Souvislost je ta, že vektorový editor je něco jiného, než bitmapový editor. Asi jako kdyby byla do textového procesoru přidána funkce odmocniny, a někde na to reagoval, že Excel umí odmocninu už dávno.
U vektorového editoru se očekává, že bude umět pracovat s textem, patří to k jeho základním funkcím. U bitmapového editoru je práce s textem (jakákoli) něco navíc, text je vektorová záležitost a je lepší jej mít mimo bitmapu. Takže je logické, že když už bitmapový editor implementuje práci s textem, nebude mít tolik možností, jako vektorový editor. A zrovna s různými směry psaní textu mají problémy i textové editory, textové prohlížeče i vektorové grafické editory, takže se vůbec nedivím, že to pro autory bitmapového grafického editoru nebyla priorita.
To jsou ty rychle nahozené a odeslané věty v komentářích, u kterých autor neřeší, jestli jsou vlastně srozumitelné. První komentář se dal chápat i tak, že Unicode neřeší nic jiného, než psaní zprava doleva. Váš zase vypadá, jako by psaní zprava doleva dříve vůbec neexistovalo a byl to až vynález Unicode, jehož autoři se rozhodli, že Arabové sice až dosud psali zleva doprava jako všichni ostatní, ale odteď začnou psát opačně. Unicode je standard pro kódování velkého množství na Zemi používaných znaků. Součástí jsou i znaky pro přepínání jazykových sad a znaky pro přepínání směru textu, a také popis, jak tyto znaky zpracovávat při zobrazení čistého textu. Nástroje jako textové procesory, webové prohlížeče nebo sázecí programy pro to mají vlastní postupy. Používají v textu různé formátovací značky, nejsou tedy odkázané jen na čistý text a text zobrazují mnohem precizněji, než co dokáže specifikovat standard pro kódování znaků.
Jirsáku, na tvém místě bych se diskusím o GIMPu zdaleka vyhýbal... :-P
Rotace textu a vertikalni layout jsou naprosto rozdilne veci. Napr. Japanese Text Layout je celkem rozsahla specifikace. Obecne mixovat vertikalni a horizontalni layout je celkem peklo.
Vzhledem k tomu, že ještě nedávno (nevím jak W10) stále nebyly některé textové objekty ve Windows v UTF, tak Japonština bezproblémově funguje jen na japonských Windows. Na jiných Windows to není bezproblémové a lze se stále dobrat klikiháků místo Japonštiny.
Nejdál je macOS, který je ve verzi X opravdu univerzální (lze mít třeba jeden účet v Japonštině a jeden v češtině a v každém se zobrazují programy v lokálním jméně, systémové složky lokálně (jako hardlinky).
Na Linuxu to funguje poměrně OK, i když "přepínání klávesnic" a vstupních metod může být poněkud matoucí.
Na Linuxu CJK fakt moc nefunguje :(. Je pravda ze na macu to nejspis bude taky ok, tak velky trh by jen tak nenechali.
S nejnovejsim hardwarem mam nejvetsi problemy na windows :(, a apple teda neumi podporovat ani svuj vlastni hardware :-D, v tomhle je na tom linuxu naopak hodne dobre.
Gimp je tak intuitivní s vložením textu, že text radši napíšu v poznámkovém bloku nebo Wordu, udělám screenshot a přenesu do obrázku v Gimpu :) Možná se to už zlepšilo, ale před pár lety byla ta funkce tak zoufalá, že mě přestával bavit život při používání, jako když nainstaluju linuxový desktop a zkouším ho.
Protoze tlacit na zlepseni neceho na windows nebo os x je uplna pohoda :).
Microsoft i Apple jsou komerční firmy a velmi se snaží vlastní cestou zjišťovat, co mají zlepšit. Vzhledem k tomu, jaké mají ekonomické výsledky, tak bych skoro řekl, že se jim to daří. Určitě není cílem zavděčit se všem, ale nalézt optimum.
Treba OS X nedokaze renderovat spravne fonty ani na vlastnim hardware. https://discussions.apple.com/thread/6603293 - uz se tesim az lidi co to NIKDY NERESILI budou psat jak staci zmenit to a to nastaveni, coz samozrejme nestaci. Kdyby stacilo tak si toho maca snad necham.
Proti Windows v tom ze je celkove system mnohem cistci (a tudiz bezpecnejsi, jednodusi sprava), ve windows po sobe programy ani neumi odinstalovat zavislosti; vypnes service, ktera resi power management a prestane ti fungovat zvuk, nikdo nevi proc; taky ma linux mnohem lepsi podporu hardware; ve windows 10 navic hrozne UI, a nic s tim neudelas; nemluve o takovych srackach ze u kazdyho program musis odsouhlasit zvlast EULA kde se zminujou ruzny mezinarodni smlouvy (napr. intel drivery aby ti fungovala mys) ...
A k tomu si pridej DRM, nikdo te vzdalene nezamkne od tvyho pocitace a tak dal.
Samozrejme je ve Windows (i OS X) i mnoho veci lepsi nez v Linuxu, ale proste pokud si narocny, tak linux je jediny desktop OS, ktery muzes dostat ze se bude chovat a vypada tak jak chces ty.
vypnes service, ktera resi power management a prestane ti fungovat zvuk, nikdo nevi proc
Ehm, a proč byste to dělal?
taky ma linux mnohem lepsi podporu hardware
Vážně? To asi známe jiné Windows a jiný Linux.
ve windows 10 navic hrozne UI, a nic s tim neudelas
Mno, pokud většině vyhovuje a menšině nevyhovuje, byl bych asi opatrný, jak to nazýváte. Ono to pak spíš působí tak, že problém je ve Vás a trochu tím ztrácíte na vážnosti.
nemluve o takovych srackach ze u kazdyho program musis odsouhlasit zvlast EULA kde se zminujou ruzny mezinarodni smlouvy (napr. intel drivery aby ti fungovala mys)
No a? Každým užitím softwaru uzavíráte smlouvu. Je přeci už jenom detail, jestli se ta smlouva nazývá EULA, GPL, BSD License, Apache License apod. Nebo Vám vadí ten fakt, že ta smlouva nesedí potichu v nějakém zastrčeném souboru, ale to, že ji instalátor zobrazí?
A k tomu si pridej DRM
Ehm, co je na DRM za nevýhodu? DRM Vám dává možnost přehrát chráněný obsah. Na linuxu DRM nemáte, ale také ten obsah vůbec nepřehrajete. To mi nepřijde jako výhoda. Přijde mi lepší, mít možnost chráněný obsah přehrát.
ale proste pokud si narocny, tak linux je jediny desktop OS, ktery muzes dostat ze se bude chovat a vypada tak jak chces ty
Toto bych ale nenazýval tím "být náročný" ale spíš "být neurotický". Vyznívá to od Vás, jako kdybyste si stěžoval, že auto má spojku vlevo, brzdu uprostřed a plyn vpravo, bez možnosti kustomizace. Věřím, že by se našli lidé, kteří by si z jakéhokoliv důvodu pedály prohodili.
> Ehm, a proč byste to dělal?
Udaval jsem to jako krasny priklad, kde jde videt ze je ten system silene zabordelenej az do core ....
A jestli dokazes tvrdit, ze je vyhoda ze ti nekdo zablokuje vzdalene software, za ktery si zaplatil velky penize, a offline s ten software ani nepusti, tak se s tebou dal nebudu bavit, ocividne to beres bud hodne emotivne nebo nedokazes pochopit pozadavky nekoho jinyho .... tak aspon neurazej PICO.
A teda k ty analogii, s tim UI neni problem ze ma spojku nalevo, ale ze ji premistili doprostred a neda se dat zpatky nalevo :).
Jinak vetsina "normalnich" lidi s tim UI ma problemy taky .... kdyz jsem videl jak zapasali s win10 kdyz byly novy (a vlastne stale), nebo treba s OS X kdyz neumeli ms office retina displej, muselo se tam instalovat nekolik service packu .. a ani potom to neslo, tak se musim tve argumentace smat, ale vlastne te chapu.
Vertical text: https://goo.gl/images/FcRJ55
Uz vis jaky je rozdil kdyz budes rotovat tvuj text o 90 stupnu?
Třeba pokud někdo potřeboval vertikální text tak to prostě napsal pod sebe jako horizontální 1 znaky a pak to zarovnal. Vždy existuje cesta, tahle je kratší a příjemnější.
Což je pěkný opruz, protože tímto způsobem nemůžete standardními nástroji řešit ani podřezání, ani proklad, ... Prostě nemůžete ovládat žádné typografické veličiny, které se běžně očekávají a používají. Když text nesedí, tak ho celý označíte a "ladíte" tyto parametry. Pokud využijete odřádkování, nevyladíte zhola nic, leda byste každé písmeno "ladil" ručně. Typografie není tak jednoduchá, jako odenterovat text ve Wordu.
Přesně, a navíc nevyužije kerning a další funkce fontu pro vertikální layout. Jediné, kde by to odřádkování mohlo fungovat věrně by byl podle mě monospace font - všechno ostatní bude asi znamenat konverzi na křivky a pak následné posunování jednotlivých znaků tak, aby to visuálně dávalo smysl, což u krátkého textu a one-shot zakázky bude rychlovka, ale i tak je to práce navíc.
diky za info, kdyz si psal o "podrezavani" tak jsem si rikal co to je za pokrocilou techniku a on to je kerning :)
Někdo by ještě mohl namítnout, že u vertikálního textu se nic nepodřezává, ale ona to není úplně pravda. Musí se pracovat s přetahy (zejména pokud na sebe navazují dvě litery s přetahy), dotahy a akcenty; to funguje na podobných principech, jako podřezávání u horizontálního textu.
Miroslav Šilhavý 22.08. 10:05
nezamenuj logiku s demagogii, logicke je to ze v bitmapovem editoru jsou nastroje pro praci s textem neco navic, logicky od toho nelze ocekavat moznosti jako davaji programy na sazeni, k tomu se bitmapove editory nepouzivaji, to ale neznamena ze by moznost vlozit text nemela byt v bitmapovem editoru vubec, pouze to neni primarni nastroj a logicky se vyvojari k nemu nestavi jako k primarni casti, to opet neznamena ze ve "volne chvili" ho nemuzou kdyz budou chtit (a tentokrat chteli) vylepsit...
nezamenuj logiku s demagogii, logicke je to ze v bitmapovem editoru jsou nastroje pro praci s textem neco navic, logicky od toho nelze ocekavat moznosti jako davaji programy na sazeni, k tomu se bitmapove editory nepouzivaji, to ale neznamena ze by moznost vlozit text nemela byt v bitmapovem editoru vubec, pouze to neni primarni nastroj a logicky se vyvojari k nemu nestavi jako k primarni casti, to opet neznamena ze ve "volne chvili" ho nemuzou kdyz budou chtit (a tentokrat chteli) vylepsit...
Mýlíte se. V bitmapovém editoru potřebujete pracovat s textem velmi často; nad textem pak uplatňujete filtry, prolnutí a další efekty, které souvisejí s bitmapou. Pro bitmapový editor je nezbytnost, aby s textem uměl pracovat lege artis.
Nabyl jsem spíš dojmu, že se k tomu "zasvěceně" vyjadřovali lidé, kterým nic neříká ani kerning, a kteří odřádkování považují za ekvivalent svislého textu.
Jinak máte pravdu, v Adobe nemusíte v Photoshopu řešit texty tolik intenzivně, protože se dají lehce propojit objekty mezi Illustratorem, Photoshopem a InDesignem. GIMP a svět kolem něj žádnou takovou alternativu neposkytuje, takže pokud s texty neumí dobře pracovat ani sám, jsou grafici, jaksi, namydlení.
Když ty filtry, prolnutí a další efekty budete dělat ve vektorovém editoru, kde případně ten obrázek použijete jako jednu vrstvu, bude se vám s tím textem pracovat snáze. Ale jak píšete, nejlepší je, když můžete v jednom dokumentu propojit vektorové i bitmapové vrstvy a pro každou vrstvu používat odpovídající nástroje.
Když ty filtry, prolnutí a další efekty budete dělat ve vektorovém editoru, kde případně ten obrázek použijete jako jednu vrstvu, bude se vám s tím textem pracovat snáze. Ale jak píšete, nejlepší je, když můžete v jednom dokumentu propojit vektorové i bitmapové vrstvy a pro každou vrstvu používat odpovídající nástroje.
Ono to tak jednoduché není. Když ve vektorovém editoru něco vytvoříte a vyrastrujete, přenese to maximálně jako bitmapu s alfa kanálem. O zbytku efektů, kdy obě vrstvy (textová a bitmapové) interagují, si můžete nechat zdát :(.
Když píšu „budete dělat ve vektorovém editoru“, tak co to asi může být? Bitmapový editor? Gimp? Nebo že by vektorový editor?
Ehm, ano. Odhlédněme od toho, že asi hovoříte o nějakém imaginárním vektorovém editoru a v kontextu diskuse o práci s GIMPEM. Na Vaši připomínku jsem se ptal, jestli ve _vektorovém_ editoru prolnete vektrovou vrstvu s bitmapovou. To mi jaksi neštymuje.
V diskusi o Gimpu to řešíme proto, protože na vektorovou grafiku není Gimp úplně ideální nástroj, vektorové editory jsou na to lepší. Nevím, čemu přesně říkáte „prolnutí vrstev“, ale efekty mezi vrstvami, resp. mezi objekty, vektorové editory normálně podporují – třeba maskování/ořez, rozmazání, stíny atd. Bitmapa je normální obdélník s texturou.
Nevím, čemu přesně říkáte „prolnutí vrstev“
Textová vrstva může mít své efekty - např. vržení stínu, glare, ..., ...
A tento efekt, který je přímo spojený s textem, zase dál interaguje s bitmapovou vrstvou - např. zesílení barev, odečtení, zjasnění, ...
Pokud nemáte program, který umí pracovat s textem i bitmapou, tak tyto práce prostě neuděláte, nebo za cenu toho, že každou část musíte zbitmapovat zvlášť - např. budete muset zrasterovat text do jedné vrstvy, do druhé vrstvy zstartrujete efekty kolem textu, no a teprve v bitmapovém editoru nastavíte efekty mezi podkladovou bitmapovou vrstvou a textem.
To vše v GIMPU ani nástrojích kolem neuděláte, nebo nepoužitelně složitě.
Ano, tento efekt, jako třeba vržení stínu, může mít dopad na vrstvy pod vrstvou s efektem. A některá z těch spodních vrstev může být obdélník s texturou, nebo-li bitmapa. Vektorové editory běžně umí bitmapu jako obdélník s texturou naimportovat, nenapadá mne žádný, který by to neuměl (myslím editory pro vektorovou grafiku – třeba editory grafů to umět nemusí).
V Gimpu to opravdu neuděláte, protože Gimp je bitmapový editor, nikoli vektorový.
Celou dobu se tu bavíme o tom, že se tohle dělá ve vektorových editorech. Který vektorový editor neumí ty efekty aplikovat na textury? Třeba Inkscape normálně třeba stín aplikuje i na texturu, a to patří k těm jednodušším vektorovým editorům.
Ale to není pravda. Vy potřebujete vektor proniknout s bitmapou, to je standardní situace.
To se ti nemůže nikdy podařit, protože jsi ještě nezjistil, jak ten dokument vyexportovat z GIMPu. :-P