Je to veřejná výzva, záleží na tom, kdo se přihlásí jako provozovatel. Musí splňovat podmínky vyjmenované v dokumentu s výzvou [PDF]. Musí jít mimo jiné o organizaci registrovanou v některém z členských států.
@Petr Krčmář
Děkuji za odkaz. Jak to napsat, aby to prošlo přes redakční dohled ... zkusím to takto:
EU DNS je jistě něco, co by EU ze strategických důvodů potřebovala. Pokud by to bylo od začátku definované a vytvořené sdružní, pouze financované z EU, připadlo by mi to velmi užitečné. Tak to ale v kritériích nevypadá (6. Eligibility), speciálně díky sekce "Special cases". Doslova mě tam děsí to, že by to ve finále mohla zajišťovat soukromá firma. S tím, řekl bych, nemáme poslední dobou na internetu nejlepší zkušenosti, co se týče přístupu k různým občanům, abych tak diplomaticky řekl.
<opinion>
<speculation>
Na rovinu. Vadí mi, v kontextu "dnešní doby", že kdyby někdo chtěl vytvořit "Velký Filtr (China style)", tak toto je přesně to, co by měl udělat. Ano, rád uvažuji i více než jeden krok dopředu.
</speculation>
</opinion>
Počítám, že tyto obavy by měly být zodpovězeny. (Tím tedy nemyslím nutně zrovna Vás)
20. 1. 2022, 11:07 editováno autorem komentáře
@Petr Krčmář
Nicméně jedním z členů konsorcia může např. být Evropská Komise, což je nanejvýše politický orgán :-(
Specific cases
...
EU bodies — EU bodies (with the exception of the European Commission Joint
Research Centre) can NOT be part of the consortium.
Každopádně:
Consortium composition
Proposals must be submitted by:
for the topic CEF-DIG-2021-CLOUD-OTHER-STUDIES:
n/a
for the topics CEF-DIG-2021-CLOUD-FED-WORKS and CEF-DIG-2021-CLOUD-DNSWORKS:
- minimum 3 applicants (beneficiaries; not affiliated entities) from 3 different
eligible countries.
IMHO neříká, že výsledný subjekt bude složen ze tří subjektů, ale že říká, že návrh na správce DNS musí být podán nejméně 3 zeměmi a musí být (asi v soutěži) nejméně 3 účastníci.
Dále je tam větička
Projects must comply with EU policy interests and priorities
se kterou se nedá nic než souhlasit, na druhou stranu to druhé ostří se tam leskne jak ... (napadají mě sice nepolitické, ale i tak neslušné přirovnání)
20. 1. 2022, 11:59 editováno autorem komentáře
Napsal jste to docela přesně.
Dává smysl, aby podooblast, která usiluje o vyšší spolehlivost DNS, provozovala své vlastní servery DNS. Potud jsem přijal první 2 odstavce s nadšením. Ovšem při třetím odstavci jsem poněkud znejistil - co přesně znamená „striktně volitelné filtrování“? Jak zjistím, co všechno se blokuje? Kdo všechno do toho bude kecat? A vůbec: Mělo by být něco takového součástí klíčových evropských serverů, nebo by to měl řešit někdo úplně jiný úplně jinde? ...
Mimoto z hlediska nezávislosti DNS je to jen jediná entita navíc.
DNS resolvery samozřejmě nemají filtrovat vůbec nic. Ty kecy ohledně malwaru a spol. jsou jenom taková klasická omáčka - to nechť si řeší každý sám za sebe, popř. ať to za něj adresně řeší nějaká explicitně objednaná služba.
EDIT: A jéje, příspěvek čeká na redakční schválení. Ach jo.
20. 1. 2022, 14:32 editováno autorem komentáře
Striktně volitelné filtrování znamená, že si vždy budete moci zvolit servery bez filtrování. Ale pokud budete chtít a bude vám nějaké filtrování vyhovovat, budete moci použít i servery, které filtrují.
Nevidím důvod, proč by to nemělo být součástí otevřené evropské infrastruktury DNS resolverů. Pokud někdo potřebuje blokování (třeba školy), potřebují, aby ta infrastruktura fungovala úplně stejně, jako někdo jiný potřebu, aby fungovaly nefiltrující DNS resolvery.
Vážně je to tak náročné?
Jako že si uživatel vybere:
Chcete DNS resolver bez filtrace? Pak si nastavte DNS servery 1.0.0.1 a 1.0.1.1.
Pak už jenom zbývá definovat, co znamená "bez filtrace" ... tady už se bohužel bavíme o politice (nebo marketingu v lepším případě) a "bez filtrace" může klidně znamenat to samé jako "svoboda slova na Facebooku" ....
Ale o tomto úskalí "reality vs. teorie" podle mě velmi dobře víte, jenom se vám hodí takto argumentovat.
21. 1. 2022, 10:04 editováno autorem komentáře
tak si provozuj svůj, když ti na tom tak sejde.
Aha, aneb "nesouhlasíš, najdi si svou planetu"? ... zajímavé. Tam totiž končí takové nápady. A dokonce už jsme viděli i případ (Parler, Jan 2021), že ani "založ si svůj" neplatí. Já vím, no a co že ...
Víte, software i hardware jsou nástroje a otázka komu a jak mají sloužit jsou podle mě možná ještě důležitejší než nějaké imiplementační detaily
21. 1. 2022, 12:48 editováno autorem komentáře
vymyslel jsi si argumenty, které neexistují a celou svoji argumentaci stavíš na těhle vymyšlených argumentech. To je pak s tebou těžké.
Nevadí ti, že teď majorita našeho provozu směřuje přes DNS resolvery soukromých společností, u kterých nemáš vůbec přehled o tom, co a jak filtrují, ale rozhodně ti vadí, že tady bude existovat společný DNS resolver, kde případné filtrování bude veřejné dostupné, protože jsi si k tomu protiargumenty domyslel.
V tom případě je pořád nejlepší rada, používej svůj.
vymyslel jsi si argumenty, které neexistují a celou svoji argumentaci stavíš na těhle vymyšlených argumentech
Ano, ty citace jsem si napsal sám. Jistě že ano.
Nevadí ti, že teď majorita našeho provozu směřuje přes DNS resolvery soukromých společností,
Vlastně nevadí, ale nejspíš i s tím bude do budoucna problém, jak to tak pomalu začíná vypadat. A nemáte pravdu
Neříkám, že situace dnes je idální nebo nepřůstřelná, ale proč mám chtít, aby politický orgán jakýmkoliv způsobem ovládal něco takového jako DNS?,
[Poleno]
Abychom si rozumněli, jak jsem už napsal, znova opakuji, proti něčemu takovému bych nic neměl, kdyby to bylo jasně odděleno od "pracek politiků" (přesnější výraz mne nenapadá).
[Poleno]
Ale hlavně, já nejsem nějak zatvrzele proti, jenom se ptám, protože jsem nepřiletěl na tuto planetu teprve včera ;-)
[Poleno]
Co s tím? Vyčlenit od EU pravomocemi odloučené sdružení s "nějakým fixním" financováním a hotové, ať klidně vybudují největší infrastrukturu na světě. Možná to tak dopadne, pak ale není nic jednoduššího než blázny jako já nějakým odkazem/faktem ujistit: "tak to bude".
[Poleno]
To sem vkládám, abyste se zase uklidnil a nemusel tady používat takovou krajní "argumentaci".
kde případné filtrování bude veřejné dostupné
To jste si pro změnu vymyslel Vy. To zatím nevíte a může se to velmi rychle změnit. Pokud jste si nevšiml, byť to téma uznávám na root nepatří, tak je tady evidnetní a velmi silná snaha politického vedení zasahovat do provozu na internetu zleva, zprava, zespod, shora a ideálně ještě navíc odevšad, protože se nám tady pořád něco "šíří". Tak se prosím Vás laskavě uklidněte, dejte si třeba čaj a zkuste zvážit třeba to, že nápady a obavy jiných lidí mohou taky mít něco do sebe - jistě nejste neomylný jasnovidec (já tedy nejsem) - a když už je někdo má, a třeba se i plete nebo na jeho slova nedojde, tak hned nemusíte jančit.
21. 1. 2022, 21:16 editováno autorem komentáře
Ano, ty citace jsem si napsal sám. Jistě že ano.
Hlavně ty citace nijak nesouvisí s DNS infrastrukturou EU.
Vlastně nevadí, ale nejspíš i s tím bude do budoucna problém, jak to tak pomalu začíná vypadat. A nemáte pravdu
Takže vy potvrdíte, že vám to opravdu nevadí – a pak stejně napíšete, že nemá pravdu.
Mimochodem, stěžovat si na domnělou cenzuru velké americké společnosti a na základě toho tvrdit, že provozování DNS serverů velkými americkými společnosti vám nevadí, za to vám vadí, že by takovou infrastrukturu provozovala EU – to chce opravdu velkou „názorovou pružnost“.
Pepíčku, tys dal Aničce pohlavek? Lup ho, tady máš Aničko pořádnou výchovnou facku, protože Pepíčkův příklad ukazuje, že ty bys mohla někomu dát pohlavek. Pepíček asi nikoho pohlavkovat nebude, vždyť to udělal jenom jednou. Takhle nějak to vaše uvažování vypadá.
To zatím nevíte
Ale víme, my, co chápeme psaný text, to víme.
může se to velmi rychle změnit
Velmi rychle se může změnit cokoli. Takže argumentovat proti něčemu kvůli tomu, že by se to mohlo změnit, je totální nesmysl. To je jako kdybychom argumentovali tím, že patříte do vězení, protože jste vrah. A kdybyste se hájil, že jste nikoho nezabil, opáčili bychom „zatím ne, ale může se to velmi rychle změnit“.
zvážit třeba to, že nápady a obavy jiných lidí mohou taky mít něco do sebe
Zkuste zase vy zvážit to, že kolega „…“ i já jsme vaše nápady a obavy zvážili a shledali jsme je hloupými.
tak hned nemusíte jančit
Jančíte tady především vy – řešíte tu nějaké „mohlo by se“, které vůbec není na pořadu dne, a ještě to vydáváte za „bude“. Dokazujete to argumenty, ze kterých by plynul pravý opak toho, co tvrdíte. Tak se prosím Vás laskavě uklidněte, dejte si třeba čaj a zkuste nejprve odlišit, co je napsáno ve zprávičce a odkazovaných textech a co jsou věci, které jste si k tomu domyslel.