To, že se uživatel musí rozhodnout mezi zastaralým Windows, kde toho nebude moc fungovat, a mezi aktálním Linuxem, kdo toho bude fungovat ještě méně, je fakt skvělé.
A navíc Linux umí automaticky odemknout root i s TPM 1.2 https://github.com/latchset/clevis/pull/462 (pozn.: jsem autor)
Copak je to za argument?
Já už na Linux přecházím taky asi 15 let, ale spíše než že by toho fungovalo podstatně více, tak toho používám podstatně méně. S přesunem spousty věcí do prohlížeče se používání linuxu značně zříjemnilo, většina starých neduhů však zůstává, jen už tolik nepálí.
Hlavně že we Windows funguje všechno úplně hladce. To jsem takhle chtěl rodičům upgradovat počítač po HW stránce a zároveň Windows z 10 na 11. (Pokud člověk nechce získat nálepku nehodný syn, který dělá do počítačů, ale rodičům nechce pomoci
, musí holt překousnout, že sám Windows už skoro 20 let nepoužívá a moc dobře ví proč.)
Prakticky kompletní výměna HW proběhla v pohodě a po chvíli přemlouvání naběhly dokonce i ty W10. Tak jsem nabootoval instalačku W11, že spáchám ten upgrade. Že prý to nejde, že se upgrade musí pustit jako aplikace z těch W10. Fajn, zkusíme to. Po několika minutách příprav upgrade usoudil, že na disku není dost volného místa. Fajn, uvolnil jsem místo. Po ještě delších přípravách a nakopírování všeho možného... zjistil, že není povolený secure boot (kterému samozřejmě říkal nějak jinak; a že by si to snad zkontroloval předem... ale no tak). Jenže... když ho chci v setupu povolit, tak k tomu musím nejdřív zakázat boot postaru... a pak ty W10 vůbec nenabootují (jaké překvapení). Oprava bootu z instalačky... prý nejde provést. Upgrade z instalačky... nejde udělat. Upgrade z W10... nejde provést, protože buď není povolený secure boot nebo vůbec nenaběhnou. Kam se hrabe Hlava 22...
Nakonec jsem jim holt na nový NVMe disk nainstaloval čisté W11 a pokusil se přenést aspoň uživatelská data. Zaplácat si to hromadou aplikací a všechno si znovu nastavit holt už budou muset sami, když mají ten super pohodlný přívětivý systém, kde všechno automaticky funguje samo.
Ale ten uživatelsky nepřívětivý systém je linux :-)
Kdysi jsem někde viděl citát, že největší problém systémů navržených tak, aby se nemohly rozbít, je ten, že když se rozbijí, je to situace, se kterou se nepočítalo, takže s tím obvykle nejde nic dělat.
S Windows je to podobné: systém je navržen s filosofií, že uživatel stejně ničemu nerozumí, takže je potřeba, aby žádné problémy řešit nemusel, a stejně tak není žádoucí ho zatěžovat nějakými informacemi nebo detaily. Takže když problémy nastanou - a ony dříve či později vždycky nějaké nastanou - systém vám neposkytne informace ani nástroje potřebné k tomu, abyste je mohli vyřešit.
Obecně je zarážející, kolik návrhářů software nechápe, že navrhovat ho tak, aby uživatel nemusel řešit určité problémy, neznamená nutně navrhovat ho tak, aby je řešit nemohl.
Být škodolibý, velice bych se smál. Ale protože se bojím, že brzo budu muset dělat to samé, jen soucitně a smutně pokývám hlavou...
Taky se bojím, že mě to dřív nebo později potká (abych nebyl zlým synem, který "dělá do počítačů", ale problém s windows řešit nechce).
EFI boot tu byl dávno před Windows 10, to že si je instaloval jako legacy je jen tvůj problém, u kterého bylo jasné, že na to jednou doplatíš.
zkus to samé na linuxu, dopadneš stejně.
Na Linuxu ale staci treba z flashky neco nabootovat a dat jediny prikaz. Maji Wokna neco podobneho?
efibootmgr --create --disk /dev/nvme0n1 --part 1 --label "Linux" --loader /EFI/bzImage --unicode 'root=PARTUUID=a1a1a1a1-b24e-11224-1234-123456781234 ro '
7. 1. 2025, 10:37 editováno autorem komentáře
No nevím, trochu bych se toho bál (nejde dát link přímo na příspěvek do diskuse onoho webu):
====
Attention!
There is a small problem with mbr2gpt! If the offset before the first partition is not 1024kB, this solution will delete the first partition and stop with an error. In this case, the machine will no longer start.
Before running it, you must check with msinfo how big the offset is! We had 1088kB on several machines, and then you can only convert it from under the live system with the "/allowFullOS" switch.
This is how mbr2gpt add a 100Mb FAT32 partition, but it doesn't spoil the whole thing.
=====
Přijde mi to přesně v duchu https://www.root.cz/zpravicky/fsf-nabada-uzivatele-aby-tlacili-na-microsoft-kvuli-pozadavku-tpm-2-0-pro-windows-11/nazory/1166590/
To, že tu byl UEFI boot dávno, neznamená, že jsi jej musel použít. Např. pokud máš dualboot/trippleboot se staršími Windows, tak to ani nejde.
nemusel, ale když se něco nazývá "legacy", tak je tak nějak jasné, že by se to mělo používat na vlastní nebezpečí a s další podporou se nepočítá.
50 % využití Windows je jako game loader. A na starší hry potřebuju starší Windows. S UEFI nabootují až Osmičky.
Ono na to existuje prikaz,ted nevim,neco jako convert,prevede to mbr do gpt,vytvori efi a msr partisnu(jo chce to misto a debugovat kdyz to semtam nejde/nestandartni partisny je taky zabava),ale jinak myslim,ze zbytecne certite,protoze jste zvykly na lino...widle nejsou spatny,jen to neni vas soudek...i linux umi zabrat celej den,taky jsem se potrapil s initrd,ze mi tam po upgrade nedal driver na raid,moc sqela zabava,kdyz to clovek potrebuje,stejna hlava22 :)
7. 1. 2025, 11:00 editováno autorem komentáře
To se pochopitelně na Linuxu nemůže stát, protože kromě Ubuntu snad žádná distribuce snadný upgrade nenabízí...
Nejednou se mi stalo, že nějaký linuxový stroj po aktualizaci už nenajel, protože se nezmigroval nějaký konfigurák, do kterého jsem musel ručně sahat, protože linuxáci nějaké UI nastavení nepotřebují, takže neexistuje. Nebo když třeba nové jádro zahodilo podporu nečeho, co zrovna bylo v systému potřeba, třeba integrované GPU.
btw, aktuálně mi tu třeba Kubuntu pořád nabízí/vyžaduje restart po aktualizaci, i žádná neproběhla, a zrovna jsem restartoval.
7. 1. 2025, 16:49 editováno autorem komentáře
Stačí si instalační disk vytvořit přes Rufus a zaškrtnout tam, aby to tady ty umělý bariéry vypnulo :) Win11 běží klidně i na Core 2 Duo.
Ano, jen dodejme, že zatím. Předpokládá se, že ty hodnoty v registru HKLM\SYSTEM\Setup\LabConfig, co toto zatím umožňují, budou později prostě ignorovány.
Možností je více. Např. upgrade z Desítek a DLL s kontrolami nahradíš souborem nulové délky (načtení selže a instalátor tiše pokračuje dál - "vše ok").
7. 1. 2025, 01:49 editováno autorem komentáře
To je fajn nápad, ale dá se předpokládat, že po nějakém updatu se to DLLko zaktualizuje a zase s tím bude problém.
Ok. Upravíš instalačku. Nainstaluješ Wokna. Několikrát ti i příjdou aktualizace. Pak Bill vydá velkou jarní, či podzimní update a aktualizační služba zjistí nepodporované železo. Co potom? Budeš každý rok upravovat ISO instalačky?
Proto už nějaký rok jedu na Linuxu. 2 roky jsem ladil náhrady za některé wokení programy. Teď nemám důvod se vracet.
Já znám člověka co tak dělá - upgraduje manuálně. Bezpečnostní aktualizace prý chodí i na nepodporovaném HW, pouze velké upgrady ne.
Např. na takových těch tabletech s Desítkama s odnímatelnou klávesnici ani nebylo místo na disku, takže lidi taky instalovali vždy načisto.
Nevim co kdo resi ... 24h2 je nefunkcni bazmek, jak priznali i sudruhovia z MS ... w10 budou dostavat aktualizace nejmin do 2030. Zcela oficielne si to kazdej muze domu koupit za $30/rok ...
2k8R2 dostavaly patche jeste loni ...
Jasně a s každým buildem budete reinstalovat a nemluvě o ovladačích které mno.... dělají víc BSOD než W10 .
Základ je že lidé nechtějí dát několik tisíc dolarů nebo Eura za nový HW . A nějaký malý budget nic, jako FSF neřeší.... mohli by na tom být uživatelsky hůře než s W10....
No jo, ale co získám? OS bez podpory, to mohu zůstat rovnou u W10. Tam aspoň nebudu mít zprasený UI a funkční ovladače třetích stran.
...eee ...ne ...toto jiz, bohuzel, neplati ...takto sla posledni 23H2 ...pro aktualni 24H2 nepomuze ani Rufus...obejde TPM2, obejde velikost RAM ...ALE 24H2 je kompletne prekompilovana z SSE4.2 a to, bohuzel, nejde nijak obejit pro starsi CPU (zrovna jsem vyhodil muj milovany notebook z 10bit displayem ale mel jen quadcore) B.
Od W11 24H2 (build 26080) MS slibuje kompilaci upravovaného kódu pro nové CPU s SSE4.2.
Takže provoz na starém CPU, který to neumí, je loterie, kdy procesor potká instrukci, kterou nezná.
https://diit.cz/clanek/windows-11-24h2-nenajedou-bez-sse-42
Problém je, že hardware dnes softwaru docela dost utekl. Takže i deset patnáct let starý notebook můžete pro běžnou práci normálně používat. Sandy Bridge CPU mám pořád někde v produkci. O strojích s CPU na Haswellu ani nemluvě. A to byla první CPU z nižšího a nejnižšího segmentu, kde podpora byla.
A co tim kdo ziska? Nikdo absolutne nic. Teda krome toho, ze to tak maximalne vsechno rozbije, takze z toho MS velmi rychle vycouva.
Ahojte, nedávno som kúpil Thinkpad s Ryzen 7 PRO 5850U. A v UEFI "BIOSE" som vypol TPM 2.0 chip. A Win11 normálne nabehol.
Mám však s ním taký problém, že tento Thinkpad v kuse žerie baterku. Sledujem jeho spotrebu na Wattmetri, ktorý je za napájacím adaptérom. Aj, keď je Thinkpad powered off bez fast startup, aj keď som Wake On LAN disabloval + USB always powered on - disabled, aj keď vypínam Thinkpad z Debian 12(kernel 6.1), aj keď vypínam Thinkpad z Ubuntu(kernel 6.8), aj tak ThinkPad žerie baterku cca 1.8W za hodinu.
Batéria je v poriadku, lebo keď ThinkPad je vypnutý a je zapojený adaptér, tak batéria drží kapacitu. Ale, ak ThinkPad odpojím z adaptéra, tak sa batéria behom noci vybije o cca 30%!!
Skúšal som vypnúť batériu v UEFI "Biose" - to sa robí, ak notebook čaká servisný zásah. Nechal som to tak celú noc. Batéria si udržala kapacitu, len do Win11 sa nedalo prihlásiť, lebo písalo - BSOD, že "BOOT_DEVICE_INNACCESSIBLE" - potom som to dal opraviť a nakoniec to nabootovalo.
Thinkpad je ešte v záruke s Premier On-Site. Ja som už v BIOSE disabloval snáď všetko, čo sa dalo. Ale notebook furt ťahá 1.8W, aj keď je vypnutý. Nejaké nápady?
Prepáčte za offtopic.
S pozdravom IT FUN
To je divný. Je opravdu vypnutý, nebo jde o nějaký spánek? I tak je pro spánek 1.8W moc. Co to přesně je? ThinkPad P14s Gen2? Nový bios? 1.64/1.16 16.12.2024
Zdravím Fík:
Je to Lenovo ThinkPad L15 Gen2 (AMD). Bios a firmvér je aktuálny aj podľa Lenovo Vantage + som to skontroloval aj manuálne na support lenovo.com.
Mám teda najnovší BIOS a aj najnovší Firmware.
Vo WIN11 disabled fast startup. Baviť sa o Win11 a jeho nastaveniach je zbytočné, lebo notebook sa správa takisto, keď ho vypínam z Debian 12.5 alebo z Ubuntu.
Keď, je notebook vypnutý(Win11 alebo Debian 12 alebo Ubuntu), tak aj vtedy notebook ťahá cez power adaptér 1.8W(Wattmeter je zapojený medzi zásuvkov a originál adaptérom). Keď, je notebook zapojený s adaptérom batéria si v pohode udrží kapacitu celú noc - ale keď notebook odpojím z adaptéra, tak batéria cez noc stratí cca 30% kapacity.
V UEFI BIOSE som vypol: Wake on LAN, DASH support pre Realtek kartu, TPM 2.0 čip, Wifi plus bluetooth - proste všetko čo sa dá aj Always USB power on
V Lenovo UEFI APP(stlačiť F10 pri boote) som si nechal skontrolovať hardvér - všetko vypisovalo PASSED.
Ak v UEFI disablujem Buil-in Battery, a notebook odpojím z adaptéra, tak batéria si udrží kapacitu celú noc - len potom sa neviem dostať do Win11 lebo BSOD - BOOT_DEVICE_INACCESSIBLE. - fakt som z toho jeleň.
V pdf príručke pre Lenovo ThinkPad L15 Gen2a sa píše - že notebook sa dá vypnúť aj tak, že stlačím power button a držím stlačený power button aspoň 7 sekúnd - teraz som notebook vypol takto - avšak wattmeter ukazoval spotrebu 1.8W.
Ten pán od ktorého som kúpil Thinkpad má e-shop a predal cca 250 kusov týchto ThinkPadov v záruke a podľa neho som prvý, kto má takýto problém.
Vadný kus???
Fakt neviem.. Prehľadával som internetové fóra a písali, že problém môže byť aj v ovládači pre Intel Managment Engine - lenže ja mám AMD PRO s DASH podporou - ktorú som vypol v UEFI.
V Linuxe pomocou ethtool som skontroloval nastavenie LAN adaptéra a Wake on Lan bol disabled.
Už ma nenapadá vôbec nič - čo by mohlo pomôcť.
Za zmienku stojí aj fakt, že som Win11 nechal uspať=sleep mode a aj v SLEEP mode má thinkpad spotrebu 1.8W z power adaptéru.
Lenže z Linuxu ak notebook vypínam, tak tiež má notebook spotrebu 1.8W z power adaptéru.
Taky mě napadlo, jak moc se dá věřit wattmetru při takhle nízkých spotřebách (asi tam takhle na začátku měřitelného rozsahu by mohla být velká chyba měření). Na druhou stranu pokud uspaný notebook za noc vycucne 30 % baterie, asi ta hodnota bude +- odpovídat.
Wattmeter samozrejme má určite nejakú odchýlku pri meraní. Ale zapojil som si starý ThinkPad T430 do starého adaptéru - T430-ka bola vypnutá a wattmeter ukazoval 0.3 Wattov.
Spotreba adaptéra bez notebooku 0.0Watt. Spotreba adaptéra pre iný zapojený notebook vo vypnutom stave je 0.3 Watt. Wattmeter ukazuje správne.
nevim, ale jestli to vyresis dej, vedet, mam to samy s hp, win 10, ryzen pro 5675U. + jeste se pri uspani nahodne probouzi a usina.
Sam jsem si to vyhodnotil jako nejakou super cool ficuru novejsich biosu, protoze nejaka nastaveni napajeni ve windows nejsou pristupna a kolegove maji podobny zazitky s dell+intel
V UEFI sa dá nastaviť "sleep mode". Buď je to Linux(S3) alebo Windows10(S0).
Wifi a Bluetooth je v UEFI vypnutý. Používam iba LAN - Realtek s DASH podporou - avšak ten DASH je v UEFI disabled.
Ja notebook vypínam normálne bez fast startup z Win11 a skúšal som notebook vypnúť aj z Debian 12.5(kernel 6.1) aj z Ubuntu(kernel 6.8). Ja som notebook vždy vypínal - viem čo je to "SLEEP" ja som vypínal "total" power off a žiadny hibernate a žiadne sleep.
A overil jste si ze je notebook opravdu vypnuty vcetne komponent?
Overil jste si ze Wifi/BT/LAN je opravdu vypnuta? Co rika spektralni analyza Wifi/BT nebo aspon sniffer? LAN adapter ma aspon napeti nebo ukaze link beat?
Nachazi se v biosu polozka ktera se jmenuje "C-state" - vypnout/zapnout/zmenit jste zkousel?
30% je hodne na pomale vybijeni (neplest se samovybijenim aku samotne ktere je zanedbatelne) - ktere vetsina notasu ma i ve vypnutem stavu. Je vybiti po vice dnech uplne az na dno nebo se drzi nekde kolem 50-70%?
Tohle se mi spis jevi jako chyba ve FW nebo HW. Co se tyce FW mohou byt i spatna konfiguracni data. Na to obvykle pomuze odpojit baterku a nechat vybit.
V zaruce snad zoufaly pokus vybit az do dna, ale zde je vysledek dosti nejisty.
Wifi a Bluetooth som disabloval v UEFI a vo WIN11 sa Wifi a Bluetooth vôbec neobjavujú - ani raz som nezadal heslo k mojej Wifi-ne - na notebooku idem čisto iba LAN Realtek.
Ak notebook vypnem, tak zastrčený LAN kábel, ktorý prepojuje router a notebook - na notebooku vôbec nič nesvieti - na notebooku vôbec nesvieti žiadna LED kontrolka.
V UEFI BIOSE sa nachádza položka SLEEP MODE - a voľby sú Windows10(S0) a Linux(S3) - áno pohral som sa s nastaveniami a nič - notebook vo vypnutom stave ťahá z napájacieho adaptéra veselo ďalej 1.8W - čo je veľmi veľa vzhľadom na batériu.
Je zaujímavé, že keď som win11 uspal, tak spotreba bola 1.5Wattov. Avšak notebook som skúšal vypnúť z Debian 12 aj z Ubuntu a spotreba tiež bola 1.8 Wattov.
Jednoznačne sa notebook nevie vypnúť úplne. Iba cez UEFI - keď dám Disable Built-in battery - vtedy batéria si udrží kapacitu aj cez noc - avšak do Win11 sa nedostanem - lebo vypisuje BSOD - BOOT_DEVICE_INACCESSIBLE.
Áno v UEFI je možnosť vypnúť USB Always On - táto položka má podpoložku, ktorú som tiež disabloval - respektíve som disabloval obidve položky a takisto som to disabloval aj cez Lenovo Vantage a aj vo WIN11.
Spotrebu treba merat medzi adapterom a notebookom. Bezny multimeter "impulznu, skokovu" spotrebu presne nezmera a uz vobec nie komercne watmetre na AC 230V z lidla za 10e.
Ked chces robit nejake zavery z nameranych hodnot pri tak nizkom vykone, meraj to niecim ako "power analyzer". Ale rataj s cenou cca 1000 eur a viac, alebo vhodna prudova sonda s lepsim osciloskopom (8bit rozlisenie je na to malo) a nasledne "postprocess", inegracia hodnot...
Spotrebu meriam medzi adaptérom a zásuvkou. Adaptér, ktorý je odpojený od notebooku má spotrebu 0.0Wattov. Vypnutý notebook L15 Gen2a má spotrebu 1.8Wattov. Vypnutý oveľa starší notebook T430 ťahá 0.3Wattov.
Na bežné meranie Wattmete úplne postačuje. AK BY WATTMETER BOL NEPRESNÝ TAK BY MI TO NESCUCLO BATERKU ZA NOC O 30%!
Je zaujímavé, že keď som disabloval v UEFI Built in battery, tak si batéria udržala kapacitu bez problémov - avšak pri opätovnom pripojení adaptéra som sa nevedel hneď dostať do WIN 11 - musel som opraviť bootovanie Windowsu - lebo som dostal BSOD - DEVICE_BOOT_INACCESSIBLE.
Příliš mnoho rozruchu. Podporovaný HW a TPM 2.0 je už nějaký pátek standardem, a lidí, kteří by s tím měli problém, nebude velké množství. Jako vždy, ještě nějakou dobu pojedou na Windows klidně i v nepodporovaném stavu (a možná i MS některé kritické záplaty uvolní), a dřív než pocítí problém, stejně nastane doba obměny hardwaru. Nemá smysl se vzrušovat tím, že každá věc jednou doslouží. Auto také měním, když už má vybydlený interiér a ošklivý lak - i kdyby mělo motor jako nový. U počítačů je to podobné, jen s tím rozdílem, že dnes stojí počítač pakatel. Stejně velké emoce měli lidé i v době, kdy byly počítače násobně drahé. Nesouvisí to totiž s penězi jako takovými, ale s pocitem, že někdo rozhodl, že už do mého historického hardware nebude investovat vývoj.
6. 1. 2025, 16:54 editováno autorem komentáře
Nojo... Ale to je omezený pohled. Tvůj pohled. Já zastávám názor, že lak je funkční prvek auta, ne estetický. Takže pokud auto nerezne, tak mne lak nezajímá. A interiér stejně zaliskají děcka razdva. Takže pokud je motoricky a mechanicky v pořádku, je škoda se ho zbavovat.
Prosím, neber to doslova, ale jako pohled na věc. Ono je velice subjektivní co je historický HW. Navíc nízkém segmentu to ani nemusí být historický HW a pro soustu lidí není stále notebook pouhá spotřebka.
V případě TPM to není jen pocit, ale spíše to vnímám jako umělé omezení. Vždyť kdo OPRAVDU to TPM potřebuje?
Jasné, ale stará auta také neopečujete v autorizovaném servisu, nesplníte s nimi nové ekologické normy, a vše je s nimi složitější. A nikdo se holt nepozastavuje nad tím, že ojetina má určitá omezení.
TPM je podle mě krok správným směrem, dává dokonalý smysl mít data chráněná v bezpečnostním čipu. Navíc novější procesory nabízejí fTPM, takže to přestává být otázka i těch pár dolarů, co to stávalo navíc.
O tom, co je "spotřebka" by se dalo diskutovat. Lidé byli stejně nespokojení v době, kdy vydělávali polovinu toho co dnes, a notebook stál o polovinu víc. Koupěschopnost může být jakákoliv, to vůbec nesouvisí s tím, jakou emoci to v lidech vyvolá. Dává ale smysl pokládat vše do reálných měřítek.
I se starou Fabií 2. generace jsem jezdil do autorizovaného servisu - a jezdil bych dodnes, kdybych o to auto nepřišel.
Ale především: moje auto je moje autíčko
, můj notebook je můj elektronický kamarád
.
Ne pro každého to je jen pracovní nástroj spotřebního charakteru
.
stará auta také neopečujete v autorizovaném servisu
To ne, ale může se o ně starat nepředražený neautorizovaný servis (kvalita je druhá věc, ale co si budeme povídat, v těch autorizovaných to je taky kolikrát sázka do loterie).
nesplníte s nimi nové ekologické normy
...které jsou opět z většiny jen zcela umělým omezením (minimálně u aut s DPF a od EURO5, nahoru, u benzínů spíš ani zdaleka to ne), nikoliv kvalitativním hodnocením daného auta.
vše je s nimi složitější
...jako třeba že nemají spoustu otravných a zbytečných asistentů? Že nemají super duper barevné displeje a podobné hlouposti?
TPM je podle mě krok správným směrem, dává dokonalý smysl mít data chráněná v bezpečnostním čipu.
Ale jistě, pokud to uživatel potřebuje, pak ať tam má TPM. Výrobce OS nechť se o to nestará.
Koupěschopnost může být jakákoliv, to vůbec nesouvisí s tím, jakou emoci to v lidech vyvolá.
Problém není v první řadě v tom, jestli někdo na nový hardware má nebo nemá. Jde o to, že je a) zcela zbytečné vyhodit plně funkční a výkonově dostačující HW jen kvůli tomu, že Micro$oft si vymyslí, že už zkrátka vyhovovat nebude; b) úplně zbytečné spousty odpadu, který by přirozeně nevznikl. A jistě tam budou i další hlediska, která mne zrovna nenapadají.
Jestli s autem splním nebo nesplním nové ekologické normy mě fakt <i>hrozně</i> zajímá. A budu dělat co mohu pro to, aby mě to nemuselo zajímat ani nadále. Například je na to dobré vzpomenout si u voleb. Stejně tak by mě zajímalo, co je s nimi složitější. Myslíte třeba to, že s ním nemusím do autorizovaného servisu ale obvykle mi ho cca za třetinu opraví nebo údržbu udělá soused odnaproti?
> Například je na to dobré vzpomenout si u voleb
Vzdy zasnu, kdyz ctu jak se nekdo rozhoduje u voleb na zaklade postoje k autum. Zcela uprimne minena otazka: pro Vas jsou auta, emise a tyto veci tak klicove tema v zivote?
Auto je muj pracovni nastroj a momentalne zadna auta na trhu nejsou. Proste zmizela. Vsude mi vnucujou ekoterorkary nebo sici stroje. Takze s radosti dam hlas tomu, kdo aspon slibi, ze si zas budu moct koupit neco co dojede 1000+km a nebude to mit zivotnost 1/2 roku a 100km.
Jak politici vyřeší, že koncern dělá spalováky, co se sypou už v operáku, ještě než si je český Pepík koupí pak jako "voňavku"?
On vam to slibi, stejne nedoda... a vy budete stale smutny :-) Ale rozhodne je blabol, ze by dnesni auta mela zivotnost 100km a 1/2 roku.
To jiste, predpokladana zivotnost toho litroveho 3valce je cca 80 000km, coz je pro me tak rok a pul, nez to skonci explozi turba a zadrenim valcu.
Muj soucasny 2litr ma najezdino neco pres 300k ... a holt pocitam s tim, ze asi 500k da, mozna i vic.
Jako bonus kdyz se semnou chce nejaky nactilety capek v golfovi s popelniceme misto kol pretlacovat, tak staci lehce poskadlit pedal, a akceleruje naprosto bezproblemu i pri 180km/h (to uz tomu capkovy ty popelnice odleti do poli). Ten uzasne ekolologicky trivalec nezvladne udrzovat ani 130.
No vidíte, a Tesla s 300 tis. km je jako nová. Kamarádí teď koupili 2 po taxikářích v Německu. Baterka 91 % zdraví a rozhození článků jen o 4 mV (výhoda elektroaut, že přesný stav si zjistíte s OBD sondou za 5 stovek a app v mobilu). Model 3 po faceliftu, 3 roky starý za 1/3 ceny nové (další výhoda elektroaut, 80 % Čechů kupuje ojetiny a ojetá EV ztrácí na ceně rychleji - protože nové EV jsou lepší a přitom levnější).
7. 1. 2025, 13:37 editováno autorem komentáře
u auta mám rád patinu. Do autorizovaného servisu s nimi nejezdím, vše si dělám sám, což ale chápu, není pro každého.
Nové ekologické normy s nimi plnit nepotřebuji, na technické se posuzují podle předpisů platných pro jejich homologaci. A upřímně, je to jenom dobře. Dnešní auta mají emise větší, za ty roky se brutálně zvětšila kola, takže od brzd a pneumatik jsou emise násobně větší, jen se zatím nesledují. A s každou novější euro normou ta auta produkují menší a menší částice, což je jen horší na odbourání pro organismus. Zlatá stará auta.
Pokud jde o hardware, je to v lecčems podobné, i stará PC mají dostatek výkonu na běžné použití a tak není třeba je nějak často měnit.
Jenže tady často měníte auto, které má interiér uklizený, lak bez rzi a skoro bez škrábanců, spolehlivý motor - ale nemá povinného asistenta, co volá záchranku při nehodě a rádio s DAB+
.
Já musel vyhodit dva dětské školní notebooky, které výkonem stačily na vše potřebné, jen proto, že škola trvá na tom, že budou používat software pro Windows 11. (Nevím, jaký měli na mysli, zatím naň nedošlo a nové noťasy zůstávají v Ubuntu - ale to je jiná věc.)
Protě ten požadavek na nový systém tu byl - a starý hardware nevyhovoval (CPU 6. generace, TPM 2.0 to mělo).
Škole jste měl ledatak sdělit, ať si laskavě trhne nohou. Škola je tu pro vaše děti, ne vy pro školu. Takže to byla vaše volba, ne volba té školy. Ale to už jsme vám myslím psal.
Já už mám beztak nálepku nespolupracující rodič
, protože odmítám dětem podepisovat každý úkol. ;oD
Že nemám na staré Nokii nainstalované Bakaláře, nepoužívám WhatsApp, a nutím děti používat nějaké Ubuntu
, to mi sice trochu přitěžuje, ale tak nějak mne to netrápí. Já to vždy na třídní schůzce nějak vysvětlím.
Ostatně: děcka mají novější notebook, na který ty Windows 11 lze v pohodě nainstalovat - a hry ve Steamu (v Ubuntu) tam chodí o trochu lépe. Naučili se, že LibreOffice se od MS Office liší jenom omalovánkama, ale jinak to dělá stejné věci - což je o trochu víc, než je učí ve škole.
Tak co bych se zlobil. ;o)
Že nemám na staré Nokii nainstalované Bakaláře
To je webová aplikace, ne? Proč by to mělo být potřeba cpát do smartphonu?
Protože ta webová aplikace nebyla kompatibilní
s nastavením sítě, které musím mít doma kvůli home-office (VPN si to zkontroluje, a když to není v pořádku, prostě se nepřipojí).
Ono je to jen pár pravidel, kdy jsou šmírovací domény
(typu googletagmanager
) blokovány, aby nebylo možné sledovat počítače a uživatele napříč sítí
, takže to běžně ničemu nevadí - jen tahle webová appka měla na něčem z toho seznamu postavené celé UI.
Takže reálně byly možnosti:
* nepracovat z domova,
* pořád přenastavovat síť,
* nepoužívat webové Bakaláře.
Ale na smartphone s datovým tarifem by to fungovalo...
To jen jako vysvětlení příčiny problému
.
Protože ta webová aplikace "nebyla kompatibilní" s nastavením sítě, které musím mít doma kvůli home-office (VPN si to zkontroluje, a když to není v pořádku, prostě se nepřipojí).
Strašně rád bych napsal, že jsem překvapen nebo dokonce šokován, ale… vlastně ani moc ne. Asi už jsem viděl příliš mnoho.
jen tahle webová appka měla na něčem z toho seznamu postavené celé UI
Vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo tak, že to ta webová aplikace nakonec ani nepotřebuje, ale jen používá nějaký cool framework, který tyhle věci na začátku tyhle věci otestuje a když to neprojde, odmítne pokračovat. (A testuje je kvůli nějaké své části, která se na tom webu nakonec ani nepoužívá.)
Ja z tohoto duvodu mam na routeru nastevene 2 vnitrni site (2 VLANy, kdy jsou to i 2 ruzne Wifi).
Maji ruzna pravidla.
To je hezké, ale nesmíte ty oba způsoby použití (VPN × Bakaláři) provozovat z jediného počítače. ;o)
(Nebo musíte přepojovat mezi ethernetem a wi-fi, případně mezi různými wi-fi, různými zásuvkami... Je to poněkud nepohodlné
na to, abych to tak dělal.)
Pravda, ruzna pravidla pro ruzna zarizeni se delaji a pouzivaji o dost snaze, nez ruzna pravidla pro jedno zarizeni. :-)
Nebo musíte přepojovat mezi ethernetem a wi-fi, případně mezi různými wi-fi, různými zásuvkami...
Nejjednodušší workaround by asi byl si na Bakaláře pouštět vlastní instanci prohlížeče běžící v netns, kde bude default route přes příslušnou VLAN. Celé by to nebyl problém naskriptovat, takže by to byla otázka jednoho příkazu. Plus samostatný profil, takže ty šmírovací nástroje navíc ani neuvidí nic jiného.
Stejně už takhle mám jednu instanci Firefoxu (se samostatným profilem) na práci a jednu na soukromé záležitosti. Sice jsem to tak nakonec oddělil kvůli Slacku (řešit přepínání mezi pracovním a Lichess4545 byl opruz, takhle každý profil ví jen o jednom) a Google webům (podobný problém, pracovní vs soukromý účet), ale teď už spíš nechápu, proč jsem to tak neudělal už dávno.
Opravdu bych měl takové cvičení absolvovat jen kvůli tomu, abych se jednou za tejden přihlásil na jeden web a podíval, jak mi prospívají dítka ve škole? ;oD
Kdybych měl jiný důvod...
abych se jednou za tejden přihlásil na jeden web a podíval, jak mi prospívají dítka ve škole?
U nás se přes to řeší i omluvenky a různé organizační zprávičky pro rodiče. Přijde mi to praktičtější, než to řešit po telefonu nebo dokonce psát něco na papír. A spolehlivější než doufat, že si dcera vzpomene, že nám měla něco vyřídit. :-)
Takze dceru pripravujes na zivot negramotneho d.bila? Kolegovi tuhle ta jeho (15) volala ze nevi kudy, protoze zapomela vystoupit ze socky a jela o zastavku dal (tak 300m). Ze ma v kapse navigaci ji samozrejme ani nenapadlo, to se pri vyrobe prezentaci v powerpointu neucili.
Takze dceru pripravujes na zivot negramotneho d.bila?
Pokud vaše definice pojmu negramotný d.bil
znamená člověka, který je inteligentní a číst a psát samozřejmě umí, ale holt se mu občas stává, že zapomene vyřídit nějaký vzkaz, tak s tím nemám sebemenší problém. Ostatně v tom případě jsem negramotný d.bil
také, stejně jako spousta dalších lidí, včetně takových, kterých si hluboce vážím.
Navíc toto se ani ve škole neučí, to prostě člověk pochopí cestou pokus-omyl. Já když začal chodit do Prahy, tak jsem napoprvé přestoupil na druhou linku metra, že jsem přeběhl na to protější v tunelu - lidi mi ještě podrželi dveře :-)
"ale holt se mu občas stává, že zapomene vyřídit nějaký vzkaz"
Mno vis, presne tim to zacina ... proc si delat starosti s tim, ze mam nekde neco vyridit, kdyz to zame udela nekdo jinej ...
Oni přes to taky chtějí řešit omluvenky a vše, ale omluvenku obvykle potřebuji napsat ráno - a zapínat kvůli tomu počítač, přihlašovat se, (přepnout síť... ;oD ) a pak psát omluvenku - to je prostě příšerně zdlouhavé. Kus papíru a tužka je mnohem flexibilnější. ;o)
A hlídat to každý den, abych zjišťoval, jestli je tam nějaká zpráva pro rodiče? To bych si na to musel vzpomínat... Tyhle věci obvykle řešíme o weekendu, kdy je na to klid.
A když je něco naléhavějšího, stačí, aby to škola poslala do e-mailu.
Zas to ale musis videt i z druhe strany. Kdyz je neco potreba vyresit, tak ucitel nebude resit kde si nechal seznam emailu rodicu zaku tehle tridy tohoto roku, a jestli na nejaky nezapomnel. Proste klikne v bakalari na danou tridu a da poslat zpravu vsem rodicum. Nebo klikne na jednoho zaka. Tezko muzeme pozadovat aby kazdy ucitel resil emaily rodicu desitek zaku kazdy rok. Potrebuji na to system, a ten system se jmenuje treba bakalari, nebo jsou i jine.
No a bakalari umoznuji poslani oznameni na email. Takze to nemusis hlidat kazdy den, staci hlidat emaily jestli neco neprislo.
Jasne, lze pouzivat papirky a zapisniky jako se to delalo driv. Funguje to, ale pro ucitele to neni tak pohodlne, kazde rano projit 30 zapisnicku prvnacku jestli tam neni zprava od rodice.
Vy možná ano. Ale nejen já peníze za nová auta oknem fakt nevyhazuji protože ani interér ani krása laku užitnou hodnotu automobilu skutečně netvoří. A lidé, kteří to dělají jsou třeba z mého pohledu ledatak přifouknutí snobové.
Na druhou stranu alespoň je ta ojetá auta ve slušném stavu od koho kupovat. Ušetřilo mi to za posledních patnáct let včetně oprav tak dva miliony. A třeba o smartphonech to vlastně platí dost obdobně.
Ale argument pro cokoliv to tedy fakt není.
" Podporovaný HW a TPM 2.0"
Vazne? Mam tu treba server, jsou na nej jeste 2 roky support, a TPM ma ... 1.2.
Neexistuje zadny duvod proc by nekdo vyhazoval auto, kdyz jezdi. A taky to nikdo nedela.
Zapomel jste rict "v Cesku", potazmo vubec na vychode. A podle toho to taky vypada... ulicema se prohani sazomety, kterych se na zapade zbavuji, protoze si nechteji huntovat zdravi a do ulic to poustet nechteji, zeano...
ulicema se prohani sazomety, kterych se na zapade zbavuji
Ne že by stará auta nebyla obecně ekologicky horší než nová, ale konkrétně u "sazometů" bude nejspíš problém trochu jinde. Jestli tím myslíte taková ta auta, ze kterých se při sebemenším sešlápnutí plynu vyvalí oblak černého dýmu, tak to mnohem častěji vídám u aut, která až tak moc stará nejsou.
Protože na STK/emisích projde všechno. Kamarád třeba s protrženým filtrem částic.
7. 1. 2025, 11:06 editováno autorem komentáře
Zajimavy ze nam tu jezdi 1/2M UKcek v autech bez technicky ... a nikomu to nevadi. Asi si taky na karu dam jejich spztku a bude.
Půl miliónu jich zde není. Dost jich sem přijelo jen pro zařízení dávek a pak se vrátili (doma si za ně koupí víc).
O přesných číslech nemám tušení, ale dost pochybuji, že by se nějak houfně vraceli zpět - už kvůli obrovskému riziku naverbování.
Naverbování se týká jen mladých kluků. Sem přijely rodiny.
7. 1. 2025, 12:40 editováno autorem komentáře
O presnych cislech vime prd, ale hlavne ze mame nazor, zejo :-) Jenze ono to spocitany je, je jich tu cca 24 tisic.
Cca 70 až 80 % nově příchozícj jsou ženy a děti. Co se mužů týká, velká část tu byla legálně či nelegálně už před válkou a svůj pobyt si takhle zlegalizovali.
Myslim treba auta, ktery nemaji ani DPF, protoze drive povinny proste nebyl. O "upravach", kdy se vyradi z cinnosti nemluve. A pri (ne prilis dokonalem) spalovani nafty mnozstvi prachovych castic vznika, zeano. Jejich negativni pusobeni na zdravi je davno prokazane. Na zapad od nas podobne "vraky" do vetsich aglomeraci davno nepousti...
Myslis tim zapadem trebas US kde se zadne technicke ani emise neporadaji, a jezdit tam muze kdokoli s cimkoli? Nebo tim zapadem myslis GB, kde se sice "technicka" porada, ale jestli na vyfuku mas nebo nemas filtry nebo katalizatory taky nikoho nezajima?
Mimochodem, v obou pripadech plati, ze tam auta jsou mnohem levnejsi nez u nas, protoze proste nemusi mit tuny kokotin.
I kdyby to tam měli mírnější (to snad ani nejde, když tu bez úplatku projde i protržený filtr částic), tak mají výhodu mladšího vozového parku (dojíždíme je pak tady u nás).
Mimochodem v USA jsou auta mnohem čistší než tady. Kamarádi je přeměřovali v laboratoři tady. I velký truck je čistší než nejčistší evropské spalovací auto. Je to dáno jejich automobilovou kulturou, kdy by se tam jinak udusili (jejich auta zas vypouštějí více CO2, ale ten je lokálně bez problému).
PS: Auta bez DPF jsou čistší než novější auta s vymontovaným DPF. Protože nová auta s DPF počítají, takže motor je nastaven na vypouštení více sra.ček.
7. 1. 2025, 13:44 editováno autorem komentáře
A proto nam DieselGate zaclo v USA ;-) Samozrejme, ze ani v USA nemuze jezdit cokoliv, to je blabol. Lisi se to castecne stat ot statu, ale samozrejme tam jsou i pozadavky na urovni federace (FMVSS). Ani s tema emisema nemate tak uplne pravdu.
U emisí to mají právě oni lepší než u nás. Když vidí kouřící auto, tak ho změří na místě. Evropský koncern pak nepoužije speciální režim, když by detekoval měření v laboratoři.
EDIT: Co se týče zbytku auta, hodnotí ho, pokud způsobíte nehodu. Pak je to na vás, že jste neměl auto v provozuschopném stavu.
7. 1. 2025, 14:29 editováno autorem komentáře
Samozrejme ze v US muzes jezdit cimkoli... kdepak by se tam na silnicich vzala auta se skakajicima tlumicema, pripadne na kolech velikosti rodinyho domku ... s tim tam klidne muzes na silnici.
Jak tu zaznelo, technicky stav se pripadne resi, pokud s tim autem zpusobis nehodu.
A stari vozoveho parku tak nejak souvisi s cenou ze? Ono kdyz te (nove)auto stoji 15 prumernych platu vs 5, tak se na to divas hnedle uplne jinak ze? Jinak receno, prumerny amik si klidne muze kazdy rok dovolit mit nove auto. Lehce nabourana auta se v US odepisujou, zatimco v evrope se opravujou.
Je videt, ze jste si ten odkaz ani neotevrel, natoz abyste porozumel obsahu tam psaneho. Chapu, jak to neni v bukvach, tak tomu nerozumite... :-)
Jako ano, ale ta extrémní fascinace Ruskem (ruským agentem na každém rohu, volně interpretováno) je kolikrát až neuvěřitelná.
Nic vam nebrani prokazat, ze jste obsahu na odkazu porozumeli. No, zatim se vam to moc nedari ;-)
To, že něco kouří jinak, než si tady milostpán představuje znamená, že je to "vrak"? Vy jste opravdu kromě demagoga i lhář.
Jenže za ten hnus nemůže fakt, že ty stroje jsou staré, ale že se o ně jejich majitelé/provozovatelé nestarají.
A to platí pro auta i pro počítače: neseřízený motor a odpojený katalyzátor (aby to pořádně jelo
) jsou podobné, jako zahnojený systém a vypnutý antivir (aby nebrzdil aplikace
).
Čistě z finančního hlediska prostě lidé kupují tři ař pět let stará auta, a tři až pět let staré notebooky, protože je potřebují, a výkonem stačí ještě dlouho - když někdo nezavede umělou bariéru, lze s takovým strojem fungovat dalších pěkných pár let.
Ekonomicky je prostě nejvýhodnější koupit po prvním majiteli tři roky starý stroj, tři roky ho provozovat - a pak prodat někomu, kdo to vhodným servisem udrží do konce životnosti.
"...prodat někomu, kdo to vhodným servisem udrží do konce životnosti".... fakt toto pri prodeji resite? Protoze, pokud ne, tak to prodavate nekomu, kdo pak "nezodpovedne dehtuje" :) Proto je treba ta "umela bariera"....
To rozhodně ale není věcí prodejce, nýbrž kupujícího - nejsou-li mu při prodeji zamlčena důležitá fakta.
Míněno tak, že koupit šest let starý stroj po druhém majiteli a udržet ho, dokud to lze, je sice méně výhodné, než předchozí, ale pro spoustu lidí jediné dostupné řešení.
(Opět: platí pro auta i pro počítače.)
"Míněno tak"
Realne ... drtiva vetsina majitelu aut nezvlada operaci souctu. Staci se projit po libovolnym sidlisti, a zjistis, ze 80-90% tech kar tam stoji mesic a dyl v kuse bez pohybu. Takze oni maji auto, se kterym mozna 1x mesicne jedou nekam na chalupu. Kdyby si ho pro ten ucel pujcili, vyjde to levnejs, ale to si oni nezvladnou spocitat.
Pak samo nedava uz vubec zadnej smysl si kupovat auto novy, protoze to tam bude stat uplne stejne jako ta ojetina.
S pocitacema je to uplne stejny. Doporucuju kazdymu najit si na yt videa z renovace/ozivovani lunarniho pocitace. A TOHLE stacilo k letu na mesic. Kazdy hodinky jsou dnes radove vykonejsi.
Na beznou kancelarskou praci vpohode staci stroj 15let stary. Ve skutecnosti nebude mit do ceho pichnout. Zdaleka nejnarocnejsi aplikace kterou dneska lidi pouzivaji je webovej browser ... a ty jsou rozezrane castecne proto jaka prasata programuji ty prohlizece, a z casti proto, ze jeste vetsi prasata delaji weby.
Presto na to vpohode staci i velmi stary HW.
Neexistuje zadny technicky technologicky bezpecnostni funkcni ani zadny jiny duvod, proc ten HW vyrazovat.
To je bohužel jen Vaše selektivní vnímání, že počítač "stačí", protože máte pocit, že jediným měřítkem je hrubý výkon. Starým žigulíkem taky můžete jezdit na chatu i do města, přesto už by se nedalo tvrdit v obecné rovině, že na to stačí.
Výrobci, i poskytovatelé služeb se pak logicky nesoustřeďují na udržování provozu okrajových uživatelských případů, protože kvůli zlomku uživatelů, kteří to ocení, ale z podstaty věci nezaplatí, by to museli zaplatit všichni ostatní v ceně výrobku a služeb. Logicky proto věc zastarává nejen hrubým výkonem.
Je poměrně bezohledné si myslet, že zákazníci, kteří si kupují nové počítače a software, chtějí v jeho ceně platit vývoj, testování a podporu pro ty, kteří chtějí platit co nejméně. Proto se - opět docela logicky - v ekonomickém vztahu dodavatel soustředí nikoliv na poptávku, ale na tzv. koupěschopnou poptávku. Tj. na ty, kteří platí a financují vývoj, výrobu, testování, servis.