Za zmínku stojí, že na rozdíl od předchozího projektu (který nedělal ČČK a jehož jméno jsem zapomněl) zde nejsou podmínkou Windows.
pokud bylo mysleno https://www.pocitacedetem.cz tak tam vidim:
Běžně používáme na počítačích dětem operační systém Windows 10, je možné celé řešení provozovat i na platformě Linux (vhodné pro méně výkonné stroje).
To je pěkné, a myslíte si, že non-Windows notebook bude cílové skupině k užitku?
Představte si samoživitelku se školním dítětem, jak dostane notebook s Linuxem a teď se dítě má účastnit výuky. Opravdu to vidíte reálně? Kdo jim poradí i s celkem triviálními problémy?
Kdyby měli nějakého známého ajťáka, nejspíš by jim v této situaci někde něco sehnal (vyřazený nb ve firmě nebo svůj již nepoužívaný) a tím by z cílovky vypadli.
Prosím, to není pokus o flame war, jen setkání s realitou lidí, kteří se v tom nevyznají, mají velmi napnutý rozpočet (zvlášť, když je už zase živitelka nuceně doma za 60% vyměřovacího základu).
Nedávno jsem si zkoušel MS Teams ve Fedoře nainstalovat: otevřel jsem GNOME Software, dal jsem vyhledat MS Teams, klikl jsem na vyhledanou aplikaci, klikl jsem na Instalovat, pak jsem klikl na Spustit a voala, měl jsem spuštěné Teams.
Ano, trochu jsem si to ulehčil tím, že jsem měl už před tím přidaný Flathub, ale i jeho přidání je asi na tři kliknutí. Opravdu mi to nepřijde jako něco drakonického a výrazně těžšího než to, jak se to dělá ve Windows.
Mimochodem MS Teams fungují v pohodě i v prohlížeči, není třeba mít instalovat žádnou desktopovou aplikaci, to je AFAIK stejně jenom ta webová zabalená s Electronem.
To je právě ono. Ať už jsou to nástroje od Microsoftu nebo od Googlu (tyto dvě řešení dnes školy používají nejčastěji), stačí k tomu ve výsledku obyčejný prohlížeč a jestli si to uživatel pustí ve Windows nebo Linuxu, už není tak podstatné.
Jinak teď kamarád psal, že prej začal být problém, že ti nutí appku a je složité dostat link na webovou verzi.
Každopádně škola si řekne, jaké aplikace tam chce mít, a já jí to tam nainstaluju, ne? Autologin, ethernet s DHCP, případně na wifi klikací network manager, what could go wrong? Volitelně bych jim tam nabídl i VPN a čudlík na spuštění SSH/VNC, když by se něco dělo, tak jim to i fixnu.
Ano, tak to může být a fungovat - někomu dáte nakonfigurovaný stroj a poskytnete případnou podporu.
V okamžiku, kdy to jde někomu přes ČČK nebo něco, tak s příjemcem nepřijdete do kontaktu a škola tu podporu taky neposkytne (nemá lidi s potřebnými znalostmi, a i kdyby, ti netuší, co na tom stroji vlastně je), v okolí taky bude problém někoho najít.
Mějte na paměti, že se pohybujete pravděpodobně v trochu jiné sociální sféře. Věci, které vám mohou připadat jako samozřejmé nebo řešitelné, takové vůbec nemusejí být.
„Mimochodem MS Teams fungují v pohodě i v prohlížeči...“
Jste si tím jistý? Dle zde uvedeného seznamu dělá Microsoft čest svému jménu - mimo Chrome (Chromium?) a Edge (opravdu to v Linuxu jede?) to nikde nefunguje.
To pridani flathubu je asi klicove. Taky se da rpm stahnout/instalovat z MS webu (tak jsem to delal ja)...ale porad to jsou postupy ktere bezneho uzivatele matou. Aspon za mnou tedy prisli abych jim to rozchodil.
Jinak MS Teams funguje pouze v Chrome - ve Firefoxu na Linux je treba extenze a i potom nefunguji videohovory.
Klíčové aplikace jsou na webu, takže dnes už na OS technicky nezáleží. Přemýšlím, že jim nabídnu starší NB, co už nepoužívám. Nemám k němu Win licenci, vždy na něm byl Linux. Ale nevím, jestli si mi chce škole vysvětlovat, že to nevadí, že jim to poslouží dobře. Asi by záleželo, kdo to v konkrétní škole řeší a jak se k tomu postaví.
„Asi by záleželo, kdo to v konkrétní škole řeší a jak se k tomu postaví.“
Kdo byste řekl, že to řeší? Místo aby to koncepčně a centrálně řešilo Ministerstvo školství včetně poskytnutí vlastní komunikační platformy (nejspíše na pronajatých serverech v nějakém datacentru) s ochranou dat(!!!), většina škol nemá zaplacené odborníky (a i ti by pak byli asi jen v uvozovkách), ale řeší to některý nadšený učitel či jiný diletant, který umí cosi naklikat ve widlích. Když se ho zeptáte, jaký systém to potřebuje, přes co to komunikuje, kolik to žere pásma a jak to řeší soukromí, tak netuší, o čem mluvíte. Když se to pak různě zadrhává nebo to padá, všichni se hrozně diví, když vaši schopnost připojit se k výuce považují za samozřejmou, přestože do jara tohoto roku tu nikdo nic takového nikdy 1. nezkoušel, 2. nepožadoval.
Panove, budto je vam 15, nebo nemate zadnou zkusenost s detma a skolni vyukou. Mit Windows pro dite ve skole usnadni zivot diteti i vam a pokud by se opravdu jednalo o samozivitelku s ditetem tak ji poradi s Windowsem kazdy druhy soused kdezto s linuxem (a aplikacemi bezne pouzivanymi ve skolstvi) spise nikdo. Myslite to urcite dobre, ale realita je takova ze nikdo nebude travit cas zdarma u sousedovic 8leteho ditete aby mu rozchodil nejakou skolni aplikaci nebo resil ruzne dalsi potize ktere u provozu linuxoveho stroje vzniknou (treba dite pujde k babicce ktera ma jinou tiskarnu a 8lete dite tisk pod linuxem patrne nerozchodi kdezto pod windows to proste patrne bude fungovat po zapojeni USB kabelu). Tech moznosti kde se neco podela je spousta.
No já nevím, školy nemám, ale apt jsem print server a od té doby jsem neřešil nic ... Naopak jsem měl problém na Widlích, protože jsem musel instalovat ovladače ručně.
Já bych ty děti a maminky nepodcnoval - sousedi, prátelé, děti-ajťáci přátel ... a třeba tím v dítku zažehne zájem o linux - mě se tak kdysi vlastně kvůli poruše Window stalo.
No já myslím, že Random je blíž k realitě. Propaguji Linux jak se dá, jsem ochoten kdykoliv přijet, poradit po telefonu. Přesto mi minulý týden opět jedna maminka napsala, že "konečně" mají od souseda ten Windows a bude "po problémech".
Přitom vše bylo řešeno rychle. Ale wokna se nestala masou jen proto, že těm lidem furt někdo nutí. Oni je chtějí sami. S tím se prostě smiřme. Kdo nehledá řešení, hledá důvody proč to nejde.
V čem by se to mělo od zapínání (jak správně píšete) laptopu lišit mimo toho, že to strčí do elektriky, když už to náhodou nepojede? A nevycamrávalo se tu nedávno pár lidí, co si všechno dovedou jejich předškolní děti „odmačkat“, aby se dostaly ke svým oblíbeným hovadinám na Jůtube? Anebo jsou opravdu ty školní děti tak blbé, že je není možno naučit spuštění jiného počítače? A kde je počítačová gramotnost? Nehledáte problémy, kde nejsou?
CRT televizi se SCART konektorem :D, nebo lowend LCD mez HDMI. (ano, RPi, nevím jestli současná verze, má kompozitní výstup, ale to rozlišení a kvalita obrazu bude nepoužitelné) (pokud někdo koupí LCD televizi použitelných parametrů, místo toho, aby za ty prachy koupil dítěti v bazaru počítač, tak asi dělá něco blbě, ne?) (a ještě to teda neřeší internet, může to znít neuvěřitelně, ale na některých místech prý nejde z okna ulovit free wifi, a základní připojení jsou tak 3-4 stovky měsíčně podle toho jak mají operátoři zrovna akci)
Jak je to tady s "cistenim" notebooku? Sahne na nej pred darovanim nekdo, kdo by z nej odstranil citliva data? Pokud ne, tak to bude veselo :)
Ja daroval pres Cloveka v tisni (ktery to presmeroval na organizaci Romea), a tam nabizeli, ze notebook procisti a preinstalujou. Akorat jsem to udelal sam, protoze to byl starsi kousek a bylo mi jasne, ze Win10 na nem nepobezi...
Skládám PC která byla na vyhození pro rodiny kde mají děti a nedostatek PC.
A chybí mi monitory, webkamery, kabelky, myši a klávesnice.
Zajímavý by mohl být i multiseat.
Ale nemám zkušenosti jak ho rozběhnout a jestli na to mám dost času.
Nechce mi s tím někdo pomoct?
Matrix @honzad: mozilla.org
Jami.net honzad
XMPP nekromant@jabbim.cz
telegram https://t.me/honzaavc
https://join.skype.com/iBeEY1NMvZ63
Zatím jsem se zasekl na hrabání se v Linuxu. Zkoušel jsem Q4OS ale zasekl jsem se v hrabání v Linuxu, tak tam dám prostě aktuálně vyšlé Lubuntu nebo Ubuntu TDE. Debian stable u Q4OS je prostě starý ale mám tam zase vychytaný vzhled atd.
Uvažuji také nad Linux Mint.
Přidávám tam onelyoffice a pár dalších věcí..
Pro ty které to dělám používají primárně Google Classroom, takže propadá v úvahu i OS CloudReady.
I kdybych ten notebook měl jinak než konkrétní osobě, která ho má dostat bych ho nedal. Z vlastní zkušenosti ze školy vím že první byli na řadě prominenti a zmetci.
Když jsem se díval co školy požadují, třeba škola požadoval min. 256 GB, by mě zajímalo proč jim nestačí třeba už 64 GB. Navíc stejně jim to moc nepomůže, tahle výuka dost z nouze. Nesouhlasím s tím že pokud děti vynechají třeba 1/2 roku, že jim něco nevratně uteče. Za války taky miliony dětí se nemohlo běžně standardně učit, a vyrostli z nich negramoti, určitě ne. Spíš učitelé nedostanou běžné mzdy, takže tam to chápu.
Efektivita výuky je hodně různorodá, závisí to na konkrétní škole – a to bez ohledu na to, zda se učí na dálku nebo v lavicích. Některé školy prakticky jen přes den pohlídají děti, a s výukou na dálku se efektivita výuky samozřejmě nezlepšila. Někde je dobrá výuka v lavicích, a je dobrá i při distanční výuce. Asi budou případy, kdy dobrá škola nezvládla přejít na výuku na dálku, ale nebudou tak časté.
Zvlášť na základce jim toho moc neuteče. Spousta "učiva" je pro život a kariéru úplně zbytečná (hudebka, literatura,...). Většinu informací člověk stejně zapomene.
Důležité je umět počítat, čeština, cizí jazyk a samostatně myslet. Ostatní učivo by se dalo výrazně zredukovat a detaily nechat pro vyšší studium. K čemu je vědět kde přesně je např. Kuala Lumpur pro povolání kuchaře. A když to bude potřebovat, tak si informaci dohledá. Nebo k čemu je učit se o díle toho psychopatického úchyla Erbena a ještě se to učit nazpaměť?... jedině do TV soutěže. Učivo tak na 4 roky a prokládat praktickým cvičením a cvičením myšlení.
Tak ta výuka může být dobrá a děti bavit i když se fyzicky nepotkávají. Předpokladem ale je, že se můžou bez větších problémů spojit online a mají doma přívětivé prostředí.
Protože bych skoro řekl, že většina nejaktivnějších uživatelů OrgPad.com jsou právě žáci, studenti, učitelé a docenti resp. nějak pedagogicky nebo aspoň mezilidsky zaměřené osobnosti, tak máme docela relevantní zpětnou vazbu.
Je to hodně o tom, kdo se jak současné situaci mohl přizpůsobit a taky přizpůsobil. Na normálních školách normálním dětem utíká už za normálního stavu většina času, který by mohly strávit lépe. V podstatě tak od 4.-5. třídy je to spíš o těch dětech a jejich prostředí, které si vytvořily resp. jim typicky zařídili jejich rodiče. Do té doby bohužel aspoň trochu nějaké intenzivní procvičování psaní, čtení, základního počítání a ideálně i nějaký ten cizí jazyk a vztah k umění a sportu prostě potřebujeme. O formě se dá diskutovat. Je spousta rodin, kde tohle bohužel není samozřejmost a škola v těchto případech může zásadně pomoct. Ano, v populaci máme i rodiče analfabety.
Tato přednáška: https://www.youtube.com/watch?v=CfPplj_giq0 by Vám svěží pohled o kterém mluvím mohla přiblížit.
O OrgPadu nám třeba dnes vyšel článek/ rozhovor:
https://www.matfyz.cz/clanky/krotitele-chaosu
A jak si tento "usecase" v rodine se tremi detmi a 1 PC predstavujete? Ze ta zbyla 2 ditka budou proste cele dopoledne drzet (nebo mit opreny) mobil a takto fungovat? A dalsi den se protoci atd...??? Jako na jednorazovy videomeeting je mobil fajn nouzove reseni, ale urcite ne pro 4h vyuku na par tydnu...
Tak zaprvé: Ta výuka často vůbec není 4 hodiny.
Zadruhé: Zkuste se oprostit od pocitu, že vás někdo do něčeho nutí - nenutí, dělejte si, co chcete - každý soudruh podle svého vkusu.
Zatřetí: Je dojemné, jakou starost máte o děti, z nichž bohužel mnoho z nich dokáže jinak prodrbat hodiny na fakbuku, ale jak to má být s výukou, je problém.
Začtvrté: Opět tu někdo zapomněl, že současný stav je těžkou a dlouhodobě neudržitelnou improvizací, přestože se tu všichni tváří, jak je to všechno skvělé a v pohodě. Po skončení koronáču se s těmi všemi počítači bude dělat co?
Tak je asi fajn, že jsou různé možnosti videokonference, ale ono spousta věcí jde i jen se zvukem (což srazí nároky na datovou propustnost dramaticky) a dost věcí lze i jen s textovým zadáním, které se dá poslat často i několika SMS nebo emailem, který si lidé otevřou i EDGE s trochou trpělivosti. Dokonce i menší děti ve školním věku člověk nemusí úplně non-stop vizuálně opatrovat. Ale chápu, že represivní metody taky fungují lépe, když objekt represe vidíte.
Dle měření u nás doma 2 lidi pomocí Teams vytíží až 3/4 uploadu VDSL, ale připojit se potřebují i 3 lidi zaráz.
Mimochodem VDSL je zařezáno na papírových 20/2, ale T-mobile mi 50/5 nedovolí, přestože modem dosahuje 30/7. Tohle jim mám za zlé. A předpokládám, že v podobné situaci je více domácností, obzvláště na vesnicích s horším připojením.
Možná máte problém s bufferbloatem a Vaše spojení zabíjí špičky, které ve videu rády vznikají a tam potom může někde docházet k excesivnímu zahazování paketů. Je možné, že router s OpenWRT by to za Vás mohl celkem dobře vyřešit, protože tam používají CAKE a ten líp zorganizuje pakety, aby Vám neplnily buffery.
https://openwrt.org/docs/guide-user/network/traffic-shaping/sqm
Let them run CAKE: https://lwn.net/Articles/758353/