vzhledem k tomu, že GUI GIMPu je podobné Photoshopu pro MAC, tak mi ovládádní celkem vyhovuje. Dovedu si ale představit, že lidé, kteří znají Photoshop (i ostatní software) pouze z Windows, můžou mít s jiným GUI problémy. Takže když budou existovat dvě verze GIMPu, tak snad vyhoví všem.
Nevím. Nejsem profesionální grafik, ani grafický nadšenec, tkže do toho možná nemám co mluvit, ale GIMP je naprosto neintuitivní a pro laika nepoužitelný program. Kdyžsi to srovnám s jeho slabším Qt konkurentem Kritou, tak co se ovládání týče, je to nebe a dudy...
Ale možná jsem jen zatížen pohledem KDEčkaře. Ona půlka GNOME softu je pro mě úplnou katastrofou... takže nevím, jetli je to GIMPem a nebo mými preferencemi. Každopádně pro redesign bych byl.
Neintuitivní u mě znamená, že když k tomu posadíte amatéra, tak s tím neudělá vůbec nic. Ano to celkově zapadá do rozdílu filozofíí KDE/Qtapps vs. GNOMe/GTKapps. Příklad. Když chci v KDE udělat zástupce pro nějaký adresář, umístění nebo soubor, vezmu ikonku, přetáhnu ji a KDE se mě zeptá, zda chci kopírovat, přesunout nebo vytvořit odkaz. Když jsem stejný problém řešil v GNOME, ani za půl hodiny jsem na to nepřišel a musel jsem se ptát GNOMařů, jak se to dělá.... Jde prostě o to, že na dobře navržené věci přijde laik sám. Ke GIMPu si já musím přečíst manuál, abych v něm udělal byť jen jednoduchý schématický Bitmap obrázek....
Ano,
posadte amatera pred photoshop a neudela uz lautr nic.
Mimochodem kdyz jsem poprve videl gimp, byl jsem schopen delat elementarni veci, v photoshopu ani nahodou ... pak jsem se gimp trochu naucil a dnes uz vim co hledat i v Photoshopu .... ale photoshop nepouzivam, neni na Linux a nikdy jsem v nem nic kloudneho nedelal, vsechny fotky jsem retusoval/upravoval v gimpu a na nauceni pouzivam photoshopi howto .... nebot fasshion,glamour, portret, akt neni zrovna disciplina, na kterou by bylo kupa navodu v gimpu.
já jsem před photoshopem seděl jednou kdysi, ale nepamatuju si, že bych byl stějně bezradný... Podlě mě je polovina GTK+ aplikacích takto otřesně neintuitivních. ale jak říkám, může to být jenom můj menšinový pohled.
Neintuitivni je pro nekoho, kdo neumi v podobnych programech. Posadte pred to zacatecnika, ktery potrebuje nakreslit usecku nebo ctverecek na tohle ma prece v blbem Xpaintu nebo PaintBrushi ikonku, dokonce si muze vybrat jestli to bude vyplneny nebo prazdny. No a ted ho posadte pred GIMP. Asi sam od sebe neprijde na to, ze ctverecek se maluje tak ze se provede vyber a ten se da bud obtahnou (Stroke Path) a nebo vyplnit atd. Vysledkem je, ze laik odchazi zhnusen nad neprakticnosti editoru, zatimco ten kdo v nem umi pomoci vyberu a dalsich nastroju (masky, interaktivni vrstvy, linearni vyplne, filtru,...) dosahne toho, co potrebuje. Pro takoveho cloveka to intuitivni je, umi principy a pouziti jinych programu je pak otazkou toho, doklikat se k pozadovanemu nastroji.
Tak tohle mi pripada jako velmi dobry priklad neintuitivniho ovladani (a je jedno, jestli to je v Gimpu, nebo ve Photoshopu). Kdyz chci ctverec, tak hledam ctverec a ne ctvercovy vyber, ktery muzu prevest na cestu a tu pak obtahnout.
A když chci kruh, kuželku, schematizovaný obrys špilberku - na všechno bude tlačítko? To se v tom pak nikdo nevyzná. Možná úplný amatér se pro začátek spokojí se čtverečky a kroužky a ikonky mu pomohou, ale jakmile bude chtít něco složitějšího, bude tam kde byl.
Dá se na to zvyknout, jako na cokoliv. Ale objektivně, slovo "intuitivní" se ke Gimpu nehodí. Gimp není intuitivní. Ale objektivně, Photoshop také ne. Příkladem jakž takž intuitivního vyspělého bitmapového editoru je podle mého názoru Corel PhotoPaint.
Včera jsem to řešil na ABC Linuxu a víceméně se tam dospělo k názoru, že u GIMPu je prostě nezbytné mít na to vyhrazenou jednu plochu a používat v maximální míře klávesové zkratky.
Současné GUI Gimpu mi plně vyhovuje, hlasy, které žádají změnu se podle mé zkušenosti ozývají především z řad uživatelů Photoshopu a v celkem logické návaznosti k tomu současně uživatelé Windows. Jak by ale případná změna působila naopak na uživatele, který pracuje výhradně s GIMPem? Tím hůře, pokud by se GUI svými principy přiblížilo právě Photoshopu.
Domnívám se, že kombinace GIMP a GNU/Linux je ve svém výsledku mnohem efektivnější než GIMP a MS Windows, - ať již je to kvůli GTK, jehož principy, ač v důsledku maximálně efektivní, jsou pro uživatele MS Windows nečím novým, nebo kvůli prosté absenci více pracovních ploch na tomto OS.
Tím se dostvám k jádru problému. Má se měnit GUI programu, jehož domovskou platformou je GNU/Linux, aby se vyhovělo uživatelům MS Windows? Tím spíše, když už v současné dově exituje projekt GIMPshop, který se snaží svou koncepcí Photoshopu přiblížit.
No mnozstvi polozek v nekolikaurovnovych menu v GIMPU je ... znacne.
Da se na to zbyknout, ale idealni to neni.
Myslim ze pridat nejakou commandline (ala autocad) s doplnovanim prikazu a historii by rozhodne nebylo na skodu. Clovek si zapamatuje sve oblibene prikazy a nemusi to hledat kde ze v tom menu je to zahrabane
Pro často používané ale v menu zahrabané příkazy si můžete naprogramovat svoje vlastní klávesové zkratky. Stačí stisknout požadovanou klávesovou zkratku v okamžiku kdy jste na příslušné položce nabídky. Snad žádný jiný program na světě nemá tak snadnou tvorbu klávesových zkratek jako GIMP.
To je sice hezke, ale to je prave to "neintuitivni" o cem se tu vsichni bavi. Pokud neznate klavesove zkratky, coz jako zacinajici uzivatel programu rozhodne neznate a nevite jak presne si je pridat, musite se prohrabovat nekolikastupnovymi menu a hledat funkci, kterou prave potrebujete.
Nemluve ani o tom, kdyz dlouhodobejsi uzivatel potrebuje neco, co nepouziva dnes a denne a nema na to klavesovou zkratku.
Moznost nastavit si klavesove zkratky preci muze byt zachovana i po redesignu, akorat navic k tomu, nebude tapat zacinajici uzivatel :) To se preci nevylucuje.
Přidávám se k hlasům, že GIMP moc intuitivní není. A pozor - v Photoshopu jsem nikdy nedělal, když jsem ho viděl, byl jsem zmatený stejně, jako když jsem poprvé viděl GIMP. Časem jsem si na GIMP jakžtakž zvykl, ale dodnes se mi stává že zaváhám když hledám funkce, které běžně nepoužívám (tím myslím několikaminutové bloudění různými nabídkami).
GIMP mi vyhovuje tím, že je volně použitelný a je v něm poměrně hodně nástrojů, ovšem uživatelská přítulnost není jeho silná stránka.
Mam zato, ze commandline rozhranim gimp disponuje od svojich prvych verzii (t.j. od 1.0.x) -- Script-Fu Console, ktore by malo splnovat vasu predstavu o zadavani funkcii popisanych v PDB aj s ich parametrami a ma aj historiu (fuguje vsak len pocas jedneho otvorenia S-F konzoly). Zial, doplnovanie prikazov to nema, ale kozola je previazana Procedure Browser-om. Pre tych ktori nemalu v oblube jazyky zalozene na LISP-e, je od verzie 2.3.x (v sucasnosti uz aj 2.4 RC) k dispozicii rozhranie zalozene na jazyku Python.
Polial vam staci opakovane pouzite filtrov je k dispozicii klavesova skratka Shift+Ctrl+F pre opakovane vyvolanie posledne aplikovanej funkcie (ak ma funkcia GUI pre nastavenie parametrov dojde k vyvolaniu dialogoveho okna s moznostou zmeny parametrov), alebo Ctrl+F pre zopakovanie poslednej funkcie aj s posledne nastavenymi parametrami. Pre efektivnu pracu je vhodne pouzivat klavesove skratky, ktore prave vdaka vlastnostiam pouzitia GTK je mozne jednoducho nadefinovat (a v pripade potreby aj predefinovat).
hlasy ktere tvrdi ze uzivatelske rozhrani gimpu je efektivnejsi nez u photoshopu se ozivaji (a to naprosto bez vyjimek) ze strany lidi ktere se nikdy nesetkali z profesionalnim zpracovanim grafiky. co se tyce navaznosti UI photoshopu na windows - tak zas jste daleko od pravdy. photoshop byl portovan na wokna po letech uspechu na nejpropracovanejsim z pohledu UI systemu - macos. gimp oproti photoshopu ma jen jednu jedinou vyhodu - je svobodny. ve zbytku vlastnosti jen zacina dohanet 7 let stary photoshop 5.5 nebo spis 5.0
1. Psal jsem, že práce s GIMPem je efektivnější pod více GNU/Linuxem, než pod MS Windows. Efektivnost GUI Photoshopu jsem nekomentoval a nekomentuji a to čistě z toho důvodu, že jsem právě "ten" uživatel, který používá výhradně GIMP, na jehož GUI na něj zvyklý a nechce ho měnit. Photoshop nepoužívám a také nehodnotím.
2. O návaznosti Photoshopu na MS Windows jsem také nenapsal ani řádku. Fakt, že byl portován z Mac OS je obecně známý. Opět jsem psal výhradně o GIMPu a domnívám se, že jeho provázanost s GNU/Linuxem je patrná.
Photoshop jsem použil jen a jen jako příklad jiného GUI. Nic víc nic méně :-)
"Má se měnit GUI programu, jehož domovskou platformou je GNU/Linux, aby se vyhovělo uživatelům MS Windows?"
To asi ne, raději bych byl, aby se některé funkce z Gimpu implementovali v Kritě :-)
Neříkám, že rozhraní Gimpu nemá svoje výhody, ale z mého pohledu Gimp v ergonomii dost pokulhává. BTW: s tím, že Gimp v Linuxu se lépe používá než Gimp ve Windows plně souhlasím.
Předně neintuitivnost nemusí nikdo nějak vysvětlovat. je to vlastnost, která dovoluje intuitivní ovládání alespoň hlavních věcí bez toho aby o programu člověk něco věděl.
A to GIMP zatím opravdu není.
Jsem jeden z mnoha kteří tuto iniciativu vítají. Již delší dobu se snažím s GIMPem sžít a od začítku bojuju s jeho GUI a nedotaženýma funkcema. Se zatnutejma zubama se nevzdávám, ale nelogičnost a neuspořádatelnost GUI mě vadí už do začátku.
A Photoshopovej fanda taky nejsem. ten mi taky na ovládání nesedí. Bohužel jsem odkojenej Corelem ať už draw nebo photopaint.
Mým zbožným přáním je aby gimp vypadal podobně jako INKSCAPE. (vim, že to neni bitmapový editor) ale tam to jde. Ale nejlíp má gui uspořádaný právě COREL.
Decentní panely nástrojů, který se mění podle používaného nástroje. a ukotvitelné panely rozšířených voleb tak, aby nevadili oknu s obrázkem.
Pokaždý když musim hledat okna s nástrojema a podobně to dost mírně řečeno štve.
A pro zastánce současného GUI. Ne každý má dva monitory na který je současný GUI asi dělaný.
Taky bych měl spoustu výhrad na fungování některejch nástrojů, ale to se snad časem zlepší.
Je to vec nazoru. Ja jsem si GIMP otevrel a docela snadno jsem v nem zvladnul zakladni veci a dnes v nem bezne upravuji a retusuji fotky. Na praci v Corelu zase vzpominam jako na cernou nocni muru. Nepotkal jsem program, ktery by byl pro me hure stravitelny....
Jak jsem psal, nekomu vyhovuje to a nekomu zase neco jineho. Hlavni co je treba si uvedomit, kdyz nekdo nedokaze v GIMPu neco udelat, je fakt, ze ten clovek nevi co a jak vlasne ma delat (nezna princip) a nepomuze mu ani pozlacenej Photoshop a NENI to ovladanim. Kdyz nevim co mam delat, tezko budu v programu hledat konkretni nastroj. Kdyz poprve sednete k Photoshopu, taky fotku nezretusujete, kdyz nevite ze se to dela razitkem a stetcem s mekkym okrajem....
Kdyz chcete pracovat v jakemkoli programu tak se musite CHTIT neco noveho naucit a trochu se snazit a kazdy slozitejsi program ma svoje speciality bez kterych se proste nehnete. Argument, ze kdyz bez koukani do napovedy neni clovek schopen se s programem naucit, tak je program spatny je zcestny a krome trivialit typu malovani, apod. neplati. Bez napovedy zvladnete u slozitejsich programu jen zlomek moznosti. Napriklad kdyz znate AutoCad schvalne si zkuste sednout k Inventoru, Revitu a to jsou vsechno CADy od jedne firmy...Prestoze se praci na zminenem AutoCadu zivim, tak napovedu pouzivamam. To same plati u GISu a u grafickych programu... U grafickych programu k tomu jeste pribyde neco co bych nazval "talent" a ten Vam nikdo nedoprogramuje.
Ja GIMP pouzivam uz pomerne dlouho, protoze proste lepsi bitmapovy editor na linuxu neni. Vim ktere funkce kde najdu a vim na co slouzi a presto vsechno je pro me ovladani GIMPu opravdu nepohodlne. Jednak mi vadi, ze na me vyskakuje nepreberne mnozstvi potvrzovacich dialogu, ktere nejsou nutne (napriklad pri ukladani animovanych GIFu) nebo pri zavirani obrazku na nichz neprobehla zadna zmena krome "select all".
Take je velmi neprehledne, ze kazdy otevreny obrazek ma sve vlastni horni menu, ktere se zobrazi cele jen kdyz je obrazek dostatecne roztazeny. Coz je pri praci opet zdrzeni. Menu pres prave tlacitko mysi je pro ovladani (alespon pro me) snad jeste horsi.
Vadi mi, ze kdyz chci obrazek oriznout, tak v momente kdy vytvarim obdelnicek orezu, vyskoci mi orezavaci dialog primo doprostred obrazku, takze nevidim, co vlastne orezavam. Vadi mi zpusob, jakym se resi nastaveni prodlevy mezi obrazky u GIF animace. A tak dale. Mozna drobnosti, ale pri intenzivni a opakovane praci vadi. Treba na ne je nekde nejake nastaveni, ktere to vyresi, ale ja ho nenasel.
Ani prace s klavesovymi zkratkami neni ten pravy lek na spatne GUI, nutnost neustale si hlidat ktere okno je aktivni (mezi tou prehrsli otevrenych GIMP oken) je take hruza.
I tak jsem samozrejme moc rad za GIMP (abych jen nekritizoval), nic lepsiho neni. Pouzivam jeste placeny program PIXEL, ktery ma skvele naslapnuto, Photoshop like GUI, spousty funkci z nichz nektere nema ani Photoshop, ale je bohuzel porad jeste ve fazi beta a je to na nem znat (unstable).
Nemam x monitoru, ale velke rozliseni, Gimp UI mi vyhovuje, nebot jsem se ho naucil a delam vnem rychle.
Samozrejme UI se zlepsuje, napr se mi libi dokovatelne paletky etc, nove usporadani verze 2.4-svn
Proste to je rozdil mezi amatery a pokrocilymi uz.
Obyc uzivatel ani nevi co 98% fci gimpu znamena, neumi ani poradne vyber, nebot neznaji zkratky, ktere pri tom musi drzet, nevi ja vybirat se zapustenym okrajem etc.
Osobne som proti zmene GUI Gimpu práve preto, že ho používam pod Linuxom na pracovnej stanici s dvoma monitormi. A pracuje sa mi s ním úžasne...
Pritom rozhodne nie som človek, ktorý v živote nevidel nič iného. Predtým som niekoľko rokov pracoval pod Windows s Corel PhotoPaint (Photoshop mi vždy pripadal príliš prehustený).
Skutočne som nepotreboval manuál k tomu aby som v Gimpe nakreslil štvorček. Naopak, vždy som sa divil, prečo je v PhotoPainte a Photoshope toľko zbytočných ikoniek. Možno je to tým, že nemám rád prehnanú redundanciu, ale mňa ten minimalizmus v Gimpe ma skôr potešil.
Keď sú ludia presvedčení, že GUI treba od základu zmeniť, mali by pritom myslieť aj na ľudí, ktorí používajú Gimp práve preto, že sú spokojní s jeho grafickým rozhraním.
GIMP používám jak na Linuxu tak na Windows ke své maximální spokojenosti. Nechci debatovat o úspěšnosti ovládání, neboť na veškeré operace používám klávesové zkratky a to co nemám ve zkratkách najdu myší. Mě by naopak zajímalo, co těm profesionálům, kteří se tady v debatě ozývají (např "nedotažená funkčnost"), vadí na GIMPu v oblasti funkčnosti. Nechci vyvolávat flame, prostě mě zajímá, jaké funkce potřebují jiní grafici.
Prosím nezmiňujte absenci 16bit na kanál, která vadí i mě a už se těším, až bude tato funkcionalita přidána.
GIMP používám jak na Linuxu tak na Windows ke své maximální spokojenosti. Nechci debatovat o úspěšnosti ovládání, neboť na veškeré operace používám klávesové zkratky a to co nemám ve zkratkách najdu myší. Mě by naopak zajímalo, co těm profesionálům, kteří se tady v debatě ozývají (např "nedotažená funkčnost"), vadí na GIMPu v oblasti funkčnosti. Nechci vyvolávat flame, prostě mě zajímá, jaké funkce potřebují jiní grafici.
Prosím nezmiňujte absenci 16bit na kanál, která vadí i mě a už se těším, až bude tato funkcionalita přidána.
Rozdíl mezi Photoshopem a Gimpem je především v tom, jak pracují s okny.
Oba programy: Editor je tvořen spousty okýnek. Na každý obrázek je potřeba jedno okno, na každou vlastnost (seznam vrstev, seznam nástrojů, ...).
Gimp na Linuxu: Uživatel si pohraje s window managerem. Na práci s Gimpem rezervuje jednu plochu, určí, která okna se mají/nemají zobrazovat v liště, přes která okna lze procházet pomocí Alt+Tab, která okna mají být nahoře, která dole, která přes celou obrazovku, která bez okrajů, ...
Photoshop ve Windows: Ve Windows není pokročilý window manager. Proto si Photoshop obalí všecha svoje okýnka ještě jedním větším (MDI okno), které plní úlohu předkonfigurovaného správce oken.
Gimp ve Windows: Ve Windows není pokročilý window manager a Gimp se jej ani nepokouší suplovat. Výsledkem je pěkný zmatek.
Stížnosti na Gimp proto pocházejí především od uživatelů Windows a vůbec se jim nedivím. Řešit by se proto mělo především rozhraní Gimpu ve Windows, lehký náznak řešení je například v pluginu http://registry.gimp.org/plugin?id=3892. To má ovšem do pokročilého window managera hodně daleko.
PS. I Photoshop se ovládá z 90 procent pomocí klávesových zkratek.
Všechny zdravím,
osobně mi rozhraní vyhovuje, jako první bitmapový editor jsem začal používat GIMP, takže bych řekl, že asi to bude věcí zvyku. Kdo se první setká s Photoshopem pod M$, chce ovládání více tomu podobné a naopak.
Co mi ale na GIMPu chybí nejvíc je plná podpora 16bit grafiky. Nemyslím jen import rawu a nemyslím ani Cinepaint.
Raději bych tedy vylepšoval jádro než GUI, ale je to jen můj názor.
Omlouvám se že jsem nečetl celou diskusi a možná opakuji (ale polemika co je a co neni user-friendly mě ubíjí).
Mě strašně překáží systém oken. Nejsem zvyklý pracovat se zkratkami (grafika mě neživí), takže to že hlavní menu které v ostatních programech vždy někde plave vždy někam zmizí mě úplně psychicky ničí (stejně jako okno s layery). Bohužel je GIMP jediný funkčně kompletní editor na linuxu, takže tiše trpim. Ale za dockovací okna ala Eclipse bych vývojáře vynášel do nebes.
Dlouha leta jsem pouzival Photoshop pod Windows. Prace s nim mi vyhovovala, bohuzel vsak nikoli cenova politika monopolu Adobe. Prto jsem hledal vhodnou alternativu, ale GIMP mi proste napoprve nesedl. Sice jsem v nem vse udelal, ale vadilo mi pri praci spis to hnusne GUI - zpusobene vzhledem komponent.
Pak jsem ale zjistil, ze to co mi opravdu vadilo na GIMPu byla prace s malou obrazovkou - to narozdil od Photoshopu temer neni mozne. Pak jsem koupil 24" LCD a vse se razem zmenilo - s gimpem se da skvele pracovat. Musel jsem kvuli oknum sice sahnout k virtualnimu desktopu a ted si to GUI nemuzu vynachvalit - redesign 2.4 je taky povedeny. Jedine, co me trochu chybi je prace s exportem pro web - deleni na slice, pak taky pro rychlost efekty vrstvy (stin, glow, bevel etc.), ale to trosku zkuseny grafik dokaze emulovat operacema s vrstvama.
Trosku me stve, ze se tu porad propira ta neintuitivnost kresleni pro uplneho amatera. Mysli si, ze pro uplne amatery existuji jine nahrady, s kterymi si v pohode vystaci. Ten kdo nechce pochopit filosofii prace ve Photoshopu/Gimpu, by s nim nemel delat. Vrstvy, krivky, vybery - to je proste zakladni stavebni kamen...