To je pekne na houby. Film, ktery se mi libi chci mit fyzicky. Pokud na nej mam pristup jenom pres nejakou pochybnou sluzbu, jsem uz navzdy odkazany na to, ze se na nej podivam, jenom dokud budu platit. A mozna ani to ne. Chtel jsem se znovu podivat na nejaky film, ktery jsem videl na netflixu, uz tam neni! Pritom driv tam byl, videl jsem ho tam. A co hur, filmy, ktere tam zbudou, budou stale upravovat a sestrihovat podle momentalni politicke situace, az z toho filmu nezbude vubec nic.Takze nejlepsi je mit doma dvd a pro jistotu kopii na harddisku.
Problém filmu je, že všechny technologie, na kterých k němu má spotřebitel přístup, jsou životností časově omezené. VHS trpí na prokopírovávání vrstev a mechanické opotřebování pásku, DVD je zase lepený plastový kotouček, Blu-ray to samé. Mám audio CD, která jsou cca 30 let stará a regulérně odcházejí, v případě CD samozřejmě primárně na loupání odrazivé vrstvy. S těmi CD bylo luxusně zacházeno, nemají ani jeden škrábaneček, skladovány za optimálních podmínek a naposledy přehrány třeba někdy v roce 2001, kdy jsem je hodil do PC a později do Vorbisu+FLACu. A přesto, nyní o 17 let později jsou ta CD vadná a nečitelná.
Ani filmový pás by nebyl výhra, i to je technologie, která degraduje. Postupem dekád degraduje i jakýkoli papír (tedy fotky), byť obecně u čb to není taková trága, přeci jen stříbro vydrží víc než nějaké dye emulze či AZO u CD-R / DVD±R. Snad jedině neoragnická DVDR/BDR něco vydrží, ale i to jsou lepené plastové kotoučky. Jsem na to fakt hodně zvědav, kam se to vyvine. Ale pro jistotu vše podstatné držím na technologicky odlišných a generačně různých zálohách.
U přechodu filmů z UHD BD na streamovací služby obecně bych se bál, že PRÁVĚ KVŮLI TOMU přijdeme o mnohá díla. Banda nějakých pokřivených idiotů v Disney se rozhodne, že musí upravit film do politicky korektní verze a bude jedno, zdali jde o Popelku, Star Wars nebo něco jiného. Ostatně u Star Wars by se dalo vyprávět, jak to už sám Lucas ku*vil a kdy naposledy byla původní verze na nosiči. Kdo chce, vygooglí si "Star Wars Despecialized Edition".
Stejné to je s knihama od příchodu Kindle, kdy těch afér, kdy Amazon lidem revokoval zpětně knihy z účtu (zatímco na vlastníky fyzických kopií nedosáhl) bylo také několik. Jednoho dne se prostě někdo rozhodne, že třeba "jediná správná verze" Merleho Mužů pod ochranou nesmí obsahovat slovo "kund*čka" a změní překlad.
Už raději končím, tohle je tak jako tak téma na případný dlouhý článek. Ale s tím rizikem, že jeho případný autor riskuje, že si v budoucnu neškrtne v řadě firem či státním sektoru, protože bude "na černé listině".
To ma netrápi. Diela s odstráneným DRM ďalej nešírim a autorský zákon mi dáva právo vytvoriť si lokálnu kópiu pre moje osobné potreby s prihliadnutím na riziko, že daná služba raz skonči (z čoho vyplýva nutnosť odstránenia DRM) .Odstránenie DRM síce nie všeobecne povolené, ale na vytvorenie kópie pre osobné účely je výnimka. (§ 60 ods. 4 Autorského zákona 185/2015 Z. z.).
Nevím jak to máte na Slovensku, ale u nás afaik platí (klidně mě někdo vyveďte z omylu), že sice máš právo na osobní kopii pro osobní potřebu, ale nesmíš prolamovat ochrany. Takže film na DVD prostě ripnout nesmíš, pokud je chráněn CSS. Je jedno, že tu ochranu před čtvrt stoletím prolomil 16letej Nor, furt je to ochrana a ta se nesmí ze zákona lámat. A totéž de facto platí i pro ty různé formy DRM.
V slovenskom autorskom zákone je explicitne povolená výnimka prelomenia DRM na účely vytvorenia osobnej kópie, archivácie a podobné účely.
§ 60
(1) Do autorského práva neoprávnene zasahuje ten, kto vedome obchádza účinné technologické opatrenia na ochranu práv podľa tohto zákona alebo obchádza nevyhnutnosť získať súhlas na použitie diela podľa tohto zákona.
(4) Ustanovenie odseku 1 sa neuplatní pri použití diela podľa § 40, § 42 až 44, § 46, 46a, § 49 a 53 v rozsahu nevyhnutnom na využitie danej výnimky alebo obmedzenia.
§ 42
Vyhotovenie rozmnoženiny diela pre súkromnú potrebu
Do autorského práva nezasahuje fyzická osoba, ktorá bez súhlasu autora použije dielo vyhotovením rozmnoženiny pre svoju súkromnú potrebu na účel, ktorý nie je priamo ani nepriamo obchodný.
@kamui
Ta debata je zbytečná a produkuje takové situace, protože celý ten systém je fundamentálně špatně. Technologicky se tento problém nějak podařilo dohnat, systém sám o sobě je koncept někde z 90. let, kdy bylo potřeba půjčit si od kolegy tištěné noviny ke čtení ...
Přidám k tomu slova šéfa českého svazu OSA, mými slovy: Čecháčci si musí zvyknout, že nebudou mít film kdy chtějí a když, tak za něj pěkně zaplatí.
A připomněl bych článek zde na rootu o válce o diváka.
Ta debata je zbytečná a produkuje takové situace, protože celý ten systém je fundamentálně špatně. Technologicky se tento problém nějak podařilo dohnat, systém sám o sobě je koncept někde z 90. let, kdy bylo potřeba půjčit si od kolegy tištěné noviny ke čtení ...
Ne, fundamentálně špatně je nárokovat si něco, co mi druhý nenabízí. Když jdu do kina, mám zaplacené shlednutí - nesmím si film natočit, nedostanu médium.
U domácího přehrávání se to k tomu začíná taky blížit. Je jen na držiteli práv, jestli se rozhodne prodávat kopii pro domácí použití, jestli ji zabezpečí, nebo ne. Může se taky rozhodnout, že žádné kopie nechce prodávat a bude prodávat jen právo shlédnutí - stejně jako v kině.
Na spotřebiteli je, jestli mu to vyhovuje, či ne. Může to pak koupit, nebo nekoupit. Nemůže se ale svévolně rozhodnout, že považuje za "svaté právo" mít vlastní kopii u sebe a vynutit si to pirátstvím.
Jestli výrobci zavádějí technické ochrany je až druhořadé. Prvořadé je, že nemůžete získat něco, co prodávající nenabízí.
Otázkou je, proč nenabízí. Já koukám na anime, a to se z velké části v ČR sledovat legální cestou prostě nedá. Nechápu proč. Prostě verze s EN titulky je licencovaná akorát pro severní Ameriku a zbytek světa ať si políbí. Tak jsem se holt zařídil jinak, ačkoli zaplatit těch pár babek bych neměl problém.
A přitom u knih (mangy) jsem se v životě nesetkal s tím že by mi ji prodejce odmítl poslat do Česka s tím, že vydání je licencováno pouze pro místní trh a do zahraničí je zakázáno prodávat.
Otázkou je, proč nenabízí. Já koukám na anime, a to se z velké části v ČR sledovat legální cestou prostě nedá. Nechápu proč. Prostě verze s EN titulky je licencovaná akorát pro severní Ameriku a zbytek světa ať si políbí. Tak jsem se holt zařídil jinak, ačkoli zaplatit těch pár babek bych neměl problém.
To musíte brát tak, že je to jejich blbost, že to nenabízejí a nezískávají peníze, které by mohli. Třeba mají spočítané, že by je to na režii stálo víc, než by vydělali. Může se to zdát nelogické z pohledu spotřebitele, ale je to legitimní postoj kohokoliv, kdo něco vlastní (drží práva).
Pirátství bylo a asi i bude. Jen by si prostě lidé měli uvědomovat, že nemohou koupit to, co nikdo neprodává. Filmová tvorba je zbytná věc, nejedná se o žádnou životní potřebu. Není nutné si tím zamotávat hlavy, nedejbože i zákony.
Jednotlivec má možnost bojkotovat to úplně a dát najevo, že to není cesta k výdělkům.
@Miroslav Šilhavý
A nenapadlo Vás, že to, jak moc lidi kopírují, je úplně stejný ukazatel jako to, že si to nekoupí nikdo? ;-)
Pořád opakujete tu samou mantru dokola a pořád jste mimo podstatu toho problému. A ta Vaše poslední věta, ta ten problém vystihuje úplně přesně. Pokud má dílo vydělávat, což znamená že se musí nabízet a být viděno, proč je pak taková snaha o co možná nejužší distribuční kanál? Protože nejde primárně o zajištění práv, jde o to uzákonit pouze několik málo distribučních míst a mít možnost znásilnit trh v podstatě monopolním působením na ceny. Žádná konkurence nebo šíře trhu. Nedávno jste se čertil u cenotvorby na Apple Store a toto, to je ještě horší. Nehledě na to, že pokud mám dát za kino 11 cash a google mi to samé na dva týdny nabízí za 9.9, tak kde je ta přidaná hodnota? Kino má aspoň plátno, zvuk a popcorn bez práce ....
Lidé se chtějí bavit, filmy je celkem baví a někdo si tu chce hrát na žábu na prameni a uměle vyhánět ceny do závratných výšin. To je primární účel. Je to legální? Možná, proč by ne, je to jejich věc, pak ať se ale nediví a pak já budu říkat, že celý tento koncept je špatně ...
Mimochodem není to tak dávno kdy se na rootu objevila zprávička, že nejvíce kopírují ti, co stejně nejvíc chodí do kina a i kupuje různá zábavní díla. A je to logické, protože to jsou ti, které to nadmíru zajímá.
Vlastník práv k dílu má naprosto neomezené možnosti co se týče publikování díla. Můžete klidně natočit famózní nezávislý film a nikdy ho nikomu neukázat. Ve chvíli, kdy je dílo publikované, tak do toho procesu vstupují mnohé další subjekty a mnohé další faktory, které si navzájem silně protiřečí. Na jedné straně máte ochranu děl, na druhé straně právo na osobní kopii. Na jedné straně jakmile má kniha ISBN, musí jít nějaké množství výtisků do knihoven, ale ebook téměř jistě bude mít nějakou DRM ochranu. Jedno jak reálně bezzubou.
Cenotvorbu si může vlastník zvolit jakoukoli, klidně 10000Kč za DVD s filmem. Ale pak musí počítat s tím, že míra "pirátství" u tohoto filmu nebude (plácnu) 60%, ale víceméně rovnejch 100%. Rohlíky za 15Kč si taky v krámě nikdo nekoupí.
Když se Lucasfilm s Episodou 1 rozhodl, že premiéra v USA je sice březen, ale ČR bude až v září, tak se nesměl divit, že od března v ČR koloval 2CD MPEG1 kinorip a logicky kdo se dostával postupně k těm lepším a lepším ripům, ten už prostě v září do kina nešel. Spíš si pak ještě chvíli počkal, za 30Kč si v půjčovně půjčil DVD a ripnul si ho do tehdy čerstvého DivX3.
A takhle by se dalo pokračovat prakticky donekonečna.
Blu-ray používá ochrany AACS a BD+. Pravda, nemám žádné UHD BD a žádné supernové BD filmy, nicméně cokoli co mi přišlo pod ruku (včetně třeba STar Wars Complete Saga kolekce z Amazonu) jsem vždy přehrál v tupém BD přehrávači LG, který je starý asi tak 7 let, nemá žádné aktualizace a nelze jej připojit k internetu. Blu-ray musí fungovat i bez online připojení - netvrdím, že veškerý obsah, ale přehrání filmu ano.
Jinak AACS ani BD+ se víceméně neláme, u AACS je ten klíč snad normálně vidět v paměti, byly už před lety odhaleny všechny úrovně klíčů včetně těch zcela nejvyšších. Je to bezzubá ochrana, BD+ taky.
Jestli to má UHD BD také tak, nevím a je mi to u zadnice. Rozdíl mezi 2k a 4k kvalitou filmu ve svých domácích podmínkách nemám šanci využít a nikdy mít nebudu. A i kdyby, už dávno nejsem takovej filmovej fanda.
Nejvtipnější na tom je, jak se dneska každý ohání politickou korektností a ostatní problémy, na které se u distribuce A/V děl nadávalo posledních 20 let najednou jakoby přestaly existovat :)
Kolik připomínek na téma "dejte to za rozumnou cenu online" bylo v uplynulých dvou dekádách napsáno, by nikdo nespočítal. No tak to po mnoha letech lidi mají... a výsledek? No zase je to špatně :D
Ano, holt se změni forma pirátství. Bude se nahrávat ze streamů. Krokem jedna je prolomit Widevine. Jen by mě zajímalo jestli distribučním společnostem dochází, že zrovna filmová tvorba je statek zbytný a starých filmů je dost a dost.
Asi ještě prodej těch pár tisíc DVD co doma po rodičích mám zvážím.
:-D "bude"
Většina seriálů (netflix, hbo, hulu, ...) a stále více filmů je dnes k dispozici v den vydání na oblíbených pirátských místech. Že je to přímo ze streamu se obvykle značí slovem "webrip" v názvu souboru nebo release notes. Jsou to ripy nejvyšší kvality (dnes prakticky vždy 4K H.265 10bit).