Ano, první zkušebně klimatizovaná tramvaj 15T číslo 9243 vyjela už 10. září 2012. Dnešní je tak první sériovou tramvají s klimatizací.
Většina odborníků se domnívá, že pro klimatické podmínky, jaké panují v Česku, není klimatizace prostoru pro cestující ekonomická. Na druhou stranu, v osobních autech, které jezdí ve stejných klimatických podmínkách, je dnes klimatizace v podstatě standard. Sám tedy nevím, co si o tom mám myslet.
Na druhou stranu, v osobních autech, které jezdí ve stejných klimatických podmínkách, je dnes klimatizace v podstatě standard. Sám tedy nevím, co si o tom mám myslet.
Tak vyrobce aut nezajima, jestli klimu chces/potrebujes, jeho zajima, ze za ni zaplatis. A vzhledem k tomu, ze auta bez klimy uz se pomalu koupit nedaji nebo se jedna o nejake nakupni tasky stylu Fiat 500, tak nemas na vyber a klimu calujes, at chces nebo ne. Uz je to pomalu jak PC a Widle.
Koupim a tech 30k utratim jinde. Klimu nepouzivam, akorat me z ni boli hlava. Navic z ni za par let vysumi freon a musel bych ji nechat plnit, nacez nevydrzi ani tolik, co z fabriky. To je velmi ekologicke! A ona to neni jen klima. To jsou elektricka zrcatka, elektricka okenka a kdejaka picovina, ktera se akorat posere a jsou s tim problemy. Clovek plati vic za to, aby mel vic problemu. Auto je plne picovin a to tam dnes vyrobce treba ani neda teplomer (viz treba Nissan Note), takze odesly termostat clovek zjisti az v zime, kdyz nejde topeni. Takze vyrobce usetril a ja muzu jezdit skoro cely rok s motorem na nespravne teplote, coz mu urcite neprospeje.
Já bych bez klimatizace v tom hnusu, jaký je teď skoro každé léto a kazí mně dovolenou, chcípnul.
Vůbec se nedivím, že je klimatitace dnes standard i u nás. Počasí se tady opravdu změnilo oproti tomu, co pamatujeme z doby před 20, 25 lety.
Někde v zácpě na rozpálené ulici, venku min. 35, bez chlazení, to jako snášíte?
Tak ja v zacpach pri 35° tedy moc nejezdim, takze snasim. Ostatne kdyz letos Evropa chcipala horkem, ja byl v Irsku, kde bylo s klidem take 15° pres den a prselo, jak kdyz krava chcije. :-)
Ale vec, kterou spolehlive nesnasim, je lezeni z 35° do klimatizovaneho auta a zpet. Zejmena, kdyz je clovek pekne zpoceny a auto klimatizovane tak, az se v nem dela mlha a cloveku primrza zpocena kosile ke kuzi.
Jazdí to tu už asi 3 roky.
Obávam sa že aj tá klíma je problém. Pri otváraní dverí každých 30 sekúnd, 300 natlačených cestujúcich (každý generuje povedzme 50W, nulové prúdenie vzduchu), a pri otvorených oknách (lebo cestujúci sú jednoducho idioti), je klíma problém.
Wifina ako tak funguje. Na doručenie pošty, rss a hangout to stačí.
Na tehlech klimatizacich je nejlepsi to, ze nikdy nikdo necisti vzdychovody, takze je tam tuna prachu, plisni a roztocu a vubec kdejakeho kompostu. Oceni hlavne lidi s alergii. Dobre je take to, ze kdyz je venku 30° a clovek vleze do lednicky v tramwaji, tak je to minimalne o rymu nebo aspon o boleni hlavy. Lidi, kteri na tohle trpi, neni tak malo. Takze jestli ta klimatizace funguje blbe a nestiha, tak to neni tak zla vec. Aby pri neustalem otvirani dveri na stanicich stihala, musela by neustale fucet studeny vzduch, az by se lidem obracely stranky v Blesku a to by bylo opravdu o zdravi.
No, uz vidim, jak kazdou chvili rozeberou pul tramwaje, aby vycistili pruduchy od klimatizace az ke koncove mrizce. Necistene klimatizace jsou stary znamy problem uz v budovach, kde jsou vzduchovody, do kterych se da vlezt a stejne se na to kolikrat sere. Tak chci videt, jak to v tramwajich bude lepsi.
Myslí si, ale je velmi blízko pravdě.
S tím, jak se "čistí" klimatizace třeba v některých budovách mám své zkušenosti...
Přestaň už, proboha, s tou vypjatou korektností.
To nevidíš, jak nás ten nesmysl všude kolem dusí? Pro samou korektnost sami sebe raději zničíme než abychom některé věci viděli a nazvali pravými jmény. Opravdu to chceme?
Je důležité, o jaké tvrzení se jedná. Jarda tvrdí, že tady dochází k jednání, které hraničí s obecným ohrožením. A na to už to důkazy chce, protože to je obvinění z trestné činnosti.
Zkrátka je rozdíl mezi tím, když o někom řeknu že je blb, a tím, když řeknu, že krade auta.
Zkrátka chceme vidět důkaz, že tam na lidi pouští tunu plísní a roztočů. Už proto, že řadě z nás by to nebylo jedno a klidně by podali trestní oznámení. Takže mít důkaz by bylo fajn.
Na obecne ohrozeni sere pes, dokud tam lidi nepadaji jak podkoseni. Tady si precti neco z praxe: http://www.opojisteni.cz/kalendar-akci/vzdelavani/pricina-smrti-vzduchotechnika-fotografie/ Muzes se pokochat i krasnymi fotografiemi. A pak mi vysvetli, proc se domnivas, ze to v tramwajich urcite bude lepsi.
Tak si pro predstavu precti tohle: http://www.dumazahrada.cz/stavba-rekonstrukce/penize-pravo/2012/10/9/kancelarske-budovy-jsou-nemocne/ . Pokud cekas vyrocni zpravu krajskeho hygienika o stavu klimatizaci v ceskych zemich, tak tu nemam. Nicmene bys asi nasel nejake informace o tom, ze nemalo lidi ma zdravotni problemy v klimatizovanych baracich (mimojine v mem odkazu). Ty problemy asi budou necim zpusobeny, ze.
Jinak se muzes spolehnout, ze v Cechach si spousta firem se vzduchotechnikou nedela vrasky, vzdyt jde akorat o zamestnance a zrovna v tomto pripade zamestnanec bude asi dost tezko dokazovat, ze za zdravotni problemy muze spatna udrzba. Zejmena, kdyz zamestnavatel u soudu vyplazne bumazku, ze nechava klimu jednou za rok vycistit. Ovsem co znamena vycistit? Uz vidim, jak tam ctrnact dni leze vzduchovody parta maniku s kybly a hadry a vsechno to pekne myjou.
Tak takto hodnoti udrzbu chladiciho zarizeni v autobusech v Hradci Kralove kdosi na diskusi: "To co tam je nad kabinou řidiče má ke klimatizaci opravdu hodně daleko. Vzduch to trochu ochladí, ale v žádném případě to nenahradí klimatizaci. Navíc je do toho stále potřeba dolévat vodu, což je v HK problém u busů (novější busy mají nádrž na střeše) a tyhle nový kloubáky ani nebudou mít kde naplnit nádrž jestli bude opět na střeše. Navíc nádrže a celá soustava ochlazovače se v DP nečistí a většina tak zvaných klimatizací v současných autobusech nechutně smrdí hnilobou zkažené vody"
Proc myslis, ze to v Praze bude jine? Jsme prece v Cechach, ne? Krome toho bych rad videl, jak tu klimatizaci chces cistit. Bez rozebrani asi tezko, takze ji muzes leda tak desinfikovat. To je sice lepsi, nez dratem do oka, ale k vycisteni to ma daleko. Hnuj, ktery se tam usadi, tam zustane, akorat bude na nejakou dobu desinfikovany. Takze jestli desinfikuji napriklad jednou za rok, bude to mozna tyden jakz takz v poradku. Nasledne tam zase budou plisne, protoze na te vrsve hnoje staci par spor a diky neustale dodavane vlhkosti z kondenzace, to tam bude bujet, jak v hororovem filmu.
Že bude klimatizace každou chvíli nefunkční, jak je běžné, to nevadí. Hlavně když tam budou ty Internety.
Každý stojící cestující to v letních vedrech jistě ocení.
Ještě by měla mít každá tramvaj účet na tom fucebuku abychom viděli jejího statusa a mohli lajkovat.
A úplně nejlepčejší bude, když bude tramvaj kloudovatá.
Běžné je to u vašeho patnáct let starého auta? Viděl jste někdy, jak vypadá klimatizace? Vždyť to je jenom jeden kompresor, jeden ventil, dva ventilátory a termostat, možná ještě invertor (i když ten by u té tramvaje postrádal smysl). Každá jedna náprava je mnohonásobně komplikovanější.
Dnes se sere vsechno, tak proc ne klimatizace? Vyrobky, u kterych drive byla zivotnost bezne 30 az 40 let, dnes vydrzi 5 a clovek je rad, ze vydrzely tak dlouho. Hlavni je, ze se porad kafra o dobyvani vesmiru, osidlovani Marsu a podobnych picovinach, pritom ale neumime vyrobit ani mixer, ktery by si dobyvatele vesmiru mohli vzit s sebou. Treba i ten blby termostat, ktery drive fungoval desitky let, dneska odejde s klidem tyden po zaruce.
Predpokladam, ze jde zase o konfiguraci kde jsou dve rady sedadel, takze uvnitr neni prakticky zadne misto k stani. Wifi pripojeni je to posledni co v Praze v tramvaji chybi, kdyz uz i do mobilniho krovakova dorazilo LTE a klimatizace bude urcite v ramci "uspor" trvale vypnuta.
T3 forever !
S těmi sedačkami to má ještě jiný důvod - nové tramvaje jsou oproti těm starým škopkům (T3) prostě těžší. Trať unese jen určitou váhu na nápravu, a 15T pokud by měla sedačky v uspořádání 1 + 1, tak by při teoretickém obsazení 8 lidí/m2 (standardní člověk váží 70 kg), tak by se do tohohle limitu nevešla.
Hm, musim obdivovat dnesni konstruktery, ze s modernimi materialy a kdecim, dokazi zkonstruovat tramway jeste tezsi, nez stary komunisticky kram s konstrukci nekdy z sedesatych let, ktere zase byly tezsi, nez tramwaye od Krizika. Takze lze ocekavat, ze koleje budou jeste v horsim stavu a bude nutno je opravovat jeste casteji, nez dosud. Ale bude tam klimatizace a wifi!
Jsou těžší, jednak pro to, že mají méně náprav (byť to se netýká konkrétně 15T, ale třeba 13T/14T), ale taky pro to, že dnešní tramvaj obsahuje težkou polovodičovou výzbroj, klimatizaci a další věci, kdežo T3 více-méně jen zrychlovač (v podstatě jen namotaný odporový plech) a motorgenerátor (rotační měnič 600 V - 24 V).