Ta duplicita je na desktopech problem ne kvuli mistu (SSD jsou za hubicku), ale protoze kazdy fix v pouzivanych knihovnach najednou musi aplikovat kazdy balicek, co je pouziva.
Ono je to trochu z kategorie vybirani oka pro drat. Bud dostanes nejakou formu dependence hell nebo kopec duplicit. (Tim nerikam, ze v konkretnich pripadech neni lepsi jedno z toho nebo ze se oba problemy nedaji nejak omezovat)
Resenim by byly vice rychlostni distribuce. Je to nesmysl, aby se stejna pravidla aplikovala na vsechny baliky. Sever a Desktop maji ruzny potreby. A stejne tak by se mely klast ruzny pozadavky na desktopove aplikace a core knihovny.
Debianu trvalo docela dlouho, nez si pripustili, ze nedokazi backportovat bugfixy u projektu, ktere se prilis rychle rozviji.
XdgApp toto alespoň částečně řeší tím, že nabízí runtimy, které jsou sdílené. Člověk provozuje aplikaci třeba nad Qt 5.6 runtimem, který se sdílí mezi aplikacemi a který bude ideálně spravovat přímo upstream. Autor aplikace se tak musí starat jen o aktualizaci závislostí, které mu chybí v runtimu, ne o všechno. Deduplikaci potom řeší OSTree. Pokud má tedy dva podobné runtimy, celková velikost bude výrazně menší než součet jejich velikostí.
Oproti snapům to má ještě výhodu, že je to distribučně nezávislé, už teď je to podporované minimálně ve Fedoře, Archu, Debianu.