Kde není zájemce není ani prodávající co? Typoval bych různé firmy, které to používají pro zacílení marketingu a nebo platformy, které cílení provádí. Nezapomeňte, že i ty automobilky samotné využijí informace o tom jak často a kam (jak daleko) jednotlivá auta jezdí... takže i kdyby to neprodávaly budou to rádi sbírat pro sebe.
Dle mě to není jenom o marketingu. Domnívám se že tyto data mohou být mnohem přínosnější pro špionáž(např. denní poloha a pohyb vozidel v čase může být důležitou informací) a samozřejmě další možnosti které člověka ani nenapadnou(např. pojištovny, banky, callcentra, ministerstva, finanční úřad, atd...). Všiml jsem si, že v různých kauzách "prodejů údajů" vždy figurují pouze prodejci ale o kupujících nikde ani slovo.
Nevím, jestli přímo trestné, ale rozhodně by veškerá telemetrie, ať už šmírovací nebo jiná, měla být zcela vypnutelná. A ideálně vypnutá ve výchozím stavu.
To si skoro až člověk klade otázku, jak je možné, že dvacetileté auto bez toho napojení kamsi do cloudu a milionu senzorů taky může jezdit, a velmi dobře.
Užitečné to bude k hromadě věcí... např. přes to může jet navigace, hlášení dopravní nehody, aktualizovat FW OTA, promítačka filmů pro zadní lavice, předpověď počasí, přzipůsobení atmosféry v autě, apod.
Normální auto bez takových hloupostí si můžete koupit i nové, stále se prodávají... holt ve vyšší třídě se prodávají s tímto, protože to zákazníci asi chtějí, takže musíte mířit trochu níže (nejníže co to jde, tam na to nejsou prachy.. a budete mít jako bonus i levné auto).
BTW celá tato zpráva bude nejspíš jedna velká kachna, protože je to napsané na základě nějakých privacy policy, které se vztahují na různé zdroje (auto, servis, webové stránky, ...) pod různými legislativami. Nedělal bych z toho nějaké unáhlené závěry, ale dobře, že na to někdo "posvítil", snad se to trochu ztransparentní.
Užitečné to bude k hromadě věcí... např. přes to může jet navigace, hlášení dopravní nehody, aktualizovat FW OTA, promítačka filmů pro zadní lavice, předpověď počasí, přzipůsobení atmosféry v autě, apod.
To je všechno právě to pozlátko, bez kterého auta mohou/by měla jezdit. K čemu je přizpůsobení atmosféry v autě připojené k internetu? A display pro zadní lavice online?
Chápu ještě tu navigaci, ale i ta má řešení. Auto stejně obvykle dvakrát do roka jezdí do servisu, tak proč by se navigace nemohla aktualizovat pomocí flashky/USB tetheringu a podobně? Prostě vyměň olej, vyměň filtry, dolij provozní kapaliny, zkontroluj brzdy, nainstaluj aktualizace... Rozumím tomu, ze doba se mění a spolu s ní se mění i nároky na auta. Málokdo by dnes zvládl jezdit s autem z období do roku cca 1955 - podívejte se schválně do provozní (ne servisní) příručky pro takového Brouka od VW - naprosto primitivní auto, ale ~20 maznic, které se musely pravidelně plnit/kontrolovat, servisní interval na výměnu oleje taky 5000km a vzduchový filtr se musel vymývat. To dnes nikdo po uživateli nechce, ale auto pořád není bezúdržbový stroj. Proto si myslím, že jeden v celku drobný servisní úkon typu připoj auto k internetu kvůli aktualizacím/stáhni aktualizace na flashku a tu připoj do auta je zcela akceptovatelné.
Hele, na Brno mi tu nenadávej! Víš, jak se snaží? Víš kolik to dá práce? Třeba zase letos rozkopat Hradeckou? To už je takový kolorit - že začaly prázdniny poznám podle rozkopané Hradecké... Však píšu, že navigaci ještě chápu...
Na druhou stranu to píši jako člověk, který má v autě autoatlas nejen ČR a navigaci vytahuje jen na „poslední míli“. Benefity to pro mne má ohromné - kdo jezdí i do toho lídla pomocí navigace, tak tomu asi nemůže rozumět... ale například na místa, která jsem už jednou navštívil, jsem schopen i po letech dojet bez mapy a navigace.
Kdyby jen Hradecká, to bychom se tady měli až moc dobře. Ideální je roz..bat paralelní ulice, do toho prakticky zavřít Tomkáč na pár let a mezitím postavit toto (https://www.novinky.cz/clanek/domaci-v-brne-postavili-novy-siroky-most-silnice-ale-zustala-uzka-40417335) bydlím kousek od tohoto skvostu.
Ale jo, máš pravdu... Jen ta Hradecká je vždy první na ráně, když jedu do Brna.
Na druhou stranu, přes Tomkáč obvykle pokračuji a musím říct, že na to, jak je to komplikovaná stavba, tak průjezd je řešen celkem dobře. Ale přínos té stavby až tak nevidím, pokud nebude tunel pod Vinohrady. Jen to otočí směr kolony na Gajdošku a dál...
Zaujmave je, za najhorsi je Nissan, ale najmenej problemovy Renault. Pritom je to viacmenej jedna firma. Inak ich infotainment (mozog celej multimedialnej aj privacy operacie) sa developuje v Hildesheime (poznam, pracoval som tam par rokov okolo r.2020, ADIT/Bosch) spolu pre toyotu, lexus, subaru, ... Samozrejme potom si tam este vyrobca dorobi "svoje featurky", takze dost velke rozdiely tam maju na konci.
Je to hádám z toho důvodu, že Nissan působí na US trhu a Renault nikoliv. V Americe (nebo na rovinu, v Kalifornii) se za "sběr informací o sexuální aktivitě" považuje i to, že servisní opravář do protokolu napíše, že opravil škodu po řádění na zadním sedadle. Z pohledu CCPA to je sběr informací o sexu, tak to tam musí vyjmenovat. Obdobně sběr genetických dat tepovacím vysavačem a lešticím hadříkem :-)
Pamatujete si, jak všichni brojili proti eCallu (který mohl být až do detekce nárazu offline)? Tak doslova všechny automobilky udělaly milionkrát horší věci, kterých je téměř nemožné se zbavit. Trh :-D
Povinnosť mať eCall donútila automobilky k inštalácii príslušnej infraštruktúry (GPS, GSM a veci okolo toho) a tie ju už len využívajú.
Ja mám našťastie auto z roku 2013, kde je zopár užitočných veci ako ESP, ale eCall ani Štart/Stop tam nie je.
Na druhej strane, anténa GSM modulu bude pravdepodobne v blízkosti okna (tipujem v hornej časti predného okna) a jej znefunkčeniu nič nebráni.
To sú už len detaily. Dátový modem bude automaticky dostupný, nepredpokladám, že by sa inštaloval čip schopný len hlasovej komunikácie. Tipujem, že tam bude eSim a automobilka bude mať zmluvu s nejakým globálnym operátorom (Telecom, Vodafone, Orange, ...), ktorý poskytne konektivitu.
Pokiaľ náklady na programovanie zberu dát budú nižšie ako zisk z ich predaja, tak sa to oplatí.
Faktom ostáva, že EÚ donútila výrobcov k povinnej implementácii príslušnej infraštruktúry. Cesta do pekla je vždy dláždená dobrými úmyslami.
> Tipujem, že tam bude eSim a automobilka bude mať zmluvu s nejakým globálnym operátorom
eCall volá na tísňové číslo (112) a SIM nepotřebuje.
> Faktom ostáva, že EÚ donútila výrobcov k povinnej implementácii príslušnej infraštruktúry.
Ne, ani infrastrukturu na straně auta (výkonný embedded počítač pro multimediální a další centrum; pro eCall stačí malinký MCU) mimo modul s modemem (který ale chtějí stejně -- viz zde v diskuzi popisované aktualizace map a informace o zácpách a provozu pro navigaci, nebo třeba takové to jak si můžeš dát ohřívat/chladit auto na dálku (mimo dosah bluetooth) 10 minut předtím než tam plánuješ nastoupit), ani infrastrukturu na straně automobilek (servery kde se to uploaduje, agreguje a analyzuje), ani software v autech a jeho šmírovací funkcionalitu žádná EU nenařídila.