Příliš mnoho rozruchu. Podporovaný HW a TPM 2.0 je už nějaký pátek standardem, a lidí, kteří by s tím měli problém, nebude velké množství. Jako vždy, ještě nějakou dobu pojedou na Windows klidně i v nepodporovaném stavu (a možná i MS některé kritické záplaty uvolní), a dřív než pocítí problém, stejně nastane doba obměny hardwaru. Nemá smysl se vzrušovat tím, že každá věc jednou doslouží. Auto také měním, když už má vybydlený interiér a ošklivý lak - i kdyby mělo motor jako nový. U počítačů je to podobné, jen s tím rozdílem, že dnes stojí počítač pakatel. Stejně velké emoce měli lidé i v době, kdy byly počítače násobně drahé. Nesouvisí to totiž s penězi jako takovými, ale s pocitem, že někdo rozhodl, že už do mého historického hardware nebude investovat vývoj.
6. 1. 2025, 16:54 editováno autorem komentáře
Nojo... Ale to je omezený pohled. Tvůj pohled. Já zastávám názor, že lak je funkční prvek auta, ne estetický. Takže pokud auto nerezne, tak mne lak nezajímá. A interiér stejně zaliskají děcka razdva. Takže pokud je motoricky a mechanicky v pořádku, je škoda se ho zbavovat.
Prosím, neber to doslova, ale jako pohled na věc. Ono je velice subjektivní co je historický HW. Navíc nízkém segmentu to ani nemusí být historický HW a pro soustu lidí není stále notebook pouhá spotřebka.
V případě TPM to není jen pocit, ale spíše to vnímám jako umělé omezení. Vždyť kdo OPRAVDU to TPM potřebuje?
Jasné, ale stará auta také neopečujete v autorizovaném servisu, nesplníte s nimi nové ekologické normy, a vše je s nimi složitější. A nikdo se holt nepozastavuje nad tím, že ojetina má určitá omezení.
TPM je podle mě krok správným směrem, dává dokonalý smysl mít data chráněná v bezpečnostním čipu. Navíc novější procesory nabízejí fTPM, takže to přestává být otázka i těch pár dolarů, co to stávalo navíc.
O tom, co je "spotřebka" by se dalo diskutovat. Lidé byli stejně nespokojení v době, kdy vydělávali polovinu toho co dnes, a notebook stál o polovinu víc. Koupěschopnost může být jakákoliv, to vůbec nesouvisí s tím, jakou emoci to v lidech vyvolá. Dává ale smysl pokládat vše do reálných měřítek.
stará auta také neopečujete v autorizovaném servisu
To ne, ale může se o ně starat nepředražený neautorizovaný servis (kvalita je druhá věc, ale co si budeme povídat, v těch autorizovaných to je taky kolikrát sázka do loterie).
nesplníte s nimi nové ekologické normy
...které jsou opět z většiny jen zcela umělým omezením (minimálně u aut s DPF a od EURO5, nahoru, u benzínů spíš ani zdaleka to ne), nikoliv kvalitativním hodnocením daného auta.
vše je s nimi složitější
...jako třeba že nemají spoustu otravných a zbytečných asistentů? Že nemají super duper barevné displeje a podobné hlouposti?
TPM je podle mě krok správným směrem, dává dokonalý smysl mít data chráněná v bezpečnostním čipu.
Ale jistě, pokud to uživatel potřebuje, pak ať tam má TPM. Výrobce OS nechť se o to nestará.
Koupěschopnost může být jakákoliv, to vůbec nesouvisí s tím, jakou emoci to v lidech vyvolá.
Problém není v první řadě v tom, jestli někdo na nový hardware má nebo nemá. Jde o to, že je a) zcela zbytečné vyhodit plně funkční a výkonově dostačující HW jen kvůli tomu, že Micro$oft si vymyslí, že už zkrátka vyhovovat nebude; b) úplně zbytečné spousty odpadu, který by přirozeně nevznikl. A jistě tam budou i další hlediska, která mne zrovna nenapadají.
Jestli s autem splním nebo nesplním nové ekologické normy mě fakt <i>hrozně</i> zajímá. A budu dělat co mohu pro to, aby mě to nemuselo zajímat ani nadále. Například je na to dobré vzpomenout si u voleb. Stejně tak by mě zajímalo, co je s nimi složitější. Myslíte třeba to, že s ním nemusím do autorizovaného servisu ale obvykle mi ho cca za třetinu opraví nebo údržbu udělá soused odnaproti?
To jiste, predpokladana zivotnost toho litroveho 3valce je cca 80 000km, coz je pro me tak rok a pul, nez to skonci explozi turba a zadrenim valcu.
Muj soucasny 2litr ma najezdino neco pres 300k ... a holt pocitam s tim, ze asi 500k da, mozna i vic.
Jako bonus kdyz se semnou chce nejaky nactilety capek v golfovi s popelniceme misto kol pretlacovat, tak staci lehce poskadlit pedal, a akceleruje naprosto bezproblemu i pri 180km/h (to uz tomu capkovy ty popelnice odleti do poli). Ten uzasne ekolologicky trivalec nezvladne udrzovat ani 130.
No vidíte, a Tesla s 300 tis. km je jako nová. Kamarádí teď koupili 2 po taxikářích v Německu. Baterka 91 % zdraví a rozhození článků jen o 4 mV (výhoda elektroaut, že přesný stav si zjistíte s OBD sondou za 5 stovek a app v mobilu). Model 3 po faceliftu, 3 roky starý za 1/3 ceny nové (další výhoda elektroaut, 80 % Čechů kupuje ojetiny a ojetá EV ztrácí na ceně rychleji - protože nové EV jsou lepší a přitom levnější).
7. 1. 2025, 13:37 editováno autorem komentáře
u auta mám rád patinu. Do autorizovaného servisu s nimi nejezdím, vše si dělám sám, což ale chápu, není pro každého.
Nové ekologické normy s nimi plnit nepotřebuji, na technické se posuzují podle předpisů platných pro jejich homologaci. A upřímně, je to jenom dobře. Dnešní auta mají emise větší, za ty roky se brutálně zvětšila kola, takže od brzd a pneumatik jsou emise násobně větší, jen se zatím nesledují. A s každou novější euro normou ta auta produkují menší a menší částice, což je jen horší na odbourání pro organismus. Zlatá stará auta.
Pokud jde o hardware, je to v lecčems podobné, i stará PC mají dostatek výkonu na běžné použití a tak není třeba je nějak často měnit.
Jenže tady často měníte auto, které má interiér uklizený, lak bez rzi a skoro bez škrábanců, spolehlivý motor - ale nemá povinného asistenta, co volá záchranku při nehodě a rádio s DAB+
.
Já musel vyhodit dva dětské školní notebooky, které výkonem stačily na vše potřebné, jen proto, že škola trvá na tom, že budou používat software pro Windows 11. (Nevím, jaký měli na mysli, zatím naň nedošlo a nové noťasy zůstávají v Ubuntu - ale to je jiná věc.)
Protě ten požadavek na nový systém tu byl - a starý hardware nevyhovoval (CPU 6. generace, TPM 2.0 to mělo).
Já už mám beztak nálepku nespolupracující rodič
, protože odmítám dětem podepisovat každý úkol. ;oD
Že nemám na staré Nokii nainstalované Bakaláře, nepoužívám WhatsApp, a nutím děti používat nějaké Ubuntu
, to mi sice trochu přitěžuje, ale tak nějak mne to netrápí. Já to vždy na třídní schůzce nějak vysvětlím.
Ostatně: děcka mají novější notebook, na který ty Windows 11 lze v pohodě nainstalovat - a hry ve Steamu (v Ubuntu) tam chodí o trochu lépe. Naučili se, že LibreOffice se od MS Office liší jenom omalovánkama, ale jinak to dělá stejné věci - což je o trochu víc, než je učí ve škole.
Tak co bych se zlobil. ;o)
Protože ta webová aplikace nebyla kompatibilní
s nastavením sítě, které musím mít doma kvůli home-office (VPN si to zkontroluje, a když to není v pořádku, prostě se nepřipojí).
Ono je to jen pár pravidel, kdy jsou šmírovací domény
(typu googletagmanager
) blokovány, aby nebylo možné sledovat počítače a uživatele napříč sítí
, takže to běžně ničemu nevadí - jen tahle webová appka měla na něčem z toho seznamu postavené celé UI.
Takže reálně byly možnosti:
* nepracovat z domova,
* pořád přenastavovat síť,
* nepoužívat webové Bakaláře.
Ale na smartphone s datovým tarifem by to fungovalo...
To jen jako vysvětlení příčiny problému
.
Protože ta webová aplikace "nebyla kompatibilní" s nastavením sítě, které musím mít doma kvůli home-office (VPN si to zkontroluje, a když to není v pořádku, prostě se nepřipojí).
Strašně rád bych napsal, že jsem překvapen nebo dokonce šokován, ale… vlastně ani moc ne. Asi už jsem viděl příliš mnoho.
jen tahle webová appka měla na něčem z toho seznamu postavené celé UI
Vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo tak, že to ta webová aplikace nakonec ani nepotřebuje, ale jen používá nějaký cool framework, který tyhle věci na začátku tyhle věci otestuje a když to neprojde, odmítne pokračovat. (A testuje je kvůli nějaké své části, která se na tom webu nakonec ani nepoužívá.)
Nebo musíte přepojovat mezi ethernetem a wi-fi, případně mezi různými wi-fi, různými zásuvkami...
Nejjednodušší workaround by asi byl si na Bakaláře pouštět vlastní instanci prohlížeče běžící v netns, kde bude default route přes příslušnou VLAN. Celé by to nebyl problém naskriptovat, takže by to byla otázka jednoho příkazu. Plus samostatný profil, takže ty šmírovací nástroje navíc ani neuvidí nic jiného.
Stejně už takhle mám jednu instanci Firefoxu (se samostatným profilem) na práci a jednu na soukromé záležitosti. Sice jsem to tak nakonec oddělil kvůli Slacku (řešit přepínání mezi pracovním a Lichess4545 byl opruz, takhle každý profil ví jen o jednom) a Google webům (podobný problém, pracovní vs soukromý účet), ale teď už spíš nechápu, proč jsem to tak neudělal už dávno.
abych se jednou za tejden přihlásil na jeden web a podíval, jak mi prospívají dítka ve škole?
U nás se přes to řeší i omluvenky a různé organizační zprávičky pro rodiče. Přijde mi to praktičtější, než to řešit po telefonu nebo dokonce psát něco na papír. A spolehlivější než doufat, že si dcera vzpomene, že nám měla něco vyřídit. :-)
Takze dceru pripravujes na zivot negramotneho d.bila?
Pokud vaše definice pojmu negramotný d.bil
znamená člověka, který je inteligentní a číst a psát samozřejmě umí, ale holt se mu občas stává, že zapomene vyřídit nějaký vzkaz, tak s tím nemám sebemenší problém. Ostatně v tom případě jsem negramotný d.bil
také, stejně jako spousta dalších lidí, včetně takových, kterých si hluboce vážím.
Oni přes to taky chtějí řešit omluvenky a vše, ale omluvenku obvykle potřebuji napsat ráno - a zapínat kvůli tomu počítač, přihlašovat se, (přepnout síť... ;oD ) a pak psát omluvenku - to je prostě příšerně zdlouhavé. Kus papíru a tužka je mnohem flexibilnější. ;o)
A hlídat to každý den, abych zjišťoval, jestli je tam nějaká zpráva pro rodiče? To bych si na to musel vzpomínat... Tyhle věci obvykle řešíme o weekendu, kdy je na to klid.
A když je něco naléhavějšího, stačí, aby to škola poslala do e-mailu.
Zas to ale musis videt i z druhe strany. Kdyz je neco potreba vyresit, tak ucitel nebude resit kde si nechal seznam emailu rodicu zaku tehle tridy tohoto roku, a jestli na nejaky nezapomnel. Proste klikne v bakalari na danou tridu a da poslat zpravu vsem rodicum. Nebo klikne na jednoho zaka. Tezko muzeme pozadovat aby kazdy ucitel resil emaily rodicu desitek zaku kazdy rok. Potrebuji na to system, a ten system se jmenuje treba bakalari, nebo jsou i jine.
No a bakalari umoznuji poslani oznameni na email. Takze to nemusis hlidat kazdy den, staci hlidat emaily jestli neco neprislo.
Jasne, lze pouzivat papirky a zapisniky jako se to delalo driv. Funguje to, ale pro ucitele to neni tak pohodlne, kazde rano projit 30 zapisnicku prvnacku jestli tam neni zprava od rodice.
Vy možná ano. Ale nejen já peníze za nová auta oknem fakt nevyhazuji protože ani interér ani krása laku užitnou hodnotu automobilu skutečně netvoří. A lidé, kteří to dělají jsou třeba z mého pohledu ledatak přifouknutí snobové.
Na druhou stranu alespoň je ta ojetá auta ve slušném stavu od koho kupovat. Ušetřilo mi to za posledních patnáct let včetně oprav tak dva miliony. A třeba o smartphonech to vlastně platí dost obdobně.
Ale argument pro cokoliv to tedy fakt není.
ulicema se prohani sazomety, kterych se na zapade zbavuji
Ne že by stará auta nebyla obecně ekologicky horší než nová, ale konkrétně u "sazometů" bude nejspíš problém trochu jinde. Jestli tím myslíte taková ta auta, ze kterých se při sebemenším sešlápnutí plynu vyvalí oblak černého dýmu, tak to mnohem častěji vídám u aut, která až tak moc stará nejsou.
O presnych cislech vime prd, ale hlavne ze mame nazor, zejo :-) Jenze ono to spocitany je, je jich tu cca 24 tisic.
Myslim treba auta, ktery nemaji ani DPF, protoze drive povinny proste nebyl. O "upravach", kdy se vyradi z cinnosti nemluve. A pri (ne prilis dokonalem) spalovani nafty mnozstvi prachovych castic vznika, zeano. Jejich negativni pusobeni na zdravi je davno prokazane. Na zapad od nas podobne "vraky" do vetsich aglomeraci davno nepousti...
Myslis tim zapadem trebas US kde se zadne technicke ani emise neporadaji, a jezdit tam muze kdokoli s cimkoli? Nebo tim zapadem myslis GB, kde se sice "technicka" porada, ale jestli na vyfuku mas nebo nemas filtry nebo katalizatory taky nikoho nezajima?
Mimochodem, v obou pripadech plati, ze tam auta jsou mnohem levnejsi nez u nas, protoze proste nemusi mit tuny kokotin.
I kdyby to tam měli mírnější (to snad ani nejde, když tu bez úplatku projde i protržený filtr částic), tak mají výhodu mladšího vozového parku (dojíždíme je pak tady u nás).
Mimochodem v USA jsou auta mnohem čistší než tady. Kamarádi je přeměřovali v laboratoři tady. I velký truck je čistší než nejčistší evropské spalovací auto. Je to dáno jejich automobilovou kulturou, kdy by se tam jinak udusili (jejich auta zas vypouštějí více CO2, ale ten je lokálně bez problému).
PS: Auta bez DPF jsou čistší než novější auta s vymontovaným DPF. Protože nová auta s DPF počítají, takže motor je nastaven na vypouštení více sra.ček.
7. 1. 2025, 13:44 editováno autorem komentáře
A proto nam DieselGate zaclo v USA ;-) Samozrejme, ze ani v USA nemuze jezdit cokoliv, to je blabol. Lisi se to castecne stat ot statu, ale samozrejme tam jsou i pozadavky na urovni federace (FMVSS). Ani s tema emisema nemate tak uplne pravdu.
U emisí to mají právě oni lepší než u nás. Když vidí kouřící auto, tak ho změří na místě. Evropský koncern pak nepoužije speciální režim, když by detekoval měření v laboratoři.
EDIT: Co se týče zbytku auta, hodnotí ho, pokud způsobíte nehodu. Pak je to na vás, že jste neměl auto v provozuschopném stavu.
7. 1. 2025, 14:29 editováno autorem komentáře
Samozrejme ze v US muzes jezdit cimkoli... kdepak by se tam na silnicich vzala auta se skakajicima tlumicema, pripadne na kolech velikosti rodinyho domku ... s tim tam klidne muzes na silnici.
Jak tu zaznelo, technicky stav se pripadne resi, pokud s tim autem zpusobis nehodu.
A stari vozoveho parku tak nejak souvisi s cenou ze? Ono kdyz te (nove)auto stoji 15 prumernych platu vs 5, tak se na to divas hnedle uplne jinak ze? Jinak receno, prumerny amik si klidne muze kazdy rok dovolit mit nove auto. Lehce nabourana auta se v US odepisujou, zatimco v evrope se opravujou.
Je videt, ze jste si ten odkaz ani neotevrel, natoz abyste porozumel obsahu tam psaneho. Chapu, jak to neni v bukvach, tak tomu nerozumite... :-)
Nic vam nebrani prokazat, ze jste obsahu na odkazu porozumeli. No, zatim se vam to moc nedari ;-)
Jenže za ten hnus nemůže fakt, že ty stroje jsou staré, ale že se o ně jejich majitelé/provozovatelé nestarají.
A to platí pro auta i pro počítače: neseřízený motor a odpojený katalyzátor (aby to pořádně jelo
) jsou podobné, jako zahnojený systém a vypnutý antivir (aby nebrzdil aplikace
).
Čistě z finančního hlediska prostě lidé kupují tři ař pět let stará auta, a tři až pět let staré notebooky, protože je potřebují, a výkonem stačí ještě dlouho - když někdo nezavede umělou bariéru, lze s takovým strojem fungovat dalších pěkných pár let.
Ekonomicky je prostě nejvýhodnější koupit po prvním majiteli tři roky starý stroj, tři roky ho provozovat - a pak prodat někomu, kdo to vhodným servisem udrží do konce životnosti.
"Míněno tak"
Realne ... drtiva vetsina majitelu aut nezvlada operaci souctu. Staci se projit po libovolnym sidlisti, a zjistis, ze 80-90% tech kar tam stoji mesic a dyl v kuse bez pohybu. Takze oni maji auto, se kterym mozna 1x mesicne jedou nekam na chalupu. Kdyby si ho pro ten ucel pujcili, vyjde to levnejs, ale to si oni nezvladnou spocitat.
Pak samo nedava uz vubec zadnej smysl si kupovat auto novy, protoze to tam bude stat uplne stejne jako ta ojetina.
S pocitacema je to uplne stejny. Doporucuju kazdymu najit si na yt videa z renovace/ozivovani lunarniho pocitace. A TOHLE stacilo k letu na mesic. Kazdy hodinky jsou dnes radove vykonejsi.
Na beznou kancelarskou praci vpohode staci stroj 15let stary. Ve skutecnosti nebude mit do ceho pichnout. Zdaleka nejnarocnejsi aplikace kterou dneska lidi pouzivaji je webovej browser ... a ty jsou rozezrane castecne proto jaka prasata programuji ty prohlizece, a z casti proto, ze jeste vetsi prasata delaji weby.
Presto na to vpohode staci i velmi stary HW.
Neexistuje zadny technicky technologicky bezpecnostni funkcni ani zadny jiny duvod, proc ten HW vyrazovat.
To je bohužel jen Vaše selektivní vnímání, že počítač "stačí", protože máte pocit, že jediným měřítkem je hrubý výkon. Starým žigulíkem taky můžete jezdit na chatu i do města, přesto už by se nedalo tvrdit v obecné rovině, že na to stačí.
Výrobci, i poskytovatelé služeb se pak logicky nesoustřeďují na udržování provozu okrajových uživatelských případů, protože kvůli zlomku uživatelů, kteří to ocení, ale z podstaty věci nezaplatí, by to museli zaplatit všichni ostatní v ceně výrobku a služeb. Logicky proto věc zastarává nejen hrubým výkonem.
Je poměrně bezohledné si myslet, že zákazníci, kteří si kupují nové počítače a software, chtějí v jeho ceně platit vývoj, testování a podporu pro ty, kteří chtějí platit co nejméně. Proto se - opět docela logicky - v ekonomickém vztahu dodavatel soustředí nikoliv na poptávku, ale na tzv. koupěschopnou poptávku. Tj. na ty, kteří platí a financují vývoj, výrobu, testování, servis.
To neni soudruhu muj dojem, to je prosty a jednoznacny fakt. Fakt ke kteremu dospely i korporaty. Stanice se prestaly obmenovat jednoduse proto, ze k tomu neni duvod, a kdyz chcipne, vymeni se kus za kus.
U serveru je to tak, ze se setrvale prodluzuje support poskytovany, kym jinym nez vyrobcem, ktereho do toho tlaci ... kdo jiny nez zakaznici. Dell aktuelne poskytuje 10 let. A realne by stacil i 20 let stary server, jen by na nej nebyla ta podpora.
Mimochodem, i po 5letech mi dnes nabidnou dodavatele identicky HW ... proc asi. Jo aha, protoze novy jiny HW ... nedava zadny smysl. Pred 15, 20 lety byla zivotnost modelu tak horko tezko rok. A novy model byl typicky nasobne vykonejsi. To uz ale davno neplati.
No: když nechají čtvrt roku před domem starej auťák s poloprázdnou nádrží, tak poté nastartují a vyjedou na chalupu; když tam nechají polovybitý elektromobil, tak za tři měsíce s tím autem nehnou - natož, aby dojeli k nabíječce. ;oD
A je jasné, že by ekonomicky bylo výhodnější si to auto půjčit/pronajmout - jenže pak tam nebude to konkrétní auto, kam můžete naházet brambory a špinavé nářadí. A taky přijdete o tu svobodu: Máňo, je hezky, jedeme!
.
S vybitými auty byl problém v Číně během pandemie (jejich zero covid řešení trvalo déle než jinde ve světě). Spalovací auto je taky problém nastartovat, když tam palivo s povinnou biosložkou vytvoří usazeniny a je to už modernější motor s přímovstřikem (ucpou se trisky). Ale je fakt, že jde o dobu znatelně delší než příklad se třemi měsíci.
Pro zajímavost, u dobře udělaného EV se baterie nezničí. Nevím, jak starší levná Čína a byl to problém u prvních Tesel před víc jak 10 lety, ale BMW i3 je auto před 10-11 lety, a ten už je ok. Sice nepojedete (musíte nejprv nabít), ale baterie je v pořádku. Kamarádi koupili velmi levně BMW i3 "s nefunkční baterií", protože v autoservisu nešlo nabíjet a stálo tam půl roku s 0 % a každý ví, že to se lithiová baterie zničí. Tak ho koupili a prozkoumali - v servisu strhli motorek zamykací nabíjecí kabel, proto nešlo nabíjet (počítač hlásil, že kabel není domáčknutý). Oprava, kdo chce pájet, za 500 Kč, co někdo napsal pak v komentářích. Kamarádi koupili celou část za 4 tisíce. A to bylo celé - baterie přežila, protože i3 má skrytý dolní buffer 10 % a překvapivě za půl roku z něj ubylo jen 3 %.
EDIT: Starý spalovák, když vemem průměrný věk aut v ČR 16 let, vám taky po 3 měsících nepojede. Budete muset nabít znovu starou olověnou 12V baterii.
7. 1. 2025, 16:13 editováno autorem komentáře
"Starý spalovák, když vemem průměrný věk aut v ČR 16 let"
Takhle stary pojede temer urcite (pokud to nebude ochcavka). Cim novejsi tim hur. Nektery nejdou nastartovat uz po 14ti dnech (ani uplne novy - plati 100% pro veskerou produkci VW). Jednoduse proto, ze se veskera energie sezere na provoz naprosto nezbytnych volotrkaren, na tema bezdotykove otevirani, wifi, bt, radio, video ... ono totiz henty inzenyry jeste nenapadlo, ze by se tam treba dala na ty chujoviny druha baterka a ta primarni nechala jen na to startovani ....
To nasi dedove to meli vymysleno tak, ze v aute byl i odpojovac baterie. A tim kdyz se otocilo, tak proste byla baterka odpojena.
Ano, tuto argumentaci jsem moc neodhadl. Takto stará auta s tím problém nemají. V naší rodině máme jak elektroauta, tak i vraky. Dodávka VW stála snad skoro 5 let před barákem, půl hodiny jsem koukal z okna, jak to při prodeji zkoušeli a pak už motor jel pěkně. Nebo Nissan Xtrail taky snad rok dva stál, první desítky kilometrů bílý kouř z výfuku, pak se to protáhlo a jako nový :-) A vyše pán s nápadem se startovacími kabely - to si zvpomínám, že takto tu dodávku VW startovali, takže nemusel brácha dočasně na ukázku funkčnosti přendavat baterku z druhé dodávky.
EDIT: Tesla to má tak (od nějaké doby, některým těm prvním kvůli tomu umřela baterka za půl mega i už po 2 týdnech v garáži), že při 20 % baterky všechny tyhle voloviny vypne. Startuje pak několik minut jako Android na lowendu, ale baterku nežere (podobně jako výše jsem psal o půl roku odstaveném BMW i3).
7. 1. 2025, 17:15 editováno autorem komentáře
"všechny tyhle voloviny vypne"
Problem je, ze minimalne cast tech volovin typicky vypnout ani nemuzes. I u starsich aut po odpojeni baterky musis "kodovat" radio ... ty novejsi ti treba ztrati veskery uzivatelsky nastaveni, protoze soudruzi v automobilkach jeste neprisli na to, jak se pouziva disk/flash ...
Pricemz vazne nevim, co by na aute melo startovat minuty, od auta ocekavam, ze k nemu po 5letech prijdu, mozna do nej strcim baterku, a instatne jedu.
"A jezdit s pet let starym olejem bude fakt jen diletant "
Dekuju ze se predstavil... Vis co je to ulozena technika? To ti treba takhle v garazi stoji auto, ma plne natankovano ... pred tim autem je sucha, ale nabita baterka ... a vedle pixla s kyselinou. Pijdes k tomu, kyselinu nalejes do baterky, baterku strcis do auta ... a jedes.
A vis jak dlouho se to pouziva? Tak 100 let. Delaji to tak vsechny armady sveta. Ale oni tomu narozdil od tebe nerozumej. Jestli je ten olej 5let v sudu nebo v aute je totiz uplne jedno. Totez plati o nafte ... jen v tom nesmej bejt vsemozny ekohnoje.
Edit: Apropos, na webu se daji najit stovky videi jak naprosto vpohode nastartujou votuzidla vseho druhu i po 30letech v koprivach. Staci jen pripojit tu baterku. Stejne tak se daji najit videa ruznych restauratoru ktery tomu rozeberou motor/prevodovku a zjistujou, ze je to jak novy. To o tech aktualne vyrabenenych kusech nasi vnuci rozhodne nereknou.
7. 1. 2025, 18:18 editováno autorem komentáře
Jo, tyhle pohadky zname... :-) Kdyz pred lety mela armada vyrazit strezit Svobodnou Evropu u Vaclavaku, tak pulka vozidel nedojela ;-) Toliko k te ulozene technice.
> Kdyby si ho pro ten ucel pujcili, vyjde to levnejs, ale to si oni nezvladnou spocitat.
Ono to taky není jen o ceně. Půjčit a nachystat si to auto zabere nějaký čas. Kór když má človek třeba děti v autosedačkách.
Ta hlavní hodnota auta před barákem je v tom, že s ním můžu jet tehdy, kdy potřebudu. Bez plánování a příprav.
> Podporovaný HW a TPM 2.0 je už nějaký pátek standardem, a lidí, kteří by s tím měli problém, nebude velké množství
[citation needed]
Projděte si *aktuální* nabídku třeba na Alze, schválně kolik těch TPM tam najdete. Prakticky všechny consumer/gaming desky a desktop sestavy mají buď jen TPM header, nebo vůbec nic. Máme v práci rok staré Optiplexy a řešíme s Dellem záruční upgrade na TPM 2.0, protože mají všechny 1.2, a to jsou businessové workstationy. Na podzim koupené HP Spectre, to samé. Naštěstí by to mělo být jen o přehrátí firmware.