Staci si precitat, ako system funguje, ze...
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012070702
Najdolezitejsie udaje, pre tych, ktorym sa nechce klikat dalej:
1) System posiela mimo ineho aj smer jazdy. Takze MUSI byt aktivny neustale, aby dokazal zistit rozdiel poloh (co je smer jazdy). Kratkodobe dokaze smer jazdy vypocitat podla rychlosti a natocenia volantu (napr. pri navigaciach volvo a bmw), ale s casom presnost klesa. Kompas nie je riesenie (po havarii), kedze netusite ako ste sa na streche ocitli.
2) System je schopny posielat aj FDS, cize rozsirene data a tie obsahuju aj pocet ludi vo vozidle - spocitanim zapnutych pasov.
3) V navrhu pre EU sa pise o vyhodach - zlepsenie mobilneho pokrytia okolo ciest. Takze sa predpoklada caste pripajanie velkeho poctu novych zariadeni do siete. Havarii v CZ za 2012 bolo 70'000+, ak by vsetky boli "vazne", tak je to radovo 200 telefonatov denne a na to nepotrebujeme zlepsovat siet operatorov.
4) Vraj sa znizi pocet mrtvych az o 2500 rocne v EU. Ked nam v SR a ani nasim bratom v CR nevadi predlzenie dojazdu sanitiek na 20 minut(mozno 15, neviem najst presny udaj, pricom 10 rokov dozadu sme sa hrdili ako sa ho pod 15 minut podarilo stiahnut a priemer sa dlhodobo drzi pod 10 minut...), tak odrazu automaticke volanie zachranky chce zachranit 2500 z asi 80000 mrtvych rocne.
5) Vobec sa neriesi co sa stane v pripade malej havarie, kde sa zbytocne privola zachranka.
6) Vobec sa neriesi bezpecnost osobnych udajov. Ako by sa aj mohla, ked primarne ide len o zber dat, ze?
7) Jedna z vyhod ma byt znizenie rizikovosti okoloiducich a pozerajucich sa vozidiel v okoli havarie. Nechapem ako zavazi k bezpecnosti, ze sanitka pride o minutu skor. Jedine ze by sa informacie o prejazdnosti zbierali neustale, ale spracovali by sa do centralneho systemu (podobne ako Waze). Takze by sa mohli informacie posielat napriklad do navigacie uplne kazdemu.
8) Radovo pred rokom, ked boli polemiky okolo tohoto systemu dostal zaujimavu otazku nas minister: "Pouzijete tento system na elektronicke mytne pre osobne auta?". Odpoved: "V tomto volebnom obdoby neplanujeme zavedenie myta pre osobne vozidla". Naozaj politicka odpoved! Chcete aby Vam automaticky posielali fakturu za pouzitie dialnice? A naozaj chcete aby Vas nepustili na cestu ak nebudete neustale sledovany?
9) Ak sa data teda budu zbierat neustale, zostava len maly krok ich spracovaniu. Po havarii Vam nepreplatia poistku, pretoze ste par kilometrov skor prekrocili rychlost. Dokonca mozete automaticky dostavat pokuty za prekrocenie rychlosti. Ze sa Vas to netyka, pretoze nieste cestny pirat? To povedzte policajtom, ked Vam poslu prvu fakturu.
Som mozno paranoidny, ale fakt si musime uvedomit, ze tento system je prilis lahko zneuzitelny. Otvorim auto, hacknem jednotku, zmenim VIN cislo a vyslem poplach. Znova zmenim cislo a poslem druhy poplach. Pride tolko sanitiek, ze sa nebudu vediet ani otocit.
A cena je tiez zaujimava. Pise sa o cene 80 euro za jedno nove vozidlo, alebo okolo 160 za dodatocnu montaz do starsieho auta. Ale zarovej sa musi vybavit kazda centrala 112 zariadenim na citanie posielanych sprav.
Posielat to ma 140 bajtov dlhe spravy (zeby sms?) MDS, cize minimum data set. Alebo dlhsie spravy vo formate xml.
O zabudovanom mikrofone sa v starsom popise systemu skutocne hovori, takze minimalne v pripade manualnej aktivacie sa budete vediet s operatorom aj porozpravat. Ale v pripade sofera v bezvedomi sa musi system porozpravat s operatorom sam. To vytocenie cisla 112 je totiz celkom slusna blbost. Ak to ma mat hlasove volanie, tak system bude vo vsetkych reciach EU opakovat suradnice havarie strojovym hlasom - skor ako za 5 minut sa k znamej reci nedostane (teda aspon ked havarujem v estonsku napr.).
Zaroven treba posilnit siet mobilnych operatorov.
Zaroven ak sa potvrdia informacie a budu sa tieto data zbierat, tak potrebujete infrastrukturu na ich spracovanie.
A hlavne sa zlepsi zamestnanost: nove zariadenie, nove servisy, nove miesta pre zacvicenie operatorov, nove BTS, nove sanitky (budu na vyjazdy chodit castejsie - pre to sa system stavia), novy admini novych serverov a z dani sa to zaplati skoro same. Ak si najdeme nove druhe zamestnanie.
Doufejme, ze cely system zanikne na povestnou evropskou neschopnost zrealizovat cokoliv, nez produkce dalsich formularu - viz alileo, o kterem se leta vcemene jenom keca a ktery bude hotovy a funkcni tak nekdy za padesat let, kdy asi nebude potreba, protoze nebude benzin do aut a pri jizde na koni se staci nekoho zeptat.
To byl doufám sarkasmus. Galileo je i na evropské poměry velmi zpožděný a rozpočet mnohokrát překročený. Vtipná lekce historie: když se v roce 2006 vybíral systém dálničního mýta pro ČR, připadal v úvahu systém se satelitní navigací nebo mýtnými branami. U satelitního systému se uvažovalo o GPS, ale z EU byl velký tlak na použití systému Galileo, který po pár odkladech měl být k dispozici od roku 2008. Což je IMHO LOL, protože v současné době se uvažuje o spuštění někdy k roku 2019. Na financování se měl podílet soukromý sektor, což se ale nikdy nestalo, protože je projekt zpožděný, proti GPS nenabízí nic navíc, a možnost snížení dostupnosti GPS (Selective Availability) také padla.
Galileo je "od slov k činům" po evropsku.
1. a 2. bod chapem, pretoze smer jazdy moze zachranke napomoct odhadnut vaznost situacie, rovnako aj pocet osob v aute je v pripade zachrannej akcie tiez celkom potesujuci udaj.
K bodu 6...o akych OSOBNYCH udajoch to hovoris? Smer jazdy, suradnice a ani pocet osob v aute osobne udaje nie su.