Presne pokial sa najde niekto, kto tomu rozumie, dokaze opravovat v tom bugy a ma dostatocnu specilizaciu a este k tomu sa mu to financne alebo casovo oplati.
Keby to nebol problem, tak by tu na roote tristvrte komunity neplakalo alebo nechrlilo ohen hnevu, vzdy ked dojde k uprave nejakej licencie na znamom projekte.
MySQL je v tomto dost specialne, lebo jej tvorca zacal robit MariuDb.
13. 12. 2023, 12:33 editováno autorem komentáře
Řekl bych, že třenice kolem RH názorně ukázaly, že to taky neznamená jen samé pozitiva a sociální jistoty. Akorát obchoďáci Oracle zvýšili aktivitu. Otravují zákazníky, kde vědí, že provozují jejich databázi na Linuxu a snaží se jim prodat i ten "jejich" Oracle Linux. Používají k tomu dost kontroverzní argumenty, podobně jako Avast.
Jenže v té potřebě na tom pracovat se uzavřený a otevřený software vůbec neliší. Výchozí pozice je stejná: někdo to vyvíjí a udržuje, protože mu to za to stojí. Jakmile se na to vykašle, projekt se zastavuje. Potud úplně stejné, bez rozdílů.
Ovšem pak je tu u otevřeného software možnost ve vývoji pokračovat, která u uzavřeného vůbec není. Adobe přestalo vyvíjet Reader pro Linux a nikdo s tím nemůže nic udělat, i kdyby mu to za to stokrát stálo. Třeba by se toho Red Hat chopil a udělal z toho nejlepší prohlížečku PDF na světě. Ale nemůže, ani tu šanci nedostane a nemá smysl nad tím přemýšlet.
V tom je ten podstatný rozdíl. Že se toho nakonec nikdo nemusí chopit, je jasné. Vždycky musí existovat nějaká motivace: finanční, technická, nadšenecká, jakákoliv. Ale ta možnost tu je a historie mnohokrát ukázala, že se dá pokračovat a často je ten navazující projekt nakonec úspěšnější než originál.
Ja somskor toho nazoru, ze ked ma niekto know-how, dost casu na to aby pokracoval v nejakom projekte. tak ma pravdepodobne schopnosti vytvorit aj novy.
Preto ja v tomto ziadnu vyhodu open source projektov nevidim. Aj proriertny aj otvoreny kod na zmenu licencie, alebo ukoncenie vyvja trpia rovnako.
Teda aspon v tych netrivialnych projektoch typu virtualizacia, operacny system, bezpenostne riesnia, alebo otvorenie PDF-ka....
> Ja somskor toho nazoru, ze ked ma niekto know-how, dost casu na to aby pokracoval v nejakom projekte. tak ma pravdepodobne schopnosti vytvorit aj novy.
Ten Adobe PDF Reader pro Linux je krásný příklad. Prohlížečka PDF není zas taková sranda udělat od nuly. Stejně tak projít a pochopit cizí projekt (základ v podobě existujícího OSS projektu), abych do něj mohl smysluplně přidávat funkce. Často by stačilo původní projekt jen udržovat - aby šel zkompilovat a spustit v nových verzích OS a security updaty.
A čím ten Adobe Reader pro Linux byl jiný než všechny ostatní prohlížečky pro Linux? Uměl vyplňování PDF formulářů. Já vím, většina z vás to nepotřebuje (včetně mě), ale jsou tací. Oficiální workaround od Adobe je pustit windowsovský Reader přes WINE. Ale s příchodem jiných CPU architektur můžou mít lidi na Linuxu problém (uživatelsky přívětivý přechod x86-->ARM je jen v macOS, ale i ten ve Windows on ARM je úplně jinde než čachrovat v Linuxu).
Když jsem si tohle všechno před pár lety vyhodnotil, kam vývoj směřuje, došel jsem k jednoznačnému závěru: podporovat a používat otevřený software a od zbytku světa, co je závislý na čemkoliv jiném se v maximální míře možné míře úplně odpojit -- a to ve všech ohledech.
Analog je analog a jednou to bude velký luxus, to, že nemusím nikomu platit za nic (snad možná za konektivitu) a jsem svobodný. Což ovšem nebude bránit kdejakému hujerovi do té doby vykřikovat, jak je tenhle vývoj úžasný. Těm to pak pochopitelně dojde taky, ale jak už to v jejich případě bývá, jako obvykle pozdě.
Existuji (nebo spise existovaly) i analogove pocitace :-) A programovat to slo.
Pojem "analog" používám hlavně jako myšlenkovou zkratku pro cokoliv, co mohu podobně snadno zařídit bez komplikované elektroniky a ta elektronizace je tam pak tedy zbytečná. Atokonto tam ale ze stejného důvodu nepatří všechna elektronika univerzálně. Pračku ať klidně řídí pokročilé MCU.
Patří tam ale skoro kompletně celá domácí automatizace. To je takový typický příklad. (A ne, hlavně mi nikdo nepište, že tam to přece na funkčnosti podstaně ubírá. Ne, podstatně neubírá a tvrdit, že ano, je ledatak omezenost, lenost nebo snobismus.) To slovo "podstatně" je tam obecně poměrně důležité. Další typický příklad jsou různé obskurní komplikované zvonkové systémy na domech, automatická otevírání vrat tamtéž, velká část elektronických zhovadilostí v dnešních atuomobilech a určitě by mě během pár chvil napadla ještě řada dalších příkladů. Já osobně toho o moc víc neřeším.
A jinak ne, není mi šedesát, je mi dost pod čtyřicet a jen jsem tak nějak během dvaceti let v tomhle oboru zjistil, že polovinu času řešíme problémy, které by bez něj vůbec neexistovaly. A na to, abych to dělal i doma je život trochu krátkej. Vnucená potřeba (daná technologickou možností) platit za cokoliv, co výrobce napadne měsíční poplatky (a efektivně se tak postupně stávat čímsi na způsob otroka) je jeden z nich.
Pro zajímavost, old school analog je třeba stěrače na Škodě 120. Aby ten stěrač jel jedním směrem a pak opačným, to je možná nějaká mechanika jako v analogových hodinkách. A časování je možná takové ty 2 kovy, jak mají jinou teplotní roztažnost, takže se po průchodu proudem po chvíli ohne a rozpojí obvod ;-)
Uz som to tu par krat pisal. Napriklad odchod z domu:
- Vypnut obehove cerpadlo
- Zapnut sledovanie prietoku vody (nad nejaky limit ktory spotrebuje umyvacka zastavi privod vody)
- Vypnut vsetky svetla (2 poschodia)
- Nastavit zaluzie
- Zapnut alarm
Uz iba tie zaluzie by boli neskutocna otrava
Pritomnostne cidla (nie pohybove), na tlieskanie prepne scenu, svieti ked ste tam v spolocnych priestoroch a satnikoch (pri detoch na nezaplatenie). Ked idem spat podobne ako pri odchode ale zapne alarm iba na prizemi. Nocny rezim prepne svetla na mensi svietenie (to vasim vypinacom vobec neurobite), ...
Uplne jednoduche sceny kde nastavujete 2-5 svetiel vo vacsom priestore. To by som fakt tie vypinace neobiehal a nezapinal.
Nechat si svietit v noci do tvare svetlo ake pouzivam cez den je uplne pohodlie. Ako pisete doba analogova, ale posuvame sa a tvrdit ze je to rovnake je nezmysel. Je to lepsie, jednoduchsie, pohodlnejsie. Mozete si svietit aj faklou a tvrdit ze elektrinu nepotrebujete. Dostali sme sa z jaskyne, posunieme sa aj k digitalu. Pokrok.
> Nechat si svietit v noci do tvare svetlo ake pouzivam cez den je uplne pohodlie.
V tomto uplny souhlas, ja sice zadnou automatizaci nemam, ale svetlo aspon umi stlumovat a menit barvu, mam pak k tomu dalkovy ovladac. Kdyz jdu v noci na zachod, stisknu na nocnim stolku tlacitko "mesicek" a rozsviti se to slabe a teplou barvou. Bez teto funkce bych svetlo jiz nechtel.
Ok. Díky za odpověď. Marně v tom pátrám po něčem podstatném. Ale samozřejmě vám to neberu. Přesně tohle jsou ovšem ty věci, které mnohem snáze všechny vyřeším ručně a stručně bez implementačně komplikovaných a náročných automatizačních obskurností. Případně se bez nich fakt obejdu.
Přesně tohle je řešení problémů, které bych bez nějaké automatizace jednak vůbec řešit ani nezačal a nevnímal je jako problém a druhak by bez toho žádné problémy s tou automatizací, kterou pak musím úplně zbytečně řešit ani nevznikly.
"Nouzove zavreni vody, kdyz vam treba praskne hadicka k umyvadlu je zbytecne"
Holubicka leti na alfa centauri ...
!!!!!!!! "nad nejaky limit ktory spotrebuje umyvacka zastavi privod vody" !!!!!!!!!
Takze ta voda potece proudem, protoze to je to, co potrebuje mycka.
Zajimave, ze 100% domacnosti (minus jedna) zadne nouzove uzavirani vody nema ze? A kupodivu nevyplavuji byty ani baraky casteji nez tak jednou za 1000 let.
Zrovna v tech autech, kdy namisto tlustych kabelovych svazku honite zpravy po CAN sbernici tu elektroinstalaci auta dost zjednodusuje a smysl proste dava. A copak osobaky - ale u nakladaku, kde potrebujete resit nejakou funkcni vestavbu (kterou nevyrabi vyrobce auta) je to elegantni zpusob, jak tam tu nastavbu rozpohybovat, aniz byste musel predelat pulku kabelaze v aute z fabriky. Ono i takova blbost, jako nouzove brzdeni - kdyz dupete na brzdu, fakt nemate cas poustet varovky - i tohle vam ta zhovadila elektronika umi vyresit, pricemz se sbiraji a vyhodnocuji data z ruznych mist... tim vasim analogem byste to resil dost komplikovane.
ad auta. No třeba ten dlouho popíranej malér s Toyotama (jak měl plynový pedál větší prioritu než brzda a občas se to čidlo v něm podělalo, že ano) je perfektní příklad toho, že minimálně pro okruhy související s bezpečností je to hodně hloupej nápad.
Dejme tomu volant nebo brzda, kde se zblázní posilovač, ABS etc. se přeprat dá (nic příjemného, ale na zastavení to stačí), ale když je to kompletně over the wire, tak smolík.
ad domácí automatizace - taky nejsem fanda, a vidím tam jiný problém. Jsme tu dvě skupiny, jedna, co si barák udělá, že je bez tuny navěšené elektroniky prakticky nepoužitelný a je přesvědčena, že jim ona elektronika pomáhá, a pak je tu druhá skupina (do které taky patřím), která si ten barák pro změnu udělá tak, aby byl použitelný sám od sebe, a pak logicky až na výjímky *) jim ty úžasné výdobytky nic nepřinesou
*) No, regulaci kotle nebudu považovat za domácí automatizaci, a vypínání oběhového čerpadla navázanou na teplotu vody v akumulačce taky ne.
Dovolím si skromně nesouhlasit, na konkrétním případu. Koukněte na ten obrázek, ten řetízek od termostatu k vzduchové klapce dole je ona regulace kotle.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.9vr7o63w7QaRgKEtYMIAuQHaHa%26pid%3DApi&f=1&ipt=57c5499e5cf70d9b808c5da475b1a68c4781411f84dc98966557162d06436247&ipo=images
Když se, shodou okolností, minulý týden podělala (prasknul ten podivný materiál, ze kterého je ten termostat), veškerá oprava spočívala v tom sundat řetěz a nastavit vzduch dole šroubkem. Do revize se tam bude muset pořídit novej, ale do konce topné sezóny vyřešeno.
13. 12. 2023, 23:30 editováno autorem komentáře
Pánové, nebuďte fundamentalisté, nebavíme se tu o NASA technologie vs. přístup Amišů, ale spíš přístup "co je hype to je správně" versus KISS.
Takže žádné krbovky znamenají ráno zima, buď to barák udrží, nebo se k nim prostě přidá akumulační nádrž, to samé "i ten kotel se může podělat" - tohle řeší třeba to, že stejnou akumulačku, kterou teď krmím kotlem na tuhá paliva (důvod: nízká cena dřeva) může mít a budu současně napojenou na tep. čerpadlo a prostě se zapne ten zdroj, kterej je výhodnější.
(těm termostatickým hlavicím na radiátorech je fakt jedno, jak se k nim dostane ohřátá voda). Jediná podstatná věc je mít vyřešeno něco, co je schopné utáhnout oběhová čerpadla (takže solár + hodně baterek + záložní agregát) a je v podstatě hotový ostrovní systém, který je schopen fungovat i za ne zcela optimálních okolností (zrovna jsem v oblasti, kde když vítr schodí VN dráty, tak jsou výpadky klidně celý den)
15. 12. 2023, 00:20 editováno autorem komentáře
ad auta. ... moje auto samo brzdi. Dovedu si predstavit tisic a jednu situaci, kdy to muze byt poradny prus... a brzdu proste nijak neodbrzdis. Kdyz nic jinyho, tak ten co pojede za tebou to do tebe pusti proto, ze vidi ze pred tebou nic neni, a tudiz neocekava, ze zahamujes brzdy.
Alternativne ... spousta novych aut nema mechanickou rucku, tudiz ani nema zadny nouzovy system brzdeni.
Chtít předplatné za software a jeho podporu se mi jeví jako úplně normální.
A hlavně je to výhodné i pro zákazníka, protože se může zabývat pouze svým byznysem.
K čemu mi je jednou zaplacená licence, ale když firma za pár let omezí počet programátorů a dalších profesích protože nebude mít na výplaty?! Kdo z investorů bude investovat své peníze do SW firem od kterých bude očekávat zhodnocení a pravidelné dividendy?!
Takto si zákazník může kdykoliv dopředu spočítat kolik to bude stát a o kolik má zvednou cenu svého výrobku aby měli na IT, ale zároveň ví že to nebude stát více, ale že to bude garantovaně fungovat. I třeba najmutí vlastních IT lidí s platy 100+ tis. USD je pro něj investice která bez funkčního software jaksi nefunguje.
Open source je super, ale je to ve výsledku moc drahé, je to závislé na konkrétních lidech a rizika převyšují nad "finanční úsporou".
Je ti to treba k tomu, ze kdyz dodavatel krachne, zustane ti fungujici SW. Je ti to take k tomu, ze ti dodavatel kazdorocne nezvedne cenu na dvojnasobek, protoze vi, ze premigrovat reseni jinam je na roky. A je ti to mimo jine k tomu, ze nechces pouzivat ubermegafrikulinskou aktuelni verzi, protoze je 100x pomalejsi nez verze 10 let stara.
Klidne by se o tom dala napsat hodne tlusta kniha.
Znam osobne lidi kteri pouzivaji posledni offline verzi Adobe, protoze nehodlaji co tyden resit, ze ta cloudova neco rozbije, a nehodlaji take platit 10x vic nez kolik je kdy staly vsechny offline licence.
Zarny priklad je treba mssql. Byvalo licencovano per CPU. Pak prisli s licencovanim per jadro (cena vzrostla minimalne na dvojnasobek, ale pokud ma nekdo vice jader, tak klidne i radove), a od 2k22 ... si navic musis ve virtualnim prostredi platit SA, coz je dalsi cca 2,5 nasobek ceny.
Pocitam ze pristi verzi uz nepujde koupit ale bude pouze (nejmene opet 3x drazsi) predplatne.
Ne, že bych nikdy v Adobe skupině neviděl příspěvek "po updatu Photoshopu se mi rozbilo XY", ale jak si tak teď vzpomínám, už dlouho se to nestalo. Plus teď jedu už nějakou dobu na beta kanálu, protože tam jsou dost dobré vychytávky a žádný problém s rozbíjením nemám.
Aktuální verze Photoshopu je už dost jinde, než poslední offline verze.
13. 12. 2023, 22:53 editováno autorem komentáře
Nechcu se te dotknout, ale tohle je hodne naivni pohled.
Predvidatelnost u predplatnyho, to jako nikdo nemuze zmenit? Nam se treba jedna firma snazila misto 2k euro rocne vnutit za jeden nastroj 30k, s tim, ze to prej bude uplne fajnovy a muzeme ted platit za kazdej runner, navic sice nedostaneme nic a uz to ani nevlastnime, ale kdo by to nebral. Jo diky a cau. Byl to QA automation nastroj, takze v tom mas x let testu a predelat to, samozrejme stoji radove vic, ale pristi rok to bude treba 100k, ze jo. Trosku vydirani. Nedostali nic, protoze puvodni verzi vlastnime a staci nam na doziti toho produktu.
13. 12. 2023, 18:26 editováno autorem komentáře