To je rozšířený omyl, fikce doručení existuje i u papírové pošty. Ovšem souhlasím s tím, že nutit takovou věc není správné. Mnohem lepší by bylo dostat do to tak skvělého a užitečného stavu, že si to lidi rádi založí sami. Jako je to u jiných služeb.
Pokud nebude adresát k zastižení, tak po deseti dnech se dopis hodí do schránky a je to považováno za doručeno. A je jedno, jestli si ji někdo kontroluje nebo ne.
Zřejmě jste špatně vyložil tu povinnost. DS schránka se vytvoří pouze těm, kteří použiji identitu občana. Důchodci nebo negramoti to určitě nebudou. Těm tedy DS nebude vytvořena a úřední záležitosti se budou posílat nadále poštou.
Já ty kritéria pro automatické zřízení nestudoval, ale pokud bude člověku DS vnucena například při přihlašování do katastru, kalkulačce důchodu ČSSZ, či do covidových nesmyslů, tak si myslím, že je to špatně. Spousta lidí to určitě jen odklikne, ale najednou to bude právně závazné a budou přicházet o úřední poštu?
Podle původního návrhu se měla DS zřídit všem, jejichž eIdentita byla použita pro nějakou aktivitu. Například když se nějaký člověk o něco zajímal, sám počítač neměl a ani ho neuměl použít, a tak mu s tím pomohl někdo jiný.
Já před mnoha měsíci pomáhal tchánovi získat jisté údaje z veřejného portálu. Seděl vedle mě a přihlásili jsme ho přes jeho bankovní identitu. Informace jsme získali, já mu to vytiskl na papír a odhlásil. A tohle je ten scénář, ve kterém by mu od příštího roku byla zřízena datová schránka.
Představa, že se do systémů veřejné správy vždy přihlašuje jen konkrétní osoba sama, na svém počítači, je chybná. Plno lidí s tím neumí a umět nechce. Ale eIdentitu mají a obvykle najdou i někoho, kdo jim pomůže to, co potřebují, stáhnout. Takže i účet důchodce nebo negramota se může přihlásit. Katastr nemovitostí, exekuce, sociálka.
Pozor, fikce doručení nastane automaticky po deseti dnech od prvního pokusu o doručení i bez toho, že by protistrana měla reálnou šanci se dozvědět obsah písemnosti - na dodejce může být zatrženo „nevhazovat, vrátit odesílateli", což nemá vliv na fikci doručení. Navíc poštáci občas „zapomínají“ vhodit lísteček nezastižen, což také nemá vliv na fikci doručení.
Pokud by měl být potrefen datovou schránkou čistě proto, že z mobilu vyzvedl certifikát o očkování - což snad hrozit přestane! - a přitom mobil používá jen k telefonování, posílání zpráv (třeba na sociální síti), sledování videí s koťátky a nákupu se slevou v oblíbené sámošce, plus zaplacení dvou složenek měsíčně v bankovnictví, pak tvrdím, že takový člověk se státem datově
komunikovat nepotřebuje. Použití mobilu pro datovou komunikaci datovkou
je IMHO krajně nepohodlné a nevhodné - na to je mnohem lepší použít počítač.
A ten už značná část občanů mít nemusí, protože ho na nic nepotřebuje, když všechno potřebné mají v mobilu.
Tahle zprávička o tom není, ale DS bude zřízena všem živnostníkům (s IČO), spolkům, společenstvím vlastníků atd. Těm ale přijde doporučený dopis s přístupovými údaji (říkají tomu „poslední dopis od státu“).
Fyzické osoby jsou tedy na tom nejlépe (i pokud ta uvedená novela neprojde), protože se DS založí jenom těm, kteří použijí NIA, a v procesu prvního přihlášení po Silvestru by prošli wizardem, který by je o založení informoval. A pak mohou datovou schránku deaktivovat. Ičařům bude založena automaticky, zrušit ji nemohou a „jenom“ jim přijde doporučený dopis.
Fialovej vyhlásí, že si od 1.2. můžeš požádat o dalších 5 000 na děti. Otevřeš webovku a místo žádosti o peníze na tebe vyskočí nějakej nesmysl s datovou schránkou, tak to stylem "další", "další" odklikíš, protože tě to nezajímá, vyřídíš příspěvěk a zapoměneš. Za rok na tebe zazvoní exekutor, protože ti do datovky, na kterou si ani nevzpomínáš, přišla složenka, o které si nevěděl.
0x00: Pokud si někdo nechá založit datovou schránku, se vešmi těmi informacemi, a bude to ignorovat, je to úplně jedno. Protože i kdyby za ním přišel ten exekutor osobně a všechno mu vysvětlil, dotyčný to stejně bude ignorovat.
Ne, možnost přihlášení přes bankovní identitu nikde nevyskakuje. Normálně půjdete na web mojedatovaschranka.cz, tam zvolíte způsob přihlášení (asi přes NIA), na webu NIA si zvolíte, přes kterého poskytovatele identity se přihlásíte.
HoLi: No, vidíte, třeba já to vím. Jak jsem psal, při prvním přihlášen přes NIA v novém roce, když nebudete mít datovou schránku, budete přesměrován do průvodce, kde budete informován, že vám bude založena datová schránka. Dál zadáte e-mail, pak zadáte ověřovací kód z toho e-mailu a budete pokračovat na dokončení přihlášení. Ten e-mail se vám pak nastaví jako e-mail pro notifikace z datové schránky. Po založení datové schránky vám na ten e-mail přijde informace o založení datové schránky.
Drobný detail je ten, že "papírovou poštu" stát posílá (obecně) na "trvalé bydliště", které má poměrně dobře pod kontrolou. (Ostatně - i ten poslední dopis od státu
přijde na sídlo firmy
.)
Jenře u toho e-mailu v podstatě stačí zadat nějakou blbost, hloupý překlep - a celý začátek s datovou schránkou máte špatně, protože vám nic nepřijde.
(A pak jsou lidi s e-mailem, kam padají zprávy úplně cizím lidem, protože mají schránku skoro stejně.)
Ono nejde o nějaké ignorování, ono to prostě nemusí začít fungovat.
BTW: pokud máte datovou schránku, mělo by taky platit, že vám musí exekutor nechat počítač, na kterém tu datovou schránku obsluhujete.
Jenře u toho e-mailu v podstatě stačí zadat nějakou blbost, hloupý překlep - a celý začátek s datovou schránkou máte špatně, protože vám nic nepřijde.
(A pak jsou lidi s e-mailem, kam padají zprávy úplně cizím lidem, protože mají schránku skoro stejně.)
Jak přesně do toho průvodce zadáte ověřovací kód z e-mailu, abyste mohl dokončit přihlášení přes NIA, když zadáte špatný e-mail?
a) Nedokončím. (To jsem shrnul kousek vedle.) Místo digitální komunikace se státem zůstanu u papírové.
b) Použiji jednorázová e-mail s platností desítek minut, jako u ostatních pochybných webů, které trvají na ověření e-mailem. Pak můžete tvrdit, že si za to můžu sám, ale to nic nemění na skutečnosti, že vznikne schránka s neexistujícím/nesprávným e-mailem.
c) Spletu jméno, ale doména bude správně. Administrátor pošty mi ten e-mail - za obvyklého brblání a nadávávní - vyloví z doménového koše a přesune do schránky, takže ověření projde.
d) Spletu se a uvedu e-mail někoho jiného (kolega ve firmě...); ten mi sice e-mail přepošle, ale služba se založí s jeho e-mailovou adresou (?).
e) Uvedu svůj e-mail, ale se změnou zaměstnání o něj přijdu.
Uvedené scénáře jsou ze života, nikoliv jen tak vymyšlené. Přesně tohle vše jsem (nikoliv v souvislosti s datovou schránkou - zatím) v poslední době s někým řešil.
RRŠ: a) Pak se vám nevytvoří datová schránka. b) až d) Pokud si někdo vědomě takhle pracně nechá založit datovou schránku s chybným e-mailem, nemůže se to řešit na straně datových schránek, ale na straně omezení svéprávnosti dotyčného. Úplně to samé se mu totiž může stát i s papírovou poštou, když uvede chybně svou kontaktní adresu.
Jenže: u "papírové komunikace se státem" uvádíte trvalé bydliště - to je údaj, který musíte udržovat funkční a aktuální. Taky se v tom dají udělat chyby - a pak je legrace s doručováním. (Tohle jsem měl možnost zažít - chyba vznikla na straně úřadu a já měl několik let v OP neplatnou adresu. Než jsem si toho všiml...)
Poštovní adresa je údaj povětšinou neměnný, léta stejný. Když se člověk stěhuje, tak obvykle zatraceně dobře ví, že mění adresu. Taky má povinnost nahlásit ji od banky, přes stát, po zaměstnavatele a zdravotní pojišťovnu všude. Změnu e-mailu ale ani nemusí sám iniciovat - úplně stačí, když se zaměstnavatel rozhodne změnit jméno firmy a domény (stará adresa ještě rok funguje) nebo přejde od adresy "novakj" na "j.novak". Na "freemailových" službách zase nevíte dne ani hodiny
, kdy se služba rozhodne změnit podmínky a schránku zrušit či znepřístupnit, případně zanikne docela (HotMail už zhruba dvakrát).
Bylo by mnohem lepší, kdyby stát měl nějakou jednu aktuální e-mailovou adresu, kterou by člověk udržoval podobně, jako to trvalé bydliště, než aby vznikla persistentní datová schránka, svázaná s e-mailem, který se může změnit (i během jejího vytváření).
"povinnost nahlásit ji od banky, přes stát, po zaměstnavatele a zdravotní pojišťovnu všude"?
Nevím přesně co je v zákoně a je mi to jedno, ale jediná povinnost v téhle věci o které vím je nahlýásit ji na registr vozidel. Bankám je to v praxi naprosto jedno, stát si to kupodivu je schopen zařídit sám z vlastních databází (podle mé zkušenostu a že jsem se stěhoval dostkrát), ke zdravotní pojišťovně to kupodivu taky nějak dorazilo a zaměstnavatel ať si trhne nohou; tomu jsem to nehlásil nikdy ale kupodivu mu to taky nějak nechybělo.
Tak nevím.
Stát si to opravdu srovná. U té zdravotní pojišťovny to obvykle chce zkontrolovat - ty nejsou erár, takže se nevyplatí na to spoléhat.
Se změnou trvalého bydliště vám vymění OP (což osobně považuji za hloupost, protože to je průkaz "občanský", nikoliv "adresní"...), což té bance už nahlásit v podstatě musíte - jinak může bankovní identita
přestat fungovat. A obvykle podle podmínek taky banka může přikročit k omezení služeb, pokud to neuděláte - ale obvykle to neudělá.
Zaměstnavatel by to vědět měl, zvlášť, pokud člověku počítá daně a "slevy".
Pokud někde bydlíte (tuším tři nebo šest měsíců), tak musíte nahlásit změnu bydliště (přihlásit se k trvalému pobytu) na příslušném městském úřadu (magistrátu...). Obvykle k tomu potřebujete nějaký doklad o vlastnictví či nájmu, ale venkoncem to jde o bez toho, pokud přesvědčíte úředníka, že tam skutečně bydlíte.
Taková povinnost neexistuje nebo mi minimálně napište konkrétní odkaz do legislativy. Bydlet můžete kde chcete. Trvalé bydliště je prakticky pouze formální záznam aby vás stát měl kam zařadit. Nemáte žádnou povinnost se přehlašovat nebo to tak minimálně nebývalo. A rozhodně to nikdy nikdo nijak nepokutuje ani nevymáhá.
Nejsu právník, takže v tomhle nejsem zběhlý. Nicméně na první pokus ve vyhledávač narazíte např. na: bezplatnapravniporadna.cz - je tam i to upozornění, že správně jde o trvalý pobyt
, bydliště je to jen hovorově.
No ani obcan se zakladnim pravnim vzdelanim jak to tak vypada. Protoze trvaly pobyt a bydliste jsou dva rozdilne pojmy.
Navic trvaly pobyt nedostane ani cizinec automaticky ( a nelze na nej az na vyjimky delat nejake vazby), je treba k tomu splnit jiste prerekvizity. Prechodny pobyt prestal existovat a tak existuje jen pobyt na uzemi a jeho ohlasovani.
18. 10. 2022, 18:23 editováno autorem komentáře
Promiňte, ale právní vzdělání mám naprosto nulové, stejně, jako naprostá většina lidí.
Že se pojmy "trvalý pobyt" a "trvalé bydliště" v běžné řeči ne-právníků považují v podstatě za synonyma je prostě fakt. Můžete si hnidopišsky zaměnit v mých příspěvcích "bydliště" za "pobyt", chcete-li, ale na podstatě to nic nemění - a myslím, že naprostá většina čtenářů (ne-právníků) pochopila, co mám na mysli. A dokonce ta úřednice, u které jsem měnil špatně zapsaný údaj, mi neustále říkala: Musíme to bydliště opravit
.
Je to asi jako trvat na rozdílu mezi "hasičem" a "požárníkem" nebo tvrdit, že "Debian" neznamená "Linux" (natož "GNU/Linux").
Nepromijim. Nezminoval jsem trvale bydliste. Zminoval jsem pouze "bydliste" a "trvaly pobyt". Velmi dulezita sluvka az budete nekde cizincem, budete bydlet jinde nez ho mate psane nebo nebudete mit bydliste zadne (coz se vam muze stat treba po navratu do CR).
Dale si zapamatujte slovo "pobyt" a "oznameni". Muze se vam stat ze se na vas tato povinnost hlaseni bude vztahovat.
Jsou to bezne situace v zivote ktere mohou nastat. A mely by se vyucovat (aspon jako pojmy) misto tech blabolu v obcanske nauce.
Stve vas ze nejsou ustalene pojmy? Ze se to neustale meni? Podekujte nasim xenofobnim rodicum a udrzovanemu bordelu ve statni sprave.
Nastesti trvaly pobyt nezaklada dalsi prava na uzivani nemovitosti. A muzu si ho napsat klidne na zahradni budku pokud ma aspon cislo evidencni. S bydlistem uz je to trochu jinak.
Proc by bylo na misto trvaleho pobytu vazana platba odpadu nebo psa? To je snad bydliste a je to vztazeno k uzivanym sluzbam. To jest pokud tam budu mit treba stozar nebo pole, je zbytecne abych platil odpad nebo poplatek za psa.
Chapu ze jsou i vygumovane samospravy ale nedava vubec smysl, nicmene u nas je registrace kvuli odpadkum vazana pouze na misto nemovitosti ktere uzivam a jmeno. V pripade nejakeho dluhu si zjisti udaje z registru nebo posle zpravu do datovky.
Trvalý pobyt opravdu nemůžete mít kdekoli:
"...objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a označen číslem popisným nebo evidenčním popřípadě orientačním." Tím pádem se nebude jednat o pole ani stožár.
Přihlášením k trvalému pobytu se na vás vztahují povinosti, které si stanovuje obec ve vyhláškách. Třeba právě placení poplatku za svoz komunálního odpadu. Někde tato povinost vzniká i pouhým vlastnictvím nemovitosti v katastru takové obce.
Bydlet můžete pochopitelně jinde, ale obec, kde máte trvalý pobyt, po vás stále bude požadovat poplatky. Někdy se dá z poplatků vyvázat, třeba prokázáním, že v obci nebydlíte. To se ale často musí dělat stále dokola, třeba čtvrtletně, což časově vyjde draho.
Zminoval jsem "bydliste" nikoliv "trvaly pobyt" v souvislosti se stozarem. A mohu mit bydliste na poli? Jiste v pristavenem vozidle/bunce/maringotce/mobilheimu mohu. Akorat se to blbe popisuje do formularu. Vzdyt jsem tak i nejakou dobu bydlel (plne v souladu s tim jak tu nejaky uzivatel zminoval neco o mych nakladech a ze je spatne je promitat do platu).
Odpadky zalezi na mistni samosprave jak moc je vygumovana jak jsem psal vyse. Obec kde jsem hlasen ma svoz odpadu "on demand" na kupony. Tim padem poplatek neresim. Od poplatku za psa jsem (zatim) osvobozen.
Vyvazovani poplatku pokud mate tak debilni nastaveni v obci lze resit pres datovku a obcasnym spamem.
> A ten e-mail o vytvoření datové schránky byste ignoroval proč?
Z pohledu člověka znalého datových schránek je to naprosto logická otázka. Ne všichni uživatelé Internetu ale znají datové schránky a vědí, co z toho vyplývá. Dovedu si u některých lidí v okolí představit reakci „zřídili mi něco, co neznám a asi nepotřebuju, nebudu se tím zabývat“.
> A e-mail o dodání datové zprávy od exekutora?
Je to ve výchozím stavu zapnuto? Nejsem si jist, myslím, že jsem to musel zapínat.
Dovedu si u některých lidí v okolí představit reakci „zřídili mi něco, co neznám a asi nepotřebuju, nebudu se tím zabývat“.
Stejná reakce by byla na obálku s modrým pruhem. I na to je ovšem legislativa připravena, pak to řeší exekutor.
Je to ve výchozím stavu zapnuto? Nejsem si jist, myslím, že jsem to musel zapínat.
Vám byla zřízena datová schránka na základě přihlášení přes NIA? Asi těžko, když to má platit až od 1. 1. 2023. A v tom případě založení po přihlášení přes NIA by se uživatelem zadaný a ověřený e-mail nastavil jako e-mail pro notifikace z DS.
Obálku s modrým pruhem donese pošťák a ještě trvá na podpisu - ten to už nebohému adresátovi vysvětlí. (Případně nechá ve schránce lístek - a pokud se o to člověk nezajímá, může si za to sám.) Každopádně jde vždy o jednorázovou záležitost, tedy na úrovni doručení (a ignorování) jedné zprávy v datové schránce.
Tohle je spíš analogie k já nevěděl, že mám mít na domě schránku se jménem, já ji nepotřebuju, stejně tam jsou akorát letáky se slevama
.
Obálku s modrým pruhem donese pošťák a ještě trvá na podpisu - ten to už nebohému adresátovi vysvětlí.
Pokud adresáta nezastihne doma, vhodí mu lísteček do schránky a za deset dnů mu tam hodí celý dopis.
Pokud je někdo ignorant a ignoruje veškeré informace od státu, asi se bude divit pokaždé, když do nějaké interakce se státem přijde. Ale to je jeho problém.
Nedonese. Necha ji na poste stejne jako spoustu jinych psani. A exekutor mi cca 3 roky zpatky poslal obalku jako obycejne psani - tj 6. dni na ceste postou a termin si nastavil na 7 dni.
Jiny exekutor mi zas na jmeno se stejnym prijmenim (trochu smula, pred svatbou jsem mel celkem beznou kombinaci jmeno/prijmeni) sice spravne s modrym pruhem ale na totalne jinou osobu.
A prave proto je dobra datova schranka.
Trident: Pokud pošťák po deseti dnech nedonese obálku do schránky, ale ta obálka zapadne někde na poště, je to ten nejméně špatný případ. Protože tím pádem se na úřad nevrátí dodejka, dopis není považován za doručený a úřad se buď začne pídit po tom dopisu nebo vám dokument pošle znova.
Že vám do datové schránky přijde zpráva pro jinou osobu se stejným jménem a příjmením je také možné a je to pravděpodobnější, než že vám to pošle ten exekutor. Protože exekutor asi hledal v seznamu všech obyvatel ČR, zatímco datové schránky spousta institucí hledá v seznamu držitelů datových schránek. Takže uvidí jednu schránku s tím vaším běžným jménem, ale nevidí, že v ČR je dalších 10 osob se stejným jménem, které datovou schránku nemají. Pak už je snadné přehlédnout, že třeba sedí obec ale už nesedí ulice.
Přijde mi docela rozdíl mezi zahození obálky s modrým pruhem a ignorováním emailu o založení DS, který si někdo může i přečíst, a následně vyhodnotit, že je mu to k ničemu, a nebude se tím zabývat.
> Vám byla zřízena datová schránka na základě přihlášení přes NIA?
Samozřejmě jsem si to založil na vlastní žádost přes eIdentitu (dnes je to Identita občana). U obou schránek mám notifikace na jinou e-mailovou, než jakou mám pro eIdentitu.
Přijde mi docela rozdíl mezi zahození obálky s modrým pruhem a ignorováním emailu o založení DS, který si někdo může i přečíst, a následně vyhodnotit, že je mu to k ničemu, a nebude se tím zabývat.
Já v tom rozdíl nevidím. Je to úplně stejné, jako když tou obálkou přijde informace o nějakém dluhu a dotyčný to vyhodnotí, že přece žádný dluh nemá, tak se tím nebude zabývat.
Samozřejmě jsem si to založil na vlastní žádost přes eIdentitu (dnes je to Identita občana). U obou schránek mám notifikace na jinou e-mailovou, než jakou mám pro eIdentitu.
Takže to nebyl ten případ založení datové schránky v průběhu prvního přihlášení přes NIA od 1. 1. 2023. Takže je to pro to, o čem diskutujeme, irelevantní.
Jirsáku Jirsáku, když jsme se bavili o heslech a já tvrdil, že hesla jsou ok, jen lidi jsou hlupáci, že je neumí používat a nemělo by se vynucovat plošně jiné řešení, tak to podle vás byla chyba technologie, nikoliv uživatele.
Najednou na všechny argumenty lidí, kteří shledávají datovky za špatnou technologii, odpovídáte ve smyslu, že to je jejich problém, nikoliv chyba technologie. Já s vámi v podstatě souhlasím, ale máte poněkud dvojí metr...
Najednou na všechny argumenty lidí, kteří shledávají datovky za špatnou technologii, odpovídáte ve smyslu, že to je jejich problém, nikoliv chyba technologie.
Mýlíte se, já nic takového netvrdím. Jenom tvrdím, že pokud někdo programově ignoruje jakékoli adresné informace od státu, stát ho těžko může nějak lépe informovat. A je úplně jedno, jaká se k tomu informování použije technologie.
Jenom tvrdím, že pokud někdo programově ignoruje jakékoli adresné informace od státu, stát ho těžko může nějak lépe informovat. A je úplně jedno, jaká se k tomu informování použije technologie.
S tím také souhlasím, ale zároveň, pokud někdo neignoruje papírové informace od státu, tak ale může začít ignorovat ty digitální. Největší problém je již zmíněná sněť digitálního šumu a strach z podvodu (cookie lišty, phishing apod.). Naopak si myslím, že problém pod termínem fikce doručení, co tu někteří zmiňují, tím odpadne, ale prohloubí se problém ignorace doručení.
Ale pořád si stojím za tím, že je to problém těch lidí, nikoliv technologie, stejně jako v případě těch hesel.
19. 10. 2022, 11:44 editováno autorem komentáře
Můžeme vést filozofickou/právní debatu, čí je co chyba. Najdeme případy, kdy návrh něčeho zbytečně podporuje riziko lidské chyby. Vzpomínám si třeba na nějaká ledadla, kde pro pilota bylo snadné udělat přehmat a katapultovat se. Podobně jako u DS lze vést debatu, kdo za to právně či morálně může, případně jestli je část chyby na obou stranách. Ale o tom debatovat nechci.
Jsou rozhodnutí, která přinášejí neúměrné riziko. Ať už za to riziko má nést právní či morální zodpovědnost kdokoliv, nebudu taková rozhodnutí považovat za moudrá.
Když uživatel přijde na stránku provést nějakou akci (zjištění bodů řidiče, očkovací certifikát, výpis z katastru nemovitostí, cokoliv jiného), spojit s tím založení DS (ze které vyplývají určité podstatné povinnosti), bez kterého by se to obešlo, prostě považuji za dark UX. Sám jsem založení DS pečlivě zvážil (jak budu archivovat, rizika, že něco zmeškám, …) a nakonec do toho šel, ale představa, že bych něco takového musel řešit při nějakém jinak triviálním úkonu, mi není příjemná.
Navíc si myslím, že pro spoustu lidí jsou dnes DS spíš opruz. Představte si zaměstnance, kterému DPFO řeší zaměstnavatel. DS mohou být navržené sebelíp, ale řeší problém, který takový člověk typicky nemá, protože se státem prakticky nekomunikuje. Přínos blízký nule. Nastudovat si, co přesně znamená mít DS (nutnost kontrolovat schránku, jak řešit archivaci, po nějakém čase se zprávy mažou, …) mi přijde, že pro spoustu z těchto lidí bude větší náklad, než jaký to bude mít přínos. Ostatně dokud má jediná komunikace se státem bylo jednou ročně DPFO, taky jsem v DS neviděl přínos.
S tím také souhlasím, ale zároveň, pokud někdo neignoruje papírové informace od státu, tak ale může začít ignorovat ty digitální.
To je pravda, ale nepřipadá mi to moc pravděpodobné. Ještě méně je pravděpodobné, že takový člověk bude používat NIA. Pokud někdo ignoruje digitální informace od státu a stejně používá NIA, pak mu není pomoci.
Největší problém je již zmíněná sněť digitálního šumu a strach z podvodu
Ten průvodce vytvořením datové schránky při prvním přihlášení fakt není něco, co by mohl člověk bezmyšlenkovitě odklikat a nevědět o tom. Buď ho nedokončí, nepřihlásí se a datová schránka vůbec nevznikne. Pokud ho dokončí, každý člověk schopný používat NIA se z toho procesu dozví, že mu bude pro komunikaci se státem založena datová schránka a že tomu má věnovat pozornost.
Ale pořád si stojím za tím, že je to problém těch lidí, nikoliv technologie, stejně jako v případě těch hesel.
Nemyslím si, že by v sobě lidé měli nějak geneticky zakódováno, že mají ignorovat digitální informace. Samozřejmě jsou mezi digitálními a papírovými informacemi rozdíly v prezentaci, ty mohou to vnímání ovlivnit – ale nemyslím si, že to tak bude v tomhle případě.
Když porovnávám ty dvě varianty, že budou vytvořeny datové schránky všem spolkům a živnostníkům, a ti o tom dostanou doporučený dopis. A proti tomu že budou (pokud by neprošla ta novela) vytvořeny datové schránky fyzickým osobám po přihlášení přes NIA, a to po té, co ta osoba projde průvodce pro vytvoření schránky – myslím, že řádově víc případů, kdy to někdo zazdí, bude v tom prvním případě.
Pouze v případě, že (stále) máte to mobilní číslo, které jste tam zadávali. To sice můžete změnit, ale na to je potřeba se přihlásit identitou, případně to udělat po telefonu - ale běda vám, když máte jen pevnou linku! Chtěl bych vidět ty chytráky, kteří to protlačili jako mobilově závislou operaci!
Ale to byl jen příklad - myslím obecně jakoukoliv triviální službu, kterou člověk potřebuje maximálně dvakrát do roka a použít digitální přístup je prostě pohodlnější. Jen za to nesmí následovat trest v podobě snůšky povinností (v podstatě napříště už se státem komunikovat pouze elektronicky).
Tím uživatele zcela spolehlivě odradíte od jakékoliv elektronické interakce se státem.
@Petr Krčmář
Tak DS např. ani neukládá zprávy než po nějakou kratší dobu. To je pak těžko aby to někomu k něčemu bylo ...
Pokud stát chce elektronizovanou zprávu, tak občanův přístup ke všem dokumentům je snad krucinál naprostý základ. Stejně je ten stát někde má. Obávám se, že "užitečný stav" a "stát" začíná být nezpochybnitelný oxymoron.
Pro pobavení k tomu přidám jeden citát:
Most terrifying words: I am from the government and I am here to help.
[Ronald Regan]
18. 10. 2022, 11:05 editováno autorem komentáře
Jen doplním, že stát už to dávno vnutil všem „velkým“ právnickým osobám, od ledna to vnutí všem zbývajícím subjektům, které mají IČO (tedy živnostníci, spolky, společenství vlastníků apod.) Takže stát to už dávno nutí. Souhlasím s tím, že je to špatně – dobře udělaná elektronická komunikace je tak atraktivní, že by si to většina lidí pořídila sama dobrovolně. Když to nedělají, svědčí to jenom o tom, že je to udělané špatně.
Mně to vnutí taky - zbytečně, protože jako OSVČ, kde je to vedlejší zdroj příjmů, DPFO podávám přes osobní DS. Tu pro IČO nepotřebuju.
Ale DS jsem si zřídil sám a dobrovolně před několika lety. Od té doby jsem nebyl na poště pro obálku s pruhem. A to bydlím na adrese trvalého bydliště.
Moje děti bydlí v nájmech, sdílených bytech apod. a to v jiných obcích. Taková obálka s pruhem je chuťovka - musí se počkat 10 dní (pokud ovšem ten dopis má zaškrtnutou dispozici "po lhůtě vhodit do schránky"), pak jim to otevřu, naskenuju a pošlu.
Takže všichni už mají taky datové schránky dobrovolně.
Fyzická osoba je vždy jen fyzická osoba. Proto se tak také nazývá. Vše ostatní je pouze formální hledisko. A na úřadech nejsou pitomí tak jako někteří, že, a uvažují a pracují jako lidé. To bude tím, Jirsáku.
Firma není fyzická osoba. A za bordel a byrokracii ve státní správě mohou právě lidé jako vy.