myslim, ze letusky nepovoli nic, co maji primo zakazano: zkuste si zapalit :)
a ze elektronika prosla urcitym vyvojem je fakt. jak ta v mobilech (a jinych prenosnych hloupostech), jako i v letadlech (i kdyz se to na prvni pohled nezda, zeby se neco v letadlech zmenilo)
a do titulek se dostane kdejaka kravina (blondata cestujici si sundala podprsenku a letadlo havarovalo! my vime proc!)
Nejak si zapomel na maly detail, letadla jsou bezne v provozu 30+let. Tohle je jen dusledek toho, ze realita celyho zakazu byla jen virtualni. Nikdy se nepodarilo zmerit ani jinak zaznamenat jakykoli ovlivneni pristroju mobilnim telefonem, a to ani tak, ze byl vybaven zesilovacem a externi antenou. Cely to bylo jen o tom, ze (pochopitelne nikoli v turisticky tride) si musis calnout za stonasobek ceny volani palubnim telefonem. A zadnej managor by to samozrejme neplatil, kdyby moh volat ze svyho mobilu.
Obecny povoleni samozrejme povede k tomu, ze palubni telefony nikdo pouzivat nebude. Tedy mozna tak nekde nad oceanem, kde jsou mobilni site mimo dosah.
"Nikdy se nepodarilo zmerit ani jinak zaznamenat jakykoli ovlivneni pristroju mobilnim telefonem" - k teto informaci jsi dosel prosim te kde?
promin, ale nazvat virtualnim skutecnost, ze mobily i pocitace generuji em bordel kolem sebe, je docela smesny.
hlavne ty potvurky starsiho data. to neni virtualni, to jsou docela pecky, co indukuji do okolnich zarizeni. staci jednoduchy pokus: zanech mobil u radia, zesilovace. za chvili slysis to typicke 'chrochtani' jak se mobil domlouva s btskou.
a z toho vznika naprosto logicky zakaz pouzivani podobnych zarizeni - aspon do doby, nez se letecka elektronika dokazala prokazatelne a dostatecne obrnit proti tomuto typu ruseni.
a ze letadlo je 30 let a vice v provozu jeste neznamena, ze jeho streva jsou puvodni - vymenila se avionika, kabelaz, stineni kabin ... takze na prvni pohled jsou to stejna letadla, ale ve skutecnosti je to uz dalsi generace.
a volani za letu: bezny telefon nebude schopen volat ani v pripade, ze se povoli volani z paluby: rychlost preletu mezi jednotlivymi stanicemi (BTSkami) je prilis vysoka: nez se mobil na ni staci prihlasit, uz je od ni desitky kilometru a uz se hlasi na dalsi. proto veskere volani z paluby letadla se resi uplne jinak. s poplatky to opravdu nijak nesouvisi.
vidim spis jiny model: na palubu se nainstaluje jedna btska (virtualni operator) a ten pak presmeruje vsechny hovory pres ten puvodni kanal - pokud vystaci propustnost.
ale potesim tvoji chut po senzaci: poplatky za spojeni budou samezrejme nekde jinde, nez u obycejnyho spojeni - to vis, ten zpropadeny routing
:)