Pojstná smlouva se dá shrnout do pouhých dvou bodů:
(Můj pojišťovací agent.)
1.- Pojistník je povinen platit pojistné.
2.- Pojišťovna je oprávněna proplatit škodu.
Všechno ostatní je jenom omáčka.
Ten sběr dat má - i pro tu pojišťovnu - jednu chybu: sbírá data o autě, a předpokládá, že je stále řídí stejný řidič. U pojištění vozu to dává smysl, ale ty pojišťovny od toho odvozovaly, že rizikově se chovají pojištěnci. Nicméně mi to přijde jako zbytečně složité a nákladné, bylo-li výsledkem zvýšení pojistného těm, kdo si koupili auto od GM - úplně stačilo vědět značku vozu. ;oD
Ale vážně: relativně jednoduchá AI analýza
z jinak dostupných údajů (co na sebe pojištěný sám vyzradil
) by určitě dala lepší výsledek, než zcela přesná a podrobná statistika. A věřím, že i levněji.
Nicméně předpokládám, že tak to ony pojišťovny dělaly - a vůbec bych se nedivil, kdyby podrobná data přestaly kupovat dobrovolně, protože se jim to až tak moc nevyplácelo. To je dobré jen na natrénování toho AI modelu
.
To se pletes, treba uz jen z pouslouchany stanice radia se da velmi dobre urcit, kdo to auto ridi. Spousta aut ma vice klicu ... a ty jsou taky unikatni, a velice casto se na pouzity klic treba vaze nastaveni sedacek, zrcatek, a vubec konfigurace ruznych kravovin ... takze muzes snadno sledovat zcela konkretni ridice.
A to nemluvim o tom, ze ridice muzes poznat prave i ze stylu jizdy.
Jistě, pokud dostanete informaci z koho vybírat, tak už podle chování s určitou mírou pravděpodobnosti dokážete vytipovat konkrétní osobu. Těžko ale můžete právní nároky opřít o nějaké tipování, byť s vysokou mírou pravděpodobnosti. To, že je to stále jen pravděpodobnost říká totiž, že zrovna v tomto konkrétním jednom případě, se můžete mýlit.
A v tom je právě ten zádrhel: lze poznat, že auto řídí různí řidiči, dokonce je lze částečně biometricky identifikovat, ale pojištěný je obvykle maximálně jeden z nich. Případně je pojištěné to vozidlo, ale pak v případě nehody těžko pořešíte pojištění osob v tom voze.
Pro pojišťovnu jsou takto přesná data spíše komplikací.
Kupříkladu: máte vzorného řidiče, dbalého předpisů, s defenzivním stylem jízdy, ovšem bydlí ve čtvrti s výrazně nadprůměrným počtem vážných nehod. Ze statistik víte, že v takové oblasti je častý případ, že jeden agresivní řidič nabourá několik vozů, ale zároveň je méně pravděpodobné, že nabourá, než že bude nabourán.
Je jednodušší a výhodnější kalkulovat výši pojistného podle těch nepřesných statistik, než se snažit to naroubovat na přesná data o konkrétním voze.
Mno tam kde je pojistenej ridic je zcela jiste pojistenej kazdej zvlast. A tam kde je pojisteny auto presne tyhle udaje pouzijes k tomu, abys majiteli pojistku zdrazil. Klidne mu muzes (v US) rict, ze casto pujcuje auto synovi ( v EU mu reknes, ze ho "vypocet" zaradil do rizikovejsi skupiny) a ze to bude drazsi.
Ostatne i tady ti pojistovna nabidne pojisku na totez auto v rozpeti desetinasobku ceny podle uvedenebo bydliste ... a ze mas bydliste v kotehulach a ses denne v praglu ... je jim jedno, protoze to (zatim) zjistit (alespon u vetsiny aut) neumej. Znam lidi ktery maj umyslne auto napsany na nekoho v kotehukach, protoze jen tim usetrej na pojistce destiky tisic rocne.