. Jedna věc je třeba dálnice, tam věřím , že to dá zvládnout dokonale. Ale když vezmu třeba jen mou cestu do práce, tak je tam pokaždé několik situací, kdy by mě docela zajímalo jak by je řešilo autonomní řízení. Prvních pár kilometrů je úzká silnice s obtížným vyhýbáním, většinou bez vodorovného značení, místy s nejasným krajem silnice. Kousek dál se projíždí vesnicí, kde v dlouhém úseku chybí chodník. Takže trvalý chaotický pohyb chodců. Pak je tu trvalý nedostatek parkovacích míst ve městech, vyžadující různé "kreativní" parkování. Řešitelné to asi je, ale za cenu obrovských investic do silnic kompatibilních s autonomní dopravou. To bude potřebovat ještě spoustu času. Svět nejsou jen dálnice a Praha.

  • 22. 12. 2024 19:51

    martinpoljak

    Jo, ale vysvětlujte to lidem z Prahy...