No minimalne na Steame musis pridat podporu pre Steam, a ak chces mat aj ich "ochranu", achievementy, podpora workshopu to su dalsie api ktore treba implementovat. Otazne je co prida Epic pre podporu svojho storu a ako moc to bude narocne implementovat. V ich Unreal engine to bude asi otazka par klikov (ehm, teoreticky...) ale pre ine enginy to bude treba pridat. Takze rozhodne to nebude o jeden upload viacej.
Ak sa poucia od Valve, Sony i MS, akoze nie su uplne blbi, tak to nebude ziadny problem. Studia vydavajuce hry na viacero platforiem nebudu mat najmensi dovod to i na Epic Store nedat. Ani u malych studii nevidim ziadny problem to dat na viacero obchodov. I studio ci parta s aspon minimalnymi skusenostami (s multiplatformnym vyvojom) to zaintegrovat zvladne v pohode. Prepocitaju si, co za ficury z tej cielovej infrastruktury potrebuju (typicky nic? achievementy?), spocitaju, kolko to zabere cloveko-casu a v pripade, ze to vyjde rozumne, do integracie investuju. Nie je to ziadna zavratna vec.
Hovorim z pozicie zamestnanca velkeho studia, nie z pozicie linuxaka na roote (no offense) :P
Tak trebas soudruzi z Bethesdy (potazmo ZeniMaxu) ani po 4 letech provozu ESO nezvladli hypertechnologii loginu ze steamu. A presto, ze stejne musis mit dalsi ucet s dalsim heslem u nich, tak tenhle login k prihlaseni do hry pouzit nemuzes (coz je jeste okoreneno tim, ze tohle plati jak pro koho, v zavislosti na tom, kdy a odkud se registroval).
Tudiz si dovedu zive predstavit, ze implementovat 3+ ruznych systemu muze byt problem pro soudobe patlaly zcela neresitelny.
Vubec pak nemluve o aktualizacich, drtiva vetsina her si je stejne stahuje vlastnim aktualizatorem a i ten steam zcela obchazi.
Naprosto běžně vývojáři dávají hry na Steam i Gog. Obvykle prvně na Steam (kvůli DRM) a s měsíčním apod. zpožděním na Gog (bez DRM). Takže vydat to i na Epicu nebude problém. Už proto ne, že Epic roky vydával hry na Steamu a tak se dá předpokládat, že svou konkurenční platformu postavili tak, aby pro vývojáře nepředstavovala příliš velký balík práce navíc oproti Steamu.
Takže co se týká udržování, patchů apod., tak to není krát počet eshopů ale sotva pár procent práce navíc per eshop.
Co se ovšem skutečně znásobí a na co nadávají i vývojáři zvyklí vydávat na Steam + Gog je sociální stránka. Uživatelé Steamu budou kafrat na Steamu a tamních fórech, uživatelé Gogu budou spamovat na Gogu. A vy se jim musíte věnovat všem, protože jak jim do 8 minut neodpovíte, tak vám zkrouhnou hodnocení a začnou tapetovat stylem "je to abandonware, vývojář se na to vykašlal a měsíce nereaguje". S Epicem to bude holt další dávka sociálních frustrantů, kteří budou opakovat prakticky to samé, co už někdo řešil na Steamu nebo Gogu. Takže třikrát stejné otázky, třikrát stejné odpovědi. To je to nejhorší, ne balení patche pro tři distribuční platformy.
Ne, řada her je skutečně na obou platformách. Na Gogu je her podstatně méně hlavně ze dvou důvodů:
1. Mají velmi přísná pravidla na Early Access. Zatímco na Steamu jsou už tisíce Early Access titulů, na které nikdo déle než rok nesáhl, tak na Gogu z nich není ani jeden.
2. Steam před lety zavedl Green light, takže her přibývalo mnohem rychleji. A pak ho zrušili s tím, že teď může publikovat každý, kdo má 100 dolarů. Oproti tomu Gog je stále moderovaný a dostat se na něj znamená absolvovat kolečko s QA. A v tom holt tisíce dalších titulů neuspějí.
Takže ano, jsou zde tisíce titulů, které buď nejsou hotové, nebo jsou na Steamu jen proto, že tam lze dát cokoliv v jakékoliv kvalitě. Nejsem si jistý, že zrovna tohle jsou tituly, které by mi chyběly.
Jiná situace je u velkých studií, tam opravdu Steam vedl. Jenže to je právě ta část koláče, o kterou postupně přichází. Jinými slovy, jsou to hry, které nejsou ani na Gogu, ale ani na Steamu. Mám na obou platformách kolem 200 her, pravidelně koukám po věcech jako jsou vánoční slevy. Hry z kategorií, co se mi líbí, skutečně jsou až na výjimky na obou. Kdybych je chtěl kupovat hned jak vyjdou, tak pak ano, pak na Steamu jsou, ale na Gogu ne. Viz třebas Kingdom Come. Holt se stále plno vydavatelů bojí toho DRM free. Na Gogu to pak vydají se zpožděním. Ale vydají.
Nikoli, vyvojari se naopak snazi provozovat si vubec nejlepe svoji vlastni platformu, coz si ale muze dovolit jen par z nich a i ti si na tom muzou pekne nabit hubu, protoze a jelikoz, koupil bych si trebas ME, ale na steamu je pouze 1+2 a ja rozhodne nehodlam mit kazdou cast hry jinde. A zaroven nehodlam provozovat dalsi smirovaci srackomet jen kvuli jedny hre kterou bych si potazmo koupil. Jelikoz a protoze, kazda jedna z platforem se driv nebo pozdejs zvrhne v setrvale bezici a neco delajici servisu, ktera zere vykon naprosto zbytecne.
Z pohledu hrace: mam ve steamu x desitek her, budu si instalovat dalsiho klienta abych mohl hrat hry za stejnou/podobnou cenu? Asi ne. Takze pokud studia nenabidnou na tehle platforme hry za nizsi ceny nez na steamu, nemam motivaci. Maji studia motivaci snizovat sve naklady? Urcite, ale nebudou to delat na ukor sveho zisku, tudiz neocekavam levnejsi verze her jenom proto ze usetri x % v nakladech.
motivacia je jednoducha, pokial studio vyda danu hru na steame aj cez epic tak pravdepodobne vecsina hracov zvoli steam lebo ho uz ma. Ak ale nejake zname studio vyda hru iba cez epic pripadne to bude nejaka zaujimava hra zasa vydana len cez epic, tak to moze byt tahun pretoze hrac nebude mat inu moznost ako si danu hru nainstalovat. Otazne je ci je niekto taky kto by to mohol spravit - EA ma Origin, UBI ma svoj store, Blizzar/Activision rozsiruju battle.net a Bethesda ma tiez ten svoj maglajz. Priznam sa neneapada ma nikto velky kto by mohol mat zaujem ist cez Epic a bol by dostatocne zaujimavy aby pritiahol hracov.
Vám uniklo, že některé hry už na Steamu nejsou. Takže otázka nezní "dalšího klienta abych mohl hrát hry za stejnou cenu", nýbrž "dalšího klienta abych mohl hrát Fortnite apod." Vzhledem k tomu, že tu hru měsíčně hraje přes 70 milionů hráčů, tak pro velké množství lidí je ta odpověd zjevně "ano".
A teď ještě to "x %". To je ta zajímavá věc, proč Epic ze Steamu odešel. Pokud Fortnite vydělává 200 milionů dolarů měsíčně, pak to "x %" znamená úsporu přes 60 milionů dolarů měsíčně, které nemusí vyplatit Valve. Já si myslím, že to jsou peníze, kvůli kterým stojí za to mít vlastní platformu. A otevřít ji dalším vývojářům je pak zajímavý bonus navíc.
Jo a ještě jedna věc: bude to tlak na Steam. Takže je klidně možné, že se Valve rozhodne své poplatky snížit nebo přidat nějaké zajímavé bonusy pro úspěšné vývojáře. V důsledku tak na tom můžou získat i lidé, co na Epic nepůjdou. No a třebas pak Valve zapracuje i na tom jejich šíleném UI, ve kterém se nedá najít prakticky nic, protože jakýkoliv dotaz vede na tisíce titulů v naprosto nepoužitelném pořadí. To vývojáři obvykle kritizují mnohem víc, než samotné poplatky - že jim Steam nepřivede zákazníky ani ve chvíli, kdy ti zákazníci hledají. Tady má Epic také obrovskou příležitost.
Otazka zni porad stejne. Pokud se e-shopy zacnou pretahovat s exkluzivnimi tituly, vyhraje Steam, protoze je nejvetsi a bez ohledu na to, co se vyplati Epicu s Fortnite, vetsine vyvojaru by se krute nevyplatilo nevydat hru na Steamu. Pokud tituly exkluzivni nebudou, hraci je koupi na Steamu, protoze Steam/lenost/setrvacnost/whatever.
Tlak na Steam muze vytvorit zase jen Steam, a to tim, ze bude tak velky, az do nej zacnou rypat urady v Americe i Evrope kvuli monopolu (ostatne vcera bylo pozde).
Ano Steam je najvecsi lenze to je momentalne skor nevyhoda. Je tam tona balastu, denne tam vyjde mnozstvo hier a nova hra tam lahko zapadne a strati sa. Podpora na Steame je taka vseliaka. A ak sa bavime o velkych AAA tituloch ktore sa dokazu na Steame presadit, zasa sme pri tom ze ked je to dostatocne silna znacka tak dokaze pritiahnut ludi bez ohladu na Steam, nehovoriac o tom ze pravdepodobne to pojde cez nejakeho vydavatela kde uz skoro kazdy ma svoju platformu. A Steam ma este jeden problem, nema uz moc co ponuknut. Za posledne roky a vypredaje si snad uz kazdy nakupil stare dobre hry/tituly ale z noviniek je to tam biedne.
Konkurence je pěkná věc, ale brzo bude mít každá firma svoji distribuční platformu a výsledek bude dvacet platforem pro sledování filmů a deset nainstalovaných klientů pro distribuci her. Sice to bylo takové trochu monopolní, ale doby, kdy stačilo mít Steam na všechny hry a Netflix na většinu filmů a seriálů nenávratně končí.
myslis? Mam amazon prime a to jejich video, mam netflix, hbo (v cene upc baliku). Jaka je ma motivace mit nejake voyo nebo jinou video sluzbu? Zadna. S hrami je to podobne - mam steam, gog a snad jeste jeden ucet na ktery si ani nevzpomenu protoze ho nepouzivam. Jaka je ma motivace nakupovat nekde jinde? Zadna.
No to záleží co chce člověk sledovat. Já tu potřebu nemám, ale předpokládám, že bude mnoho lidí co chtějí hrát hry od všech vydavatelů a sledovat filmy od všech Filmových studií... Pokud vím tak například Disney teď má přijít se svoji vlastní službou a jejich obsah tedy už také na Netflixu nebude.
Konkurencia je dobrá vec, aspoň sa dostanú poplatky pod tlak a zoptimalizuje sa cena pre zákazníka a pomer medzi maržou obchodníka a ohodnotením developera.
Akurát náklady na vlastnú (alebo prenajatú) distribučnú sieť budú nemalé a tak si myslím že časom sa to uprace a ostane znovu len nejaký monopol, lebo vo veľkom sa väčšina vecí dá robiť efektívnejšie.
Nahrat do hry nejaky update / patch bug fix neni uplne prdel. Cim jste mensi spolecnost, tim je to tezsi. Nemate trzni silu a vase existence stoji na brutalnich podilech vetsich firem. Developer temer niikdy nema uplnou volnost. Vaze se na to spousta smluvnich podminek s vydavatelem, s distributorem, je to zpoplatnene atd... Proto nejvice vydelavaj spolecnosti typu CD PROJEKT RED, ktere jsou vydavateli vlastni hry. Pri prodavani Zaklinace meli obrovskou trzni vyhodu. Totez Ubisoft. Sami o tom vloni v silvestrovskem interview mluvili, kolik papirovani si tim usetrili. Vydavatel totiz firmam casto dava stopky. Nedovoli jim nahrat urcity content atd. A pak kdyz uz to pres vydavatele prorvete, narazite na prohnilou byrokracii Valve, Sony, Microsoftu a ostatnich gigantu, na jejichz platformy to nahravate. Je to celkem drsna politika a casto ovlivnuje kvalitu hry.
Takze si nedelejte naivni predstavy o tom, ze spolecnost si muze vydat hru i na Steam i na Epic games launcher a jen by tezili z vyhod obou platforem a nic by je to nestalo :D Takhle jednoduse to fakt nefunguje :D
Nahrat do hry nejaky update / patch bug fix neni uplne prdel. Cim jste mensi spolecnost, tim je to tezsi. Nemate trzni silu a vase existence stoji na brutalnich podilech vetsich firem. Developer temer niikdy nema uplnou volnost. Vaze se na to spousta smluvnich podminek s vydavatelem, s distributorem, je to zpoplatnene atd... Proto nejvice vydelavaj spolecnosti typu CD PROJEKT RED, ktere jsou vydavateli vlastni hry. Pri prodavani Zaklinace meli obrovskou trzni vyhodu. Totez Ubisoft. Sami o tom vloni v silvestrovskem interview mluvili, kolik papirovani si tim usetrili. Vydavatel totiz firmam casto dava stopky. Nedovoli jim nahrat urcity content atd. A pak kdyz uz to pres vydavatele prorvete, narazite na prohnilou byrokracii Valve, Sony, Microsoftu a ostatnich gigantu, na jejichz platformy to nahravate. Je to celkem drsna politika a casto ovlivnuje kvalitu hry.
Takze si nedelejte naivni predstavy o tom, ze spolecnost si muze vydat hru i na Steam i na Epic games launcher a jen by tezili z vyhod obou platforem a nic by je to nestalo :D Takhle jednoduse to fakt nefunguje :D