Vertical text: https://goo.gl/images/FcRJ55
Uz vis jaky je rozdil kdyz budes rotovat tvuj text o 90 stupnu?
Třeba pokud někdo potřeboval vertikální text tak to prostě napsal pod sebe jako horizontální 1 znaky a pak to zarovnal. Vždy existuje cesta, tahle je kratší a příjemnější.
Což je pěkný opruz, protože tímto způsobem nemůžete standardními nástroji řešit ani podřezání, ani proklad, ... Prostě nemůžete ovládat žádné typografické veličiny, které se běžně očekávají a používají. Když text nesedí, tak ho celý označíte a "ladíte" tyto parametry. Pokud využijete odřádkování, nevyladíte zhola nic, leda byste každé písmeno "ladil" ručně. Typografie není tak jednoduchá, jako odenterovat text ve Wordu.
Přesně, a navíc nevyužije kerning a další funkce fontu pro vertikální layout. Jediné, kde by to odřádkování mohlo fungovat věrně by byl podle mě monospace font - všechno ostatní bude asi znamenat konverzi na křivky a pak následné posunování jednotlivých znaků tak, aby to visuálně dávalo smysl, což u krátkého textu a one-shot zakázky bude rychlovka, ale i tak je to práce navíc.
diky za info, kdyz si psal o "podrezavani" tak jsem si rikal co to je za pokrocilou techniku a on to je kerning :)
Někdo by ještě mohl namítnout, že u vertikálního textu se nic nepodřezává, ale ona to není úplně pravda. Musí se pracovat s přetahy (zejména pokud na sebe navazují dvě litery s přetahy), dotahy a akcenty; to funguje na podobných principech, jako podřezávání u horizontálního textu.
Miroslav Šilhavý 22.08. 10:05
nezamenuj logiku s demagogii, logicke je to ze v bitmapovem editoru jsou nastroje pro praci s textem neco navic, logicky od toho nelze ocekavat moznosti jako davaji programy na sazeni, k tomu se bitmapove editory nepouzivaji, to ale neznamena ze by moznost vlozit text nemela byt v bitmapovem editoru vubec, pouze to neni primarni nastroj a logicky se vyvojari k nemu nestavi jako k primarni casti, to opet neznamena ze ve "volne chvili" ho nemuzou kdyz budou chtit (a tentokrat chteli) vylepsit...
nezamenuj logiku s demagogii, logicke je to ze v bitmapovem editoru jsou nastroje pro praci s textem neco navic, logicky od toho nelze ocekavat moznosti jako davaji programy na sazeni, k tomu se bitmapove editory nepouzivaji, to ale neznamena ze by moznost vlozit text nemela byt v bitmapovem editoru vubec, pouze to neni primarni nastroj a logicky se vyvojari k nemu nestavi jako k primarni casti, to opet neznamena ze ve "volne chvili" ho nemuzou kdyz budou chtit (a tentokrat chteli) vylepsit...
Mýlíte se. V bitmapovém editoru potřebujete pracovat s textem velmi často; nad textem pak uplatňujete filtry, prolnutí a další efekty, které souvisejí s bitmapou. Pro bitmapový editor je nezbytnost, aby s textem uměl pracovat lege artis.
Nabyl jsem spíš dojmu, že se k tomu "zasvěceně" vyjadřovali lidé, kterým nic neříká ani kerning, a kteří odřádkování považují za ekvivalent svislého textu.
Jinak máte pravdu, v Adobe nemusíte v Photoshopu řešit texty tolik intenzivně, protože se dají lehce propojit objekty mezi Illustratorem, Photoshopem a InDesignem. GIMP a svět kolem něj žádnou takovou alternativu neposkytuje, takže pokud s texty neumí dobře pracovat ani sám, jsou grafici, jaksi, namydlení.
Když ty filtry, prolnutí a další efekty budete dělat ve vektorovém editoru, kde případně ten obrázek použijete jako jednu vrstvu, bude se vám s tím textem pracovat snáze. Ale jak píšete, nejlepší je, když můžete v jednom dokumentu propojit vektorové i bitmapové vrstvy a pro každou vrstvu používat odpovídající nástroje.
Když ty filtry, prolnutí a další efekty budete dělat ve vektorovém editoru, kde případně ten obrázek použijete jako jednu vrstvu, bude se vám s tím textem pracovat snáze. Ale jak píšete, nejlepší je, když můžete v jednom dokumentu propojit vektorové i bitmapové vrstvy a pro každou vrstvu používat odpovídající nástroje.
Ono to tak jednoduché není. Když ve vektorovém editoru něco vytvoříte a vyrastrujete, přenese to maximálně jako bitmapu s alfa kanálem. O zbytku efektů, kdy obě vrstvy (textová a bitmapové) interagují, si můžete nechat zdát :(.
Když píšu „budete dělat ve vektorovém editoru“, tak co to asi může být? Bitmapový editor? Gimp? Nebo že by vektorový editor?
Ehm, ano. Odhlédněme od toho, že asi hovoříte o nějakém imaginárním vektorovém editoru a v kontextu diskuse o práci s GIMPEM. Na Vaši připomínku jsem se ptal, jestli ve _vektorovém_ editoru prolnete vektrovou vrstvu s bitmapovou. To mi jaksi neštymuje.
V diskusi o Gimpu to řešíme proto, protože na vektorovou grafiku není Gimp úplně ideální nástroj, vektorové editory jsou na to lepší. Nevím, čemu přesně říkáte „prolnutí vrstev“, ale efekty mezi vrstvami, resp. mezi objekty, vektorové editory normálně podporují – třeba maskování/ořez, rozmazání, stíny atd. Bitmapa je normální obdélník s texturou.
Nevím, čemu přesně říkáte „prolnutí vrstev“
Textová vrstva může mít své efekty - např. vržení stínu, glare, ..., ...
A tento efekt, který je přímo spojený s textem, zase dál interaguje s bitmapovou vrstvou - např. zesílení barev, odečtení, zjasnění, ...
Pokud nemáte program, který umí pracovat s textem i bitmapou, tak tyto práce prostě neuděláte, nebo za cenu toho, že každou část musíte zbitmapovat zvlášť - např. budete muset zrasterovat text do jedné vrstvy, do druhé vrstvy zstartrujete efekty kolem textu, no a teprve v bitmapovém editoru nastavíte efekty mezi podkladovou bitmapovou vrstvou a textem.
To vše v GIMPU ani nástrojích kolem neuděláte, nebo nepoužitelně složitě.
Ano, tento efekt, jako třeba vržení stínu, může mít dopad na vrstvy pod vrstvou s efektem. A některá z těch spodních vrstev může být obdélník s texturou, nebo-li bitmapa. Vektorové editory běžně umí bitmapu jako obdélník s texturou naimportovat, nenapadá mne žádný, který by to neuměl (myslím editory pro vektorovou grafiku – třeba editory grafů to umět nemusí).
V Gimpu to opravdu neuděláte, protože Gimp je bitmapový editor, nikoli vektorový.
Celou dobu se tu bavíme o tom, že se tohle dělá ve vektorových editorech. Který vektorový editor neumí ty efekty aplikovat na textury? Třeba Inkscape normálně třeba stín aplikuje i na texturu, a to patří k těm jednodušším vektorovým editorům.
Ale to není pravda. Vy potřebujete vektor proniknout s bitmapou, to je standardní situace.
To se ti nemůže nikdy podařit, protože jsi ještě nezjistil, jak ten dokument vyexportovat z GIMPu. :-P