Otazka je, proc by ten system mel mit nejakou pamet, kdyz se po nem chce akorat to, aby se pri nehode zapnul a odeslal polohu. Kdyz ten system je, mimo pripad nehody, neaktivni, jak se mu muzou do pameti dostat jakekoliv udaje? BTW, jak se bude resit aktivace systemu, kdyz si nekde nekdo poskrabe blatnik dostatecne zle na to, aby se system aktivoval, pricemz nedojde k zadnemu zraneni? Pocitam, ze bude nutno znasobit kapacitu zachrannych sluzeb, ktere budou neustale vyjizdet kvuli prdu.
vzhledem ke spatnemu time-to-fix pri cold startu GPS predpokladam, ze GPS bude trvale aktivni, aby vedela svou polohu. Cimz muze detekovat i napr. rychlost pohybu a chovat se adekvatne (neaktivovat se pri male rychlosti). Samozrejme to neresi situaci, kdy do pomale jedouciho auta velkou rychlosti narazi jine - ale to jine preci taky ma eCall :). Take je mozne to spojit s autoradiem a zkusit komunikovat s ridicem.
Perzistentni pamet to opravdu nepotrebuje, ale pokud to legislativa nezakazuje, tak business je business. Pokud to bude ukladat historii, tak se z toho daji delat dobre komunitni mapy "zdarma".
S temi mapami zdarma bych to nevidel tak ruzove. Na to by to muselo byt otevrene zarizeni, kde si majitel auta pichne notebook a stahne data. Pocitam, ze se tomuhle budou branit zuby nehty a budou tam opicarny, ktere tomu budou branit, pokud zrovna nejste "law enforcement". Samozrejme, presne do doby, nez to nekdo crackne.
Je videt, ze o tom jak GPS funguje vis lautr kulovy ... navigace s mapama prilepuje polohu k existujicim silnicim, tim eliminuje chybu GPS. Ta se pohybuje od tech +- 5m do tech +- 100m, podle toho, kde se zrovna nachazi. Ve mestech s vysokou zastavbou to je nejhorsi, proto tam ma vetsina navigaci zasadni potize ... a prilepovani probiha na zaklade dat z predchozi jizdy, ale uplne bezne se stava, ze GPS ukazuje polohu v sousedni ulici.
Navic se ta chyba samozrejme prubezne meni => da se z toho spocitat +- priblizne stred.
GPS pouzivany pro ucely napr digitalizace katastru maji svoji slusnou antenu, a fixuji se vuci 10+ satelitum, pak maji ochylku do 5cm.
Mimochodem, pokud se chces presvedcit, tak si sosni josm, stahni si nejaky frekventovany usek silnice a sosni si to vcetne GPS tracku ... a budes na to cumet jak puk.
Praveze u GPS, u kterych vyrobce vyhrozuje presbnosti 3 m, uvadeji take, ze se pripojuji na kdovi kolik staelitu. Nepamatuji si cislo s jistotou, ale mam dojem, ze pisi 9, zatimco stare hajtry se snad pripojovaly na 6. Otazka je, jak je to doopravdy, kdyz nekolik satelitu uz odeslo do zakonceni zazivaciho traktu a nikdo je nenahrazuje, protoze vsechny prachy spolyka Ministerstvo miru.
GPS potřebuje pro plnou funkci 24 satelitů, má jich momentálně 31. GLONASS jich potřebuje také 24, a má jich 29.
http://en.wikipedia.org/wiki/GPS#Timeline_and_modernization
http://en.wikipedia.org/wiki/GLONASS#Status
http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/max-m5q-parallel-gpsglonass-module.html
Moderní GPS moduly kombinují GPS s GLONASS, mají například 99 kanálů pro hledání a 33 pro tracking. To výrazně zkracuje time-to-fix.
http://www.u-blox.com/en/gps-modules/pvt-modules/max-m5q-parallel-gpsglonass-module.html
Chyba dobrého GPS přijímače při použití civilního signálu (Standard Positioning Service) je v 95% případů pod 2.2 metru. Navíc některé přijímače dnes používají i signál ruského systému GLONASS, což dále zvyšuje přesnost.
http://www.gps.gov/systems/gps/performance/accuracy/histogram.png
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Smartphones_using_GLONASS_Navigation
Samozřejmě ve městě mezi výškovými budovami to může být horší (v ČR tedy můžete být v klidu), ale chyba 100m by byla opravdu extrémní.
Souhlas, průměrováním se z projetých tras dá získat poměrně přesná informace.
Pokud to bude ukladat historii, tak se z toho daji delat dobre komunitni mapy "zdarma". :o)))) No hlavne pokud to bude ukladat historii tak jeto napr. sqely nastroj na rozesilani pokut za rychlou jizdu ex-post, pripadne parkovani apod. ;o) v nekterych americkych statech uz si La policia mne ruce jaky ze jeto uzasny vynalez! :o))) Samozrejme ze NSA a podobna "zajmova sdruzeni" takovou vecicku take miluji= ti by ji nejradsi kazdymu obcanovi vrazili do zadku a na hlavu priplacli bekovku s antenou...
Investuj par vterin a zjisti si o tom neco. Je to zcela beznej gsm telefon, vcetne rozhrani pro hovor => vytoci to uplne normalne cislo a operator s tebou bude chtit mluvit. Kdyz mu reknes, ze se nic nedeje, tak nikdo neprijede. Kdyz nebudes reagovat, tak by meli vyslat na misto vyjezd.
V kazdym pripade, dalsi kram, kterej bude treba hned po nakupu auta odpojit a zlikvidovat.
odpojíš a zlikviduješ -> neprojdeš technickou kontrolou a může tě policie pokutovat.
Ještě by se hodila kamera zabudovaná do zpětného zrcátka ve voze (se záznamem na smyčku) - směřující před vozidlo a nebo kompletní černá skříňka se záznamem parametrů před nehodou.
Pro výrobce auta stačí, když do zrcátka dovedou 12V a zrcátka budou mít normalizovaný kloub.
kamerovej system o kterem mluvis se v Rusku pouziva uz roky=nejen proto ze Rusove pravidelne vyhravaji titul o "nejbezohlednejsi ridice sveta" ale take kvuli dohadovani s pojistovnou pri nehode u drazssich vozu (protoze na Policii se v techto koncinach jaxi z principu neda spolehat) nekdy jsou z toho docela "masakralni" zabery :o))) --> http://www.youtube.com/watch?v=Vv17w9U2CTY
...ma pravdu ten chlapec- a tady jeto hezky shrnute :o))) i soudruh Obama nam vysvetlil ze jeto pro nase spolecne dobro http://www.jupiterbroadcasting.com/38697/the-nsa-prism-unfilter-54/
Zivot prinasi rizika, se kterymi se musis smirit. Jediny zpusob, jak se jim vyhnout, je napriklad jit se dukladne povesit, coz ti doporucuji, pokud ta rizika zivota jsou pro tebe prilis tezka. Ja ale se ale nehodlam vzdat dalsiho kousku soukromi jen proto, abych se vyhnul hypotetickemu riziku, kterych stejne ciha stale mnoho. Zenu by treba mohl prejet ozraly politik. Dnesni svet preteka smirovacimi technologiemi a jen hlupak tleska dalsi nove. Kvuli lidem jako ty skoncime vsichni jednou s GPS trasponderem v obojku.
Ani nahodou jsem primo nepodporoval zavedeni eCall.
Psal jsem o to, ze kdyz to uz nekdo ma ale vyradi ho z provozu umyslne a nasledne se neco stane jeho blizkemu, zda je ochoten nest po zbytek zivota to, ze je spoluvinikem.
Zpet ke sledovani - dokud nehavarujes, system nic neposila, neni pripojeny do site, protoze vyuziva nouzove volani, ktere funguje bez sim karty. A proto to taky nema problem s roamingem.
Ne? Proc tady licis chmurnou budoucnost cloveka zdrceneho necim umrtim pote, co odpojil potencialne smirovaci sracku?
A s tim sledovanim se to ma tak, jako s odposlouchavanim telefomu a jinym smirovani, ktere se take dela jen pri podezreni z kriminalni aktivity. Akorat, ze tu a tam se prolatne, ze se smiruje i jindy. Kdo ti zaruci, ze system nelze na dalku potichu aktivovat? A co kdyby nejaka strasna teroristicka hrozba vyzadovala aktivaci vsech eCallu a to pro jistotu preventivne naporad? Politici si uz na to nejaky ten Patriot Act vymysli, takze je lepsi jim k tomu nedavat dalsi technologii.
Treba to, ze bude mozno sledovat, ze osoba A se asi setkala s osobou B, protoze jejich eCall systemy hlasily stejnou polohu. Protoze je znamo, ze A i B maji nezadouci politicke nazory, je vhodne je oba zavrit do nejake hodne cerne podzemni diry, tam z nich vymlatit zuby a priznani a nasledne zlikvidovat.
Ano, zatim v Evrope jeste obvykle nejsme tak daleko. Zatim...
Hitler byl zcela demokraticky zvolen. Scitani lidu je nicemu nevadici bohuliba cinnost. Proto se pekne vedelo, kdo je zid a koho je treba poslat do plynu.
Ze nedelali nic spatnyho? A koho to zajima ...
Uplne stejne muze dojit na to, ze osoby, ktere se rekneme 13.teho v patek vyskytovaly ve 100km okruhu od praglu budou zlikvidovany ... proste ... proto, ze se to vi.
lol ... spoluvinik ... jeste ti tam chybi zachrana alespon jednoho zivota ... a pak nejaky ty deti ...
Bylo by treba te vykastrovat ... ne ze bys nekoho znasilnil, ale jiste muzes ... a zachrani to aslespon jednoho cloveka nebo jedno dite. Rocne na silnicich umre 10M lidi ... a my budem zachranovat 0,01% z nich, na ukor svobody vsech ostatnich? lol lol lol .
Co když automobil odmítne bez funkčního ecallu jet? Už jsou tady auta, která odmítnou jet bez resetu čítače oleje.
V Evropě se v roce 2009 prodalo asi 14 milionů osobních aut. Novější čísla se mi nepodařilo rychle vyhledat. Jestli vezmu cenu zařízení GPS a telefonu 1000 korun, tak záchrana jednoho života vyjde na 5.6 milionu, a to zůstává otázka, jak kvalitní odhad EU má.
Myslím, že třeba nárazové čidlo, jako u airbagu, spolu s konektorem pro připojení chytrého mobilu by bylo mnohem levnější. Ale hlavně by člověk věděl, jestli mobil něco někam neposílá, a sám si mohl zvolit, zda tuto funkci chce.
Staci si precitat, ako system funguje, ze...
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012070702
Najdolezitejsie udaje, pre tych, ktorym sa nechce klikat dalej:
1) System posiela mimo ineho aj smer jazdy. Takze MUSI byt aktivny neustale, aby dokazal zistit rozdiel poloh (co je smer jazdy). Kratkodobe dokaze smer jazdy vypocitat podla rychlosti a natocenia volantu (napr. pri navigaciach volvo a bmw), ale s casom presnost klesa. Kompas nie je riesenie (po havarii), kedze netusite ako ste sa na streche ocitli.
2) System je schopny posielat aj FDS, cize rozsirene data a tie obsahuju aj pocet ludi vo vozidle - spocitanim zapnutych pasov.
3) V navrhu pre EU sa pise o vyhodach - zlepsenie mobilneho pokrytia okolo ciest. Takze sa predpoklada caste pripajanie velkeho poctu novych zariadeni do siete. Havarii v CZ za 2012 bolo 70'000+, ak by vsetky boli "vazne", tak je to radovo 200 telefonatov denne a na to nepotrebujeme zlepsovat siet operatorov.
4) Vraj sa znizi pocet mrtvych az o 2500 rocne v EU. Ked nam v SR a ani nasim bratom v CR nevadi predlzenie dojazdu sanitiek na 20 minut(mozno 15, neviem najst presny udaj, pricom 10 rokov dozadu sme sa hrdili ako sa ho pod 15 minut podarilo stiahnut a priemer sa dlhodobo drzi pod 10 minut...), tak odrazu automaticke volanie zachranky chce zachranit 2500 z asi 80000 mrtvych rocne.
5) Vobec sa neriesi co sa stane v pripade malej havarie, kde sa zbytocne privola zachranka.
6) Vobec sa neriesi bezpecnost osobnych udajov. Ako by sa aj mohla, ked primarne ide len o zber dat, ze?
7) Jedna z vyhod ma byt znizenie rizikovosti okoloiducich a pozerajucich sa vozidiel v okoli havarie. Nechapem ako zavazi k bezpecnosti, ze sanitka pride o minutu skor. Jedine ze by sa informacie o prejazdnosti zbierali neustale, ale spracovali by sa do centralneho systemu (podobne ako Waze). Takze by sa mohli informacie posielat napriklad do navigacie uplne kazdemu.
8) Radovo pred rokom, ked boli polemiky okolo tohoto systemu dostal zaujimavu otazku nas minister: "Pouzijete tento system na elektronicke mytne pre osobne auta?". Odpoved: "V tomto volebnom obdoby neplanujeme zavedenie myta pre osobne vozidla". Naozaj politicka odpoved! Chcete aby Vam automaticky posielali fakturu za pouzitie dialnice? A naozaj chcete aby Vas nepustili na cestu ak nebudete neustale sledovany?
9) Ak sa data teda budu zbierat neustale, zostava len maly krok ich spracovaniu. Po havarii Vam nepreplatia poistku, pretoze ste par kilometrov skor prekrocili rychlost. Dokonca mozete automaticky dostavat pokuty za prekrocenie rychlosti. Ze sa Vas to netyka, pretoze nieste cestny pirat? To povedzte policajtom, ked Vam poslu prvu fakturu.
Som mozno paranoidny, ale fakt si musime uvedomit, ze tento system je prilis lahko zneuzitelny. Otvorim auto, hacknem jednotku, zmenim VIN cislo a vyslem poplach. Znova zmenim cislo a poslem druhy poplach. Pride tolko sanitiek, ze sa nebudu vediet ani otocit.
A cena je tiez zaujimava. Pise sa o cene 80 euro za jedno nove vozidlo, alebo okolo 160 za dodatocnu montaz do starsieho auta. Ale zarovej sa musi vybavit kazda centrala 112 zariadenim na citanie posielanych sprav.
Posielat to ma 140 bajtov dlhe spravy (zeby sms?) MDS, cize minimum data set. Alebo dlhsie spravy vo formate xml.
O zabudovanom mikrofone sa v starsom popise systemu skutocne hovori, takze minimalne v pripade manualnej aktivacie sa budete vediet s operatorom aj porozpravat. Ale v pripade sofera v bezvedomi sa musi system porozpravat s operatorom sam. To vytocenie cisla 112 je totiz celkom slusna blbost. Ak to ma mat hlasove volanie, tak system bude vo vsetkych reciach EU opakovat suradnice havarie strojovym hlasom - skor ako za 5 minut sa k znamej reci nedostane (teda aspon ked havarujem v estonsku napr.).
Zaroven treba posilnit siet mobilnych operatorov.
Zaroven ak sa potvrdia informacie a budu sa tieto data zbierat, tak potrebujete infrastrukturu na ich spracovanie.
A hlavne sa zlepsi zamestnanost: nove zariadenie, nove servisy, nove miesta pre zacvicenie operatorov, nove BTS, nove sanitky (budu na vyjazdy chodit castejsie - pre to sa system stavia), novy admini novych serverov a z dani sa to zaplati skoro same. Ak si najdeme nove druhe zamestnanie.
Doufejme, ze cely system zanikne na povestnou evropskou neschopnost zrealizovat cokoliv, nez produkce dalsich formularu - viz alileo, o kterem se leta vcemene jenom keca a ktery bude hotovy a funkcni tak nekdy za padesat let, kdy asi nebude potreba, protoze nebude benzin do aut a pri jizde na koni se staci nekoho zeptat.
To byl doufám sarkasmus. Galileo je i na evropské poměry velmi zpožděný a rozpočet mnohokrát překročený. Vtipná lekce historie: když se v roce 2006 vybíral systém dálničního mýta pro ČR, připadal v úvahu systém se satelitní navigací nebo mýtnými branami. U satelitního systému se uvažovalo o GPS, ale z EU byl velký tlak na použití systému Galileo, který po pár odkladech měl být k dispozici od roku 2008. Což je IMHO LOL, protože v současné době se uvažuje o spuštění někdy k roku 2019. Na financování se měl podílet soukromý sektor, což se ale nikdy nestalo, protože je projekt zpožděný, proti GPS nenabízí nic navíc, a možnost snížení dostupnosti GPS (Selective Availability) také padla.
Galileo je "od slov k činům" po evropsku.
1. a 2. bod chapem, pretoze smer jazdy moze zachranke napomoct odhadnut vaznost situacie, rovnako aj pocet osob v aute je v pripade zachrannej akcie tiez celkom potesujuci udaj.
K bodu 6...o akych OSOBNYCH udajoch to hovoris? Smer jazdy, suradnice a ani pocet osob v aute osobne udaje nie su.
Co tady není zmíněno - osobně bych se bál toho, že až to bude opravdu povinné, tak 99% lidí co se ocitne v blízkosti nějaké události bude očekávat, že systém je v činnnosti a pomoc za rohem.
V případě nehody se pak už vůbec nedočkáme pomoci od kolemjdoucích a kolemjedoucích, i když by nám takový rychlí zásah mohl jinak život zachránit. A nemluvím ani o tom, pokud si ještě systém deaktivujeme.
Tato možná negativa by zde samozřejmě nebyla, pokud by systém byl dobrovolný.
V autoškole jsem byl poučen, že mám při nehodě volat mobilem pro pomoc. Nikdo neočekává, a ani zákon nevyžaduje, abych se snažil o masáž srdce apod. Přivolání lékařské pomoci se u případného soudu považuje za dostatečné poskytnutí první pomoci. Nesnesu pohled na krev a když mi ji berou, tak občas omdlím. Byl jsem proto v autoškole před 9 lety instruován prostě zavolat mobilem o pomoc a k bouračce nechodit. Že prý nemá smysl, abych se tam složil vedle nich. Pokud se do té situace někdy opravdu dostanu, pak těžko soudit, jak se zachovám. Mám ověřeno, že se ve "stresujících" situacích obvykle rozklepu a ztuhnu, nebo prý naopak jednám rozhodně, ale já si nic nepamatuji.
Takže jistou logiku ta obava má. Když budu vědět, že si auta volají o pomoc sama, tak dost možná ani nezavolám. Tedy já ano, jsem ze staré školy.
Dobre, mate onluvenku. Ale vetsina lidi ji nema a tech, kteri by se nechteli umazat, mezi nami beha strasne moc. Nicmene by stali okolo a cumeli, jak obet krvaci k smrti. Videl jste treba nekdy dalnici zablokovanou kvuli nehode? Ne, ze by byla ucpana silnice, to jen cumilove zpomaluji, aby jim nic neuteklo. A to ta nehoda treba take byla v opacnem smeru, nicmene i tak kvuli cumilum je tam kilometrova fronta.
K infekci například žloutenkou typu C stačí i velmi malá expozice. Navíc můžete mít zrovna malé poranění na ruce, nebo se nějak lehce poranit při záchraně zraněného. Skleněný střep nebo kus trčícího kovu, a máte vymalováno. A třeba dávat někomu dýchání z úst do úst bych si taky dost rozmyslel.
Odmontovani eCall systemu neohrozuje ostatni ucastniky provozu, jako by tomu bylo napriklad pri odmontovani brzd. Auto bez eCallu je zpusobile jizdy. ECall je v aute leda tak pro vas. Stat vam nema co narizovat, cim se mate chranit. To by bylo, jako by vam stat narizoval soulozit vzdy jen s kondomem a v gumovych rukavicich.
Bezpecnostni pas ma statisticky pomerne vysokou ucinnost v tom, co ma delat. Pochybuji, ze by se podobne vysoka ucinnost kdy prokazala u tehle nove EU sracky. Bude to asi tak ucinne, jako "usporne" zarovky pri snizovani spotreby energie.
BTW, co reknete, az vam EU naridi jezdit autem vyhradne v ochranne prilbe natrene fluorescencni oranzovou barvou a s blikacim majakem, ktery se sam pri pri narazu aktivuje? Vite, kolik by to zachranilo zivotu? Predejde to rade zraneni hlavy pri nehode i naslednemu prejeti ucastniku nehody projizdejicimi auty, kdyz dezorientovani pobihaji v okolnim provozu a vydavaji neartikulovane zvuky. A samozrejme, nepouziti prilby by bylo pokutovano.
Jenze na to, aby nekdo neco zavedl jako povinne, by mel operovat fakty. Tady se ale EC akorat *domniva*, ze by to k necemu prispelo, stejne jako se domniva, ze se neco vyresi uspornymi zarovkami, direktiva byla vydana a solidni podklady k ni nikdo nikdy nevidel. Ja se zase mohu domnivat, ze povinne nasazeniprileb do aut by bylo mnohem ucinnejsi. Koneckoncu v zavodnich autech se bezne pouzivaji a asi k tomu maji ti lide nejake duvody. A take nevim jestli bych se nemel domnivat, e tahle kokotina, stejne jako zarovky, jsou akorat nahravkou vyrobcum elektroniky, kterym takto bude zarucen odbyt pro neco, co by si jinak skoro nikdo dobrovolne nekoupil. Jak to ale je se asi tezko dozvime. Mozna, ze v tom ani neni zadny uplatek, ale jenom snaha nejakeho zbytecneho byrokrata zduvodnit svuj tucny plat.
BW, vite, jak se pozna, ze politik lze? Pohybuje rty.
Přestože sám řídím často o 20-30 km/h více, než je povolená rychlost (mimo obce), tak bych to globální pokutování uvítal. Musela by se samozřejmě zásadně změnit pravidla, pokud by policie zaznamenávala najednou všechny přestupky (místo zlomku, který odměří teď radary) - např. značky pro omezení rychlosti by se instalovaly podle skutečných "výpočtů pro bezpečnou jízdu" a nepohodnocovaly by se kvůli tomu, že je většina řidičů nedodržuje. A mohla by se zohlednit i kvalita vozu, případně schopnosti řidiče. Ale to už je taková utopie, že dříve tu budeme mít auta bez řidičů, která to také vyřeší ;-)
Jasne ... takze misto toho, aby sme resili nebezpecny chovani jako trebas vybrzovani, myskovani ... tak budem flastrovat za kilometr navic ...
Aneb dalsi tupa ovce zmasirovana tim, jak je potreba trestat za poruseni nesmyslnych predpisu. Kdyz pojedu po dalnici 200, muzu jet naprosto bezpecne, bez toho abych ohrozil libovolnyho dalsiho ucastnika provozu. Kdyz mi upadne kolo, zabiju se uplne stejne jako pri 130. Zato kdyz si necham v praglu pred sebou metr mista navic, abych mel cas dobrzdit, tak se mi tam hned nejakej kreten nacpe, aby se o pet vterin pozdejs cpal zpatky, protoze ten pruh zrovna ted jede o 1/2km rychlejs.
Dtto, kdyz pojedu v noci po rekneme prumyslovy 70, tak za to dostanu flastr, prestoze tam nikde neni ani noha ... zato kdyz nekoho pri 40 napalim ... tak nedostanu flastr zadnej, presto ze sem zcela zjevne nekoho poskodil ...
ked to nebude povinne tak s tym nemam problem. Ak si to tam niekto chce dobrovolne nainstalovat, nech sa paci. Ma moznost a podporu (zo strany statu). Preco sa to ale snazia (ked to tak je) tlacit nasilu a vsetkym? Ja nie som neschopak co si to tam neda dat aj sam, ked bude ma zaujem. Preco stat povazuje obcanov za neschopnych vlastneho usudku a vsetko chce robit za nich?
Co az vam reknou, ze si do auta musite poridit plavaci vesty, jake jsou v letadlech, protoze pri padu do prehrady vam to muze zachranit zivot? Navic byste musel povinne mit tu vestu za jizdy nasazenou, protoze nikdy nevite, kdy tam spadnete a vteriny mohou hrat roli.
Dale by se hodily sneznice, signalni pistole s krabici svetlic, peprovy sprej na odehnani medvedu, dalsi tri rezervni kola k tomu, co jiz mate... Musite byt pripraven na vsechno, je nutno predvidat kazdou eventualitu.
Argumentace ad absurdum?
Nevím, že by pád auta do přehrady byl nějak běžný, v každém případě plovací vesta vám spíš uškodí, když po ponoření pod vodu ani včas neotevřete dveře. Stejně tak v našich zeměpisných šířkách nehrozí útok medvěda (mimochodem úplně jednoduše stačí zůstat v autě) a místo sněžnic a signální pistole stačí ten eCall (nebo obyčejný mobil, ale ten se při nehodě sám nevytočí). Rezerva je zbytečná i ta jedna, holt zůstává ještě jako kus historie.
Plovaci vestu musite nafouknout az po opusteni auta, ne predtim. Sneznice v aute mi pripadaji podobne uzitecne, jako eCall, jehoz teoreticke vyhody nevyvazuji dostatecne jeho potencial zneuziti.
BTW, nevim, jak jezdite bez rezervy, ale ja porad nejak nemohu zvladnout to, ze bych pichl gumu vzdy jen presne pred pneuservisem v otviraci dobe. A na to, abych nekam telefonoval a hodinu nekde tvrdnul, nez nekdo prijede, me zrovna neuzije.
http://www.ecall.fi/schemas/fds_schema.xsd
naco je komu farba auta pri nehode? To mi vie niekto vysvetlit?
Nonsens^n.
trošku hlubší rozbor a velkobratrských vlastnostech tohohle nápadu a přepokládaných počtech zachráněných životů daňových poplatníků je tady: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012070702 (odkazuji i když je to jeden z mých nejméně oblíbených server)