Nemyslím, že by to byla pecka. Problém je, že oba prohlížeče cílí na jiné skupiny uživatelů. Opera míří k odborníkům, kterým vyhovuje velké množství funkcí, možnost nastavení, přizpůsobitelnost. Chrome naopak tyhle věci skrývá a nabízí co možná nejjednodušší rozhraní pro masy, ve kterém se toho moc nastavit nedá.
Která cesta je lepší, je těžko soudit, ale Firefox jde spíše cestou jednoduchosti a méně funkcí a daří se mu velmi dobře...
Ono Chrome je z uživatelského hlediska úplným opakem Opery - co nejméně funkcí a tlačítek. Uživatelé Opery můžou být z tohoto pohledu rádi, že jim zůstal tak komplexní software a že k žádnému odprodeji nedošlo. Obyčejní lidé dávají jednoduchým programům přednost, což IMHO stojí i za současným rozšířením Opery.
Chtěl bych autora zprávičky poprosit, aby neoznačoval výsledky Hitlinku za celosvětové, pač drtivá většina dat pochází ze Severní Ameriky. Nebo mi snad chcete navykládat, že má Mac celosvětově 8 %? Opera má také celosvětově více než 1 %. V Severní Americe má možná kolem toho jednoho procenta, ale třeba v některých velkých státech je úspěšnější než Firefox. Na Ukrajině má kolem 25 % (http://www.en.ranking.com.ua/index.php?page=Ranks:RanksPage&stat=22|OW), v Rusku je to podobné. U nás má podle Toplistu přes 6 %, Polsku 7 % a na Slovensku údajně přes 10 %. Neříkám, že je Opera úspěšnější než Firefox nebo že to je nějaký mainstreamový prohlížeč, ale soudit ji na základě amerických výsledků jako naprosto neúspěšnou? To je asi jako tvrdit, že Peugeot, Citroen a Renault nemají celosvětově žádný podíl, protože se v Americe neprodávají.
Podle The Counter je na tom Opera stejně. Vím o tom, že Net App měří především Severní Ameriku, ale nejen tu. Navíc čísla sedí i pro ostatní statistické služby.
The Counter má stejný problém jako NetApp, prostě většina dat jde ze severoamerických, nebo minimálně anglicky psaných webů. Kolik průměrný Čech denně navštíví anglicky psaných webů a kolik českých? Myslím, že je to neporovnatelné. I já navštívím mnohem více českých stránek než anglických, ač mi angličtina nedělá žádný problém. Stejně tak neznám prakticky žádný český web, který by si nechal měřit návštěvnost NetApp nebo The Counterem. A stejná situace je podle mě i ve všech ostatních neanglických zemích. Chápu, že neexistuje žádný nástroj, který by objektivně měřil celosvětové podíly prohlížečů, a že americké služby mají dostatečnou mediální sílu vytrubovat o sobě, že jejich výsledky jsou celosvětové, ale přesto bysme mohli mít vlastní hlavu a neprezentovat je jako celosvětové.