Děti by se měly učit Linux, protože se autorovi článku líbí Linux. A jelikož se líbí jemu, tak je správně ho nabudit do hlavy i dětem. Jiným důvod nevidím. Vzhledem k prosazování Linuxu na desktopu se k němu totiž naprostá většina dětí jednou "dostane" nejvýš při vytáčení čísla na telefonu, případně když napíšou dotaz do Googlu. K tomu je ovšem potřeba asi tolik znalosti Linuxu, kolik znalosti vysokofrekvenční elektrotechniky potřebuje uživatel mikrovlnky.
A proč by se měly učit Windows?
Proč by se měly učit, kde je v nabídce MS Office jaká volba, když to zanedlouho bude všechno jinak?
Abyste v Microsoftu dostali čtvrtletní prémie, za to, jak vám školy za státní peníze vychovávají nové zákazníky?
Fakt dík, ale takové školy tady nechci.
Děti by se měly učit počítačové dovednosti, a pouze minimum znalostí. A samozřejmě by se měly učit na tom, co v praxi nejspíš uvidí. Když jsme u toho, tak v MS Office asi nebude zanedlouho "všechno jinak". Jejich koncept i interface je mimořádně stabilní.
Linux se sice na desktopu prakticky nepoužívá, ale podle některých by se používat měl, takže by rádi zařídili, aby ho dětem chtě nechtě natloukli do hlavy už na ZŠ, a tím ho víc rozšířili. Možná vám to připadá záslužné; mě to připadá obludné. Podle mě by školy neměly sloužit k těmto účelům.
Samozřejmě to tak má být, protože tenhle SW uvidí žáci v praxi. Podobně se učí například na účetním SW, který se používá v praxi, a ne na něčem exotickém, co žáci v praxi nikdy neuvidí.
Úkolem školy je připravovat žáky na praktické uplatnění, nikoliv prosazovat marginální SW kvůli pár lidem, kterým to přijde jako dobrý nápad.
Stejne tak se muzou zaci prestat ucit scitat a odcitat pod sebe, protoze v praxi stejne budou pouzivat kalkulacku. Vlastne vubec muzeme zrusit vyuku, protoze vsechno se da najit na internetu.
Podle me by skola mela dat diteti hlavne prehled. Ze tady mame zacrovany kruh MS na skolach -> MS v praxi -> MS na skolach je vec, se kterou muze jenom skola neco delat. Rocne by se daly jenom ve statnim sektoru usetrit stovky milionu za licence. Stovky milionu, ktere by nemusely putovat za ocean.
Navic nechapu tu vyuku wordu a powerpointu na zakladnich skolach. Clovek, ktery to nezvladne sam(s internetem) stejne pravdepodobne nikdy takovou vec potrebovat nebude. No a kdyz je lempl i ucitel, tak se zkousi treba z klavesovych zkratek.
Ten "začarovaný kruh" je MS v praxi ==> MS na skolach ==> MS v praxi. Jak jsem psal: není rolí škol prosazovat produkty, které se nejsou schopné uchytit na trhu.
Pořizovací cena SW je ve srovnání s platem úředníka naprosto malicherná položka. Licence MS Office vyjde státní správu na cca 1300 Kč na stanici a rok, licence Windows na cca 1000 Kč na stanici a rok. Průměrný plat úředníka je okolo 25k Kč, ale měsíčně. Za rok se dostanete na 300k na platu, plus přidejte odvody, dovolenou, nemocenskou, místnost kde sedí, cenu HW atd., a jste na 600k Kč za rok. Vy chcete ušetřit na těch cca 2.3k Kč za rok. Mě zajímá, proč potřebujeme tolik úředníků placených 600k Kč za rok.
Ohledně "putování peněz za oceán": samozřejmě v místě prodeje zůstává DPH, daň ze zisku (pokud nemluvíme o Applu nebo Google), a generuje to obrovskou spoustu vysoce kvalifikovaných pracovních míst v oblasti implementace, správy a podpory. Jinak se zkuste kouknout na princip specializace a komparativních výhod. Možná vás pak přejdou řeči o "putování peněz za oceán".
>není rolí škol prosazovat produkty, které se nejsou schopné uchytit na trhu.
A neni roli skoly propagovat urcity produkt a ucit jeho pouzivani, ale ucit obecne principy.
Skola by take mohla po zacich pozadovat, aby se vybavili nikoliv kalkulackami, ale kalkulackami Casio. Take by mohli na telocvik chodit v trenyrkach Adidas.
Tak rozdil mezi kalkulackou a trenyrkami urcite je.
To, ze se na skolach vyucuje ucetni system z praxe, vubec neznamena, ze to je ten, se kterym se zaci po ukonceni studii setkaji. To same plati o OS, i kdyz je znacna pravdepodobnost, ze narazi na Widle. Nicmene clovek, ktery umi klikat v jednom OS, zvladne klikat i v jinem, v nejhorsim se mu predhodi jednostrankova prirucka. Prechod na Widle by akorat mohl byt kulturni sok, zejmena pro lidi, kteri se nevyucili pokladaci dlazeb.
A skutecne si myslis, ze je nutne, aby ve skolnich ucebnach byl na pocitacich MS Office? Ze je MS Office(dle tebe) vychytanejsi prece neznamena, ze ty zakladni veci co se deti uci nejsou uplne stejne i v alternativnich balicich.
Ze je licence zanedbatelna polozka ve srovnani s platem urednika nelze pokladat za argument. Za cely rok jsou to stamiliony a "vynos z DPH za statni zakazku" je opravdu supervtipny argument. Kolik je u nas vyvojovych center MS? Pro Linux jsou u nas vyvojova centra Novellu, RedHatu(mozna i IBM, ale to nevim jiste). Admini budou potreba at uz se bude pouzivat cokoliv.
Nejde ani tak o to, že je MS Office "vychytanější". Spíš e důležité, že se používá v praxi. Koukněte se do inzerátů, co zaměstnavatelé poptávají. Nezajímá je jestli uchazeč umí v OO Write nebo AbiWordu - zajímá je MS Office. A školy jsou tady od toho, aby žáky připravovaly na praktické uplatnění.
Samozřejmě výuka za pomoci OpenOffice je asi lepší než nic, ale žáci by se nejlépe měli učit na tom, co uvidí v praxi a co zaměstnavatelé poptávají.
To že cena licence je zanedbatelna polozka ve srovnani s platem urednika je samozřejmě velmi dobrý argument. Stomiliony jsou i v nákladech na topení ve státní správě, a správným zateplením budov by jistě šly ušetřit obrovské částky. Přitom to na rozdíl od migrace na open source nenese rizika, která byla vidět v německém Freiburgu (cena migrace byla údajně 600k EUR, a pak se vrátili k Windows a MS Office), případně v Mnichově (kde migrace trvala přes deset let, napsali si vlastní distro, spousta aplikací jim i po deseti letech běží na Windows ve virtuálu, podle jejich IT oddělení ušetřili a podle externistů prodělali).
http://www.computerworlduk.com/news/open-source/3412193/openoffice-dumped-as-freiburg-votes-to-switch-back-to-microsoft/
Kolik je u nas vyvojovych center MS? MS vyvíjí v ČR Skype, Lync, mobilní technologie, nějaké webové služby, cloudové technologie atd. Nicméně zákazníkovi je (a má být) jedno, kde se SW vyrábí.
Me na stredni na hodinach informatiky taky ucili s MS office a nemuzu rict, ze bych si z toho neco pamatoval. Dneska office pouzivam a jako uzivatel nevidim prakticky rozdil mezi jednotlivymi kancelarskymi baliky. Kdyz delam neco co nepujde ven, pouziju Libre Office. Kdyz upravuju neco co pujde ven, pouziju MS Office abych nezmrsil vystup.
"Nicméně zákazníkovi je (a má být) jedno, kde se SW vyrábí."
Me to jedno neni. Vyvoj zamestnava dobre placene odborniky a i kdyz je majitelem zahranicni spolecnost, tak to porad znamena tok penez ze zemi kde se nevyviji do zemi, kde ano.
nemuzu rict, ze bych si z toho neco pamatoval - je otázka, jestli za to mohla kvalita výuky, nebo jestli byl problém na vašem přijímači.
Me to jedno není (kde se SW vyrábí) - takže podle této logiky když firma A vyvíjí doma a zaměstná v cílové zemi 100 lidí na implementaci, podporu a administraci, tak si radši vyberete firmu B, protože v cílové zemi zaměstná jednoho vývojáře? Navíc je ten koncept ekonomicky naprosto nesmyslný. Projděte si v nějaké učebnici principy specializace a komparativní výhody. Třeba to pak uvidíte podobně.
Ne, neuvidim to podobne. Mame komparativni vyhodu nizsi ceny prace a presto pomerne vysoke odbornosti. Meli bysme se tedy snazit prave o to, aby u nas bylo hodne prace s vysokou pridanou hodnotou. Jak bude cena prace rust, montovny se presunou na vychod, u vyvoje ale ten vliv tak velky nebude. Ceska MS podpora je z tohohle pohledu jen neco na zpusob prodavacky v lidlu - jen nam umoznuje konzumovat zbozi co koupime od jinych a zije z nasich penez.
Mluvíte o absolutní výhodě, nikoliv relativní. Nastudujte si znovu ekonomickou teorii. Nejjednodušší vysvětlení jsem našel tady (BTW zajímavé je celé video):
https://www.youtube.com/watch?v=OLHh9E5ilZ4#t=05m05s
Navíc vývoj OS není jedinou prací s vysokou přidanou hodnotou; vývoj nad tím OS má také vysokou přidanou hodnotu. Navíc jak jsem psal, MS vyvíjí v ČR Skype, Lync, mobilní technologie, nějaké webové služby, cloudové technologie atd.
BTW vývojáři žijí z našich peněz stejně jako ta prodavačka v Lidlu :D
BTW vývojáři žijí z našich peněz stejně jako ta prodavačka v Lidlu :D
Tohle prave neni vubec pravda. Predstav si firmu, ktera v CR jenom vyviji a vsichni zakaznici jsou zahranicni. To je snad to nejlepsi pro ekonomiku co muze byt. Jako rozprodavat nerostne bohatstvi, akorat ho neubyva.
Opět vás odkážu na ekonomickou teorii. Platební bilance zahraničního obchodu funguje tak, že pokud trvale importujete víc než exportujete (deficitní obchodní bilance), dojde k oslabení měny. Tím dojde ke zdražení importovaného zboží, a ke zlevnění exportů, což vede k vyrovnání bilance, většinou s překmitem do přebytku. Pokud víc exportujete než importujete (přebytková obchodní bilance), dojde k posílení měny, tím ke zlevnění importu a zdražení exportu. Opět tak nastává návrat k vyrovnané bilanci. Krásné na tom je to, že když do toho vlády nehrabou svými pro-exportními a protekcionistickými zásahy, tak to funguje víceméně samo.
Navíc je to celé trochu komplikované tím, že se do bilance nezapočítává jen export/import zboží a služeb, ale také přesuny kapitálu. K tomu hrají podstatnou roli i devizové rezervy (ty slouží jako polštář pro změkčení přirozené reakce trhu), a měnová politika.
Když to shrnu, tak je váš názor na věc hrubě zjednodušený. Spotřebitel by měl prostě kupovat statky, které vidí jako vhodné, bez ohledu na zemi původu. Agregované preference spotřebitelů potom vedou k nastavení takového kurzu měny, který obchodní bilanci optimalizuje.
Norsko je skvělý příklad země, která exportuje s vysokou přidanou hodnotou: 33% exportu tvoří ropa, 24% zemní plyn, a na dalším místě jsou tuším chlazené ryby :D
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Norwar_Exports_Tree_Map_(2009).pdf
Pro zacatek by stacilo, kdyby licence za Widle byly placeny pouze z dani Laela Ophira a dalsich widlackych entusiastu. A to nikoliv z dani normalnich, ale z extra dani kvuli tomu zavedenych, aby se nakupem licenci za Widle a Oppice neukrajovalo z verejneho rozpoctu.
Jinak pokud se ma ucit minimum znalosti, tedy asi nejspise formou obecnych principu fungovani pocitace a GUI, tak to je ve Widlich stejne, jako v Linuxu. Lze to tedy vyucovat levneji na Linuxu s tim, ze se zakum na konci rekne, ze ve Widlich to je podobne, akorat aspon desetkrat pomalejsi a na pouzitych pocitacich z doby krale Klacka by to nejspis bootovalo aspon tri dny, pokud vubec.
Pocitam, ze naklady by bylo mozne uhradit z uspor za licenci. Jestlize maji na skole ucitele, ktery umi ucit IT, mel by umet nainstalovat Linux. Workstejsny si zaci pod jeho vedenim nainstaluji v ramci prvni hodiny vyuky. Neni nad to si to poradne osahat. Na zacatku noveho roku lze proces zopakovat.
Jako dítě jsem často trpěl tím, že "se učím něco, co nikdy nebudu potřebovat, protože se s tím nikdy nepotkám".
Pohledem na zastoupení OS na desktopu a na stagnující výskyt desktopu obecně, bych jako dítě asi velmi těžce nesl, že se mě snaží naučit něco těžkého, co opravdu v životě neuvidím. V případě MS Windows by frustrace byla podobná, ale argument "když si sedneš k počítači, tak tam na 80 procent bude právě tohle" zní prostě lépe než to 1 procento.
Osobně nevidím důvod učit děti libovolný z těch OS. Mají umět používat programy a ne formátovat disk nebo nastavovat IP tables. Pokud snad článek pod pojmem "Linux" neviděl OS jako takový, ale spíše uživatelské rozhraní, tak se navíc dostáváme k zásadní otázce "a měly by se děti učit KDE nebo Gnome?"
Vetsinu toho, co se ve skole naucite, nikdy na nic nepouzijete.
Osobne si predstavuji vyuku Linuxu tak, ze se deti nauci pracovat v grafickem prostredi a v jeho ramci resit zadane ulohy, ktere jinde resi na Widlich. Tezko se asi budou ucit iptables. Ve skolach, kde se uci na Widlich, take nikdo urcite nevyucuje pouzivani utilit z Resource Kitu. Opravdu nechapu, proc si tolik lidi mysli, ze kdyz se nekde bude ucit Linux, tak to budou iptables a programovani v Bashi. Probudte se, Linux jiz dlouho ma graficke prostredi. Ma jich dokonce celou radu a muzete si vybrat. Ne, jiz opravdu nemusite pouzivat konzoli, vi a Latex.
Předpokládám, že se tam ty děcka učí i programovat (základy, my jsme se to aspoň učili, i když úroveň otřesná, druhá skupina na tom byla mnohem lépe). Zrovna LaTeX by se taky učit mohli (samozřejmě je to otázka, ano/ne, ale aspoň u těch pokročilejších...).
A učit je na Linuxu a vůbec jim neukázat konzoli (jen ty úplné základy, pohyb v adresářích, práva a tak) se mi zdá divné. Já bych tomu tu jednu dvě hodiny obětoval.
Vyuce programovani neni Linux na prekazku. Kupodivu se da programovat i v Linuxu!
Pohyb v adresarich je nutno ucit v kazdem OS, tedy i v tom jedinem spravnem. Vyuka konzole a Bashe ci jineho shellu by asi byla dosti omezena. Jaksi se nam zde ztraci ze zretele fakt, ze mluvime o detech a ne studentech stredni skoly a vyse. Nic nebrani tomu, aby to bylo extra vyucovano pro ty, ktere to zajima, ale jako soucast hlavni vyuky bych to moc nevidel. A kdyz si predstavim, jakym zpusobem by se to asi vyucovalo na skolach v CR, tak bych se tomu radsi uplne vyhnul, protoze by to skoncilo biflovanim man bash.
Myslel jsem to tak, že když se učí programovat, tak by obsahově zvládli i základy LaTeXu. Samozřejmě záleží, zda by na to zbyl nějaký čas, nebo ne. Nijak jsem na programování v Linuxu nenarážel.
Myslel jsem pohyb v adresáři v rámci CLI. My jsme se na základní škole taky učili pohyb v DOSu, takže zváldnout by to zvládli. A to se polovina z nás počítačů bála, neměla to doma, co když to vybouchne, když zmáčknu špatný čudlík, atd. Dneska by to mělo být jednodušší.
Ja bych si to spis predstavoval tak, ze by deti aspon ziskaly povedomi o tom, ze Linux existuje. Ze se typicky pouziva na serverech, superpocitacich, ze je casto uvnitr smartphonu, ruznych malych udelatek, ale da se pouzit i na desktopu, proste ze je flexibilni.
Aby si jako dnes neodnasely predstavu "pocitac = stroj s Windows", ale "pocitac = stroj, kde muzou bezet ruzne OS".
Nedavno se jedna znama ptala brachy, co dela za diplomku, a z "komponenty instalatoru Linuxu" (samozrejme si to vyslechla lidsky podane) si odnesla a dal vypravela, ze "dela neco s Excelem".
Cilem by melo byt ziskat prehled o moznostech a nejakou sadu univerzalne pouzitelnych dovednosti. Ne selektivne vyucovat pouzivani Windows, ale ani selektivne Linux.
Neukazat jim widle vubec je taky blbost. Samozrejme by treba byly nainstalovany jen nekde (uspory), ale je potreba brat ohled na to, ze ze spousty decek budou kancelarsti pracovnici, kde MS Office bude pravdepodobne jeste dlouho hrat prim. I kdyz pokud bude MS pokracovat v usilovnym kopani svyho hrobecku, treba bude casem nucen je vydat i pro Linux :-D
Vyucovat jen a pouze na Linuxu mi prijde podobne zcestny, jako jen a pouze na Widlich. Beru rozvojovy zeme a podobne, kde je minimalni potreba umet konktretne widle a prachy sou jednoznacnej argument. Ale u nas si bohuzel nemuzeme dovolit ignorovat realitu...
Jak sem uz psal, hlavni duraz by mel byt kladen na to, aby se decka dokazaly orientovat v cemkoli, co se jim dostane pod ruku, ne aby umely nazpamet nabidky konkretniho systemu/softwaru. V dnesni generaci starsich BFU je hluboce zakoreneny strach z neznameho a to je vec, proti ktere bych se snazil bojovat. Pak uz by bylo i mnohem castejsi, ze by prave lidi mimo technicky zamereni pesli k Linuxu samovolne, nebo na nem rovnou zacali.
Pokud cilem skoly neni vyuka MS Oppice, ale obecnych principu, lze na to pouzit i Linux + Openoffice/Libreoffice. Budou-li pouzivat Widle + MSO a ucit se jen obecne principy, tak se MSO stejne nauci leda tak povrchne a na MSCE to nebude, takze je uplne jedno, v cem se to uci. Co ale jedno neni je to, kolik to stoji a kam jsou prachy.
>Jak sem uz psal, hlavni duraz by mel byt kladen na to, aby se decka dokazaly orientovat v cemkoli, co se jim dostane pod ruku, ne aby umely nazpamet nabidky konkretniho systemu/softwaru.
Rozhodnete se. Maji se ucit Widle s MSO nebo obecne principy? Na to druhe lze pouzit cokoliv.
Ono to chce trochu držet se reality. Co si pamatuju, tak na základce byla informatika taková další volná hodina a na střední byli učitelé rádi, když dokázali zmatlat nějakou tu tabulku v Excelu a neztratit se v tom. Učitelka byla například šokovaná, když jsem si na nějaký výpočet napsal makro, o tom v životě neslyšela a to byla "škola s rozšířenou výukou IT" - nechci vědět, jak to vypadá na těch ostatních. Informatika se nejspíš bere jako něco, co dokáže odučit i školník, tady těžko čekat zázraky.
To je ale jiny problem. Pokud se informatika bere jako neco, co muze ucit telocvikar, kdyz rustinarka muze ucit anglictinu, i kdyz anglicky neumi, nelze kvalitni vyuku ocekavat ani pri pouziti Widli + MSO. Stare psy novym kouskum nenaucis a kdyz z mladych ucitelu, kteri by na to meli, protoze s pocitaci jiz aspon trochu vyrostli, radsi delame nezamestnane, tak to podle toho vypada.
Ve školství jsou nízké platy, má velmi nízkou prestiž (nutno říci že zaslouženě), a je to velmi náročná práce. Pokud se někdo v práci s počítačem orientuje natolik, aby mohl něco školit, asi půjde radši do soukromého sektoru. Když bude školit firemní zákazníky, nebude mu totiž ve třídě řvát hromada děcek, které výuka nebaví, a dostane daleko lepší peníze.
>Rozhodnete se. Maji se ucit Widle s MSO nebo obecne principy? Na to druhe lze pouzit cokoliv.
Ano, lze. Ale tento primarni cil se prece nevylucuje s tim, ze jim ukazete i MSO.
Kdyz nekoho chci naucit obecne schopnosti orientace v SW a prace s nim, neznamena to nutne prece, ze mu prakticky zamlcim existenci nejake dalsi varianty.
(Nerad bych se stavel do pozice obhajce MS, ale ignorovat ho taky nemuzeme)
>Kdyz nekoho chci naucit obecne schopnosti orientace v SW a prace s nim, neznamena to nutne prece, ze mu prakticky zamlcim existenci nejake dalsi varianty.
Ne, ale ve skolstvi, ktere ma prdel holou, jako to nase, mu ukazete fotku a budete mu o tom poutave vypravet (predlohu textu vypracuje Lael Ophir, kritickou poznamky pak Richard Stalmann). Nebudete utracet za licence, na ktere nemate.
No, když to vezmu podle sebe, tak největší problém, který jsem ohledně počítačů a základky měl, bylo psaní na klávesnici. A nejenom já. Čas výuky byl omezený a je rozdíl, jestli za dvouhodinovku člověk vyzkouší pět pčíkladů, nebo rozepíše desetiřádkový prográmek s tím, že půlku dodatluje doma. To samý muselo být jinde, třeba u zpracování textu... A na opisování pár vět není podstatný, jestli je to v notepadu, geditu, wordu nebo write nebo do webovýho formuláře nějaké stránky, která rovnou vyhodnotí chybovost. Rozdíl je, kolik se za to zaplatí, jak často se musí kvůli rostoucím požadavkům měnit železo a kolik peněz zůstane v lokální ekonomice.
Druhý level je hledání informací na síti a jejich používání. To by taky nemělo záviset na platformě, prostě domácí úkol "vyhledejte ... ze třech zdrojů". Hotovo.
Třetí level je teprve o souborech, adresářích, formátování textu... Tam je ale potřeba jim vysvětlit file systém (a jeho závislost na systému, nejenom "disky značíme písmenem s dvojtečkou", protože to už není, až na jednu výjimku, všeobecný pravidlo. Dogma obrácenýho lomítka je taky matoucí, například v URL... Takže jenom s widlema si nevystačí. Dál je potřeba do nich natlouct styly formánování, ne "ikonu s tučným B" a nějaký ty základy práce s dokumentem. No a vzhledem k ceně, když už mají ve škole ty M$ opice, není problém přidat ještě LO s tím, že teorie se probere na dvou balících, aby viděli, že může existovat několik možností, jak to udělat. A při dalším vzdělávání v rámci ZŠ už nechat na nich, v čem budou pracovat.
Na SŠ a dál už pak stačí dohodout neutrální formát odevzdávaných prací (PDF, plain text, zazipovaný zdrojáky,...) a tuhle dohodu respektovat jak ze strany školy, tak ze strany žáků. Hotovo, vyřešeno.
Přesně jste popsal celou problematiku. Tento půlrok jsem vedl PC kroužek pro sedmáky ZŠ, kteří si to sami vyžádali, protože ve škole v informatice "trubkovali", hráli hry atd.. Prošli jsme obecné principy ovládání PC, tři hlavní větve OS a SW v nich pro různé obory (grafika, text, video...). Většinu jsem jim říkal, co jsem nevěděl zpaměti, našli na netu (strýček Google a teta Wikipedia). Zkusili jsme i HTML+SVG a napsat velmi jednoduché makro v Calcu.