A navíc Linux umí automaticky odemknout root i s TPM 1.2 https://github.com/latchset/clevis/pull/462 (pozn.: jsem autor)
Hlavně že we Windows funguje všechno úplně hladce. To jsem takhle chtěl rodičům upgradovat počítač po HW stránce a zároveň Windows z 10 na 11. (Pokud člověk nechce získat nálepku nehodný syn, který dělá do počítačů, ale rodičům nechce pomoci
, musí holt překousnout, že sám Windows už skoro 20 let nepoužívá a moc dobře ví proč.)
Prakticky kompletní výměna HW proběhla v pohodě a po chvíli přemlouvání naběhly dokonce i ty W10. Tak jsem nabootoval instalačku W11, že spáchám ten upgrade. Že prý to nejde, že se upgrade musí pustit jako aplikace z těch W10. Fajn, zkusíme to. Po několika minutách příprav upgrade usoudil, že na disku není dost volného místa. Fajn, uvolnil jsem místo. Po ještě delších přípravách a nakopírování všeho možného... zjistil, že není povolený secure boot (kterému samozřejmě říkal nějak jinak; a že by si to snad zkontroloval předem... ale no tak). Jenže... když ho chci v setupu povolit, tak k tomu musím nejdřív zakázat boot postaru... a pak ty W10 vůbec nenabootují (jaké překvapení). Oprava bootu z instalačky... prý nejde provést. Upgrade z instalačky... nejde udělat. Upgrade z W10... nejde provést, protože buď není povolený secure boot nebo vůbec nenaběhnou. Kam se hrabe Hlava 22...
Nakonec jsem jim holt na nový NVMe disk nainstaloval čisté W11 a pokusil se přenést aspoň uživatelská data. Zaplácat si to hromadou aplikací a všechno si znovu nastavit holt už budou muset sami, když mají ten super pohodlný přívětivý systém, kde všechno automaticky funguje samo.
Ale ten uživatelsky nepřívětivý systém je linux :-)
Kdysi jsem někde viděl citát, že největší problém systémů navržených tak, aby se nemohly rozbít, je ten, že když se rozbijí, je to situace, se kterou se nepočítalo, takže s tím obvykle nejde nic dělat.
S Windows je to podobné: systém je navržen s filosofií, že uživatel stejně ničemu nerozumí, takže je potřeba, aby žádné problémy řešit nemusel, a stejně tak není žádoucí ho zatěžovat nějakými informacemi nebo detaily. Takže když problémy nastanou - a ony dříve či později vždycky nějaké nastanou - systém vám neposkytne informace ani nástroje potřebné k tomu, abyste je mohli vyřešit.
Obecně je zarážející, kolik návrhářů software nechápe, že navrhovat ho tak, aby uživatel nemusel řešit určité problémy, neznamená nutně navrhovat ho tak, aby je řešit nemohl.
No nevím, trochu bych se toho bál (nejde dát link přímo na příspěvek do diskuse onoho webu):
====
Attention!
There is a small problem with mbr2gpt! If the offset before the first partition is not 1024kB, this solution will delete the first partition and stop with an error. In this case, the machine will no longer start.
Before running it, you must check with msinfo how big the offset is! We had 1088kB on several machines, and then you can only convert it from under the live system with the "/allowFullOS" switch.
This is how mbr2gpt add a 100Mb FAT32 partition, but it doesn't spoil the whole thing.
=====
Přijde mi to přesně v duchu https://www.root.cz/zpravicky/fsf-nabada-uzivatele-aby-tlacili-na-microsoft-kvuli-pozadavku-tpm-2-0-pro-windows-11/nazory/1166590/
Ono na to existuje prikaz,ted nevim,neco jako convert,prevede to mbr do gpt,vytvori efi a msr partisnu(jo chce to misto a debugovat kdyz to semtam nejde/nestandartni partisny je taky zabava),ale jinak myslim,ze zbytecne certite,protoze jste zvykly na lino...widle nejsou spatny,jen to neni vas soudek...i linux umi zabrat celej den,taky jsem se potrapil s initrd,ze mi tam po upgrade nedal driver na raid,moc sqela zabava,kdyz to clovek potrebuje,stejna hlava22 :)
7. 1. 2025, 11:00 editováno autorem komentáře
To se pochopitelně na Linuxu nemůže stát, protože kromě Ubuntu snad žádná distribuce snadný upgrade nenabízí...
Nejednou se mi stalo, že nějaký linuxový stroj po aktualizaci už nenajel, protože se nezmigroval nějaký konfigurák, do kterého jsem musel ručně sahat, protože linuxáci nějaké UI nastavení nepotřebují, takže neexistuje. Nebo když třeba nové jádro zahodilo podporu nečeho, co zrovna bylo v systému potřeba, třeba integrované GPU.
btw, aktuálně mi tu třeba Kubuntu pořád nabízí/vyžaduje restart po aktualizaci, i žádná neproběhla, a zrovna jsem restartoval.
7. 1. 2025, 16:49 editováno autorem komentáře
Ok. Upravíš instalačku. Nainstaluješ Wokna. Několikrát ti i příjdou aktualizace. Pak Bill vydá velkou jarní, či podzimní update a aktualizační služba zjistí nepodporované železo. Co potom? Budeš každý rok upravovat ISO instalačky?
Proto už nějaký rok jedu na Linuxu. 2 roky jsem ladil náhrady za některé wokení programy. Teď nemám důvod se vracet.
...eee ...ne ...toto jiz, bohuzel, neplati ...takto sla posledni 23H2 ...pro aktualni 24H2 nepomuze ani Rufus...obejde TPM2, obejde velikost RAM ...ALE 24H2 je kompletne prekompilovana z SSE4.2 a to, bohuzel, nejde nijak obejit pro starsi CPU (zrovna jsem vyhodil muj milovany notebook z 10bit displayem ale mel jen quadcore) B.
Od W11 24H2 (build 26080) MS slibuje kompilaci upravovaného kódu pro nové CPU s SSE4.2.
Takže provoz na starém CPU, který to neumí, je loterie, kdy procesor potká instrukci, kterou nezná.
https://diit.cz/clanek/windows-11-24h2-nenajedou-bez-sse-42
Ahojte, nedávno som kúpil Thinkpad s Ryzen 7 PRO 5850U. A v UEFI "BIOSE" som vypol TPM 2.0 chip. A Win11 normálne nabehol.
Mám však s ním taký problém, že tento Thinkpad v kuse žerie baterku. Sledujem jeho spotrebu na Wattmetri, ktorý je za napájacím adaptérom. Aj, keď je Thinkpad powered off bez fast startup, aj keď som Wake On LAN disabloval + USB always powered on - disabled, aj keď vypínam Thinkpad z Debian 12(kernel 6.1), aj keď vypínam Thinkpad z Ubuntu(kernel 6.8), aj tak ThinkPad žerie baterku cca 1.8W za hodinu.
Batéria je v poriadku, lebo keď ThinkPad je vypnutý a je zapojený adaptér, tak batéria drží kapacitu. Ale, ak ThinkPad odpojím z adaptéra, tak sa batéria behom noci vybije o cca 30%!!
Skúšal som vypnúť batériu v UEFI "Biose" - to sa robí, ak notebook čaká servisný zásah. Nechal som to tak celú noc. Batéria si udržala kapacitu, len do Win11 sa nedalo prihlásiť, lebo písalo - BSOD, že "BOOT_DEVICE_INNACCESSIBLE" - potom som to dal opraviť a nakoniec to nabootovalo.
Thinkpad je ešte v záruke s Premier On-Site. Ja som už v BIOSE disabloval snáď všetko, čo sa dalo. Ale notebook furt ťahá 1.8W, aj keď je vypnutý. Nejaké nápady?
Prepáčte za offtopic.
S pozdravom IT FUN
Zdravím Fík:
Je to Lenovo ThinkPad L15 Gen2 (AMD). Bios a firmvér je aktuálny aj podľa Lenovo Vantage + som to skontroloval aj manuálne na support lenovo.com.
Mám teda najnovší BIOS a aj najnovší Firmware.
Vo WIN11 disabled fast startup. Baviť sa o Win11 a jeho nastaveniach je zbytočné, lebo notebook sa správa takisto, keď ho vypínam z Debian 12.5 alebo z Ubuntu.
Keď, je notebook vypnutý(Win11 alebo Debian 12 alebo Ubuntu), tak aj vtedy notebook ťahá cez power adaptér 1.8W(Wattmeter je zapojený medzi zásuvkov a originál adaptérom). Keď, je notebook zapojený s adaptérom batéria si v pohode udrží kapacitu celú noc - ale keď notebook odpojím z adaptéra, tak batéria cez noc stratí cca 30% kapacity.
V UEFI BIOSE som vypol: Wake on LAN, DASH support pre Realtek kartu, TPM 2.0 čip, Wifi plus bluetooth - proste všetko čo sa dá aj Always USB power on
V Lenovo UEFI APP(stlačiť F10 pri boote) som si nechal skontrolovať hardvér - všetko vypisovalo PASSED.
Ak v UEFI disablujem Buil-in Battery, a notebook odpojím z adaptéra, tak batéria si udrží kapacitu celú noc - len potom sa neviem dostať do Win11 lebo BSOD - BOOT_DEVICE_INACCESSIBLE. - fakt som z toho jeleň.
V pdf príručke pre Lenovo ThinkPad L15 Gen2a sa píše - že notebook sa dá vypnúť aj tak, že stlačím power button a držím stlačený power button aspoň 7 sekúnd - teraz som notebook vypol takto - avšak wattmeter ukazoval spotrebu 1.8W.
Ten pán od ktorého som kúpil Thinkpad má e-shop a predal cca 250 kusov týchto ThinkPadov v záruke a podľa neho som prvý, kto má takýto problém.
Vadný kus???
Fakt neviem.. Prehľadával som internetové fóra a písali, že problém môže byť aj v ovládači pre Intel Managment Engine - lenže ja mám AMD PRO s DASH podporou - ktorú som vypol v UEFI.
V Linuxe pomocou ethtool som skontroloval nastavenie LAN adaptéra a Wake on Lan bol disabled.
Už ma nenapadá vôbec nič - čo by mohlo pomôcť.
Za zmienku stojí aj fakt, že som Win11 nechal uspať=sleep mode a aj v SLEEP mode má thinkpad spotrebu 1.8W z power adaptéru.
Lenže z Linuxu ak notebook vypínam, tak tiež má notebook spotrebu 1.8W z power adaptéru.
nevim, ale jestli to vyresis dej, vedet, mam to samy s hp, win 10, ryzen pro 5675U. + jeste se pri uspani nahodne probouzi a usina.
Sam jsem si to vyhodnotil jako nejakou super cool ficuru novejsich biosu, protoze nejaka nastaveni napajeni ve windows nejsou pristupna a kolegove maji podobny zazitky s dell+intel
V UEFI sa dá nastaviť "sleep mode". Buď je to Linux(S3) alebo Windows10(S0).
Wifi a Bluetooth je v UEFI vypnutý. Používam iba LAN - Realtek s DASH podporou - avšak ten DASH je v UEFI disabled.
Ja notebook vypínam normálne bez fast startup z Win11 a skúšal som notebook vypnúť aj z Debian 12.5(kernel 6.1) aj z Ubuntu(kernel 6.8). Ja som notebook vždy vypínal - viem čo je to "SLEEP" ja som vypínal "total" power off a žiadny hibernate a žiadne sleep.
A overil jste si ze je notebook opravdu vypnuty vcetne komponent?
Overil jste si ze Wifi/BT/LAN je opravdu vypnuta? Co rika spektralni analyza Wifi/BT nebo aspon sniffer? LAN adapter ma aspon napeti nebo ukaze link beat?
Nachazi se v biosu polozka ktera se jmenuje "C-state" - vypnout/zapnout/zmenit jste zkousel?
30% je hodne na pomale vybijeni (neplest se samovybijenim aku samotne ktere je zanedbatelne) - ktere vetsina notasu ma i ve vypnutem stavu. Je vybiti po vice dnech uplne az na dno nebo se drzi nekde kolem 50-70%?
Tohle se mi spis jevi jako chyba ve FW nebo HW. Co se tyce FW mohou byt i spatna konfiguracni data. Na to obvykle pomuze odpojit baterku a nechat vybit.
V zaruce snad zoufaly pokus vybit az do dna, ale zde je vysledek dosti nejisty.
Wifi a Bluetooth som disabloval v UEFI a vo WIN11 sa Wifi a Bluetooth vôbec neobjavujú - ani raz som nezadal heslo k mojej Wifi-ne - na notebooku idem čisto iba LAN Realtek.
Ak notebook vypnem, tak zastrčený LAN kábel, ktorý prepojuje router a notebook - na notebooku vôbec nič nesvieti - na notebooku vôbec nesvieti žiadna LED kontrolka.
V UEFI BIOSE sa nachádza položka SLEEP MODE - a voľby sú Windows10(S0) a Linux(S3) - áno pohral som sa s nastaveniami a nič - notebook vo vypnutom stave ťahá z napájacieho adaptéra veselo ďalej 1.8W - čo je veľmi veľa vzhľadom na batériu.
Je zaujímavé, že keď som win11 uspal, tak spotreba bola 1.5Wattov. Avšak notebook som skúšal vypnúť z Debian 12 aj z Ubuntu a spotreba tiež bola 1.8 Wattov.
Jednoznačne sa notebook nevie vypnúť úplne. Iba cez UEFI - keď dám Disable Built-in battery - vtedy batéria si udrží kapacitu aj cez noc - avšak do Win11 sa nedostanem - lebo vypisuje BSOD - BOOT_DEVICE_INACCESSIBLE.
Spotrebu treba merat medzi adapterom a notebookom. Bezny multimeter "impulznu, skokovu" spotrebu presne nezmera a uz vobec nie komercne watmetre na AC 230V z lidla za 10e.
Ked chces robit nejake zavery z nameranych hodnot pri tak nizkom vykone, meraj to niecim ako "power analyzer". Ale rataj s cenou cca 1000 eur a viac, alebo vhodna prudova sonda s lepsim osciloskopom (8bit rozlisenie je na to malo) a nasledne "postprocess", inegracia hodnot...
Spotrebu meriam medzi adaptérom a zásuvkou. Adaptér, ktorý je odpojený od notebooku má spotrebu 0.0Wattov. Vypnutý notebook L15 Gen2a má spotrebu 1.8Wattov. Vypnutý oveľa starší notebook T430 ťahá 0.3Wattov.
Na bežné meranie Wattmete úplne postačuje. AK BY WATTMETER BOL NEPRESNÝ TAK BY MI TO NESCUCLO BATERKU ZA NOC O 30%!
Je zaujímavé, že keď som disabloval v UEFI Built in battery, tak si batéria udržala kapacitu bez problémov - avšak pri opätovnom pripojení adaptéra som sa nevedel hneď dostať do WIN 11 - musel som opraviť bootovanie Windowsu - lebo som dostal BSOD - DEVICE_BOOT_INACCESSIBLE.
Příliš mnoho rozruchu. Podporovaný HW a TPM 2.0 je už nějaký pátek standardem, a lidí, kteří by s tím měli problém, nebude velké množství. Jako vždy, ještě nějakou dobu pojedou na Windows klidně i v nepodporovaném stavu (a možná i MS některé kritické záplaty uvolní), a dřív než pocítí problém, stejně nastane doba obměny hardwaru. Nemá smysl se vzrušovat tím, že každá věc jednou doslouží. Auto také měním, když už má vybydlený interiér a ošklivý lak - i kdyby mělo motor jako nový. U počítačů je to podobné, jen s tím rozdílem, že dnes stojí počítač pakatel. Stejně velké emoce měli lidé i v době, kdy byly počítače násobně drahé. Nesouvisí to totiž s penězi jako takovými, ale s pocitem, že někdo rozhodl, že už do mého historického hardware nebude investovat vývoj.
6. 1. 2025, 16:54 editováno autorem komentáře
Nojo... Ale to je omezený pohled. Tvůj pohled. Já zastávám názor, že lak je funkční prvek auta, ne estetický. Takže pokud auto nerezne, tak mne lak nezajímá. A interiér stejně zaliskají děcka razdva. Takže pokud je motoricky a mechanicky v pořádku, je škoda se ho zbavovat.
Prosím, neber to doslova, ale jako pohled na věc. Ono je velice subjektivní co je historický HW. Navíc nízkém segmentu to ani nemusí být historický HW a pro soustu lidí není stále notebook pouhá spotřebka.
V případě TPM to není jen pocit, ale spíše to vnímám jako umělé omezení. Vždyť kdo OPRAVDU to TPM potřebuje?
Jasné, ale stará auta také neopečujete v autorizovaném servisu, nesplníte s nimi nové ekologické normy, a vše je s nimi složitější. A nikdo se holt nepozastavuje nad tím, že ojetina má určitá omezení.
TPM je podle mě krok správným směrem, dává dokonalý smysl mít data chráněná v bezpečnostním čipu. Navíc novější procesory nabízejí fTPM, takže to přestává být otázka i těch pár dolarů, co to stávalo navíc.
O tom, co je "spotřebka" by se dalo diskutovat. Lidé byli stejně nespokojení v době, kdy vydělávali polovinu toho co dnes, a notebook stál o polovinu víc. Koupěschopnost může být jakákoliv, to vůbec nesouvisí s tím, jakou emoci to v lidech vyvolá. Dává ale smysl pokládat vše do reálných měřítek.
stará auta také neopečujete v autorizovaném servisu
To ne, ale může se o ně starat nepředražený neautorizovaný servis (kvalita je druhá věc, ale co si budeme povídat, v těch autorizovaných to je taky kolikrát sázka do loterie).
nesplníte s nimi nové ekologické normy
...které jsou opět z většiny jen zcela umělým omezením (minimálně u aut s DPF a od EURO5, nahoru, u benzínů spíš ani zdaleka to ne), nikoliv kvalitativním hodnocením daného auta.
vše je s nimi složitější
...jako třeba že nemají spoustu otravných a zbytečných asistentů? Že nemají super duper barevné displeje a podobné hlouposti?
TPM je podle mě krok správným směrem, dává dokonalý smysl mít data chráněná v bezpečnostním čipu.
Ale jistě, pokud to uživatel potřebuje, pak ať tam má TPM. Výrobce OS nechť se o to nestará.
Koupěschopnost může být jakákoliv, to vůbec nesouvisí s tím, jakou emoci to v lidech vyvolá.
Problém není v první řadě v tom, jestli někdo na nový hardware má nebo nemá. Jde o to, že je a) zcela zbytečné vyhodit plně funkční a výkonově dostačující HW jen kvůli tomu, že Micro$oft si vymyslí, že už zkrátka vyhovovat nebude; b) úplně zbytečné spousty odpadu, který by přirozeně nevznikl. A jistě tam budou i další hlediska, která mne zrovna nenapadají.
Jestli s autem splním nebo nesplním nové ekologické normy mě fakt <i>hrozně</i> zajímá. A budu dělat co mohu pro to, aby mě to nemuselo zajímat ani nadále. Například je na to dobré vzpomenout si u voleb. Stejně tak by mě zajímalo, co je s nimi složitější. Myslíte třeba to, že s ním nemusím do autorizovaného servisu ale obvykle mi ho cca za třetinu opraví nebo údržbu udělá soused odnaproti?
To jiste, predpokladana zivotnost toho litroveho 3valce je cca 80 000km, coz je pro me tak rok a pul, nez to skonci explozi turba a zadrenim valcu.
Muj soucasny 2litr ma najezdino neco pres 300k ... a holt pocitam s tim, ze asi 500k da, mozna i vic.
Jako bonus kdyz se semnou chce nejaky nactilety capek v golfovi s popelniceme misto kol pretlacovat, tak staci lehce poskadlit pedal, a akceleruje naprosto bezproblemu i pri 180km/h (to uz tomu capkovy ty popelnice odleti do poli). Ten uzasne ekolologicky trivalec nezvladne udrzovat ani 130.
No vidíte, a Tesla s 300 tis. km je jako nová. Kamarádí teď koupili 2 po taxikářích v Německu. Baterka 91 % zdraví a rozhození článků jen o 4 mV (výhoda elektroaut, že přesný stav si zjistíte s OBD sondou za 5 stovek a app v mobilu). Model 3 po faceliftu, 3 roky starý za 1/3 ceny nové (další výhoda elektroaut, 80 % Čechů kupuje ojetiny a ojetá EV ztrácí na ceně rychleji - protože nové EV jsou lepší a přitom levnější).
7. 1. 2025, 13:37 editováno autorem komentáře
u auta mám rád patinu. Do autorizovaného servisu s nimi nejezdím, vše si dělám sám, což ale chápu, není pro každého.
Nové ekologické normy s nimi plnit nepotřebuji, na technické se posuzují podle předpisů platných pro jejich homologaci. A upřímně, je to jenom dobře. Dnešní auta mají emise větší, za ty roky se brutálně zvětšila kola, takže od brzd a pneumatik jsou emise násobně větší, jen se zatím nesledují. A s každou novější euro normou ta auta produkují menší a menší částice, což je jen horší na odbourání pro organismus. Zlatá stará auta.
Pokud jde o hardware, je to v lecčems podobné, i stará PC mají dostatek výkonu na běžné použití a tak není třeba je nějak často měnit.
Jenže tady často měníte auto, které má interiér uklizený, lak bez rzi a skoro bez škrábanců, spolehlivý motor - ale nemá povinného asistenta, co volá záchranku při nehodě a rádio s DAB+
.
Já musel vyhodit dva dětské školní notebooky, které výkonem stačily na vše potřebné, jen proto, že škola trvá na tom, že budou používat software pro Windows 11. (Nevím, jaký měli na mysli, zatím naň nedošlo a nové noťasy zůstávají v Ubuntu - ale to je jiná věc.)
Protě ten požadavek na nový systém tu byl - a starý hardware nevyhovoval (CPU 6. generace, TPM 2.0 to mělo).
Já už mám beztak nálepku nespolupracující rodič
, protože odmítám dětem podepisovat každý úkol. ;oD
Že nemám na staré Nokii nainstalované Bakaláře, nepoužívám WhatsApp, a nutím děti používat nějaké Ubuntu
, to mi sice trochu přitěžuje, ale tak nějak mne to netrápí. Já to vždy na třídní schůzce nějak vysvětlím.
Ostatně: děcka mají novější notebook, na který ty Windows 11 lze v pohodě nainstalovat - a hry ve Steamu (v Ubuntu) tam chodí o trochu lépe. Naučili se, že LibreOffice se od MS Office liší jenom omalovánkama, ale jinak to dělá stejné věci - což je o trochu víc, než je učí ve škole.
Tak co bych se zlobil. ;o)
Protože ta webová aplikace nebyla kompatibilní
s nastavením sítě, které musím mít doma kvůli home-office (VPN si to zkontroluje, a když to není v pořádku, prostě se nepřipojí).
Ono je to jen pár pravidel, kdy jsou šmírovací domény
(typu googletagmanager
) blokovány, aby nebylo možné sledovat počítače a uživatele napříč sítí
, takže to běžně ničemu nevadí - jen tahle webová appka měla na něčem z toho seznamu postavené celé UI.
Takže reálně byly možnosti:
* nepracovat z domova,
* pořád přenastavovat síť,
* nepoužívat webové Bakaláře.
Ale na smartphone s datovým tarifem by to fungovalo...
To jen jako vysvětlení příčiny problému
.
Protože ta webová aplikace "nebyla kompatibilní" s nastavením sítě, které musím mít doma kvůli home-office (VPN si to zkontroluje, a když to není v pořádku, prostě se nepřipojí).
Strašně rád bych napsal, že jsem překvapen nebo dokonce šokován, ale… vlastně ani moc ne. Asi už jsem viděl příliš mnoho.
jen tahle webová appka měla na něčem z toho seznamu postavené celé UI
Vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo tak, že to ta webová aplikace nakonec ani nepotřebuje, ale jen používá nějaký cool framework, který tyhle věci na začátku tyhle věci otestuje a když to neprojde, odmítne pokračovat. (A testuje je kvůli nějaké své části, která se na tom webu nakonec ani nepoužívá.)
Nebo musíte přepojovat mezi ethernetem a wi-fi, případně mezi různými wi-fi, různými zásuvkami...
Nejjednodušší workaround by asi byl si na Bakaláře pouštět vlastní instanci prohlížeče běžící v netns, kde bude default route přes příslušnou VLAN. Celé by to nebyl problém naskriptovat, takže by to byla otázka jednoho příkazu. Plus samostatný profil, takže ty šmírovací nástroje navíc ani neuvidí nic jiného.
Stejně už takhle mám jednu instanci Firefoxu (se samostatným profilem) na práci a jednu na soukromé záležitosti. Sice jsem to tak nakonec oddělil kvůli Slacku (řešit přepínání mezi pracovním a Lichess4545 byl opruz, takhle každý profil ví jen o jednom) a Google webům (podobný problém, pracovní vs soukromý účet), ale teď už spíš nechápu, proč jsem to tak neudělal už dávno.
abych se jednou za tejden přihlásil na jeden web a podíval, jak mi prospívají dítka ve škole?
U nás se přes to řeší i omluvenky a různé organizační zprávičky pro rodiče. Přijde mi to praktičtější, než to řešit po telefonu nebo dokonce psát něco na papír. A spolehlivější než doufat, že si dcera vzpomene, že nám měla něco vyřídit. :-)
Takze dceru pripravujes na zivot negramotneho d.bila?
Pokud vaše definice pojmu negramotný d.bil
znamená člověka, který je inteligentní a číst a psát samozřejmě umí, ale holt se mu občas stává, že zapomene vyřídit nějaký vzkaz, tak s tím nemám sebemenší problém. Ostatně v tom případě jsem negramotný d.bil
také, stejně jako spousta dalších lidí, včetně takových, kterých si hluboce vážím.
Oni přes to taky chtějí řešit omluvenky a vše, ale omluvenku obvykle potřebuji napsat ráno - a zapínat kvůli tomu počítač, přihlašovat se, (přepnout síť... ;oD ) a pak psát omluvenku - to je prostě příšerně zdlouhavé. Kus papíru a tužka je mnohem flexibilnější. ;o)
A hlídat to každý den, abych zjišťoval, jestli je tam nějaká zpráva pro rodiče? To bych si na to musel vzpomínat... Tyhle věci obvykle řešíme o weekendu, kdy je na to klid.
A když je něco naléhavějšího, stačí, aby to škola poslala do e-mailu.
Zas to ale musis videt i z druhe strany. Kdyz je neco potreba vyresit, tak ucitel nebude resit kde si nechal seznam emailu rodicu zaku tehle tridy tohoto roku, a jestli na nejaky nezapomnel. Proste klikne v bakalari na danou tridu a da poslat zpravu vsem rodicum. Nebo klikne na jednoho zaka. Tezko muzeme pozadovat aby kazdy ucitel resil emaily rodicu desitek zaku kazdy rok. Potrebuji na to system, a ten system se jmenuje treba bakalari, nebo jsou i jine.
No a bakalari umoznuji poslani oznameni na email. Takze to nemusis hlidat kazdy den, staci hlidat emaily jestli neco neprislo.
Jasne, lze pouzivat papirky a zapisniky jako se to delalo driv. Funguje to, ale pro ucitele to neni tak pohodlne, kazde rano projit 30 zapisnicku prvnacku jestli tam neni zprava od rodice.
Vy možná ano. Ale nejen já peníze za nová auta oknem fakt nevyhazuji protože ani interér ani krása laku užitnou hodnotu automobilu skutečně netvoří. A lidé, kteří to dělají jsou třeba z mého pohledu ledatak přifouknutí snobové.
Na druhou stranu alespoň je ta ojetá auta ve slušném stavu od koho kupovat. Ušetřilo mi to za posledních patnáct let včetně oprav tak dva miliony. A třeba o smartphonech to vlastně platí dost obdobně.
Ale argument pro cokoliv to tedy fakt není.
ulicema se prohani sazomety, kterych se na zapade zbavuji
Ne že by stará auta nebyla obecně ekologicky horší než nová, ale konkrétně u "sazometů" bude nejspíš problém trochu jinde. Jestli tím myslíte taková ta auta, ze kterých se při sebemenším sešlápnutí plynu vyvalí oblak černého dýmu, tak to mnohem častěji vídám u aut, která až tak moc stará nejsou.
O presnych cislech vime prd, ale hlavne ze mame nazor, zejo :-) Jenze ono to spocitany je, je jich tu cca 24 tisic.
Myslim treba auta, ktery nemaji ani DPF, protoze drive povinny proste nebyl. O "upravach", kdy se vyradi z cinnosti nemluve. A pri (ne prilis dokonalem) spalovani nafty mnozstvi prachovych castic vznika, zeano. Jejich negativni pusobeni na zdravi je davno prokazane. Na zapad od nas podobne "vraky" do vetsich aglomeraci davno nepousti...
Myslis tim zapadem trebas US kde se zadne technicke ani emise neporadaji, a jezdit tam muze kdokoli s cimkoli? Nebo tim zapadem myslis GB, kde se sice "technicka" porada, ale jestli na vyfuku mas nebo nemas filtry nebo katalizatory taky nikoho nezajima?
Mimochodem, v obou pripadech plati, ze tam auta jsou mnohem levnejsi nez u nas, protoze proste nemusi mit tuny kokotin.
I kdyby to tam měli mírnější (to snad ani nejde, když tu bez úplatku projde i protržený filtr částic), tak mají výhodu mladšího vozového parku (dojíždíme je pak tady u nás).
Mimochodem v USA jsou auta mnohem čistší než tady. Kamarádi je přeměřovali v laboratoři tady. I velký truck je čistší než nejčistší evropské spalovací auto. Je to dáno jejich automobilovou kulturou, kdy by se tam jinak udusili (jejich auta zas vypouštějí více CO2, ale ten je lokálně bez problému).
PS: Auta bez DPF jsou čistší než novější auta s vymontovaným DPF. Protože nová auta s DPF počítají, takže motor je nastaven na vypouštení více sra.ček.
7. 1. 2025, 13:44 editováno autorem komentáře
A proto nam DieselGate zaclo v USA ;-) Samozrejme, ze ani v USA nemuze jezdit cokoliv, to je blabol. Lisi se to castecne stat ot statu, ale samozrejme tam jsou i pozadavky na urovni federace (FMVSS). Ani s tema emisema nemate tak uplne pravdu.
U emisí to mají právě oni lepší než u nás. Když vidí kouřící auto, tak ho změří na místě. Evropský koncern pak nepoužije speciální režim, když by detekoval měření v laboratoři.
EDIT: Co se týče zbytku auta, hodnotí ho, pokud způsobíte nehodu. Pak je to na vás, že jste neměl auto v provozuschopném stavu.
7. 1. 2025, 14:29 editováno autorem komentáře
Samozrejme ze v US muzes jezdit cimkoli... kdepak by se tam na silnicich vzala auta se skakajicima tlumicema, pripadne na kolech velikosti rodinyho domku ... s tim tam klidne muzes na silnici.
Jak tu zaznelo, technicky stav se pripadne resi, pokud s tim autem zpusobis nehodu.
A stari vozoveho parku tak nejak souvisi s cenou ze? Ono kdyz te (nove)auto stoji 15 prumernych platu vs 5, tak se na to divas hnedle uplne jinak ze? Jinak receno, prumerny amik si klidne muze kazdy rok dovolit mit nove auto. Lehce nabourana auta se v US odepisujou, zatimco v evrope se opravujou.
Je videt, ze jste si ten odkaz ani neotevrel, natoz abyste porozumel obsahu tam psaneho. Chapu, jak to neni v bukvach, tak tomu nerozumite... :-)
Nic vam nebrani prokazat, ze jste obsahu na odkazu porozumeli. No, zatim se vam to moc nedari ;-)
Jenže za ten hnus nemůže fakt, že ty stroje jsou staré, ale že se o ně jejich majitelé/provozovatelé nestarají.
A to platí pro auta i pro počítače: neseřízený motor a odpojený katalyzátor (aby to pořádně jelo
) jsou podobné, jako zahnojený systém a vypnutý antivir (aby nebrzdil aplikace
).
Čistě z finančního hlediska prostě lidé kupují tři ař pět let stará auta, a tři až pět let staré notebooky, protože je potřebují, a výkonem stačí ještě dlouho - když někdo nezavede umělou bariéru, lze s takovým strojem fungovat dalších pěkných pár let.
Ekonomicky je prostě nejvýhodnější koupit po prvním majiteli tři roky starý stroj, tři roky ho provozovat - a pak prodat někomu, kdo to vhodným servisem udrží do konce životnosti.
"Míněno tak"
Realne ... drtiva vetsina majitelu aut nezvlada operaci souctu. Staci se projit po libovolnym sidlisti, a zjistis, ze 80-90% tech kar tam stoji mesic a dyl v kuse bez pohybu. Takze oni maji auto, se kterym mozna 1x mesicne jedou nekam na chalupu. Kdyby si ho pro ten ucel pujcili, vyjde to levnejs, ale to si oni nezvladnou spocitat.
Pak samo nedava uz vubec zadnej smysl si kupovat auto novy, protoze to tam bude stat uplne stejne jako ta ojetina.
S pocitacema je to uplne stejny. Doporucuju kazdymu najit si na yt videa z renovace/ozivovani lunarniho pocitace. A TOHLE stacilo k letu na mesic. Kazdy hodinky jsou dnes radove vykonejsi.
Na beznou kancelarskou praci vpohode staci stroj 15let stary. Ve skutecnosti nebude mit do ceho pichnout. Zdaleka nejnarocnejsi aplikace kterou dneska lidi pouzivaji je webovej browser ... a ty jsou rozezrane castecne proto jaka prasata programuji ty prohlizece, a z casti proto, ze jeste vetsi prasata delaji weby.
Presto na to vpohode staci i velmi stary HW.
Neexistuje zadny technicky technologicky bezpecnostni funkcni ani zadny jiny duvod, proc ten HW vyrazovat.
To je bohužel jen Vaše selektivní vnímání, že počítač "stačí", protože máte pocit, že jediným měřítkem je hrubý výkon. Starým žigulíkem taky můžete jezdit na chatu i do města, přesto už by se nedalo tvrdit v obecné rovině, že na to stačí.
Výrobci, i poskytovatelé služeb se pak logicky nesoustřeďují na udržování provozu okrajových uživatelských případů, protože kvůli zlomku uživatelů, kteří to ocení, ale z podstaty věci nezaplatí, by to museli zaplatit všichni ostatní v ceně výrobku a služeb. Logicky proto věc zastarává nejen hrubým výkonem.
Je poměrně bezohledné si myslet, že zákazníci, kteří si kupují nové počítače a software, chtějí v jeho ceně platit vývoj, testování a podporu pro ty, kteří chtějí platit co nejméně. Proto se - opět docela logicky - v ekonomickém vztahu dodavatel soustředí nikoliv na poptávku, ale na tzv. koupěschopnou poptávku. Tj. na ty, kteří platí a financují vývoj, výrobu, testování, servis.
To neni soudruhu muj dojem, to je prosty a jednoznacny fakt. Fakt ke kteremu dospely i korporaty. Stanice se prestaly obmenovat jednoduse proto, ze k tomu neni duvod, a kdyz chcipne, vymeni se kus za kus.
U serveru je to tak, ze se setrvale prodluzuje support poskytovany, kym jinym nez vyrobcem, ktereho do toho tlaci ... kdo jiny nez zakaznici. Dell aktuelne poskytuje 10 let. A realne by stacil i 20 let stary server, jen by na nej nebyla ta podpora.
Mimochodem, i po 5letech mi dnes nabidnou dodavatele identicky HW ... proc asi. Jo aha, protoze novy jiny HW ... nedava zadny smysl. Pred 15, 20 lety byla zivotnost modelu tak horko tezko rok. A novy model byl typicky nasobne vykonejsi. To uz ale davno neplati.
No: když nechají čtvrt roku před domem starej auťák s poloprázdnou nádrží, tak poté nastartují a vyjedou na chalupu; když tam nechají polovybitý elektromobil, tak za tři měsíce s tím autem nehnou - natož, aby dojeli k nabíječce. ;oD
A je jasné, že by ekonomicky bylo výhodnější si to auto půjčit/pronajmout - jenže pak tam nebude to konkrétní auto, kam můžete naházet brambory a špinavé nářadí. A taky přijdete o tu svobodu: Máňo, je hezky, jedeme!
.
S vybitými auty byl problém v Číně během pandemie (jejich zero covid řešení trvalo déle než jinde ve světě). Spalovací auto je taky problém nastartovat, když tam palivo s povinnou biosložkou vytvoří usazeniny a je to už modernější motor s přímovstřikem (ucpou se trisky). Ale je fakt, že jde o dobu znatelně delší než příklad se třemi měsíci.
Pro zajímavost, u dobře udělaného EV se baterie nezničí. Nevím, jak starší levná Čína a byl to problém u prvních Tesel před víc jak 10 lety, ale BMW i3 je auto před 10-11 lety, a ten už je ok. Sice nepojedete (musíte nejprv nabít), ale baterie je v pořádku. Kamarádi koupili velmi levně BMW i3 "s nefunkční baterií", protože v autoservisu nešlo nabíjet a stálo tam půl roku s 0 % a každý ví, že to se lithiová baterie zničí. Tak ho koupili a prozkoumali - v servisu strhli motorek zamykací nabíjecí kabel, proto nešlo nabíjet (počítač hlásil, že kabel není domáčknutý). Oprava, kdo chce pájet, za 500 Kč, co někdo napsal pak v komentářích. Kamarádi koupili celou část za 4 tisíce. A to bylo celé - baterie přežila, protože i3 má skrytý dolní buffer 10 % a překvapivě za půl roku z něj ubylo jen 3 %.
EDIT: Starý spalovák, když vemem průměrný věk aut v ČR 16 let, vám taky po 3 měsících nepojede. Budete muset nabít znovu starou olověnou 12V baterii.
7. 1. 2025, 16:13 editováno autorem komentáře
"Starý spalovák, když vemem průměrný věk aut v ČR 16 let"
Takhle stary pojede temer urcite (pokud to nebude ochcavka). Cim novejsi tim hur. Nektery nejdou nastartovat uz po 14ti dnech (ani uplne novy - plati 100% pro veskerou produkci VW). Jednoduse proto, ze se veskera energie sezere na provoz naprosto nezbytnych volotrkaren, na tema bezdotykove otevirani, wifi, bt, radio, video ... ono totiz henty inzenyry jeste nenapadlo, ze by se tam treba dala na ty chujoviny druha baterka a ta primarni nechala jen na to startovani ....
To nasi dedove to meli vymysleno tak, ze v aute byl i odpojovac baterie. A tim kdyz se otocilo, tak proste byla baterka odpojena.
Ano, tuto argumentaci jsem moc neodhadl. Takto stará auta s tím problém nemají. V naší rodině máme jak elektroauta, tak i vraky. Dodávka VW stála snad skoro 5 let před barákem, půl hodiny jsem koukal z okna, jak to při prodeji zkoušeli a pak už motor jel pěkně. Nebo Nissan Xtrail taky snad rok dva stál, první desítky kilometrů bílý kouř z výfuku, pak se to protáhlo a jako nový :-) A vyše pán s nápadem se startovacími kabely - to si zvpomínám, že takto tu dodávku VW startovali, takže nemusel brácha dočasně na ukázku funkčnosti přendavat baterku z druhé dodávky.
EDIT: Tesla to má tak (od nějaké doby, některým těm prvním kvůli tomu umřela baterka za půl mega i už po 2 týdnech v garáži), že při 20 % baterky všechny tyhle voloviny vypne. Startuje pak několik minut jako Android na lowendu, ale baterku nežere (podobně jako výše jsem psal o půl roku odstaveném BMW i3).
7. 1. 2025, 17:15 editováno autorem komentáře
"všechny tyhle voloviny vypne"
Problem je, ze minimalne cast tech volovin typicky vypnout ani nemuzes. I u starsich aut po odpojeni baterky musis "kodovat" radio ... ty novejsi ti treba ztrati veskery uzivatelsky nastaveni, protoze soudruzi v automobilkach jeste neprisli na to, jak se pouziva disk/flash ...
Pricemz vazne nevim, co by na aute melo startovat minuty, od auta ocekavam, ze k nemu po 5letech prijdu, mozna do nej strcim baterku, a instatne jedu.
"A jezdit s pet let starym olejem bude fakt jen diletant "
Dekuju ze se predstavil... Vis co je to ulozena technika? To ti treba takhle v garazi stoji auto, ma plne natankovano ... pred tim autem je sucha, ale nabita baterka ... a vedle pixla s kyselinou. Pijdes k tomu, kyselinu nalejes do baterky, baterku strcis do auta ... a jedes.
A vis jak dlouho se to pouziva? Tak 100 let. Delaji to tak vsechny armady sveta. Ale oni tomu narozdil od tebe nerozumej. Jestli je ten olej 5let v sudu nebo v aute je totiz uplne jedno. Totez plati o nafte ... jen v tom nesmej bejt vsemozny ekohnoje.
Edit: Apropos, na webu se daji najit stovky videi jak naprosto vpohode nastartujou votuzidla vseho druhu i po 30letech v koprivach. Staci jen pripojit tu baterku. Stejne tak se daji najit videa ruznych restauratoru ktery tomu rozeberou motor/prevodovku a zjistujou, ze je to jak novy. To o tech aktualne vyrabenenych kusech nasi vnuci rozhodne nereknou.
7. 1. 2025, 18:18 editováno autorem komentáře
Jo, tyhle pohadky zname... :-) Kdyz pred lety mela armada vyrazit strezit Svobodnou Evropu u Vaclavaku, tak pulka vozidel nedojela ;-) Toliko k te ulozene technice.
> Kdyby si ho pro ten ucel pujcili, vyjde to levnejs, ale to si oni nezvladnou spocitat.
Ono to taky není jen o ceně. Půjčit a nachystat si to auto zabere nějaký čas. Kór když má človek třeba děti v autosedačkách.
Ta hlavní hodnota auta před barákem je v tom, že s ním můžu jet tehdy, kdy potřebudu. Bez plánování a příprav.
> Podporovaný HW a TPM 2.0 je už nějaký pátek standardem, a lidí, kteří by s tím měli problém, nebude velké množství
[citation needed]
Projděte si *aktuální* nabídku třeba na Alze, schválně kolik těch TPM tam najdete. Prakticky všechny consumer/gaming desky a desktop sestavy mají buď jen TPM header, nebo vůbec nic. Máme v práci rok staré Optiplexy a řešíme s Dellem záruční upgrade na TPM 2.0, protože mají všechny 1.2, a to jsou businessové workstationy. Na podzim koupené HP Spectre, to samé. Naštěstí by to mělo být jen o přehrátí firmware.
By me zajimalo, jak moc 'trusted' jsou ty TPM? Ja jen ze mrkvosoft to podava jako ze bez TPM se zbori svet a hackeri vsechno hacknou. Jenze - kdyz TPM prijde o svou duveryhodnost, jak ho nahradim? Vymenim notebook? A neni lepsi nejaky externi sytem, ktery se snadno vymeni, snadno upgraduje a hlavne snadno vymeni v pripade nalezeni bezpecnostni chyby?
Jsou dostatečně trusted na to, aby to bylo o mnoho lepší než nic, a o mnoho lepší než zcela nechráněné bezpečnostní informace, zabezpečené heslem na lístečku nalepeném na noze monitoru. Dost šikovné (ale i ke vzteku) je, že se data v TPM zneplatní / znepřístupní ve chvíli, kdy je detekována změna, která narušuje perimetr bezpečnosti. Dá se říct, že pro obrovskou část populace je to bezpracný a zároveň poměrně zásadní posun k bezpečnosti.
Externí systém - ten by nemohl být dobře navázán na změny hardwaru či boot sekvence, navíc je nereálné, že by lidé s takovým systémem dodržovali zásady bezpečnosti.
TPM je zkrátka řešení, které uživateli nezasahuje do života povinnostmi, a zároveň vytváří solidní ochranu. Určitě ale nelze očekávat, že se jedná o neprůstřelnou technologii při skutečně profesionálním, cíleném útoku s přístupem k hardwaru.
Jsou uplne knicemu ...
Jednak je to ciste placebo - (nejen)ms to prezentuje tak, ze ti pak staci 4cisla jako pin ... a nepotrebujes heslo (lol). Duhak bezpecnost je exaktne nulova - on to nikdo nepouziva, proto se o tom moc nepise. Tretjak ... vymenit to jde presne tak jak pises. Ostatne viz nedavno yubi, to si muzes snadno koupit znova s opravenym firmwarem ... a to se vyplati (specielne pokud bys jich pouzival treba firemne stovky nebo tisice kusu).
Dal s tim narazis na spoustu problemu, od situaci, kdy ti systen nenabootoje, po situaci kdy proste prijdes o data.
To je dost smělé tvrzení, že to nikdo nepoužívá. Možná ve Vaší sociální bublině, ale pro firmy je to vítaná technologie. Díky ní v zásadě odpadl strach rozdávat zaměstnancům laptopy.
Čtyřmístný PIN se samozřejmě dá vynutit i složitější, ale hlavním rozdílem je, že po několika neúspěšných pokusech už TPM data nevydá, dokud přístup neobnovíte složitějším způsobem. Reálně je to bezpečnější, než komplexní heslo zapsané na papírku, nebo než používat na mnoha službách stejné heslo.
Proč by měl nenabootovat nebo přijít o data, mi jasné není, to prosím objasněte. K zabezpečení TPM logicky patří i recovery procedury. Spíš mi přijde, že to neumíte ovládat, nebo že od toho očekáváte něco jiného, než k čemu je TPM určeno, a nyní kritizujete tuto vyfabulovanou (ne)funkčnost.
7. 1. 2025, 11:31 editováno autorem komentáře
Nevím, v čem Vám to zkomplikuje život. Za běžné situace o tom ani nevíte, a když zablokujete TPM, tak ho obnovíte (účet, heslo, MFA apod.), což obvykle také vykonáte bez většího pocitu křivdy.
Za to, že máte reálně prakticky jistotu, že při ztrátě hardware (odcizení) se nedostane nikdo k Vašim datům, je to docela malá daň.
Tyto postoje mi přijdou poměrně kuriozní, protože uživatelé linuxu se velmi rádi zaštiťují bezpečností, ale reálně se často ukazuje, že spíš mají rádi iluzi bezpečnosti. Podobně kuriozní mi například přijde, že linuxové jádro doposud neumí ani pomocí kernel parametru spustit se s firewall policy drop - což je funkce, kterou windows implementovaly v XP SP2.
Abychom ale nežvanili. Tak například zcela reálný přínos je, že díky TPM a Hello můžete nastavit zamykání obrazovky klidně po minutě, protože díky fingerprintu nebo biometrii z kamery se Vám vše odemkne dřív, než sáhnete po myši. Například toto velmi efektivně snižuje "potřebu" mít nastavené uzamykání počítače po 15 a více minutách, jen protože zadávání hesla je otravné.
Také žádný přínos, podle Vás?
Nevím o tom, že by stačila fotografie, naopak po pár selhání se musí přejít na jinou metodu ověření.
Motivovaný hacker si samozřejmě zjistí Váš PIN nebo třeba i udělá 3D fotografii obličeje, ale k obraně před tímto typem útoků ta technologie není určená. To je jako kdybyste kritizoval traktor, že nemá airbagy, a když Vás někdo upozorní, že k tomu není určený, tak byste začal kritizovat monopost formule, že taky nemá airbagy.
Ta technologie má své určení, a tím není neprůstřelná bezpečnost dat. Tím je ošetření přístupu k datům v nejběžnějších rizikových situacích (odchod od odemknutého počítače, krádež počítače apod.)
Nevím, v čem Vám to zkomplikuje život.
Třeba když se z libovolného důvodu TPM rozhodne, že nevydá klíč k dešifrování disku? A to nemluvím o BFU, kteří ani o nějakém šifrování nemají tušení a může je to stát data (sice kvůli jejich neznalosti, ale přece). Ano, data je třeba zálohovat, ale komplikace to prostě je, někdy nemalá. A to tím spíš, jak fungují Murphyho zákony - stane se to, když to zrovna člověk nejméně potřebuje.
Třeba LUKS mi nabízí šifrování disku, kterému můžu věřit - pokud stroj vypnu a dá se hardwaru důvěřovat, není v tu chvíli šifrovací klíč vůbec nikde, pouze heslo se nachází v mé hlavě. Navíc je to transparentní a prověřená technologie - že musím při startu OS napsat heslo, mě prakticky nijak netrápí.
Tyto postoje mi přijdou poměrně kuriozní, protože uživatelé linuxu se velmi rádi zaštiťují bezpečností, ale reálně se často ukazuje, že spíš mají rádi iluzi bezpečnosti. Podobně kuriozní mi například přijde, že linuxové jádro doposud neumí ani pomocí kernel parametru spustit se s firewall policy drop - což je funkce, kterou windows implementovaly v XP SP2.
To s vyžadováním TPM ze strany Micro$oftu souvisí přesně jak?
Abychom ale nežvanili. Tak například zcela reálný přínos je, že díky TPM a Hello můžete nastavit zamykání obrazovky klidně po minutě, protože díky fingerprintu nebo biometrii z kamery se Vám vše odemkne dřív, než sáhnete po myši.
Aha, dobře - funkce, kterou nejen že nepotřebuji, ale ani nechci, když potřebuje pro svou funkci neustále zapnutou kameru, navíc v tak pochybném a nedůvěryhodném OS. Co tam máte dál?
Což přesně označuji za nadutost. Běžný uživatel je naopak heslem otravován, takže dotazy na heslo vypíná, nastavuje si heslo jednoduché, ke všem službám stejné, zapisuje si ho na papírky a sděluje ho do telefonu kde komu, kdo mu zrovna supportuje počítač. Ano, můžete namítnout, že to už je hloupost lidí - ale technologie jsou zde, aby hloupost lidí kompenzovaly.
S TPM to souvisí tak, že spojení TPM s autentizačními mechanismy přináší uživateli velmi uspokojivou úroveň zabezpečení, při nulovém snížení komfortu, nebo dokonce při zvýšení komfortu. Což je právě rozdíl mezi iluzí bezpečnosti (používejte LUKS, používejte bezpečná hesla, nikam je nepište, nikomu nesdělujte, ...) a mezi skutečnou bezpečností (zásady jsou vynuceny).
To, že Vy nepotřebujete uzamykání obrazovky vůbec neznamená, že to nepotřebuje svět jako celek. Nejjednodušší vektor útoku je odemknutý počítač, ukradený laptop, heslo napsané na monitoru či heslo používané ve více službách. To, že se Vás konkrétně toto netýká, se nijak nevylučuje s tím, že se to může týkat velké části uživatelů.
"protože díky fingerprintu nebo biometrii z kamery se Vám vše odemkne dřív, než sáhnete po myši"
To jiste .. pokud teda dotycny zrovna nema rymu. Pripadne pokud si pred ten pocitac nesedne jeho syn(jeji dcera) ...
Mimochodem, to ze o ebzpecnosti nic nevis jen dokladuji prave tyhel tvoje blaboly kteryma nas tu oblazujes. Tam kde se na bezpecnost hraje se pouzivaji chipy (v ruznych podobach) a to ze si ho dotycny veme sebou se zajisti celkem snadno tak, ze ho potrebuje i na otevreni dveri na hajzlik.
Nehlede na to, ze pokud bych si chtel "hrat", tak to snadno udelam trebas s telefonem a BT. Kdyz je v dosahu = pc se odemkne. Bezpecnost nula ale pekne to vypada ze?
Apropos, ty zjevne vubec netusis, ze firmy v souladu s legislativou biometrii vubec pouzivat nesmi. Nikdy a nikde. Vyjimky jsou mozne pouze tam, kde je legislativou vyzadovana zvlastni uroven zabezpeceni.
K diskuzi o odemykání biometrií přidám zajímavost:
Na Macu probudím počítač stiskem vypínače, který počítač probudí, přečte si otisk, porovná s uživateli v systému a rovnou do příslušného přihlásí. (1 krok)
Windows probudím, a pak řeším odemčení tím Hello. (2 kroky)
Linux probudím, vyberu uživatele a "zadám heslo" tím otiskem. (3 kroky) Ale zas aspoň že to funguje, jsou myslím rozšíření i do webového prohlížeče. Akorát je vtipný, jak login screen != lock screen, i když imitují stejný vzhled. Takže se odemykání otiskem řeší zvlášť.
Se ztrátou dat jsem se setkal u Dell laptopu, kde výrobce přednastavil BitLocker šifrování disku a neřekl to uživateli. Ten tak nevěděl, že si má vyexportovat klíč , protože špatná verze BIOS v automatickém update byla jen otázka času. BIOS po update ztratil info o klíči a Windows jej chtěl zadat od uživatele.
7. 1. 2025, 11:39 editováno autorem komentáře
Pokud nevíte, co děláte (tj. není to kvalifikované rozhodnutí), máte jít doporučeným postupem. Pokud vybočíte z doporučeného postupu, je už jen Vaše hloupost, že jste neznalý důsledků. To platí u Windows, i u Linuxu. Celkově často čtu stížnosti, které vycházejí z neznalosti systému a zároveň z pokusu něco, co neznám, ovládat.
To máte jen pocit ve své sociální bublině. Reálně lidé bez MS accountu tvoří poměrně malé procento uživatelů. Samozřejmě "geekové" těchto dotazů vznesou dostatek, aby to bylo pro vyhledávač relevantní. Ale sám vidíte, že houby znají důsledky.
Potíž spousty lidí je právě v tom, že svoji společenskou bublinu považují za etalon celé společnosti. Já zase prakticky nepotkávám lidi, kteří by prožívali, kde jsou zaregistrovaní a jaký mají account (a přesto vím, že určitá část lidí takových je).
Především žiju tam, kde diakritika patří k psanému projevu a tyká se jen kamarádům, to na okraj.
U domácích uživatelů už si pomalu troufám tvrdit opak, jak si postupně vyměňují počítače, mají chytré telefony, tak je čím dál méně lidí bez MS accountu a Google accountu.
V pracovní sítí se klíč bitlockeru zálohuje buďto do AD nebo do Entra, tam je to ještě menší problém. Stačí na to jedna skupinová politika a je vymalováno.
Od kdy? MS Account je "oficiálně" povinný až od Jedenáctek, na které jsou lidi tlačeni končící podporu Desítek až teď. Příklad se ztrátou dat jinde v této diskuzi byl před lety s Desítkama. To i já jako IT expert jsem byl překvapen, že někteří OEM začali prodávat notebooky se zapnutým šifrováním disku.
Narozdil od tebe si nevymyslim, resil sem to naposledy loni o prazdninach. A 1000x samozrejme i predtim.
Tvoje scifi predstava ze bfu bude resit nejaky recovery ... lol. Bfu si ani nepamatuje jak se jmenuje, coz potvrdi kazdy prvni admin. Kdyz lidem (specielne tem na win) vnutim zadani loginu, tak se mi jich zitra 90% neprihlasi.
Takze ... vis o tom vubec aspon neco?
Pokud by TPM po par pokusech data nevydalo, tak by na sebe dotycny tupec spachal naprosto dokonaly DOS, protoze neuspesnych pokusu o prihlaseni(od opravnenych uzivatelu) mam denne v logu stovky.
Naopak kdyz to TPM chcipne, tak jaksi z principu veci jsou v trapu i vsechna data ze?
Mno a to takhle loni(nebo to uz je predloni?) touhle dobou vydali soudruzi v MS aktualizaci ... a VMka na vmware ktery mely zaply secureboot(coz s tpm souvisi, ze) nenabootovala. Coz se v tomhle pripade vyresilo snadno tim, ze se secureboot vypnul a zakazal pouzivat.
Mimochodem, mam v jeste v pameti letosni aferku na tema ze to chcelo jakesi obnovovaci heslo ulozene kdesi na serverech MS ze? ... lol ze prej bezpecnost.