Až tu zamindrákovaní jazykoví puristi, dementní moraváci (taky jsem se narodil na Moravě, mám to tu rád, ale pravověrný moraváky patří vystřílet...pak by to tu už nemělo chybu) a blbě píšící pražáci ukončí svoji "travesty", mohli bychom se vrátit k tématu:
Že se děti mají učit zacházet s počítačem je fakt. Že do Linuxu je líp vidět je taky fakt a že se ten system bude používat čím dál tím víc je jasné. Nicméně. _Proč_ zavádět dětské verze? To je pitomost! Ať se naučí používat normální systém. Hned. Nepotřebujou tříkolky! Podle mýho. Osobně bych byl pro CentOS, do RHELu se asi nikomu chtít nebude.
Nejspíš to ale stejně skončí u Ubuntu, neb je v čechách, coby odpověď na frustraci klikacích uživatelů přecházejících na linux, nejrozšířenější.
Uvažte ale jednu věc. Ubuntu je výhodné pro lidi, kteří _přechází_ z Window$. Ty děti ale budou s linuxem začínat, nikoliv přecházet. Já wokna nikdy nepoznal, nikdy jsem to neměl. Utekl jsem totiž z Amigy k linuxu. A tím pádem mi ubuntu připadá zmatený, neb nemám woknou$í myšlení. A děti ho nebudou mít taky.
Je to věc k zamyšlení.
Jenže velký problém je ve školství. Zrovna teď jsem s jedním středoškolákem řešil, že profesor po nich chtěl udělat pořádnou prezentaci v PowerPointu. Ale jelikož používá LibreOffice, udělal to v něm a poslal jako .odp. Dostal za pět, jelikož nesplnil zadání. Dokud budou tak mizerní kantoři, kteří nebudou hodnotit zadání, ale to v jakém programu se to vytvořilo, tak není šance! Ano, prezentace se mohla vyexportovat pro PowerPoint, což se neudělalo. Nicméně nic to na tom nemění, že postup vyhodnocení zadání měl poměrně vážnou trhlinu!
Ano, prezentace se mohla vyexportovat pro PowerPoint, což se neudělalo.
Tady se nedá mluvit o tom, že by někdo někoho nutil používat nějaký SW, stačilo to na dvě kliknutí uložit ve stanoveném formátu a nedělat vlny za každou cenu - kantor má asi důležitější věci na práci než instalovat všechny kancelářské balíky světa.
Jak už jsem psal. Kantor mu měl říct, že to chce v jiném formátu. Dát rovnou za 5 je velmi špatný přístup.
Pamatuji si na výšce, že jsem poslal "protokol" (ve skutečnosti stačily 2-3 věty) v .txt. Došla mi zpráva, že takhle ne, že to mám poslat ve wordu. Ten člověk se staral o softwarové vybavení dané katedry! Tak jsem si teda otevřel word překopíroval tam ty dvě věty a byl klid. Ale stejně, člověk starající se o počítače požaduje na 3 věty word?
A co kdyby tu prezentaci udělal v jiném prezentačním programu pod Linuxem, který ani export neumožňuje? Neříkám, že ten student to nemohl nějak vyřešit, leč přístup kantora nebyl dvakrát nejlepší. Zažil jsem i kantora, co řekl dětem: "Mne to s Vámi nebaví, vy nic neumíte!" Byl to učitel hudebky, který bokem dostal počítače. Měli jste vidět jeho ego, on hrál v nějaké kapele a myslel si, že každé dítě musí zvládat, to co on! Vůbec nebral v potaz, že jsou děcka, co v tomto směru nebyli nikterak obdarované. No a počítače to byla katastrofa, dělal ze sebe stejného mistra světa, přitom znalosti neměl. Vysvětlit to neuměl, ale děcka ponižoval, jak jen mohl. Prostě školství je velkou slabinou ... učitel potřebuje hodiny, tak mu dají předmět, který se bera za nepodstatný.
To si nemyslím, pan profesor mu měl říct, že je potřeba to poslat v jiném formátu. Mohl mu klidně nechat krátký čas na opravu, nepochybně měl žádat vysvětlení (pokud netuší co je .odt zač). Pokud vzájemná diskuze proběhla a student z neznámého důvodu nechtěl prezentaci poslat ve formátu PowerPointu, pak se profesorovi omlouvám. Jinak je u mě *velmi sprosté slovo*.
Za osm let, co jsem učil, jsem nezřídka narážel na to, že právě ti, kteří byli nejhloupější, nejlínější a vůbec nejcokoliv (ne v dobrém), měli vždy hned jasno v tom, že vše je za každých okolností chyba učitele, a že je jeho omezenost bytostně obtěžuje.
Docela se divím, jak jsou všichni diskutující schopni od stolu z pěti vět vyhodnotit, jestli učitel udělal dobře nebo špatně, když znají jen hrubou výpověď jedné strany (a navíc ještě z druhé ruky).
Ale přileji do ohně - jestli zadání znělo v PowerPointu, měl odevzdat v PowerPointu. Vymlouvat se na učitele není na místě. Pokud byl slušný, snaživý a neodevzdal na poslední chvíli, jistě mohl dostat šanci odevzdaný úkol upravit (opravit). Zpravidla to ale funguje tak, že učitel si stanoví pravidla, která se dodržují. Žák, pokud není trubka, je během dvou až tří měsíců pochopí a (někdy proti své vůli) se s nimi smíří, nebo je aspoň - aby se neřeklo - plní. Když tohle nezvládá, asi není studijní typ a měl by jít do práce.
Snad nezním příliš kategoricky. Zažil jsem stovky dobrých studentů, kteří se snažili pracovat, zlepšit, pracovali na sobě. Ale bohužel taky stovky totálních lemplů, které práskat bičem málo. Těm prvním člověk rád pomohl, podpořil je a sem tam něco přehlédl. ... ovšem na hrubý pytel hrubá záplata. (Jeden by řekl, že jsem sem tam třeba trošinku nadržoval, jiný, že jsem praktikoval žádoucí individuální přístup... který by řekl co?)
ja bich rek, zes byl pekny ucitelsky h**. Studijni typ se pozna - tak ze neodevzda zadani v .ppt jako stado, brbla, kolikrat ani ukol nema, a pak Ti odevzda prezentaci v TeXu, kterou Ty si pak zas neumis otevrit.
Presne takovy pseudo ucitele/vojaci, kteri si mysli, hlavne maj poslouchat, tem gumam, snazivcum budu nadrzovat a drzejm to osolim me serou. Nejsou to profesionalove a kazi detem charaktery.
ano, presne o tom jsem psal. 3 slova a nechas se osalit. Je videt, ze uroven ve spolecnosti klesa (tim nemyslim Tebe, ale vseobecne vzdelanost lidi), kdyz takto zjevnou smec neprohlednes jako nadsazku a prijde Ti, ze by nekdy byl opravdu schopen takove veci vypustit z pusy. Zbytek jen potvrdil, co jsem rikal. Spolecnost a skolstvi je nastaveno na "sedou prumernost". Az na (par) VS se to pak vyrazne zlepsi.
Nase skolstvi je inspirovano slovy klasika:
Troufám, že při té myšlence
srdce ti povyskočí -
nuž - buďme tou malou hvězdičkou,
kol níž se velké točí!
Jde to, ach jde! Jen každý hleď
k vlastnímu dobře jádru:
bude-li každý z nás z křemene,
je celý národ z kvádrů!
A o to zde jde. Cilem skolstvi je zaky otesat tak, aby z nich vznikly krasne, uniformne sede kvadriky, ze kterych lze poskladat jeste krasnejsi velky, sedy kvadr.
Studijní typ se obvykle snaží získat nějaké znalosti. Nestudijní typ chápe studium jako exhibici své dokonalosti, příležitost vymezit se vůči stádu, případně jako boj proti učiteli.
Tomu pak odpovídá model našeho školství - učitelé jsou vojáci, které názor studenta nezajímá a neváhají mu dát po držce. Protože ti slušní to poměrně záhy vzdají a jdou dělat něco jiného.
Jenže to co píšeš je plně platné i pro personál. Jsou kantoři, kteří přetrpí hodiny pomocí kafíček a hned potom letí domů. Pak jsou kantoři, kteří se po pracovní době připravují a vzdělávají až do noci. A pokud snaživý student narazí na první kategorii, je to jeho degradace. O poměru těch skupin kantorů bychom mohli diskutovat. Je mnoho aspektů, které to ovlivńují. A to od lokality, přes kvalitu školy až po kvalitu jedince. Nicméně o personálu některých škol si nedělám vůbec iluze.