To myslis obecne? A co je to "optimalni" ? Prumerny vytizeni setrvale klesa. A to jak proti deklarovany rychlosti tak proti realny.
Takovy prvni zjednoduseni toho je takovy, ze kdyz se budes divat na nejaky videostream ... tak pri rekneme 10Mbitech/s ... si to na linkach do tech 10Mbit musel nejdriv par hodin predem stahovat (samozrejme tim dyl cim pomalejsi) a tim si razantne zvysoval vyuziti linky na vysoky %.
Jakmile konektivita tech 10Mbit prekrocila, tak ti prozmenu to vyuzivani na % razantne klesa se stoupajici kapacitou.
A proc video, mno proto ze to dela zdaleka nejvetsi objemovy podil na provozu.
IMO pro beznou domacnost nedava smysl nic nad 50Mbit. I kdyz budes mit Gbit, tak to otestujes (nebudes mit na cem, protoze bezny testery failujou nekde nad 100M). Ta 150GB gamesa se ti stejne nestahne ani na tom Gbitu instantne abys moh zacit hrat, a jestli si budes delat kafe 5 minut nebo si ho i za dalsich 5 minut vypijes uz neni zasadni rozdil.
Jen kdyby ty linky aspon tech 50 symetrickych (a s pridelenou /56) davaly.
Ono je trocha rozdiel ist si urobit kavu a pokracovat v programe, alebo najst si inu cinnost na 2 hodiny, resp. musiet planovat, kedy danu cinnost vykonat.
A nie, zariadenie si to same nestahuje. Napriklad u svokrovcov je to vypnute, lebo nepotrebujem znova telefonaty ze nieco nenabehlo (rozumej, pocitac po update caka v grube). Bezny user je z takychto veci vystresovany, nedokaze ich ani popisat inac ako "nefunguje to" a ja to nepotrebujem riesit v casto nevhodnom case. Tak sa updatuje rucne a overi funkcnost. Na 50 mbit fakt radost.
Zrovna Steam si to nedělá "samo". Steam zapnu, když si po dvou týdnech udělám čas na zábavu, naskáče tam fůra povinných updatů, hra se nespustí dokud se update nenainstaluje. Takže aktivně čekám, a jo, ten gigabit znamená že si za pár minut zahraju, zatímco 50Mbit by znamenal že tuhle hodinu strávím čekáním a čas na hraní bude jindy.
Tak schvalne som sa pozrel, aky je rozdiel v cene medzi pripojkou 500/100, ktoru pouzivam a nejakym DSL v spominanych rychlostiach. ISP, ktoreho sluzby pouzivam pyta za DSL 30/6-70/9 (podla stavu linky) na cent rovnaku cenu (16,40 + DPH).
Takze nevidim dovod platit rovnake peniaze za radovo nizsiu rychlost. Iste, mohol by som tyzden studovat cenniky, aby som nakoniec usetril euro-euro a pol za mesiac a riesil problemy s DSL, ale naco?
jenomze takova bezna rodina to neni jenom nejaka aktualizace linux-firmware. Televize tady v US je v naproste vetsine pres internet, mas 5 televizi po baraku tak mas klidne paralelnich x streamu soucasne, k tomu decka sedi s kamarady na hrach/facetime/... zena na teams, ja obcas na zoomu, k tomu aktualizace asi stovky aplikaci ktere jsou v domacnosti pouzivane, aktualizace 10+ ruznych zarizeni, aktualizace ruznych vm co mam, jeste i takovy vysavac si taha co tyden to aktualizaci... zalohovani do cloudu (icloud, aws), synchronizace souboru (onedrive), ... ono je fakt rozdil jestli mas 50/1Mbit nebo jestli mas 1/1Gbit...
Normalni rodina v US ma 10 clenu? A ty znas nejakou hru ktera generuje vic nez par desitek kbit? A ty stovky aplikaci se aktualizuji kazdych 5 minut?
Zadny rozdil v tom neni, a drtiva vetsina domacnosti ma o rad pomalesi sit nez 50Mbit. Pokud tedy maji vubec nejake pripojeni, a specielne v US se vesele a porad pouzivaji analogove modemy. Jednoduse proto, ze nekam na farmu oprostred niceho nikdo sto kilometru optiky zavadet nebude.
Jednoduse proto, ze nekam na farmu oprostred niceho nikdo sto kilometru optiky zavadet nebude.
a to je dost zvlastne, lebo ked sa oplatilo tam tahat telefonne kable tak preco sa neoplati tahat optiku, ktora je dnes lacnejsia ako medene telefonne kable
pritom je mozne pouzit existujuce stlpy ci uz telefonne, alebo elektricke
no a tiez by z jednej optickej internetovej pripojky mali vacsi zisk ako z beznej telefonnej linky a aj tak sa to vraj neoplati?
ako je mozne, ze sa oplatilo to tahat len kvoli telefonu, ale ked by na jednej pripojke(a lacnejsie vybudovanej) poskytovali viac sluzieb telefon, internet, televiziu tak zrazu sa to neoplati?
toto fakt nechapem
Něco, co se mohlo vyplatit dřív se už dnes vyplatit nemusí - ať už že nebyla konkurence, takže se mohly nastavit jiné ceny, nebo že na provozu měl zájem stát nebo obce nebo armáda. Případně provozovatelem byl přímo státní podnik, a ekonomiku provozu primárně neřešil - z důvodu prestiže, zajištění bezpečnosti, atd. Ještě v 70 letech u nás v obci (5km od Benešova) byl jeden telefon, a to určitě ekonomicky nedávalo smysl - ale bralo se to jako veřejná služba zajišťovaná státem.
Pokud nebyla k dispozici satelitní síť nebo mobilní síť, tak byla úplně jiná motivace budovat telefonní sítě. Je to stejné s elektřinou - určitě budou stovky obcí, kde se nevyplatí udržovat elektrické vedení z hlediska nákladů na údržbu, a spotřebu. Ale ve výsledku se udržuje, jelikož se to bere jako ukazatel kultury nebo úrovně státu, a stát to vyžaduje při vydání koncesí. Viz pokrytí signálem.
Mohu potvrdit, že rozdíl v komfortu v rychlosti pro domácnost rozhodně je. Stačí mít tří teenagery, každý z nich sleduje něco jiného (ve full HD samozřejmě), do toho ten nejstarší stahuje ještě něco z Steamu. Pak i 250mbps je tak na hraně použitelnosti.
Občas pracuji na homeoffice "in the middle of nowhere", kde mám 60/5mbps za dobrého počasí, a jde to poznat, zvláště při videokonferencích. Bohužel, v rozporu s marketingovým tvrzením operátorů, rychlejší internet není reálně k dispozici (i internet od kolegy Muska by nejspíše nefungoval také, protože relativně úzké údolí).
Až si mí drazí teenageri koupí za vlastní peníze zařízení, na kterém to něco budou moci sledovat nebo nedejbože něco stahovat ze Steamu, pak o tom vůbec můžeme uvažovat. A uvažovat o tom budeme tak, že buď budou poměrnou částkou přispívat na připojení každý měsíc nebo si trhnou nohou a dostanou z padesáti megabitů k dispozici pět.
Jako ano, máte pravdu, že to asi je "rozdíl v komfortu". Ale tenhle komfort neuznávám.
Tak kdyz jsme na rootu, tak by bylo hezke doplnit, ze presne k temto ucelum slouzi na Linuxu traffic engineering, protoze u bezneho pripojeni, i pomerne tlusteho, se dokazi klienti navzajem poprat neskutecne, zatimco kdyz se rozumne nastavi router (v souctu staci kousek pod limit dany providerem), tak se najednou vsechno chova rozumne.
Mam celej barak na 50ce, ta je rozdelena do nekolika skupin s nejakym zarucenym minimem a zbytek kdyz se nevyuzije, tak se zapujci od sousedni, v ramci skupiny to same pro jednotlive deti - a cele to funguje dobre.
Bez toho stacil jeden stahovac, a vsem se sekala videa, pracovat na dalku se nedalo etc.
Můj ISP z přípojky 50/50 udělal 500/500 tak že marketing k tomu přimaloval dvě nuly a k ceně přidal 15%. K prvnímu switchi mám gigabit, ale od něj uplink, o který se dělím se zbytkem doomu, se nijak nezměnil.
Dřív těch 50/50 opravdu jelo poctivých 47+47 trvale, teď rychlost značně kolísá.
Průměrná rychlost je vyšší, ale na komfort mají vliv hlavně ty propady.
640 K ought to be enough for anybody?
Očividně nehraješ nové velké hry. :-) Download size kolem 100 GB je už pravidlo, ne výjimka, a kolikrát to celé stahuješ znova i při updatu. A protože ze Steamu se tím gigabitem stahovat dá, tak to není rozdíl, "jestli si kafe uděláš, nebo i vypiješ," ale jestli si uděláš a vypiješ kafe (25 minut při Gbit), nebo to stahování pouštíš ráno před odchodem do práce (4,5 hodiny při 50 Mbps). A nechtěj, aby se s tou 50 mbps doma sešlo hráčů víc, nebo, aby zatímco jeden stahuje, se jiný chtěl koukat na Netflix ve 4K.
Zažil jsem už opakovaně, že download ve vyšších desítkách Mbps zrušil plán na večerní společné hraní, protože na jednom stroji byla starší verze, než na druhém, a ten ~100 GB download znamenal "než se to stáhne, bude čas jít spát".
A dtto pokud používáš cloudová úložiště. S 50 Mbps je NASka nutnost, s 1Gbps už pořádně nemáš rozdíl mezi LAN a WAN a klidně můžeš na řadu použití přejít na MS365, Google, iCloud, self managed VPS... dle chuti, a zbavit se hučící krabičky doma.
A ty ocividne nectes ... Jestli se ti 150GB bude stahovat 20minut nebo 4 hodiny je uplne jedno. At tak ci tak stejne nebudes cekat az se to dotahne. Pudes si udelat to kafe a pak si pustis film. A pak uz zapomenes, ze si neco stahoval.
Aby to davalo smysl, muselo by to byt tak maximalne do minuty, a i tak bys netrpelive sledoval ten progressbar a nejvytocenejsi bys byl u tech 100% ktery uz tam svitej 10s.
Divat se na brak na netflixu ve 4k to je nejaka forma sadlomaslo?
BTW: Naprosto drtiva vetsina games se vpohode vejde do 20GB, a ty nejlepsi maji kupodivu o dost min.
Jestli nevidíš rozdíl mezi 20 minutama a 4 hodinama, měl bych pro tebe práci. Bude ti trvat 4 hodiny, ale zaplatím ti 30 minut - celých 10 minut navíc, to je fajn nabídka, ne? ;-)
Pro ostatní lidi ale bude dost rozdíl, jestli se jim plán o půlhodinu posune, nebo zruší úplně.
BTW: Kupodivu Baldur's Gate 3 má 120 GB, GTA 5 taky asi kolem 80 GB, Red Dead Redemption 2 má 150 GB, a tak dál. A to GTA je už 12 let stará hra. Takže, nepleteš si "nejlepší" s "moje oblíbené?" Ale máš pravdu v absolutním počtu - například všechno, co kdy vyšlo na CD, bude mít max jednotky GB, do toho ta záplava flashových her, co byly kdysi všude... Těch velkých AA/AAA her je vedle toho nula nula nic. Ovšem je to relevantní statistika, když většinu těch malých her už nikdo nikdy nespustí?
Podle aktuálního žebříčku na Steamu jsou v tento okamžik nejvíc hrané placené (ne f2p rychlokvašky) hry: GTA5, KCD2 a Path of Exile 2, všechny přes 80 GB. Pak je Palworld se 40, a konečně první hry pod 20: Stardew Valley a Rust v jednotkách GB. Ale zas následované RDR2 se 150 GB (a v akci za 15€, doporučuju!).
A to, co skutečně táhne ekonomiku třeba pro Electronic Arts a čeho se prodá mnohem víc, než nějakých RPG a indie her, jsou sportovní hry - jako původní FIFA, dneska EA FC 24, která má přes 40 GB. Tohle je to, co hrajou masy.
Tak přesně tohle řeším jednoduše: všechny počítače doma bez výjimky jsou pouze na práci a Netflix nevedeme. Ale jinak psal "pro běžnou domácnost". Přičemž podle mé zkušenosti velká část těch "běžných domácností" ani nepozná rozdíl mezí 50 Mbps a 20 Mbps (několikrát pozorováno v praxi) natož aby řešila cokoliv rychlejšího. Asi vás to překvapí, ale drtivá většina lidí fakt nestahuje stogigové hry.
Velmi často to jsou data z různých experimentů, třeba z LHC. Tam se během jednoho experimentu naměří obrovská spousta dat, ta se dají přenést a uložit třeba na velkých síťových úložištích, která CESNET taky provozuje. Pak jsou v Ostravě superpočítače, na kterých se dají data zpracovávat. Přesně na takové aplikace se tahle infrastruktura používá.
V mem oboru (mikroskopie) jsou treba velke obrazky, ktere muzou byt nabirane docela rychle. Jako priklad muzu uvest treba studium mozku, kde jednim z cilu je detailni mapovani mysiho mozku. Mozek se naseka na mnoho tenkych platku - 2D rezy - ktere se pak zobrazuji a nasledne 3D rekonstruuji. Jeden platek ma treba 1 mm2, dela se s pixel size cca 5 nm, takze jeden rez ma pak treba terabajt. Rychlost nabirani obrazku se stale zvysuje (rychlejsi detektory, lepsi signal/noise takze mensi potreba integrovat), realne je neco jako 100ns na pixel (16-bit grayscale), takze mezi mikroskop a pocitac se dava 10Gbps linka. Pokud jde o spolecny experiment vetsiho poctu univerzit, kde se samotne obrazky sesivaji a 3D-rekonstruuji nekde na cloudu, tak tu rychlou linku potrebuji.
Konkretne mapovani mozku se nevenuji, takze to berte prosim s presnosti +/- rad :)
5. 2. 2025, 10:33 editováno autorem komentáře
Tak kdyz uz se tu predhanime, ja treba kdyz kalibruju vzorkovaci multimetr nebo digitizer, tak to je treba vzorkovaci rychlost 15 MHz, pri rozliseni 16 bitu. Jeden zaznam je 10 sekund, opakovani jsou treba pro 5 amplitud x 30 frekvenci. Optimum je navzorkovana data hned zpracovat a ulozit jen vysledky, ale zpracovani je pomalejsi nez samotne mereni takze to casto nejde.
Tedy jedna kalibrace je 45 GB za necelou hodinu. Ale pokud je treba sledovat stabilitu, tak tohle mereni jede opakovane cely den, tedy cca 1 TB za den.