U softwaru byl zatím rozhodnutý jeden velice speciální případ. V tom speciálním případě se jednalo prodej starších licencí, u kterých bylo věrohodně doloženo nabytí, situace u prodávajícího a že je nepoužívá. Vše bylo kupujícímu předáno společně s notářskými zápisy. V této konkrétní situaci soud rozhodl, že prodeji nic nebrání.
Co tehdy soud nezkoumal dostatečně byla fyzická povaha díla. Případ byl na rozhraní fyzické a elektronické distribuce a soud se (z mého pohledu trochu nelogicky) přiklonil k tomu, že dílo bylo vyjádřeno (i) jeho hmotnou podstatou, podobně jako je kniha.
Následně se vyrojily firmy, které si ze soudního rozhodnutí vzaly jen ten konec ("smí se přeprodat"), ale už neimplementovaly všechny ostatní podmínky, které by bylo potřeba implementovat, aby se dalo na tentýž judikát v budoucnu odvolávat.
Takže kde udělali chybu? V tom, že nepochopili tehdejší rozhodnutí ESD, které bylo opravdu o velmi speciálním případu.
Na tom není nic nekonzistentní. Musíte chápat autorský zákon.
Jeho hlavním účelem je chránit autora, aby dostal za užití zaplaceno, a čím víc lidí dílo užívá, tím větší odměnu má dostat. V době, kdy neexistovala elektronická distribuce a analogové kopírky neexistovaly, později pak dokázaly nevalně vytvořit kopii, nebyl to velký problém. Rychlost šíření kopií nebyla tak velká, takže nemělo valný smysl to jakkoliv řešit (a ani to nebylo řešitelné).
Dnes jsou možnosti kopírování takřka absolutní, digitální dílo lze kopírovat absolutně 1:1 - a to už problém je.
Pak tedy přichází na řadu výkladová úvaha. Zákon požaduje odměnu autorovi. Z tohoto pravidla je udělená výjimka pro hmotně vyjádřená díla a pro knihovny (a další typy "volných licencí"). V právu je nutné základní pravidlo pojímat široce, zatímco výjimky vykládat úzce, nerozšiřovat jejich význam v budoucnu. Soud tedy poměrně logicky řekl, že tehdejší výjimky nelze rozšiřovat neomezeně.
1) v Evropě je neprecedentní právo ( jiný soud ke stejné věci může zaujmout jiné rozhodnutí) -> což akorát zvyšuje bordel a chaos v právním řádu a prostředí.
2) SW zastarává, což u knihy není tak časté. (např. odborné se upraví, zlepší, aktualizují a znova vydají, ale u beletrie to takto nefunguje - např. Foglar nový update s novými kapitoly Hochů od bobří řeky nevydával každý rok ). Takže je trošku pochopitelné, že se snaží aby autor měl peníze.
Nicméně, i já se domnívám, že pokud se knihy dají fyzicky přeprodávat tak u e-knih by to mělo fungovat taky. Jestli je kniha z papíru nebo digitální bajtů by na to nemělo mít vliv.
v Evropě je neprecedentní právo ( jiný soud ke stejné věci může zaujmout jiné rozhodnutí) -> což akorát zvyšuje bordel a chaos v právním řádu a prostředí.
Tak jednoduché to není. U nás jsou soudy vázány judikaturou, pakliže případ, který soudí, není na tolik odlišný nebo není odlišná situace. To dává právu možnost se vyvíjet. Proto není potřeba novelizovat zákon kvůli každé nové situaci ve společnosti. U nás se ze to zvyklosti dodržuje víceméně dobrovolně. Dobrovolně se dodržuje zejména kvůli ústavnímu požadavku na předvidatelnost práva.
V precedentním právu to funguje víceméně obdobně, rozdíl je hlavně v tom, že např. v USA je tento princip ústavně zakotven.
U nás se zákony poměrně často doplňují (o nesmysly, viz zakotvení Segwayů do silničního zákona), aby judikatura soudů nepřerůstala zákonodárný proces. V USA jsou zákony velmi prosté a jejich vývoj v čase zajišťují právě především soudy.
V USA musíte mít velkou právní sílu, abyste dokázal precedens překonat, složitě musíte vyargumentovat, proč je současná situace odlišná. Tato překážka v evropském právu není tak silná a často se tento vývoj i následně kodifikuje novelou zákona.
Výsledek je těžké hodnotit, ale rozhodně nelze říct, že je v Evropě větší právní chaos. Jak v Evropě, tak v USA žijí lidé, kteří si smysl zákona vykládají po svém (viz zákon o střetu zájmů).
Autorské právo mi předvidatelné přijde. Možná není v dvacátém prvním století spravedlivé a mnohým se nelíbí, ale existuje.
@Cikáda
Něco si přečtěte o sjednocovací roli soudů v dvouinstančním a třístupňovém systému, který máme.
Pokud soud v prvním instanci rozhodne odlišně, jeho rozhodnutí napraví soud druhé instance. To jsou řádné opravné prostředky.
Dál tu máme mimořádné opravné prostředky (dovolání, kasační stížnost), a speciální případ je stížnost k ústavnímu soudu. Všechny (mimo jiné) zahlazují nekoherentní rozhodování soudů. Zásah mimořádným opravným prostředkem je podmíněn určitou mírou intenzity zásahu do práv stran. Zjednodušeně řečeno, kdyby zasahovali do každé prkotiny, zastavili by tím vývoj práva a ten by ustrnul.
Více např. zde: https://e-justice.europa.eu/content_judicial_systems_in_member_states-16-cz-maximizeMS-cs.do?member=1, zejm. se podívejte na roli Nejvyššího soudu, který rozhoduje (až na naprosté výjimky) jen o mimořádných opravných prostředcích.
Soudce nemůže být nijak postihován za odchýlení se od judikatury. Pokud to ale udělá a argumentačně to v rozhodnutí neunese, "riskuje", že se mu případ vrátí na stůl. Tím je dána ona "dobrovolnost" a zároveň je zachován respekt k judikatuře.
O tom, jak funguje judikatura si můžete přečíst třeba zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Judik%C3%A1t
Takže ty teze se opravdu nevylučují. Chápu, je to těžké (zejména si o tom něco přečíst).
22. 12. 2019, 00:29 editováno autorem komentáře
Věřím, že jsem toho přečetl dost. Ta pointa mého příspěvku ale tkvěla v tom zřejmém rozporu "být vázán" a "dodržovat dobrovolně".
Jinak samozřejmě judikatura nesouvisí s polovinou vašeho příspěvku, druhá polovina nastiňuje nějakou tezi, která popírá to "být vázán". Mimochodem, v českém právu není judikatura nic určujícího, určující je zákon, bohužel naše soudnictví je v takovém stavu, že jsou schopni "rozhodovat" dle časopisů.
Jinak přeji pěkný Štědrý den.
IMHO důležitá je ta poslední věta z rozhodnutí:
<blockquote>
Vzhledem k tomu, že v projednávaném případě je spolu se zpřístupněním elektronické knihy zpravidla poskytnuta uživatelská licence, která uživatele, jenž si dotčenou elektronickou knihu stáhl, opravňuje pouze k četbě této knihy na jeho vlastním zařízení, je třeba konstatovat, že takové sdělování, jaké provádí společnost Tom Kabinet, je činěno ve vztahu k veřejnosti, kterou nositelé autorského práva nebrali v potaz, tj. ve vztahu k nové veřejnosti.
</blockquote>
Tj. jinak řečeno, uživatel si nekupuje kopii knihy, ale jen licenci k jejímu užívání. No a ta licence neumožňuje další prodej. U papírových knih licence není, tak není ani toto omezení.
Myslím, že hodně zajímavá situace nastane, až se elektronické knihy stanou předmětem dědictví. Mají děti právo jen na čtečku, nebi i knihy v ní obsažené? A to samé u her - dá se zdědit účet na Steamu? Bude to ještě pěkný právnický oříšek.
Myslím, že hodně zajímavá situace nastane, až se elektronické knihy stanou předmětem dědictví. Mají děti právo jen na čtečku, nebi i knihy v ní obsažené? A to samé u her - dá se zdědit účet na Steamu? Bude to ještě pěkný právnický oříšek.
Licence přenosná není, pakliže to neumožňuje.
Existují výjimky. Např. právní nástupnictví (fůze firem atd.).
I já očekávám v této oblasti vývoj, v minulosti bylo dědění licencí okrajové, dnes to bude častější.
Na to téma je možné vést nekonečno úvah. Pokud by měla být licence neomezená životem, životností technologie, rodinou, pak by se to podle mě nutně projevilo na cenách. Bylo by nutné očekávat snížení výnosů - a ty každý, kdo pracuje, hledá. Lidé dávají přednost nižší okamžité ceně, než jistotám - je to i tržnější. Na druhé straně, málokdo pochopí, že to povede v dlouhodobě ke zdražení.
Pokud je to licence, máte tedy právo poslouchat danou skladbu v jakémkoliv formátu do kterého si to převedete? Můžete chtít náhradní médium za "manipulační" poplatek? Licenci už přece máte..
Pro distributory se totiž o licenci jedná, jen pokud se jim to hodí. Když se jim to nehodí, tak to vysvětlují jako licenci k užití (poslechu) pouze z konkrétního fyzického média a v daném formátu. Jenže to už je zase svázáno s fyzickým světem a mělo by to umožnit přeprodej.
U CD/DVD nosičů je dnes už přeprodej povolený, a to včetně software. Možná tedy v budoucnu dostaneme eknihy zároveň s fyzickým tokenem, aby bylo jasné, kdo tu (ne)licenci zrovna vlastní. Nebo budou dvě varianty: Něco jako kdysi přestupní a nepřestupní jízdenka.
Pokud je to licence, máte tedy právo poslouchat danou skladbu v jakémkoliv formátu do kterého si to převedete? Můžete chtít náhradní médium za "manipulační" poplatek? Licenci už přece máte..
Náhradní médium je právo, které můžete realizovat (s povahou na charakter díla), ale není povinnost autora to poskytnout. Pokud to však řešitelné je, jednáte po právu. (Rozdíl "mít právo k něčemu" vs. "stanovit povinnost druhých to poskytnout").
Pro distributory se totiž o licenci jedná, jen pokud se jim to hodí. Když se jim to nehodí, tak to vysvětlují jako licenci k užití (poslechu) pouze z konkrétního fyzického média a v daném formátu. Jenže to už je zase svázáno s fyzickým světem a mělo by to umožnit přeprodej.
Autorský zákon to nemá popsané v moderní řeči, ale popsané to je. Musíte to najít výkladem s přihlédnutím na účel zákona. Pokud služba pošle MP3 s audioknihou, MP3 je nosičem. Můžete ji umístit i na náhradní médium. Pokud máte licenci k online přehrání, pak žádné médium (MP3) nemáte a tudíž se Vás netýká právo záložního média.
Převod do jiného formátu je možný, pokud je distribuce formou média. Médiem se rozumí i MP3 - není to fyzické médium, ale digitální. Děláte to sám pro sebe a neporušujete tím licenci (stejně jako když si do knihy napíšete poznámky).
U CD/DVD nosičů je dnes už přeprodej povolený, a to včetně software. Možná tedy v budoucnu dostaneme eknihy zároveň s fyzickým tokenem, aby bylo jasné, kdo tu (ne)licenci zrovna vlastní.
Ano, to je možné, ale považuji to za nepravděpodobné. Vývoj jde jednoznačně od fyzického předávání směrem k digitálnímu. Podle mě stačí mít v e-mailu prostě potvrzení, že máte licenci k užití díla.
Nebo budou dvě varianty: Něco jako kdysi přestupní a nepřestupní jízdenka.
To už dnes je, některé knihy se prodávají i s audioverzí.
Spotřebitelé se postupně naučí číst, co vlastně "kupují". Jestli online službu, nebo médium (MP3, MP4, ...).
V e-mailu ale můžu mít cokoliv. Jak se pozná, čí ten e-mail vlastně je, a komu tedy licence patří.
Zas tak jednoduché to není.
btw, autorský zákon nechrání autory, chrání monopol autora a chrání jeho nárok na neomezené zisky v budoucnu.
Pokud by chránil autora, nemělo by být možné autorská práva dědit. naproti tomu zatím jen prodlužujeme autorskou ochranu na desítky let po smrti.
Hezké je to vidět na notovém zápisu. Když to mělo význam, monopol omezoval byť jen přepisování notových záznamů. Každý orchestr musel mít nakoupeno podle velikosti. Dneska jsou z toho zajímavé archiválie, protože se na okraje psaly poznámky. Nicméně samotná realita toho, že nemůžu zapsat a pak šířit vlastně ani odposlouchanou skladbu, byť je ten přepiš filtrován šedou kůrou mozkovou a mým vlastním úsilím, je víc než signifikantní. Kopírování kazet, MP3, MP4 nebo digitálních knih je jen pokračováním téhož.
V době, kdy došlo k demokratizaci tvorby obsahu v dosud nevídané míře, v době kdy každý může tvořit a publikovat dle libosti (platformy jsou relativně demokratické a přístupné). Jedním z efektů je skutečnost, že velký label už nemůže koupit práva zpěváka, kterého potom zlikviduje, protože podobného už má a tříštění trhu krátí zisky.
Je vhodné přehodnotit celý princip autorského práva. Už dávno neplní původní účel, ochranu investic.
20. 12. 2019, 15:10 editováno autorem komentáře
Soudní rozhodnutí očividně citujete jak se Vám to zrovna hodí.
U software prodej licence totiž také mnohdy nepovoluje, ale soudy už rozhodly o neplatnosti takového omezení: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=124564&pageIndex=0&doclang=CS&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=601063
Dalo by se dovodit, že analogicky bude možno postupovat i u knih a AV děl prodaných v licenčním modelu.
Ještě malá citace z toho řízení:
"Dále je třeba připomenout, že právo nositele autorského práva na rozšiřování se v souladu s čl. 4 odst. 2 směrnice 2009/24 vyčerpá prvním prodejem jakékoli rozmnoženiny, ať již hmotné či nehmotné, jeho počítačového programu v Unii provedeným tímto nositelem práva nebo s jeho svolením. Z toho vyplývá, že podle tohoto ustanovení a nehledě na existenci smluvních ujednání zakazujících následný převod již nemůže nositel dotčeného práva bránit dalšímu prodeji této rozmnoženiny."
To je velmi trefná paralela. Z knihovny mi mohou udělat kopii (třeba jen části knihy), ale platí kolektivnímu správci poplatky - paušální, za každé zařízení a za každou stránku. Udělat si kopii knihy doma sám je protiprávní (jakkoliv je to nekontrolovatelné).
Setkal jsem se s názory, že lze dělat kopie pro vlastní potřebu, ale i to už bylo vícekrát judikováno, že právo na kopii pro vlastní potřebu se (poměrně logicky) odvozuje až od legální držby originálu. Nevlastním originál - nevztahuje se na mě právo dělat z něj kopie.
Udělat si kopii knihy doma sám je protiprávní
Které ustanovení zákona bych tím porušil?
Setkal jsem se s názory, že lze dělat kopie pro vlastní potřebu
To není názor, to je § 30 AZ.
ale i to už bylo vícekrát judikováno, že právo na kopii pro vlastní potřebu se (poměrně logicky) odvozuje až od legální držby originálu. Nevlastním originál - nevztahuje se na mě právo dělat z něj kopie.
Tady jste se konečně trefil alespoň do obsahu. Mohl byste příslušné české judikáty odkázat? Já vím o judikátu ESD, kde se to řešilo vlastně mimochodem v rámci sporu o to, za co jsou vlastně odváděny poplatky za nenahraná média kolektivním správcům. České ministerstvo kultury, které je garantem AZ, se k tomu pak stejně stavělo dost laxně a nijak nekorigovalo amatérské výklady AZ, že kopírování pro osobní potřebu je legální vždy. Mně výklad, že pro kopírování pro osobní potřebu musím mít (mimo jiné) práva k užívání předlohy, připadá také logický a samozřejmý, ale s tím, že je to v českém prostředí nepochybně judikováno, bych byl opatrný.
Nejvyšší soud 5 Tdo 234/2009, ale jeho závěry byly překonány SDEU C-406/10.
Zejména důležitý je třísprvkový test podle § 29 AZ, kterým takové konání minimálně v jednom, možná i ve dvou bodech neprojde.
Závěrem soud konstatuje: "Nelze paušálně stanovit, že rozmnoženina z nelegálního zdroje podmínky volného užití díla nesplňuje." Tím má na mysli to, že můžete mít licenci k dílu z jiného zdroje a díky tomu i rozmnoženina z nelegálního zdroje může tříprvkovým testem projít.
"Dovolací soud v anotovaném usnesení dospěl k závěru, že pro osobní potřebu lze zhotovit více než jednu rozmnoženinu díla, pokud jsou splněny v individuálním případě všechny podmínky tříprvkového testu dle § 29 odst. 1 AZ. Stejně tak lze pořizovat oprávněně rozmnoženiny pro osobní potřebu i z nelegálního zdroje, pokud toto zhotovení rozmnoženiny bude opět zároveň splňovat všechny podmínky tříprvkového testu dle § 29 odst. 1 AZ."
Příklad: Mám v knihovničce knihu. Ale stáhnu si tu samou knihu naskenovanou z jiného zdroje. Tím projdu všemi třemi body § 29 AZ.
SDEU se na to dívá ještě přísněji.
http://ictjudikatura.law.muni.cz/wiki/5_Tdo_234/2009_-_Rozmno%C5%BEenina_pro_osobn%C3%AD_pot%C5%99ebu_z_neopr%C3%A1vn%C4%9Bn%C3%A9ho_zdroje
http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-406/10&language=CS
Takže soudy naopak došly k řešení, které se (podle nás dvou) dá považovat za logické.
22. 12. 2019, 14:23 editováno autorem komentáře
Pokud máte právo užívat (např. koupenou knihu), tak Vám to nezakazuje.
Pokud ji koupenou máte, tak zakazuje, protože takové užití díla JE v rozporu s běžným způsobem užití díla a JSOU nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora.
K judikatuře: poslal jsem Vám judikát Nejvyššího soudu, který je ve Sbírce rozhodnutí, a následně je tam odkázáno, že byl překonán nálezem ESD. Tedy české soudy o tom rozhodovaly a česká judikatura se následně odkazuje na ESD. (Poměrně přirozeně, protože kdyby české soudy rozhodovaly jinak, budou se oprávnění obracet na ESD a vyhrávat tam).
Škoda, že jste si to nepřečetl, kompletně jsem to ozdrojoval. Jestli jsem se přepsal v "písm. a)" vs. "odst. 1", není to tak důležité jako to, co se za tím nachází.
První dvě věty si navzájem odporují. zase jste se přepsal?
Zkopírovat si doma knížku není v rozporu s běžným způsobem užití díla a nejsou jím přiměřeně dotčeny zájmy autora. Je to úplně to samé, jako když si knížku okopírujete v kopírovacím centru, § 29 to nijak nerozlišuje.
K judikatuře: psal jste „bylo vícekrát judikováno“, a pak jste doložil jediný judikát, který už byl navíc nálezem ESD překonán. To mi nepřipadá jako „vícekrát“.
Jestli jste se přepsal není tak důležité, spíš je zvláštní, že se takhle přepíšete, když na ten odstavec koukáte. Spíš to vzbuzuje pochybnost, zda jste ten paragraf vůbec četl.
Další judikáty jsou:
II. ÚS 423/10
30 Cdo 3474/2010 (právní věta: Zpřístupňování zvukových záznamů veřejnosti, tj. neuzavřenému okruhu osob, sdružených ve sdružení bez právní subjektivity, které nabyly vlastnictví k hmotnému substrátu CD nosičů, nelze podřadit ustanovení § 30 odst. 1)
I.ÚS 578/15 (okrajově)
Kopírovací služba i knihovna kolektivnímu správci odvádí poplatky za knihu samotnou, za každé zařízení a za každou kopii. Myslím, že poměrně jednoduchou úvahou dojdete k tomu, že asi není samoúčelné, že knihovny poplatky platí, ale jednotlivec by si mohl zkopírovat legálně knihu, která mu nepatří.
http://www.dilia.cz/ke-stazeni/?p=kolektivni-sprava
Opírá se to o hlavu IV autorského zákona.
Poplatky jsou 2-5 Kč za stránku, minimálně 10 Kč a maximálně 75 Kč (takže nic levného to není).
Znovu musím připomenout, že nelegální zdroj díla zákon nezná a nezabývá se jím. Z nelegálního zdroje legální rozmnoženina (pro vlastní potřebu) nejde legalizovat. Jiná věc je, že "nabyvatel" může být v dobré víře a nemusí tušit že zdroj je nelegální. V tu chvíli není jeho jednání postihnutelné, ale legální kopii ani tak nemá.
Snad už jsem Vám napsal zdrojů dostatek. :-)
Bavíme se tu o kopírování knihy, která dotyčnému patří. To, že se v některých případech za kopírování platí náhrada kolektivním správcům, neznamená, že je to v jiných případech zakázané. Není tam přímá vazba, že by se za kopii pro osobní potřebu přímo platila nějaká odměna. On by pak celý ten institut kopie pro osobní potřebu nedával smysl, kdyby se za vše platilo. Jeho význam je právě v tom, že si můžete udělat kopii pro osobní potřebu bez svolení autora, a globálně jako kompenzace se kolektivním správcům platí za nenahraná média, za kopie apod.
II. ÚS 423/10 „Ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná.“ Zase jste se přepsal?
30 Cdo 3474/2010 – neřeší legálnost či nelegálnost zdroje
I.ÚS 578/15 (okrajově) – vůbec se netýká § 30 AZ
Bavíme se tu o kopírování knihy, která dotyčnému patří.
Pak jsme se nepochopili a mluvíme každý o něčem jiném.
On by pak celý ten institut kopie pro osobní potřebu nedával smysl, kdyby se za vše platilo.
Ale dával. Díky němu si můžete nahrát televizní nebo rozhlasové vysílání, rozmnožit dílo v rodině, vyfotografovat si dílo apod. Vždy je ale ten zdroj takový, ke kterému máte (legálně) přístup - např. právě originál knihy, veřejné, nebo placené vysílání.
II. ÚS 423/10 - z odůvodnění ÚS: "Odvolací soud (...) přiléhavě aplikoval relevantní východiska, vyslovená již v důvodové zprávě k § 29 autorského zákona, která uvádí: "Ustanovení § 29 upravuje obecnou zásadu, kterou obsahuje jak Bernská úmluva, tak Dohoda TRIPS, pokud jde o výjimky z výlučného práva autorského. Jde o výkladové pravidlo ve vztahu ke všem způsobům volného užití chráněných děl a užití těchto děl, ke kterým není třeba souhlasu autora ani zaplacení odměny (bezúplatné zákonné licence). Volná užití chráněných děl, jakož i užití na základě bezúplatné zákonné licence jsou vždy zásahem do výlučných práv a vzhledem k tomu je třeba zvažovat, zda v každém jednotlivém případě nenarušují běžný výkon práva autorského a nezpůsobují neospravedlnitelnou újmu oprávněným zájmům autora. Volné užití děl a bezúplatné zákonné licence jsou v návrhu uvedeny taxativně a jejich aplikace nedovoluje extenzívní výklad.
Krajský soud provedl interpretaci § 30 odst. 1 autorského zákona pohledem citovaných východisek, a <stong>dovodil právní normu objektivně racionálně akceptovatelnou, že "Užitím pro osobní potřebu je nutné rozumět užití díla v soukromí zhotovitele rozmnoženiny, v rámci rodiny, přátel, osob blízkých."
30 Cdo 3474/2010: "Zpřístupňování zvukových záznamů (...) okruhu osob, (...), kteří nabyli spoluvlastnictví ke hmotnému substrátu CD nosičů - nelze subsumovat pod § 30 odst. 1 autorského zákona, ale jedná se o činnost vykazující znaky půjčovny. Proto nabytím spoluvlastnictví členové klubu nenabyli oprávnění díla zaznamenaná na CD nosičích užívat bez poskytnuté licence."
Když ani spoluvlastníci nenabydou licenci, tak tím spíš nemůžete dovozovat nabytí licence když nejde ani o spoluvlastníky.
I.ÚS 578/15: V případu Svensson SDEU konstatoval, že skutečnost, že jsou na jedné internetové stránce uvedeny hypertextové odkazy na díla, která jsou volně dostupná na jiné internetové stránce, nepředstavuje sdělování veřejnosti ve smyslu směrnice - není-li takto dílo sdělováno "nové veřejnosti" (není-li tedy odkazováním rozšířen okruh subjektů, kterým je dílo zpřístupněno).
A dále: Pokud je však na internet odkaz na chráněné dílo, které nebylo oprávněně na internetu sděleno veřejnosti, vložen osobou, která ví nebo mohla rozumně vědět o protiprávní povaze zveřejnění těchto děl a nemá k tomu souhlas vykonavatele majetkových práv autorských, jde o neoprávněné sdělování veřejnosti ve smyslu směrnice. Byl-li pak takový odkaz zveřejněn za účelem dosažení zisku, vědomost o protiprávní povaze zveřejnění díla je presumována.
Pointa je v tom, že cokoliv děláte s autorským dílem, nesmíte tím rozšiřovat okruh uživatelů a v tom, že se zkoumá, jestli existuje řetězec oprávněného užívání.
Filipe, čtěte to, když už jsem Vám to vypsal.
Celé jsem to poctivě přečetl. Mám jen jednu jedinou otázku. Proč jste to psal? Vaše tvrzení, že si nemůžete doma udělat kopii ze své knížky, to nijak nedokazuje.
Pointa je v tom, že cokoliv děláte s autorským dílem, nesmíte tím rozšiřovat okruh uživatelů a v tom, že se zkoumá, jestli existuje řetězec oprávněného užívání.
Když si doma uděláte kopii své knížky, rozšiřujete tím okruh uživatelů? Jako že s kopií té knihy vznikne i kopie vás samých a místo jednoho Miroslava Šilhavého budou okruh uživatel tvořit dva Miroslavové Šilhaví? Neděste nás!
Vaše tvrzení, že si nemůžete doma udělat kopii ze své knížky, to nijak nedokazuje.
Nic takového jsem nepsal. Jestli se bavíme o rozmnoženině díla, ke kterému mám právo užití (moje kniha, TV vysílání), tam má každý právo si kopii udělat a naopak je judikováno, že rozmnoženina není omezena na jednu (můžu si udělat kopii do auta, archivní kopii, kopii do práce, ...).
Pro úplnost, tato výjimka pro pořizování rozmnoženin se netýká např. software.
22. 12. 2019, 23:16 editováno autorem komentáře
V odpovědi na @kmarty: Pokud e-knihu nevlastim a koupil jsem si jen licenci ktera mi umoznuje si ji precist (t.j. obdoba navstevy knihovny), kde se bere ta troufalost za ni pozadovat takrka totez co za fyzickou knihu ktera je pak moje? jsem dále psal: To je velmi trefná paralela. Z knihovny mi mohou udělat kopii (třeba jen části knihy), ale platí kolektivnímu správci poplatky - paušální, za každé zařízení a za každou stránku. Asi jste ztratil kontext, co čem hovoříme, tedy o (e-)knize, kterou nevlastním.
I pokud je řeč o půjčené knize, na ní pořád máte užívací práva. Z hlediska autorského práva máte ke knize z knihovny mnohem víc práv, než k TV vysílání. Přesto podle vás z TV vysílání je možné udělat kopii pro vlastní potřebu, z půjčené knihy ale ne. Proč?
E-knihu bych do toho netahal, tam je jenom ta licence bez hmotného vyjádření, tím pádem to funguje v podstatně jiném režimu – jak ostatně dokládá i rozsudek ESD, o kterém je zprávička.
I pokud je řeč o půjčené knize, na ní pořád máte užívací práva. Z hlediska autorského práva máte ke knize z knihovny mnohem víc práv, než k TV vysílání.
Ten kdo vysílá (= sděluje veřejnosti) musí mít práva k takovému užití. K Vám se dostává dílo licenčně pokryté na základě smlouvy dvou stran (autor x sdělovací prostředek).
Proti tomu knihovny požívají licenční výjimku ze zákona (díl 4 AZ je nadepsaný "Výjimky a omezení práva autorského"). Jak už jsem psal (a později zvýrazňoval i v judikatuře), výjimky se nesmí pojímat extenzivně, jejich rozsah se nesmí výkladově rozšiřovat. Kdybyste dovozoval další práva z této výjimky, nepřípustně byste ji rozšiřoval "výjimkou z výjimky".
V obou případech užívám dílo legálně. Vy jako třetí osoba netušíte, jaký vztah má vysílatel a autor nebo knihovna a autor. V tom je právě princip užití pro osobní potřebu – že nemusíte řešit, co bylo před vámi. Samozřejmě se to netýká zjevně nelegálních zdrojů, kde odvolávání se na „užití pro osobní potřebu“ slouží jenom ke snaze obcházet zákon.
Vy jako třetí osoba netušíte, jaký vztah má vysílatel a autor nebo knihovna a autor.
Pořád z této úvahy vynecháváte:
1. Musíte respektovat § 29 odst. 1 - zejména nedotýkat se oprávněných zájmů autora; rozšířením okruhu "příjemců" práva autora poškozujete; pokud je pořad vysílán a vy jste si jej nahrál, měl jste "tady a teď" právo ho sledovat a zaznamenat si.
2. Pokud si knihu půjčíte (knihovna, kamarád), v podstatě obcházíte oprávněný zájem autora.
3. Rozmnožením k další osobě (tj. i k sobě), rozšiřujete okruh příjemců.
4. Pokud si knihu půjčujete, jste plně informován o stavu věcí.
5. Pokud stáhnete z internetu, tam už se rozlišuje, jestli můžete být v dobré víře, nebo ne. Dobrá víra zakládá na beztrestnost, ale nelegalizuje stažený obsah (jakmile se tuto skutečnost dozvíte, musíte dílo přestat užívat, protože pak už vědomě porušujete práva autora).
To, že kopírování pro osobní potřebu je v případě půjčené knihy větší zásah do práv autora než v případě TV vysílání je jenom váš pocit, ničím jste to nedoložil. Okruh příjemců se nijak nerozšiřuje. Na půjčenou knihu máte právo „tady a teď“ úplně stejně, jako v případě TV vysílání – resp. na to TV vysílání máte právo opravdu jen v daném okamžiku, v případě knihy ne ní máte práva po celou dobu, co ji máte půjčenou.
Půjčení knihy není obcházení oprávněného zájmu autora. Autorský zákon s půjčováním počítá, sám jste psal o knihovní licenci, tak se teď nesnažte tvrdit, že půjčování knih je vlastně nelegální. Vytvořením kopie knihy,kterou mám v ruce, okruh příjemců nezvyšuju – jsem to já, kdo má knihu, a zároveň jsem to já, kdo má kopii. Je to tedy pořád jedna osoba. Okruh příjemců může zvýšit až to, pokud knihu vrátím, ale kopii pro osobní potřebu si ponechám. Jenže tam to řeší jednoduchá čistě fyzická věc – obvykle si z knihy okopíruju jen pár stránek. Pokud bych si okopíroval knihu celou, bude to pro mne podstatně dražší, než kdybych si jí koupil – takže to nikdo dělat nebude.
Když si knihu půjčuju, nevím, na základě čeho knihovna tu knihu půjčuje – zda na základě knihovní licence nebo na základě licenční smlouvy uzavřené s autorem.
Nezapomínejte na to, že kniha je vyjádřením autorského díla, je to tedy ten jednoduchý případ, kdy jsou autorská práva vázána na hmotný nosič, a platí, že kdo drží v ruce hmotnou věc, má práva užívat autorské dílo jí vyjádřené.
Držením se v právu nerozumí "mít v ruce", ale možnost s věcí nakládat - např. prodat, mít právo na plody z ní (půjčovné), ... Držitelem knihy je knihovna. Vy ji máte jen vypůjčenou. Jestli knihovna platí autorovi, nebo kolektivnímu správci, to Vás nemusí zajímat - to by bylo předmětem případného sporu mezi oprávněným a knihovnou.
Proti tomu na Vaší straně musíte vést úvahu, že nejste držitelem a nevztahují se na Vás další práva podle AZ. Asi cítíte, že je rozdíl mezi vysíláním, kdy je vysíláno všem kdo jsou zrovna na příjmu (práva si musí vyřešit ten, kdo vysílá), a mezi vypůjčenou knihou z knihovny, kdy se autorovi (kolektivnímu správci) platí za každé vypůjčení.
Autor tedy má právo na odměnu z každého prodaného kusu a z každého vypůjčení. Pokud dílo rozmnožíte, krátíte ho na jeho právech, protože z vypůjčení uděláte držbu rozmnoženiny a autor nedostane nic.
Asi cítíte, že je rozdíl mezi vysíláním, kdy je vysíláno všem kdo jsou zrovna na příjmu (práva si musí vyřešit ten, kdo vysílá), a mezi vypůjčenou knihou z knihovny, kdy se autorovi (kolektivnímu správci) platí za každé vypůjčení.
Problém je právě v tom, že by tam nějaký rozdíl asi cítíte, ale to je vše – nedokážete ho nijak popsat. V případě vysílání si práva na vysílání musí vyřešit ten, kdo vysílá; v případě půjčování si práva na půjčování musí vyřešit ten, kdo půjčuje. Rozdíl není žádný.
Pokud dílo rozmnožíte, krátíte ho na jeho právech, protože z vypůjčení uděláte držbu rozmnoženiny a autor nedostane nic.
Ano, to popisujete institut kopie pro osobní potřebu, který je postaven právě na tom, že bezprostředně za vytvoření rozmnoženiny autor nedostane nic, ale místo toho existují různá náhradní plnění, která mají tohle kompenzovat – poplatky z nenahraných médií, poplatky za kopírovací služby apod. V tom je právě ten „trik“ kopií pro osobní potřebu – že tam odměna pro autora není přímá, ale hradí se to paušálně z věcí, které se nejčastěji k takovým užitím používají.
Když si nahrajete TV vysílání, autor z toho nedostane také nic, když si okopírujete zakoupenou knížku, autor nedostane nic. Takže je to pořád úplně stejné, jako když si okopírujete knížku půjčenou z knihovny. Pořád tvrdíte, že knížka z knihovny je na tom nějak jinak, ale uvádíte příklady, které jsou identické pro koupenou i půjčenou knihu i pro TV vysílání.
Rozdíl popisuji. Vysílání je pro všechny, ten, kdo vysílá, platí za právo odvysílat pro všechny (obvykle na smluveném území). Dostává zaplaceno jednou částkou, ať už se na dílo dívá jeden člověk, nebo pět milionů.
U knihovny dostává zaplaceno za každou výpůjčku a za každou kopii. Toto rozmnoženinou porušíte.
Uvedu příklad:
- koupím si knihu
- udělám si kopii pro osobní potřebu
- prodám knihu (originál)
Teď dotaz: můžu si rozmnoženinu ponechat, nebo ji musím zlikvidovat po prodeji?
Provozovatel TV vysílání platí za právo vysílat. Kopie pro osobní potřebu příjemců TV vysílání není jeho věc. Nijak neovlivní a neví, zda si jeho vysílání nahrál jeden člověk nebo pět milionů. Rozdíl oproti kopii knihy z knihovny není vůbec žádný – knihovna platí za půjčování. Kopie pro osobní potřebu čtenáře není její věc. Knihovna nijak neovlivní a neví, jestli si kopii udělá jeden čtenář nebo každý, kdo si knihu půjčí.
Kopii knihy, kterou jste prodal, si ponechat můžete – v zákoně není nic, co by vám bránilo v tom jí vlastnit. Zákon řeší vytvoření kopie, a to bylo legální. Samozřejmě pokud by se to začalo masově zneužívat, byl by to problém. Ale přesně to ukazuje způsob, jakým je užití pro osobní potřebu konstruováno – na jedné straně máte nekontrolované kopírování, ze kterého autor nic nemá, na druhé straně máte různé poplatky, které v důsledku jdou autorům, ale které často zase nesouvisí s kopírováním autorských děl. Globálně by to mělo být plus mínus spravedlivé – autor přežije, že vy si doma okopírujete pár stránek s knihy půjčené v knihovně, a vy zase přežijete, že platíte poplatek za nenahraná média z disku, kam budete ukládat jenom svoje fotky. Ano, v obou případech je to nespravedlivé, ale vzniklo to v době, kdy bylo absolutně nemožné řešit licenční smlouvou každé jednotlivé užití. Já předpokládám, že tenhle model už moc dlouho nevydrží, protože už dnes je technicky realizovatelné to, aby každé jednotlivé užití bylo řešené licenční smlouvou.
Právě jsme u toho, že zákon musíte chápat jako jeho celek, jaký cíl sleduje a umět (si) ho vyložit.
Autorský zákon to podle mě říká, když si rozvrhnete ustanovení do osnovy (hlavy, části, díly, oddíl, poddoddíl, paragraf, odstavec, písmeno). Některé jeho části se celé týkají jednoho tématu - např. omezení práv autora a zákonné licence.
Podle toho, o čem část mluví, musíte k výkladu přistupovat extenzivně, nebo restriktivně - na to, jaký postup zvolit zákon nedává odpověď, to musíte pochopit z členění, kontextu a smyslu.
Zákonné výjimky se musí vykládat restriktivně (úzce). K tomu se vyjadřují i ty judikáty, co jsem Vám ocitoval. Např. že nelze sdílet CD v klubu spoluvlastníků, neboť se tím rozšiřuje okruh publika a autor je ošizen. Kopírování pro osobní potřebu je obdobný případ - tedy můžete, ale pouze za okolností, kdy autorovi nezasahujete do jeho práv.
Znovu si přečtěte hned první odstavec v části první, hlava I, díl 4. Celý tento díl je uvozen § 29, kde je vysvětleno, že užití těchto výjimek nesmí do práv autora zasahovat. Jakýkoliv následný paragraf v tomto díle se musí uplatňovat i s ohledem na § 29.
Nosíte dříví do lesa. Opakujete věci, které jsou jasné, místo abyste se vypořádal s tím, proč podle vás vytvoření kopie z půjčené knížky zasahuje do práv autora nepřiměřeně, vytvoření kopie z vlastní knížky přiměřeně a vytvoření kopie z TV vysílání opět přiměřeně. Zejména nechápu to srovnání s TV vysíláním, kde tím vytvořením kopie získám mnohem víc, než okopírováním několika stránek knihy. V obou případech získám celoživotní kopii, přitom třeba film vysílaný televizí jsem měl k dispozici v jediný okamžik, zatímco knížku jsem měl k dispozici třeba měsíc a mohu si jí půjčovat opakovaně – nahráním filmu tedy získám daleko víc. Navíc film si typicky nahraju celý, zatímco z knížky si typicky okopíruju pár stránek.