Z pohledu hrace: mam ve steamu x desitek her, budu si instalovat dalsiho klienta abych mohl hrat hry za stejnou/podobnou cenu? Asi ne. Takze pokud studia nenabidnou na tehle platforme hry za nizsi ceny nez na steamu, nemam motivaci. Maji studia motivaci snizovat sve naklady? Urcite, ale nebudou to delat na ukor sveho zisku, tudiz neocekavam levnejsi verze her jenom proto ze usetri x % v nakladech.
motivacia je jednoducha, pokial studio vyda danu hru na steame aj cez epic tak pravdepodobne vecsina hracov zvoli steam lebo ho uz ma. Ak ale nejake zname studio vyda hru iba cez epic pripadne to bude nejaka zaujimava hra zasa vydana len cez epic, tak to moze byt tahun pretoze hrac nebude mat inu moznost ako si danu hru nainstalovat. Otazne je ci je niekto taky kto by to mohol spravit - EA ma Origin, UBI ma svoj store, Blizzar/Activision rozsiruju battle.net a Bethesda ma tiez ten svoj maglajz. Priznam sa neneapada ma nikto velky kto by mohol mat zaujem ist cez Epic a bol by dostatocne zaujimavy aby pritiahol hracov.
Vám uniklo, že některé hry už na Steamu nejsou. Takže otázka nezní "dalšího klienta abych mohl hrát hry za stejnou cenu", nýbrž "dalšího klienta abych mohl hrát Fortnite apod." Vzhledem k tomu, že tu hru měsíčně hraje přes 70 milionů hráčů, tak pro velké množství lidí je ta odpověd zjevně "ano".
A teď ještě to "x %". To je ta zajímavá věc, proč Epic ze Steamu odešel. Pokud Fortnite vydělává 200 milionů dolarů měsíčně, pak to "x %" znamená úsporu přes 60 milionů dolarů měsíčně, které nemusí vyplatit Valve. Já si myslím, že to jsou peníze, kvůli kterým stojí za to mít vlastní platformu. A otevřít ji dalším vývojářům je pak zajímavý bonus navíc.
Jo a ještě jedna věc: bude to tlak na Steam. Takže je klidně možné, že se Valve rozhodne své poplatky snížit nebo přidat nějaké zajímavé bonusy pro úspěšné vývojáře. V důsledku tak na tom můžou získat i lidé, co na Epic nepůjdou. No a třebas pak Valve zapracuje i na tom jejich šíleném UI, ve kterém se nedá najít prakticky nic, protože jakýkoliv dotaz vede na tisíce titulů v naprosto nepoužitelném pořadí. To vývojáři obvykle kritizují mnohem víc, než samotné poplatky - že jim Steam nepřivede zákazníky ani ve chvíli, kdy ti zákazníci hledají. Tady má Epic také obrovskou příležitost.
Otazka zni porad stejne. Pokud se e-shopy zacnou pretahovat s exkluzivnimi tituly, vyhraje Steam, protoze je nejvetsi a bez ohledu na to, co se vyplati Epicu s Fortnite, vetsine vyvojaru by se krute nevyplatilo nevydat hru na Steamu. Pokud tituly exkluzivni nebudou, hraci je koupi na Steamu, protoze Steam/lenost/setrvacnost/whatever.
Tlak na Steam muze vytvorit zase jen Steam, a to tim, ze bude tak velky, az do nej zacnou rypat urady v Americe i Evrope kvuli monopolu (ostatne vcera bylo pozde).
Ano Steam je najvecsi lenze to je momentalne skor nevyhoda. Je tam tona balastu, denne tam vyjde mnozstvo hier a nova hra tam lahko zapadne a strati sa. Podpora na Steame je taka vseliaka. A ak sa bavime o velkych AAA tituloch ktore sa dokazu na Steame presadit, zasa sme pri tom ze ked je to dostatocne silna znacka tak dokaze pritiahnut ludi bez ohladu na Steam, nehovoriac o tom ze pravdepodobne to pojde cez nejakeho vydavatela kde uz skoro kazdy ma svoju platformu. A Steam ma este jeden problem, nema uz moc co ponuknut. Za posledne roky a vypredaje si snad uz kazdy nakupil stare dobre hry/tituly ale z noviniek je to tam biedne.