Ano, bylo by užitečné si uvědomit, co všechno žije z reklam, že je dnešní internet (a vlastně celý náš západní svět) na reklamách životně závislý. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že ta závislost je škodlivá. Ani nejde o nějaké sledování jednotlivců. Nejde dokonce ani o manipulaci. Jde o to, že to rozbíjí systémové mechanismy, na kterých je naše společnost postavená. Pořád spoléháme na to, že ekonomika západní společnosti funguje na principu trhu. Jenže v případě, kdy je na internetu spousta věcí zdarma a hradí se prostřednictvím reklamy, trh přestává fungovat. Protože to už není konzument, kdo rozhoduje o tom, do čeho dá peníze a do čeho ne. Na tomhle pokřiveném „trhu“ klidně uspěje produkt, za který by nikdo nezaplatil ani halíř – ale pokud ten produkt dokáže nalákat lidi, ani to nemusí být opakovaně, stačí jen aby prodal reklamu, stačí mu to, aby byl úspěšný. A může z trhu vytlačit jiné produkty, za které by jinak lidé byli ochotní platit. Trh nemůže fungovat v situaci, kdy si jedna strana myslí, že něco dostává zadarmo.
Těch webů, které umožňují předplatné bez reklam, je maličko, ne řada. Postupně se to zlepšuje, ale pořád je většina placeného obsahu placená z reklamy, ne z plateb čtenářů/uživatelů.
Jak jsem psal, to sledování uživatelů je ten nejmenší problém. Daleko větší problém je, že přestává fungovat trh, a my dál spoléháme na to, že funguje.
Jenže to pak právě nesplňuje všechny předpoklady pro fungování trhu. Např. ideální trh vypadá tak, že mají všichni účastníci trhu všechny informace. Reálné trhy tak samozřejmě nefungují a proto státy poměrně výrazně zasahují do fungování trhů tak, aby kompenzovaly informační asymetrii, kdy typicky spotřebitel má podstatně méně informací, než profesionální producent nebo poskytovatel služby. A do téhle situace, když řešíme, že má spotřebitel méně informací, vpadne internetová reklama založená na tom, že spotřebitel nemá vůbec žádné informace.
ehm... vyjadrili ste nazor, ze "free platene reklamou" je zle, pretoze neprebieha sutaz v plateni. To je nieco uplne ine, ako to cim teraz argumentujete :)
K teme c.2: to co pisete sa mi javi ako pomerne nesuvisiaci zmatok :).
a) ano akademicky trh, presne tak isto ako kruznica neexistuju. A?
b) ano staty zasahuju a tym padom kazia akademicke poucky. A?
c) myslienka, ze internetova reklama je zalozena na tom, ze spotrebitel nema ziadne informacie je aspon pre mna novinka. Co Vas k tomu vedie?
d) realne je trend poslednych rokov naopak spotrebitela zavalit privelkou kopou informacii. Takze to co popisujete je alternativna realita.
Zda sa mi, ze si myslite, ze "platenie volnym casom" nie je trhova zalezitost na rozdiel od "platenie peniazmi, ktore som ziskal ... tadaa ... predajom volneho casu v minulosti". Len na to pouzivate podivnu argumentaciu.
Ten problém je ještě komplikovanější. Pokud máte na výběr mezi "zadarmo s reklamou" a "za stokoruny měsíčně bez reklam", většina lidí zvolí to první. Jednak proto, že budou hledat jako několik zdejších diskutérů způsoby, jak obcházet zobrazení reklamy a tudíž "nezaplatit", protože to tolik nevypadá jako krádež nebo nelegální užití díla, když ta "cena" není výslovně uvedená, ale je takto formou "protislužby mimochodem". Druhak platí se pravidelně měsíčně a to je horší než jednorázové rozhodnutí se, že tam reklamy zůstanou.
A pak jsou tu z mého pohledu příliš vysoké ceny/zisky IT firem, které platby neúměrně prodražují, na což překvapivě inzerenti nejsou tak citliví, jako předplatitelé. Např. cena předplatného YT je pro mě neadekvátně vysoká, pokud ji srovnám třeba s koncesionářským poplatkem ČT a tím, co za tento poplatek dostávám. A to i s ohledem na to, že zaplacením předplatného YT se nezbavím product placementu sponzorů přímo ve videích tvůrců.
A v neposlední řadě tu pak jsou platby formou měsíčního předplatného místo možnosti platit za konkrétní využitou službu. Dnes je prakticky nemožné si koupit jen konkrétní film či seriál o který mám zájem. Místo toho musím platit předplatné za celý distribuční kanál, ze kterého mě ale drtivá většina obsahu vůbec nezajímá. A pokud sleduji dva seriály, musím platit dvě distribuční platformy, protože neexistuje společný distributor.
Osobně zatím platím jen předplatné Hospodářských novin, protože mi přijdou jejich zprávy zajímavé, poměrně vyvážené a každý den tam najdu několik pro mě zajímavých článků. I když mi ze začátku vadilo, že si nemůžu zaplatit jen konkrétní článek...
Já si všiml toho, že některé weby a služby, kde se předplatné bez reklam osvědčilo, začaly experimentovat s přidáváním reklam i pro platící zákazníky. Business model perfektní, peníze jak od čtenářů/uživatelů, tak z reklamy. Zadarmo pak verze, kde máte více reklamy než obsahu. Případně rovnou paywall, který ovšem vede na placenou verzi s reklamou.
Ten trh rovnako nefunguje ani mimo internetu.
Ten problem nieje v "Trh nemůže fungovat v situaci, kdy si jedna strana myslí, že něco dostává zadarmo."
Problem je samotny trh, ktory stvoril reklamu ako prostriedok dat o sebe vediet. Globlaziaciou sa to len zhorsilo.
Ak niekto novy chce prist na trh, tak sa potrebuje zviditelnit, ukazat, ze aj on tu je. Alebo zavedena firma potrebuje dat vediet o novych produktoch a x dalsich dovodov pouzi reklamu.
Samozrejme aj tu plati, ze vsteko sa da zneuzit. Co je je este legalna obch. sutaz, monopol,...
Na internete to len ide o cosi jendoduchsie.
Staty, legislativa a regulacne ramce zaspali dobu a internet dlhodobo ignorovali, vaka comu to prerastlo do takehoto stavu. Postupne sa to dobieha(GDPR, DSA,..) a aj tento segment caka regulacia.
Mimo internet je to ale marginálie, takže to nelikviduje principy trhu. Na internetu to naopak má zásadní dopady.
Samotný trh není problém. Reklama má tendenci vymykat se kontrole, ale pokud je dobře regulovaná, může být užitečná.
Dobu nezaspaly jen státy. Zaspala ji celá společnost, když podlehla neoliberální iluzi, že regulace jsou a priory špatné. Spousta lidí se mylně domnívala, že internet přináší svobodu tím, že tam prakticky neexistují regulace. A postupně pracně znovu zjišťujeme, že vhodné regulace naopak svobodu zvětšují, protože bez regulací ovládnou společnost různí šíbři.
Ano, regulace zrovna v nasem state funguje tak skvele, ze vlakem nedojedete ani z centra Prahy na letiste a vubec po republice cestujeme rychlostmi, ktere se prilis nelisi od toho, jak to postavili nasi pradedove - aneb jasame, ze to vubec nekde vytahneme na aspon 160 km/h, ale furt je dost mist i na hlavnich trati, kde je clovek rad za stovku... :-) Vlastne si tu regulaci udrzujeme takovy skvely skanzen :D
A kdyz uz jsme u toho internetu, diky zrovna te nasi skvele a dokonale regulaci (a z toho vyplyvajici byrokracii) je tu problem postavit treba i datacentrum, resp. je to o souboji s urady na nekolik let, ktery vzdavaji i mezinarodni korporace. Stejne tak je ta regulace jednou z pricin toho, proc se optiky do baraku k lidem stavi vyrazne pomaleji nez v jinych statech. Takze i po Praze je porad spousta mist, kde mate 60+let stare draty a jinak nic. No ale hlavne ze to mame zregulovany :D
je tu problem postavit treba i datacentrum, resp. je to o souboji s urady na nekolik let, ktery vzdavaji i mezinarodni korporace.
Vybrali si blbé místo. Asi bychom nechtěli, aby se tady stavělo všude všechno, že.
Stejne tak je ta regulace jednou z pricin toho, proc se optiky do baraku k lidem stavi vyrazne pomaleji nez v jinych statech.
Nevím, o jaké regulaci tu mluvíte. Jsem předseda SVJ (kumulativně už 15 let) a tohle je hlavně problém těch firem. Už jsem zarazil několik pokusů se k nám do domů probourat s yet another dalším poskytovatelem čehosi. Přímo v plánech existuje jedna trasa pro telekomunikace (mimo jiné), vedoucí z mnoha domů do jedné budovy. Takže v této budově si stačí vybudovat optiku a pospojovat si celé sídliště. Ty firmy, až na výjimky, to nevědí. Tak nazdar. Nemáte projekt, chcete náhodně vrtat, nezajímáte mě.
Ne, problem je ta regulace... a mluvi se o tom vsude mozne. A nebavime se o nejakem roztahani kabelu po baraku, ale o tom ze nejdriv se je potreba prokopat k tomu vasemu baraku, pane predsedo :-) I na to sidliste je potreba se nejak dostat.
Tak si v klidu a pomalu přečtěte můj komentář ještě jednou. Celé sídliště je dostupné z jednoho konkrétního domu. Pod zemí, existující infrastrukturou. Ostatně do domů už optika spoustu let vede. Dokonce dvě.
Ten článek je špatný. Stejně jako s tím datacentrem. Vybrali si pozemek, kde to uzemní plán znemožňuje a očekávají, že si z nich sebou na zadek a dají jim razítko. Stejně jako taky si autor článku stěžuje, že nejde kopat vedle silnice apod. Vše má svůj důvod a autor článku by jej měl znát a čtenáři vysvětlit.
Z pohledu uzemniho planu jde typove o stejny typ uzemi, na kterem stoji treba TTC DC1, THP, CoolHousing ci Casablanca na Zelivskeho, datove centrum Statni tiskarny cenin Na Vapence... takze, co tam mate dal? :-) Na stejnem miste muzete postavit treba i benzinku, ono specialni "typ" pro datova centra uzemni plan popravde ani nezna. Dohledat to misto neni tezke, je to hned za autobusovymi garazemi DPP na Klicove a vedle paterni ctyrproudove silnice (prumyslovy polookruh)... to asi nebude zrovna idealni misto k bydleni, ze? :-)
Nemyslim si, ze mimo internetu je to marginalne. Vyhoda internetu je, ze sa da presnejsie cielit/zameriavat sa na veci a ludi, na ktore mimo internet cielit prislis dobre nejde. Stale ale toho dost ostava aj mimo internet.
Podla mna dnesna reklama likviduje aj tu trh. Zaplatis si kamapan a ides. Bez ohladu na kvalitu alebo cokolvek. Bez tej kampane mas problem aj pri sebelepsom produkte, lebo ludia sa nemaju ako o nom dozvediet vdaka zapalveniu trhu kadecim.
Je to primarne globalziaciou. Viacej vyrobcov, druhov rovnakeho tovaru a uz sa to vezie.
Pozriem napriklad TV a tam vidim dookola masirovanie len uzkou skupinou reklam/firiem. V podstate len toho, kto si tu reklamu moze dovolit. Je tam obmedzeny priestor a da sa tak vytlacit naprikald konkruent/manipulovat trh. To je slusna bariera na vstup na trh.
Takze problem nieje len internet. Principy trhu sa dnes likviduju na vsetkych frontoch a ako nikdy pred tym.