Proč se "průmysl" nebyl schopen dohodnout, že ty pomatené bannery budou vždy realizovány jako <div> s konkrétní CSS třídou, aby šly triviálně skrýt, když někoho nezajímají? Je jasné, že třeba reklamy chtějí mít provozovatelné webů vloženy co nejsložitěji - co ale mají z toho, že nelze snadno skrýt (automaticky "akceptovat", a kdo s tím má problém, tak si stejně nastaví, aby se cookies mazaly automaticky po opuštění daného webu) cookie banner?
Tohle ale reklamní průmysl právě nechce (viz můj komentář níže). Výsledná podoba je výsledkem dost silného lobbyingu. Když už legislativa vyžaduje povinnost souhlas se sběrem informací od uživatele získat, musí se ubít množstvím lišt, kde je nejjednodušší cesta, jak se jich zbavit, prostě kliknout na velké "Souhlasím".
Kdyby uživatelé získali možnost si to nastavit jednou pro všechny stránky po prvním spuštění prohlížeče a weby by to nastavení musely respektovat, úplně by přišli o možnosti, jak do toho souhlasu uživatele vmanipulovat.
Tohle právě bohužel ta legislativa úplně nedomyslela. Takže se setkáváme s přehršlí různých řešení, kde samozřejmě většina z nich má nejvýraznější tlačítko v duchu "přijmout všechno", popř. "přijmout výchozí", což je u méně slušných webů opět výhodné pro provozovatele webu a nikoliv návštěvníka a ve výsledku je to spíš otravné než užitečné. Ale ano, má to alespoň tu výhodu, že si můžu vybrat, jaké cookies bude provozovatel webu používat - tedy za drobného předpokladu, že mi v tom nebude lhát.
Proč se "průmysl" nebyl schopen dohodnout
Průmysl se na tom dohodl nejpozději s HTML4. Pokud chodíš na weby, kde ti vyskakuje hromada nesmyslů, tak tam nechoď. GDPR hlášení být nemusí, Cookies dotazník tam být nemusí, není to v žádném zákonu a pokud ano, tak provozovatel webu má web upravit tak, aby tam nemusel mít prvky, které jeho uživatelé blokují.
Tedy žádné reklamy, žádné cookies (jen login na stejné doméně). Pak netřeba dotazníků na cookies.
Nemyslím si, že by mapy potřebovaly cookies, na které se toto šílenství vztahuje (třetích stran, netechnické, marketingové). Dokonce si myslím, že by mapy nemusely pro mnoho použití potřebovat cookies vůbec - k čemu? Na mapy.cz nepoužívám vůbec žádné perzistentní nastavení (mám je v bookmarcích jako turistickou s vystředěním na Prahu - to je jediné, co chci, aby se mi otevřelo mimo default); na OSM jsem přihlášen přispěvatelským účtem, budiž; na BRouteru že chci jako defaultní profil "fastbike". Pro zobrazení embedů ve stránce, což máte asi na mysli, se neuplatňují ani tyto triviality.
Je to jednoduché: legislativa říká, že aby o vás mohli sbírat data a cílit reklamu, potřebují váš souhlas. Za reklamu pro uživatele se souhlasem reklamní systémy vyplácejí násobky toho, co dávají za reklamy pro uživatele bez souhlasu. Pokud by cookie lišta byla jednoduše technicky odstranitelná, počet uživatelů, kteří souhlas dají, podstatně klesne. Je v jejich zájmu mít lištu, která nejde jednoduše odstranit a která je navržená tak, aby ji šlo nejjednodušeji odstranit odsouhlasením.
> Pokud by cookie lišta byla jednoduše technicky odstranitelná, počet uživatelů, kteří souhlas dají, podstatně klesne.
Já to myslel tak, že by to ten souhlas automaticky dávalo. (kdo řeší soukromí, stejně se nebude spoléhat na nějaký souhlas, a nastaví si prohlížeč, aby cookies automaticky mazal po zavření tabu/okna/za hodinu/izoloval mezi weby/whatever)