Co sa tyka presadenia linuxu na desktope, k tomu som aj ja skepticky. Otazkou ale je, ci to napr. ja osobne napr. aj chcem. Pracujem ako linuxovy administrator pre jednu firmu a mame tu aj kopec adminov pre win. Dnes kazdy, kto vie nainstalovat win, nastavit sietovku, doinstalovat office a nastavit outlook si mysli, ze je administrator a ze je to vsetko vlastne iba hracka. Takych adminov mame aj tu vo firme dost. A v pripade rozsirenia lin na desktopy sa bojim, ze by postihlo aj tento OS. Jednoducho, kto chce byt adminov BSD, linuxu, solarisu, proste unixov, musi tymto systemom dokonale rozumiet, vediet co robi. Nie urobit to cez nejake klikatko, treba rozumiet, co robim. Takychto ludi je zatial stale malo-a preto mame aj tak vysoke platy. Ale ak mi zacne dychat na krk nejaky idiot, ktory si o 5 rokov dokaze na server pomocou klikatiek nainstalovat linuxy, nastavit siet, pomocou klikatka nastavit ipsec, firewall a povie, ze mu staci o polovicu mensi plat, tak hadajte,ako dopadnem. Nie, nie, mne osobne image linuxu ako systemu pre odbornikov a nie laikov dokonale vyhovuje.
P.S.Kto kedy spravoval nejaky server s unix systemom vie, ze je to vlastne zabava a nic zlozite na tom nie je-treba sa iba vela ucit, citat, googlovat. Nic take zlozite na nom ani nie je. Ma vsak dobru image. Ak sa vsak presadi aj na desktopy, bohuzial, tato image pojde dole a nase platy tiez pojdu dole:(
No, ale vzdyt linux uz dnes jde instalovat pouze pomoci klikatek a pres webmina si BFU taky dokaze nakonfigurovat hodne veci, nebo mozna i vsechny veci, moc toho prece nepotrebuje na stanici. Problem Linux admina a skutecny spravy linuxu prece spociva ve znalosti systemu, znalosti jeho vlastnosti, co dokaze a co ne, kde se daji doladit detaily, jak co nejrychleji resit problemy a podobne. Tohle u Windows serveru potrebujete taky, abyste byli kvalitni Windows Adminove. Bohuzel u Windows se nemuzete dostat tak hluboko, takze mate hotlinky na reseni problemu a vetsinou prvni rada je "vypnout a zapnout".
Tady je spis problem v tom, ze lidi jsou zvykly na windows, monopol jim ho cpe pres prodejce nebo pres kamarady warezaky a taky diky ignoranci dalsich firem, ktery delaji hry nebo jine programy, vcetne ovladacu, hlavne pro Windows.
Linux dokaze dneska uz nainstalovat opravdu kazdej "levak", ale kdyz pak nema programy, tak to proste pouzivat nebude, protoze jeho oblibene hry mu tam proste nepujdou.
Ty ovladače pro Linux jsou problém - když vývojáři jádra ne-GPL ovladačům házejí klacky pod nohy. Dále po instalaci Linuxu většina lidí bude postrádat nejen hry, ale i aplikace, které potřebují k práci. V restauraci nebudou mít systém pro správu restaurace, v ZŠ systém pro správu školy, manager bude postrádat SW pro správu projektů, právní kancelář nebude mít DMS systém, grafik program pro sazbu atd. Problém je v tom, že tyhle věci pro Linux prostě nejsou, nebo jsou zcela nedostatečné.
No a když přijde na instalace, je to také špatné. Na Linuxu je třeba mít balíčky pro jednotlivá distra, někdy i pro jejich verze. Problém má autor, problém mají uživatelé.
ad ovladače a GPL - prostě to tak je a firmy se s tím musí smířit. Ostatně pro většinu výrobců HW je situace kdy stačí poskytnout popis HW a ovladače za ně udržuje někdo jiný výhodný. Ale že to lze i jinak dokazují ovladače nVidia a ATI :-)
ad ovladače a změny API - Windows jde cestou naprosté zpětné kompatibility a to mu ohromně svazuje ruce - nelze vyčistit a zreoraganizvat kód v okamžiku, kdy by to bylo potřeba. Linux jde jinou cestou a to mu umožňuje se vyvíjet rychleji a za vynaložení méně práce.
ad dostupnost programů - kupodivu ty programy (s výjimkou grafiky) nejsou ani pro Apple Mac takže jde o rozšířenost dané platformy.
Ad různé distribuce - vyrobit balíček pro další distribuci je triviální. Ano, je to komplikace ale velice malá.
Ne-GPL kernelový modul je podle názoru vývojářů jádra vždy nelegální, bez ohledu na to, jak se ho jeho autor snaží obejít. ATI a nVidia tento názor nesdílí, a nikdo je za to nestíhá, protože by to znamenalo nedostupnost použitelných driverů.
Změny ve struktuře ovladačů jsou i ve Windows. Driver z Windows NT 3.1 sice půjde zřejmě zavést, ale požadavky na konkrétní driver (třeba grafické karty) se změnily. Samozřejmě se ale nemění v rámci jedné verze OS. U Linuxu je to spíš problém projektového managementu. Je třeba nejprve důkladně naplánovat a vyzkoušet nějakou cestu, a pak se jí teprve dát. Potom není třeba věci opakovaně přepisovat. Jenže při komunikaci na dálku to moc nejde. Ještě štěstí, že komerční unixy (coby referenční implementace řady věcí) již existují, jinak by autoři kernelu měli problémy větší.
Ad dostupnost programů - pro Mac zpravidla v každé kategorii existuje použitelný program. Většinou drahý, ve spoustě případů bez lokalizace. Pro Linux neexistuje ani to.
Ad distra - vystavovat balíčky pro 5 nejrozšířenějších distribucí ve 3 posledních verzích... Není něco špatně? To není malá komplikace.
Ale pokud se během života dané verze OS objeví jinak navržený HW tak je nezanedbatelná šance, že se zjistí, že ten návrh systému nebyl zcela optimální. V Linuxu se to přepíše, Windows mají smůlu. Linus k tomuto přistupuje velice evolučně - pokud se objeví řešení které funguje mnohem lépe než to současné tak jej použije. Projektový managmenet je prima věc ale toto funguje mnohem lépe (ale za cenu mizerné zpětné kompatibility).
Ad dostupnost programů a Mac - jmenujte. Já vám vyjmenuji totéž pro Linux :-)
Ad distra - ony jaksi spousta dister je vzájemně komatibilní. A 99 % trhu pokrývá překvapivě maá slupina dister. Takže kde je problém?
Samozřejmě se občas může objevit moment, kdy v dané verzi OS není možné rozumě provést podporu nového HW. Resp. většinou to jde, ale pokud jsou změny rozsáhlé, MS to nechá na příští verzi. Viz třeba přehrávání DVD pod Windows NT 4.0, podpora USB v NT4 (tam se ve Win2K výrazně změnil způsob zavádění driverů, mimo jiné kvůli USB) atp. Ale obecně pokud si někdo udělá design nerozšiřitelný, a musí pak přepisovat, je to chyba.
Ad aplikace - MS Office for Mac, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, QuarkXPress, Pagemaker, Avid Xpress Pro, 4D Konto, Databáze zakázek 2.0, Maya, Automator a řada dalších.
Ad distra - takže překvapivě malá skupina distribucí pokrývá 99% z 1% desktopů. Nevím, jestli bych takový fakt jako autor SW označil za plus.
Ještě bych řekl, že dostupnost aplikací nezáleží jen na uživatelské základně. Závisí na vývojových prostředcích. Pokud budu psát účetnictví za pomoci gcc a vimu, tak to fakt nemá smysl, protože moje produktivita bude nulová. Když mi k tomu bude chybět dokumentace, a budu muset louskat zdrojáky platformy, bude to ještě horší. Ve srovnání s tím Windows nabízejí Visual Studio, .NET, ADO.NET a MSDN coby dokumentaci. Jinými slovy kvalitní vývojové prostředí je nutnou podmínkou vzniku aplikací.
Vlastní rozšíření systému se dělá tak, že se systém dotlačí k vývojářům i uživatelům více-méně najednou. Znamená to mít ty vývojové prostředky, mít uživatelsky příjemné prostředí (příjemné pro uživatele, nikoliov vývojáře nebo adminy), propagovat platformu, nabízet výhody vývojářům (support), a poté s velkou kampaní uvést produkt. Jenže to všechno stojí peníze, a za Linuxem peníze moc nestojí. Navíc nový produkt musí nabídnout něco navíc proti starému, jinak nemá šanci. Co nabízí Linux navíc proti Windows? Nízkou cenu? To nestačí :(
Qt je z těch lepších věcí, zvláště pokud k němu má člověk dobré prostředí. Údajně je jím MS Visual Studio. KDevelop je ve srovnání s Visual Studiem poněkud pozadu. Navíc by řada vývojářů ocenila různé RAD, CASE apod.
Trefné, srozumitelné, od fochu. Není nad to nastavit systém a pak zjistit, že během 14 dní se na správě sítě podílí další 4 specialisté z řad win-amatérů. Zaplať pánbu, že Widláci mají svoje Xp na paření hlav a do Linuxu se neserou. Tam jim ty jejich hry nepojedou a na nic jiného OS ani nepotřebují. Takže hodně zdaru, trpělivosti a zábavy s Tuxem.Honza