myslim, ze letusky nepovoli nic, co maji primo zakazano: zkuste si zapalit :)
a ze elektronika prosla urcitym vyvojem je fakt. jak ta v mobilech (a jinych prenosnych hloupostech), jako i v letadlech (i kdyz se to na prvni pohled nezda, zeby se neco v letadlech zmenilo)
a do titulek se dostane kdejaka kravina (blondata cestujici si sundala podprsenku a letadlo havarovalo! my vime proc!)
Nejak si zapomel na maly detail, letadla jsou bezne v provozu 30+let. Tohle je jen dusledek toho, ze realita celyho zakazu byla jen virtualni. Nikdy se nepodarilo zmerit ani jinak zaznamenat jakykoli ovlivneni pristroju mobilnim telefonem, a to ani tak, ze byl vybaven zesilovacem a externi antenou. Cely to bylo jen o tom, ze (pochopitelne nikoli v turisticky tride) si musis calnout za stonasobek ceny volani palubnim telefonem. A zadnej managor by to samozrejme neplatil, kdyby moh volat ze svyho mobilu.
Obecny povoleni samozrejme povede k tomu, ze palubni telefony nikdo pouzivat nebude. Tedy mozna tak nekde nad oceanem, kde jsou mobilni site mimo dosah.
"Nikdy se nepodarilo zmerit ani jinak zaznamenat jakykoli ovlivneni pristroju mobilnim telefonem" - k teto informaci jsi dosel prosim te kde?
promin, ale nazvat virtualnim skutecnost, ze mobily i pocitace generuji em bordel kolem sebe, je docela smesny.
hlavne ty potvurky starsiho data. to neni virtualni, to jsou docela pecky, co indukuji do okolnich zarizeni. staci jednoduchy pokus: zanech mobil u radia, zesilovace. za chvili slysis to typicke 'chrochtani' jak se mobil domlouva s btskou.
a z toho vznika naprosto logicky zakaz pouzivani podobnych zarizeni - aspon do doby, nez se letecka elektronika dokazala prokazatelne a dostatecne obrnit proti tomuto typu ruseni.
a ze letadlo je 30 let a vice v provozu jeste neznamena, ze jeho streva jsou puvodni - vymenila se avionika, kabelaz, stineni kabin ... takze na prvni pohled jsou to stejna letadla, ale ve skutecnosti je to uz dalsi generace.
a volani za letu: bezny telefon nebude schopen volat ani v pripade, ze se povoli volani z paluby: rychlost preletu mezi jednotlivymi stanicemi (BTSkami) je prilis vysoka: nez se mobil na ni staci prihlasit, uz je od ni desitky kilometru a uz se hlasi na dalsi. proto veskere volani z paluby letadla se resi uplne jinak. s poplatky to opravdu nijak nesouvisi.
vidim spis jiny model: na palubu se nainstaluje jedna btska (virtualni operator) a ten pak presmeruje vsechny hovory pres ten puvodni kanal - pokud vystaci propustnost.
ale potesim tvoji chut po senzaci: poplatky za spojeni budou samezrejme nekde jinde, nez u obycejnyho spojeni - to vis, ten zpropadeny routing
:)
Tak normalni site operatora se asi nechytnete. Zejmena v te vysce a kdyz jste zavren ve hlinikove plechovce, ktera vysokym frekvencim asi moc dobre nedela, o letu nad morem ani nemluve. Ale uz pred par lety jsem videl letadla (Aerlingus nebo Ryanair - uz se nepamatuju) s nejakou testovaci instalaci, kdy v letadle byla vlastni BTS nebo co a pak to dal tlacili kdovi jak. Svete div se, zajem ze strany cestujicich jsem nevidel zadny. Take kdovi, co za to asi chteli. Ale mozna od za tech par let lidi dale zdegenerovali a bez telefonu by uz po doby letu nevydrzeli, kdyz vedi, ze maji moznost.
Chytnete, ovsem stabilni to nebude. Na sms to ovsem staci, to sem si jednou nedopatrenim overil (nechal sem zaplej telefon v kufru a po pristani sem tam mel nekolik sms ze siti krajin, pres ktere sme proletaly. Jelikoz to bylo v ramci Evropy, zrejme let probihal v nizsi hladine a telefon nake ty site pres tu rychlost a vejsku chytnul...
Normalni dosah BTS je mnohem vic nez 10km, coz je +- maximalni letova hladina. Obzvlast v pripade, ze v ceste nejsou zadne prekazky. Mobil se umi s BTS spojit klidne na 40km. Ostatne, pouzivana pasma jsou k signalu celkem milosrdna. Rucka (v CR pochopitelne nelegalni ;D ) v puvodnim analogovym pasmu se spoji "na viditelnost", klidne 80km. Telefon zvladne totez. Neni to nic jineho nez radio.
Mimochodem, ad rychlost, pokud bude mit letadlo cestovni rychlost nejakych rekneme 500 uzlu, coz je neco kolem 900km/h, tak se bude v dosahu BTS (rekneme 30km primou carou) pohybovat az (pokud poleti primo nad ni) cca 4 minuty. To na mluveni a preladovani bohate staci. Kupodivu nejhur na tom bude spoj prave v okamziku preletu nad BTS. Tedy v okamziku nejkratsi vzdalenosti.
https://www.google.cz/search?num=30&lr=&safe=images&hl=cs&as_qdr=all&q=ryanair+TTT+charge
:-)
PS: místo TTT dosaď anglické slovo pro toaletu, zas...ný hlídač čistoty, tak jsem přihlášený, ne????
No, uz je to stara zprava, ale zatim to nejak nezavedli. Oni lidi uz tak maji RyanAir radi, jak pazdero v prdeli. Jedina aerolinka, ktera bude bazirovat na pul kilu navic v zavazadle, ktere ma mit jen 15 kilo, ze to clovek prendava do prirucniho zavazadla jak blbec, aby byly vahy zcela exaktne rozlozeny. Nakonec stejne startuji s uplne stejnou vahou, krome toho po mne treba prijde cestujici, ktery vazi dvakrat tolik, co ja a ma uplne stejny narok na zavazadla, jako ja a plati stejnou cenu za letenku, pricemz na leteckem petroleji se prodrazi mnohem cic, nez ja.
konci vetsinou tak kolem 600-800m (nad rovnou krajinou), po haluzi se da tu a tam chytit i v 1100m (AGL), ale to jen lokalizovane (stalo se mi to jen jednou, zrejme odrazem od nejakeho kopce). Takze ze by nekdo sedel s telefonem u ucha cely let nastesti nehrozi :)
Ale az vase letadlo unese "terorista", tak vam to najednou zacne fungovat i v 10km ;)
Zjisti si, jakej dosah ma BTS a pak povidej ... televizni signal se taky nevysila na Mesic, presto by ses tam na telku vpohode divat moh. Ze se smejdfoun nepripoji ani 100m od BTS je problem smejdfounu, ne signalu.
Pochopitelne, asi to nebude zadnej zazrak, predevsim v aglomeracich jako je CR, kde nefungujou telefony ani na zemi. Do toho je samo treba zahrnout prevazne hlinikovou konstrukci, ktera tomu taky neprida, ale u novsich stroju uz tam ten hlinik neni ... Kazdopadne to neni nic nerealnyho, jak mam potvrzeno i od nekolika lidi, kterym telefon v letadle vyzvanel (protoze ho zapomeli vypnout).
BTW: Horizont je cca 20km v pripade, ze ta antena je na stozaru, takze i letadlo na horizontu ve svy bezny vejsce je v dosahu a dokonce primo proti antene.
Tipoval bych, ze dosah BTS bude dost zaviset na tom, kde stoji. BTS nekde uprostred pole, kde siroko daleko zadna jina neni, asi bude mit jiny vykon, nez BTS ve meste, kde je jich hafo a neni zajem na tom, aby si lezly do zeli. Krome toho si stale myslim, ze BTS bude mit soustavu smerovych anten, protoze nema ceny vysilat smery, kde to k nicemu neni. Podobne na Mesici muzete mi potize s prijmem televize, protoze na Zemi se vysila smerove. S divaky na Mesici se v navrhu vysilace jaksi nepocita. Takze prijem by asi byl slusny pouze obcas po kratkou dobu, kdyz se tecna horizontu zrovna sikovne trefi na Mesic.
Samo ze bunky ve mestech jsou podstatne mensi, BTS nemaji smerove, ale sektorove anteny a tak jako tak, se chovaji jako ponekud zdeformovana koule. Nevsim jsem si ale, ze by po svete bylo tolik mest, jejiz velikost je 40km a vic.
BTW: Celkem beznej mobil umi vysilat s vykonem kolem 1W (nektery i 2W), coz je dost na spojeni na nase nejblizsi planety. Na Mesic stacej 3mW (v zavislosti na frekvenci a modulaci).
BTW: Celkem beznej mobil umi vysilat s vykonem kolem 1W (nektery i 2W), coz je dost na spojeni na nase nejblizsi planety. Na Mesic stacej 3mW (v zavislosti na frekvenci a modulaci).
Nejsem odbornik na radio komunikaci, ale rekneme, ze vykon by byl dostacujici. Nicmene se obavam, ze by to vyzadovalo pouziti anteny znacne odlisne od te, kterou je standardni mobil vybaven. Obdobne na strane BTS.
On je vtip v tom, že nahoře je zase minimální rušení, stíní jen trup letadla (což lze řešit palubní BTS, nebo jen anténou) a počet telefonů na 100m2 je značně omezen. Co do vzdálenosti může tedy signál dosahovat několikanásobek obvyklý na zemi. Že je SMS nebo MMS vhodnější, je bez debat.